Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
PuNky

Hovefestivalen 2008!

Recommended Posts

Da var Hovefestivalen over for denne gang, etter en uke med fantastiske band, mange flotte opplevelser og sol, øl og sommer så kan jeg konstantere at det er den desidert beste festivalen jeg noen gang har vært på ' />

Kjapp oppsummering: (har plukket ut div.youtubelåter for de som ikke er kjent med banda..)

Mandag:

Startet treeegt på mandag me Mr.Jay-Z som jeg egentlig ikke hadde noen store forventninger til, men både jeg og dama tenkte at vi måtte se ham kun for å "ha sett ham", og blei faktisk positivt overraska!

Bandet til Jay bestod faktisk ikke av en gjeng skrullinger og playback men trommis, bassist, gitarist og korister, blei nesten som en rockekonsert med rap-vokal p

Så vi storkoste oss begge to og det var fullstappa med både niggah`s og whigga`s som jo var artige å se på ^^

Tirsdag:

Så på tirsdag var det duket for Coheed & Cambria(som jeg tidligere aldri hadde hørt om..) men som va dritrått live.

Etter dem kom en av juvelene for min del -

, og de hadde faen meg en av de beste konsertene jeg har sett, energien var like stor på scenen som utenfor og det tok helt av når go`låtene kom på rekke og rad!

Så skulle Panic at the disco avslutte kvelden på hovedscenen. Det blei en dansefest uten like, man klarte ikke stå stille mange sekundene under den konserten gitt.

Onsdag:

På onsdag var det tid for et av de mest spennende banda på Hove, nemlig

. De skuffet ikke og hadde en knallkonsert med go`låter, masse energi og fantastisk bra sceneshow.

Senere på kvelden var det tid for Bad Religion, et band jeg har vokst opp med og spilt coverlåter av med mitt eget band. Desverre skulle de vise seg å være den største skuffelsen for min del, fra et av verdens viktigste punk band gjennom tidene. Greg viste så si ingen interesse i konserten eller publikum og gikk bryløst rundt på scenen med et tomt blikk. Det virket som hele konserten var "nok en dag på jobben". Heldigvis var musikken i seg selv knall, og klassikerene kom på rekke å rad.

Helt til sist på onsdag var det duket for Beck, hadde vel hørt 1 sang av fyren(loser..), og det var egentlig nok. På scenen var han livløs og blank i øya, null innlevelse og dårlig dårlig prestasjon, gikk etter 2-3sanger..

Helt tilslutt, klokka 0100 så var det tid for et av Norges største band gjennom tidene uansett sjanger, nemlig

, og man forstod fort hvorfor de er såpass kjent rundt om i verden. Vokalen og de tunge riffene gav nesten frysninger kombinert med den mørke utescenen og pyroeffekter, knallbra konsert. Dog, når vokalisten begynte å preike på norsk med growle-vokal, så hørtes det nesten ut som Glam på sitt verste. Du forventer liksom ikke at en fyr som kler seg som en sadomachonist med onde hensikter plutselig skal klemme til med go gammaldags østlandsk-dialekt: "Går det greit så langt eller??" og bruke ord som "fett".

Torsdag:

Torsdagen var en av de mest forventningsfulle dagene for meg. Bullet for my Valentine, Killswitch Engage og Hellacopters!

Bullet For My Valentine starta showet og forvetningene til dem live var egentlig ganske lave. Jeg har hørt mange band som spiller kjapp metal med riff/solo-comboer og lyden pleier ofte og bli "grøtete". Dette skjedde IKKE på BFMV-konserten! Lydbildet var helt perfekt og låtene satt akkurat slik de skulle, publikum var helt med og hadde jeg ikke hatt en operasjon for en stund tilbake skulle jeg vært med når de beordret publikum til å lage et midtskille og så springe mot hverandre når musikken tok av ' />

Så tilslutt var det duket for skikkelige[/i] Rock`Roll banda som er igjen. Fyrte opp med flere go`låter og en flott finale på hele showet.

