Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
ztaale

CoD4 Moviemaking

Recommended Posts

Først noen linker:

Guiden jeg brukte for å lære meg basic's

Demo player - Er ikke sikker på at dette er siste versjon, google time!

Movie Config med binds - sier ikke at dette er den beste, det finnes flere andre man kan bruke også, google time!

Virtualdub

Vel, Moviemaking i BF2 var ganske rett fram, Fraps mens du spiller, klipp ut din beste pwnage med virtualdub eller lignende og lagre det i småklipp som du senere redigerer med f.eks Vegas, Premiere eller lignende..

I CoD4 kan man selvfølgelig gjør det samme, men da slipper man unna å måtte frapse gaminga i realtime, man kan gå over det med fraps senere da man faktisk har 1st person demos i CoD4.

Men, det viser seg at det ikke er veien å gå da det gir dårligere kvalitet og tidvis laggy råfilm..

Så det man gjør er å bruke demoavi commands når man ser demoer, man gjør dette med movie configs som har binds for dette, genialt men tidskrevende.

Det man gjør er som sagt å bruke en demoavi command, det denne gjør er, si at jeg setter demoavi til 60, kommandoen bruker da 60 .TGA filer for å lage 1 sek Råfilm.

3 sekund blir altså 180 bildefiler på godt over 1 MB

Disse Tga filene setter man sammen med virtualdub, i en ganske grei prossess, bare huske å sette "framerate" under "video" til 60 for at råfilmen ikke skal gå i "50% slow mo".

Jeg sitter med følgende speccs:

Core 2 Duo - E6600 @ Stock 2.4 Ghz

2 GB Corsair Dominator PC6400 ram (såkalt "entusiast minne")

1 x Raptor 74GB 10K Sata disk (recorder til denne)

Nvidia Gforce 8800 GTS (640 MB edition)

Jeg brukte stoppeklokke for å finne ut hvor lang tid det tar å recorde ett (1) sekund (60 tga filer) med Demoavi - jeg kom fram til at det snitter på ca 53-54 sek pr 1 sek råfilm (60 tga-er).

Tidskrevende altså..

Det er også nyttig å ikke ha oppe programmer som MSN, opera (med rss-feeds & epost notifycation) eller andre programmer som kommer opp med popups da man får hakk i råfilmen av det (kan ses rett før andre fraggen i klipp 2 av test klippet mitt lengre nede på siden).

Så, alt i alt.. det er tidkrevdende men resultatet kan bli meget bra og jeg gleder meg faktisk litt til å ha ett film-prosjekt å leke med igjen :lol:

3rd person er også støttet i cod4 demoer, noe som er pretty nice :lol:

Så til klippet, jeg lyger litt i klippet når jeg sier 1 time og 30-40 min, it's moar like 2 timer blank for å være ærlig.. så det er som sagt tidskrevende..

Angående klippet, det er bare henta ut av en 4on4 pcw med GfC gutta mot noen random polakker så ikke whine på skills plix :lol:

http://dump.fjoring.net/test.rar

Jeg rendra til wmv fordi jeg ikke gidda noe annet akkurat nå ' />

PS: ikke whine på hvordan denne posten er skrevet, klokka er halv sju og jeg er trøtt som en motherfucker p

Håper dette kan være grett for noen som muligens har ambisjoner om å lage cod4 film(er) i framtiden smile.png

Nice guide. Er og slik jeg har forstått man lager fragmovies i CoD4. Jeg er interessert i å vite hvordan man kan få til mer spennende kameravinkler. Som freecam eller lignende. Ellers har man jo jalla løsninger som å fjerne hud og våpen og filme i first person, men da er vinklene begrenset til hvor man klarer å komme seg med duden sin. :/

Synes det er dårlig metode det der egentlig, demoavi er man avhengig av å legge på lydsporet i ettertid og kvaliteten på bildet blir ikke like bra. Vil heller anbefale å skaffe en dvdrecorder med innebygd HD så alt av prosessering skjer eksternt og ikke på pcen. Da får man perfekt lyd og bilde.

dvd-recorder er helt klart å foretrekke, men for de med et begrensa budsjett er denne måten helt akseptabel. Det er heller ikke en film som skal vises på kino, men lastes ned fra nettet/til og med kanskje streames, så selv synes jeg ikke at det er så farlig om ikke kvaliteten er helt tipp topp.

Ellers var det en veldig fin guide ståle :lol:

Synes det er dårlig metode det der egentlig, demoavi er man avhengig av å legge på lydsporet i ettertid og kvaliteten på bildet blir ikke like bra. Vil heller anbefale å skaffe en dvdrecorder med innebygd HD så alt av prosessering skjer eksternt og ikke på pcen. Da får man perfekt lyd og bilde.

Da vil jeg spørre deg, på hvilken måte er råfilm skrudd ihop med demoavi på f.eks 1280x720 @ 60 FPS underlegen (i bildekvalitet) noe som er tadd opp med f.eks en "okei" HD-opptager?

Tho, jeg ser den med lydsporet, det er ett minus å måtte ta opp lyden i andre tagning av samme klippet, det er faktisk litt stress ja :lol:

I CSS kan man ta opp i full res. så man kan få HD. Kvaliteten er bare helt vill.

Surreal 3

Akkurat det samme som man kan i cod4 det, samme prisnippet faktisk.

Tho jeg er enig i at en hd-opptager ville vært veien å gå, men for ola-moviemaker er ikke det helt aktuelt enda :s

Jippi enda en gang beviser du at du ikke aner hva du snakker om :lol: