Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Evelen

Den lille Opera tråden, 'tis awesome!

Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en liten tråd om FF her på bruket, da jeg er sikker på at det er fler enn meg som bruker det.

For jeg vet det finnes flere som bruker Opera her

Ekte Nordmen bruker Opera!!!!

Lands svikere bruker FireFox!!!! (men det er da lovlig og svike landet sitt i dag)

Her kan vi diskutere divertse widgets, user js, plugins osv...

Kan f.eks begynne med en "mod" (hvis det kan kalles det) laget av meg selv, kan skaffes her: http://nortracker.com/Evelen_MOD/

screen:

23476016eq8.jpg

Så, bare legg ut om hva dere mener :)

Kom med anbefalte widgets, user js's, guides osv osv osv...

:(

Kan jo legge til at Opera er det programmet jeg installerer først på en nyinstallert pc. windows>internet connection>opera :)

^Samme som knehøne.

Har enda ikke merket at jeg har hatt bruk for noen widgets, men har fiklet litt med valgene man har som standard i Opera. F.eks behøver jeg bare å skrive y hvasomhelst for å søke etter hvasomhelst på youtube, har gjort det samme med . for filext.com, i for imdb.com etc.

Var en periode jeg lastet ned forskjellige skins, men fant ingen som var "love at first look" så jeg gikk fort tilbake til basic skin, selv om den er noe stygg legger jeg ikke noe spesielt merke til det.

Jeg får crash to desktop hele tiden når jeg bruker opera :/

noen som vet hva som er gale?, har siste versjon (9.25)..

Denne tråden måtte jo komme :)

(Litt synd at noen deler av førstepost virker nokså useriøs, mener bruk som "tis awesome" og altfor mange utropstegn. fix please)

Slenger meg på knehøne og Platypus, Opera er alltid det første som innstaleres. (Har faktisk også laget en youtube search :( )

Det som er stilig er at flere Adons i Firefox er blåkopier av hva du får innebygd i Opera. (Eks: Speeddial)

Hvorfor Opera; her er mine største grunner til hvorfor jeg bruker opera:

- Den er raskere og sikrere enn de andre store browserene (etter hva jeg har lest i tester)

- Genial nedlastingsdialog eller hva man nå skal kalle det

- Veldig enkelt tilgang til bokmerker

- Virker plug-and-play på alle platformer

- Søke i besøkte sider, (altså man kan søke etter sider man har besøkt), veldig greit når man har brukt wikipedia til skoleprosjekt og har lukket opera og fanen siden sist.

- Søppelbøtta der man kan ta opp lukkede faner

- IRC, Bittorrent og nettleser i ett

- Velge hvor man vil starte når man åpner opera, Tom fane, Startside, sist besøkte....

Et enkelt tips som sikkert de fleste vet om, men som alltid er greit å kunne:

Søke etter strenger i en nettside:

1. Trykk "." (punktum tasten)

2. Skriv inn det du vil søke i nettsiden etter

3. Søkeresultatet blir vist med farget tekst

4. Bla videre til neste søkeresultat ved å trykke F3

(Man kan også trykke F3 fra starten av, da åpnes det en egen søkeboks)

Torrent klienten i Opera stinker jo i forhold til f.eks. µTorrent. Også er det en masse mikk makk med å faktisk få skrudd den av.

Brukte mye Opera før, men uten mulighet for å blokke ads, samt at den kommer ferdig med predefinerte søk mot en del kommersielle aktører jeg ikke liker, gjorde at jeg har sluttet bruke den.

sadolf: du kan velge hvilke søkemotorer du vil bruke, du må ikke bruke google om du f.eks ikke vil det, kan være enig i at Torrent clienten er en del dårligere en µTorrent, men kan enkelt skiftes i Instillingene

http://operawiki.info/

http://help.opera.com/Windows/9.50/en/

Duracell^: Windows Vista? ikke helt kompatibelt enda..

Ellers kan jeg si at Opera link ( http://www.opera.com/products/link/ ) er en unverlig tjeneste som jeg savnet før den kom.

Bruker den til og synkronisere bokmerker og Speed Dial med Hjemme PC-en, Skole PC-en og Laptopen. :)

Torrent klienten i Opera stinker jo i forhold til f.eks. µTorrent. Også er det en masse mikk makk med å faktisk få skrudd den av.

Brukte mye Opera før, men uten mulighet for å blokke ads, samt at den kommer ferdig med predefinerte søk mot en del kommersielle aktører jeg ikke liker, gjorde at jeg har sluttet bruke den.

