Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
BcK

Kristne Formålsparagrafen forsvinner!!

Recommended Posts

Det var et altfor lite skritt.

De burde enten fjerne hele paragrafen, eller ta vekk alle henvisninger til kristendom og religion.

Hvorfor ikke rive nidarosdomen? vi kunne også ha kvittet oss med vår historie i samme slengen, hva faen skal vi med den? vi trenger ikke å bli påminnet om hvordan vi har blitt til det folket vi er.

ja, til torahen og koranen, nei til bibelen, nei til vår historie, nei til norsk kultur og arv.

velvel, min tro på herren og den siste dagen er urokkelig uansett hvor hardt de prøver, jævla reptiler.

Hvorfor ikke rive nidarosdomen? vi kunne også ha kvittet oss med vår historie i samme slengen, hva faen skal vi med den? vi trenger ikke å bli påminnet om hvordan vi har blitt til det folket vi er.

ja, til torahen og koranen, nei til bibelen, nei til vår historie, nei til norsk kultur og arv.

velvel, min tro på herren og den siste dagen er urokkelig uansett hvor hardt de prøver, jævla reptiler.

Vil det da seie at du er Kristen? unsure.png

=Tard= Morkake: Skjønar ikkje kva du meiner med det, eller kvar du vil...

noen vil nok kalle meg kristen, det er vel de vi etniske nordmenn som tror på herren blir kalt, men jeg erkjenner at bibelen har blitt tuklet med over historiens løp, jeg kjøper ikke "snu det andre kinnet til" bullshitten.

Hva er uansett "kristen moral" ? Er det moderne vestlig liberal humanistisk moral som ateister og kristne flest har, eller er det det som står i Bibelen som likner på hva Taliban ønsker. Eller er det noe midt i mellom som Filadelfia praktiserer?

Morsomt prosjekt du har HøttenTøtt.

Hva mener du? Prosjekt?

Det derre Thruster opplegget ditt vel.

Syns det er artig med folk som ikke har noe imot homofile, støtter homofile/lesbiske prester (og bare vanlige kvinnelige prester) og er liberale men likevel identifiserer seg selv som kristen.

Dere er per definisjon ikke kristne....

Men, de fleste kristne har jo ikke peil på hva som står i boka deres (gjelder alle trossamfunn), men bare følger etter og tror for å tro....

En familie: "Å giiid, tenk hva naboene ville sagt hvis vi ikke var enige med dem??!?!"

Naboen: "Å giiid, tenk hva naboene ville sagt hvis vi ikke var enige med dem??!?!"

Paragrafen forsvinner og det er topp fordi det styrker det sekulære samfunnet. Dette vil være et viktig skritt (mange skritt igjen dog) mot å fjerne det forferdelige pisset om "kristent/muslimsk/hindu osv. barn". Man kaller ikke barn "KrF-barn" eller "Høyre-barn" fordi vi vet de ikke er gamle nok til å forstå eller ta stilling til politikk, men av en eller anna grunn så kan de fint bli krevd å ha et syn på universets skapelse.....Patetisk og direkte forkastelig. Ja, et direkte overgrep.

Jeg ser på det som fundamentalt at barn får vokse opp fritt og får ta stilling til hvilket verdenssyn de vil ha når de er gamle nok til å gjøre et slikt bevist valg. Tro er ikke en arv, det er noe man velger selv og noe annet er galskap....

Muja, vi ble kristne i Norge under trussel med hodehugging av en kjekk kar ved navn Olav. Det samme gjorde Sarasenerne med korsfarerne som ble tatt til fange i "det hellige land".

"Bli kristen/muslim/whatever eller MIST HODET!!!"

patetisk....

Kva er så definisjonen på ein kristen?

Sidan du seier "dere er pr definisjon ikke kristne", bør du vel viste til kvifor dei ikkje er det?

Er det slik at definisjonen på ein kristen, er ein kristen fundamentalist? Det fins vel fleire regningar innan kristendomen, slik det gjer innan dei fleste religionar?

De fleste tror for å tro, ikke fordi de faktisk tror på det. HAr jo vært flere undersøkelser hvor man tydelig ser at det skurrer mellom tallet som står registrert i kirka og tallet på folk som åpent sier de tror 100% på gud.

1986: 57 prosent tror på Gud (undersøkelse utført av Norges Markedsdata for Menighetsfakultetet).

1992: 50 prosent tror på Gud (undersøkelse utført av Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste).

2006: 29 prosent tror på Gud (undersøkelse utført av Norsk Respons for A-magasinet).

Ved årsskiftet 2006/2007 var 82,7 prosent av befolkningen medlem av statskirka.

Ikke si meg at du ikke ser det jeg ser?

Og såvidt meg bekjent så var det vel en vesentlig del av kristendommmen at man faktisk trodde på gud?

Igjen, flertallet av de som kaller seg kristne (og det er jo faktisk veldig mange som liker å si at de er kristne i forskjellige former) er ikke kristne.