Fredag(siste dag):

Fredagen var egentlig en av de mest uinteressante dagene for min del, med et hederlig unntak: In Flames. Hadde tenkt å få med meg Opeth, men vokalisten ble visstnok syk så de ble erstattet av Satyricon(not my type o`pie) så det var litt skuff..

Istedet ble det

som starta ballet denne dagen og utifra det lille jeg hadde sett på youtube kunne det bli bra. Desverre så jeg at bandet hverken hadde ordentlig lydanlegg satt opp, eller logo. Var nærmest "bring your own speakers"-opplegg. I tillegg til dette hadde de kun 1 gitarist, og mht. den musikken de spiller i studio så blei dette litt grøtete og kjedelig. På scenen var de derimot all-over-the-place og vokalisten var underholdene i seg selv(en slags merkelig Jack Black kopi..)

Så var det tid for festivalens store finale, og hvilken finale det ble! In Flames kom på scenen 45min forsinka, men det gjorde de opp for i bøtter og spann. Hele showet startet med fyrverkei som fløy over hodene på folk, og taima fyrverkeri-smell i takt med musikken, dritfett! De spilte mange kongesanger, b.l.a. Trigger og Alias og hele konserten ble avsluttet med et storveis fyrverkeri over hodene våre samtidig som In Flames gutta gav ALT på scenen, noe av det råest jeg har opplevd noensinne!!!

Alt i alt har det vært en fantastisk festival, ikke bare musikalsk men også med alt annet. Det var hele tiden band som spilte, og diverse bunkere med kunst, film, discotek++ Masse boder der man kunne gå å tatovere seg, kikke på nips, eller ta en øl mens de dundra musikk på anlegget. Det var sol og sommer under hele festivaltiden, bortsett fra noen dråper på fredag og Radioresepsjonen hadde morgenshow hver dag klokka 14.

I det hele tatt en fantastisk opplevelse som jeg aldri kommer til å glemme, slitsomt å komme i seng hver morgen klokka 05, men det var det verdt :yahoo:

Grei oppsumering. Var der en dag sjæl, og det var torsdagen, for å se Cavalera Conspiracy hovedsaklig. Fikk også med meg Hellacopters, Raconteurs, litt Killswitch og noe annet. Det var som sagt Cavalera Conspiracy jeg kom for, og konserten var skamfet. Riffene satt, fikk sett begge brødrene live, godt liv og mosh.

Resten av festivalen var så som så. Det krydde av hipstere, og for mange virka det som fokusen var mer på øl, festing og sjekking enn på musikken. Greit nok med festivalliv, men syns det er kjipt når folk heller henger i handlegata enn å være på konserter osv. Greit nok at folka irriterer meg, men kjipt at festivalen i så stor grad er lagt opp for dem, og ikke for de som er der hovedsaklig for musikken.

Istedenfor å ha ymse hippe butikker (hvem har råd til bukser til 600 på festival?!) kunne de prioritert flere små konserter. Kunne fint hatt mange småscener i utkanten av området, sånn at man fikk dekka flere undersjangere. Kunne blitt endel legendariske konserter om man hadde fått inn endel småband, her kunne også mange norske band promotert seg.

Maten var nesten det værste. Var umulig å bli mett for en rimelig sum, og det var lite/ingen veggis/veganermat å oppdrive. Greit nok at ikke alle er veggiser, men folk trenger å bli mette, og det klarte jeg ikke for under 100spenn.

Sikkerheten var også pinlig, lite vakter, kunne fort blitt mye bråk, null stress å snike seg inn.

Resten av musikkprogrammet var helt ok, endel fete band jeg gjerne skulle sett, men føler fortsatt Hove har veldig langt å gå for å nå f.eks Roskilde. Det trengs flere konserter, og flere up-and-coming band. Greit med skikkelige headlinere, men er mer keen på mye småband og mye mellomheadlinere, istedenfor at alt av ressurser blir brukt på noen store.