Egentlig så kan jeg spørre deg. Hva er en kristen? En som ikke tror på gud?

Edit: bare slenge på en artig historie av Baron D'Holbach

At some distance from Bagdad, a hermit, renowned for his sanctity, passed his days in an agreeable solitude. The neighbouringh inhabitants, to obtain an interest in his prayers, daily flocked to his hermitage, to carry him provisions and presents. The holy man, without ceasing, gave thanks to God for the blessings, with which providence loaded him.

"O Allah!" said he, "how ineffable is thy love to thy servants. What have I done to merit the favours, that I recieve from thy bounty? O Monarch of the skies! O Father of nature! what praises could worthily celebrate thy munificence, and thy paternal care! O Allah! how great is thy goodness to the children of men!"

Penetrated with gratitude, the hermit made a vow to undertake, for the seventh time, a pilgrimage to Mecca. The war which then raged between the Persians and the Turks, could not induce him to defer his pious enterprise. Full of confidence in God, he sets out under the inviolable safeguard of a religious habit. He passes through the hostile troops without any obstacle; far from being molested, he recieves, at every step, marks of veneration from the soldiers of the two parties. At length, borne down with fatigue, he is obliged to seek refuge against the rays of a scorching sun; he rests under the cool shade of a group of palm-trees. In this solitary place, the man of God finds not only an enchanting retreat, but a delicious repast. He has only to put forth his hand to gather dates and other pleasant fruits; a brook affords him the means of quenching his thirst. A green turf invites him to sleep; upon waking he performs the sacred ablution, and exclaims in a transport of joy: "O Allah! how great is thy goodness to the children og men!"

After this perfect refreshment, the saint, full of strength and gaiety, pursues his way; it leads across a smiling country, which presents to his eyes flowery hillocks, enamelled meadows, and trees loaded with fruit. Affected by this sight, he ceases not to adore the rich and liberal hand of providence, which appears every where providing for the happiness of the human race. Going a little farther, the mountains are pretty difficult to pass; but having once arrived at the summit, a hideous spectacle suddenly appears to his view.

His soul is filled with horror. He discovers a vast plain laid waste with fire and sword; he beholds it covered with hundreds of carcases, the deplorable remains of a bloody battle, lately fought upon this field. Eagles, vultures, ravens and wolves were greedily devouring the dead bodies with which the ground was covered. This sight plunges our pilgrim into a gloomy meditation. Heaven, by special favour, had enabled him to understand the language of beasts. He heard a wolf, gorged with human flesh, cry out in the excess of his joy: "O Allah! how great is thy goodness to the children of wolves. Thy provident wisdom takes care to craze the minds of these detestable men, who are so dangerous to our species. By an effect of thy Providence, which watches over thy creatures, these destroyers cut one another's throats, and furnish us with sumptuous meals. O Allah! how great is thy goodness to the children of wolves!"

Edited by BcK

Muja, vi ble kristne i Norge under trussel med hodehugging av en kjekk kar ved navn Olav. Det samme gjorde Sarasenerne med korsfarerne som ble tatt til fange i "det hellige land".

patetisk....

det var ett ættesamfunn som var på vei ut når Olav, Norges evige konge (fred være med han) kom til makten, de fleste likte Olav og lot seg frivillig kristne, les historien din.

religion is the root of all evil

med det sagt, fint at den idiot-paragrafen faar seg en rewrite

Sålenge paragrafen virker forkynnende, synes jeg det er godt den forsvinner.

Dei som heng seg opp i denne "paragrafen" er fundamentalistar på kvar si side av saka.

Begge sider er fanatiske, ganske enig.

Kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Jeg kaller meg selv kristen, men er ikke sånn at jeg ber til Gud hver dag eller går i kirken. Personlig så har jeg ikke lagt merke til denne forkynninga dere snakker om :) I såfall bare i veldig liten grad.

patetisk....

det var ett ættesamfunn som var på vei ut når Olav, Norges evige konge (fred være med han) kom til makten, de fleste likte Olav og lot seg frivillig kristne, les historien din.

*stryke på hodet*

Du er nå litt søt du, lille trollet :)

patetisk....

før du begynner å kritisere andre for manglende historiekunnskap tror jeg du bør ta hånd om bjelken i ditt eget "historiske øye".

olav haraldsson var dårlig likt av stort sett alle her i landet. hos stormennene for sin tyranniske opptreden, hos bøndene for tvangskristningen og i sin egen familie ved å drepe slektninger som kunne true hans posisjon som konge i norge.

uansett, norge hadde nok blitt kristnet etterhvert uten olav haraldsson siden den kristne troen i lengre tid hadde sivet inn gjennom handelsforbindelser med resten av europa. så olav haraldsson tilførte ingenting annet enn en fartsøkning i den prosessen.

jeg kaller han olav haraldsson siden det ikke var noe som helst hellig ved han i det hele tatt.