Når f.eks drittband som Avenged Sevenfold blir prioritert, så sier det litt om hvor dårlig programmet er.

Smag og behag I guess. Så litt av Calvera men måtte haste mot bussen så rakk ikke hele, fet live musikk det, jumpjump! ;)

Festivaler handler jo mye om nettopp øl, festing og sjekking og det at folk henger i handlegatene er jo bra både for Hove og på en måte for banda, verste jeg veit er idioter som driter i musikken men hiver seg inn med heftig albuebruk kun for pur f. La dem bli i handlegatene eller i technoteltet sier jeg.

Ang. flere band så tror jeg nok at det kunne backfira litt. Ta f.eks Magne Furuholmen, en kjekk kar fra AHA, ikke akkurat storartist men konserten hans var samtidig med Flogging Molly og dermed møtte det opp.. tja 10stk ellns? Var jo en hel del "mindre band" som mange ikke hadde nyss om som var tilstede. Tror nok det må være en fin balanse og Hove klarte jo å fylle opp timeplanen med masse snop. Etter det jeg har hørt så mener mange at det var noe av det beste med festivalen, variasjonen.

Forsåvidt enig på bandprioriteringen, men igjen syntes jeg Hove klarte det dritbra, oppdaget mange band iløpet av tiden jeg var der(b.l.a. Vampire Weekend) og det er jo noe av det beste med en musikkfestival :yahoo: Dog. det er litt irriterende å tenke på at man sikkert kunne fått 5-6 mellomheadliners til prisen av 1stk Jay-Z.. han hører kanskje hjemme på Øya // Quart, men på Hove så blei det litt sånn.. wtf?

Er enig med maten dog, der kunne de satt ned prisene.. men that`s life I guess.. køene tok jo ingen ende uansett om maten var grisedyr og sånn er det på alle festivaler..

Hørt om Ektomorf btw? Heller ukjent band men så dem på COB-konsert for et par år siden, dritkul musikk:

Altså, misforstå meg rett, man skal jo ha det morro på festival. Drikke øl, sjekke og kose seg, ingen tvil om det. Poenget mitt er bare at det irriterer meg at festival er sååå trendy at nesten ALLE skal på en uansett om de liker musikken eller ikke.

Det som irriterte meg litt med Hove da var at alt var fryktelig dyrt, og det var utrolig mye fokus på å være trendy, kjøpe de nye hippe klærne osv. Ville heller sett bedre tilgang på merch og mer fokus på å lage flere steder som er bra for å slappe av (feks "Hüsker Du?", om du var innom der?). Veldig få av de jeg var der med hadde penger til mer enn øl og mat, kanskje ikke det engang, da burde heller fokuset ligge på god og billig mat fremfor flere bukser...

Skjønner hva du mener med at flere band kunne blitt et problem, fordi noen konserter blir veldig prioritert. Det jeg tenkte med flere band er f.eks at utti skauen osv kunne det blitt satt opp ymse små scener, hvor det er plas til type maks par hundre folk, så kan små band gå på utover natta osv. Banda kan bli betalt med reisepenger og festivalpass, dette trenger ikke koste fryktelig mye. Noen av de minste banda på Roskilde bor jo på campen.

Men veldig enig i at festival skal være morro og fett og alt det der, tenker bare at de kunne fått på plass musikkdelen først, også fokusert mer på handlegata osv når alt det viktigste er fiksa :yahoo:

Men fette bra program på noen av dagene, jeg var fornøyd med å få sett Cavalera ;) (Selvom det var dritt at Doherty avlyste)

In Flames var klart best av det jeg såg! The Used og Chrome Hoof (?) var det største pisset ever.

Resten av festivalen var så som så. Det krydde av hipstere, og for mange virka det som fokusen var mer på øl, festing og sjekking enn på musikken.

Høres faktisk ut som hove ikke er så ille likevel, får se om jeg får lånt tantes cabin cruiser til neste år (hun bor 4-5 timer fra hove) og bodd i båtcampen ;)

(Selvom det var dritt at Doherty avlyste)

Hadde noen seriøst troen på at han i det hele tatt hadde kommet og stilt opp der på festivalen? Han er jo ikke akkurat til og stole på....

Kom hjem fra Hove i natt jeg ;)

Road trip fra nordland gitt :yahoo:

Turen ned og opp igjen kom vel på omtrent 350 mil tilsammen. Gikk greit da jeg hadde fiksa meg en skikkelig bil :yahoo:

Uansett, Hove var fantastisk! Kom på fredagskvelden, og det er jeg glad for. Allerede da var det satt opp mange telt, og det var småvansker meg å finne seg en bra spot. Satt opp teltet på sørcampen, og godt var det. Regnværet som varte HELE søndagen bokstavelig talt ødela nordcampen tongue.png

Resten av festivalen var det dog finvær, bortsett fra noen dråper på mandag og fredag.

Høydepunktene for min del var Killswitch, Avenged og In Flames, sammen med coheed, bfmv og flogging molly. Bare fine konserter, dog synes jeg inflames begynte litt dårlig (tøft med pyro da), men jeg synes det ble litt kjedelig de første sangene. Synes de sa for lite/fikk for lite kontakt med publikum. Men det fiksa seg etterhvert so what the hell ^^

Gleder meg til neste Hove, da blir det metallica, disturbed og slipknot ^^ (ja, jeg er synsk).

Hove var fantastisk i år. Sjølv om programmet etter mi meining var dårlegare enn i fjor, merka eg mange forbetringar for sjølve festivalen. For det første var campen betre, på den måte at vi slapp å vise campbandet ørten gongar for å bevege seg frå A til B innanfor campen på grunn av ein veg som splitta campen i to. No gjekk denne vegen rundt campen i staden for gjennom, som var digg. Vi var like lure som ifjor ved å plassere oss oppe i skogen, der vi slapp unna gjørme og anna drit i regnveret. Eg likte òg kor mykje meir forseggjort Hove-landsbyen var med mange fleire restaurantar og butikkar. Dette er viktig for meg som er ei særs kresen sjel. No kunne eg ete nudlar, pommes frites, taco og nachos, i motsetnad til i fjor då eg nesten berre åt tørre rundstykke og yoghurt.

Av konsertane må eg seie at Wombats, Flogging Molly, Satyricon, Lukestar, Les Savy Fav og Dimmu Borgir hamna i øvste sjiktet. Eg vart òg introdusert for ei rekkje tidlegare uhørte band som Don Juan Dracula og Truls and the Trees. Og så var sceneshowet til In flames visuelt imponerande med meir pyro enn eg nokon gong har sett. Men etterkvart blei det på grensa til jalla då skjermane viste litt over the top effektar og spinnande karaoketekst.

Eg er forresten skuffa av eit temmeleg lågt nivå på headlinarane, som ikkje var så store som det Toffen tidlegare har skaffa, med unntak av Jay-Z. Neste år satsar eg på at programmet blir betre, sjølv om det kan hende eg prøver Roskilde istaden.

Bandene kunne ikke vært mer head on for min del, og Jay-Z(den mest kjente artisten..) var vel den største skuffelsen på forhånd av festivalen. Nei, uansett hvilke band de flesker til med klarer de aldri å toppe årets lineup, var som jeg skulle satt den opp selv ^^

Syntes det er knallbra at Hove ikke har flere "store headliners", da blir det mer plass til mellomklassen og de får råd til flere kvalitetsband enn hvis de skulle satsa på band som krever eget 7stjernes hotell kun for å komme. Dessuten er mainstream-musikk ofte veldig kjedelig live ;)

Hvis jeg kan få Children Of Bodom, As I Lay Dying, Atreyu og NOFX for prisen av 1stk Jay-Z//SnoopDogg//Judas Priest//Coldplay(zzzzzzzzzzzzzz)//U2.

Så sier jeg ja! tusen tusen takk!

Enig med punky der. Var veldig fornøyd med bookingen i år!