Masse mikk makk kan nå diskuteres. Det er i grunn så enkelt som du gjør det til å velge å bruke Utorrent. Du kan selvfølgelig blokke ads med opera. Og predefinerte søk kan du enkelt endre på selv. Vil påstå det er endel mer mikk makk med å få til alt dette med FF da du må lete opp alt av addons.

Duracell^: Windows Vista? ikke helt kompatibelt enda.

nei, har Windows XP : /

fåreslår at du tar det opp på MyOpera forumet :)

http://my.opera.com/skandinavisk/forums

Siden vi nå først har en sånn opera tråd her så prøver jeg meg like greit her :)

Problemer med Operan, Den stjeler prossesorkraft:

Altså jeg har merket nå i det siste at Operan min bruker voldsomt mye av prossesoren min her på bruket.

Bare se bildene selv her:

prossesorbrukproblemeroh1.th.jpg <-- Der spiller jeg både FM 08 og har Operan oppe samtidig, sånt skal liksom gå fint uten problemer. Som dere også kan se så bruker FM 08 litt mere minne en Operan, men jeg har opplevd før at Operan aleine kan komme opp i rundt 400 - 500 000 kb aleine uten at jeg gjør noe spessielt.

operacm1.th.jpg <-- Her kjører jeg da operan aleine og den har fortsatt ett meget voldsomt prossesorbruk. Dette gjør da att nettleseren omtrent blir umulig og bruke og når jeg kjører FM 08 samtidig så blir den helt umulig og bruke.

Det kan da virkelig ikke være normalt eller hva? Jeg kjører nå en Core Dou2 64 bits prossesor og har aldri hatt sånna problemer før med operan fra tidligere. Har nå spilt FM 07 og hatt operan oppe samtidig før og kjørt det glatt uten problemer i spillet eller i operan. Og dette var aldri noe problem når jeg kjørte XP heller.

Så noen her som kan vite hva feilen er eller noe? Hadde satt pris på litt hjelp her, hvis folk har noen annelse om hva som kan være galt, eller ikke galt.

Spiller nå atm bare FM 08 og det bruker normalt med minne og prossesorbruken er minimal i forhold til det Operan bruker aleine.

Du kan selvfølgelig blokke ads med opera. Og predefinerte søk kan du enkelt endre på selv. Vil påstå det er endel mer mikk makk med å få til alt dette med FF da du må lete opp alt av addons.

Og hvordan blokkerer man ads i Opera på en enkel måte?

Høyreklikk, block content... Hold inne skift, og klikk ads du vil fjerne.

Eventuelt endre urlfilter.ini til dette, så blir stort sett alle ads blokkert.

Opera Preferences version 2.1
; Do not edit this file while Opera is running
; This file is stored in UTF-8 encoding

[prefs]
prioritize excludelist=1

[include]
*

[exclude]
*/ad/*
*/ads/*
*/adserv/*
*/adserver/*
*/advertpro/*
*/annonse/*
*/annonser/*
*/bannere/*
*/banners/*
*/reklame/*
*advertising.com/*
*doubleclick.net*
*tradedoubler.com/*

Da überbumper jeg denne med å si at Opera 9.50 er ute (ikke beta lengre), den største forskjellen ser hitill ut å være utseende som har fått seg en kraftig oppgradering, ellers sier Opera at den nye versjonen er raskere, noe jeg ikke betviler.

Stort sett er en veldig god og oversiktlig nettleser blitt gjort enda litt bedre.

Hva syns dere om Opera 9.50?

Last ned Opera 9.50 her!

Må nok venne meg til et par ting som er annerledes nå, men det går bra.

Hvorfor Opera rævkjørte settingsene mine derimot, blir litt hardere å svelge. F.eks hadde jeg gjort om søket på Speed Dial til Torrentz.com-søk (var Yahoo.com før), og etter at jeg installerte 9.5 var det plutselig Ask.com.

Den hadde skrudd av mouse gestures også, jeg viftet med musa som bare f***, blåste i musa tilfelle det var støv i den og var like før jeg kastet den i veggen.

Men stilig gui\theme, mye bedre enn den som var før. (Noe som ikke skal mye til, da den gamle er fugly.)

Hver gang jeg starter Opera 9.5, får jeg beskjeden "Før du kan nytte e-post- og info-kanalmeldingane, må Opera oppdatere den gamle databasen til eit nytt format. Vil du gjere dette no?". Jeg oppdaterer, og får tilbakemeldingen "Opera må startes på nytt for at oppdateringene skal tre i kraft". Så jeg starter på nytt, men får "Før du kan nytte e-post- og info-kanalmeldingane, må Opera oppdatere den gamle databasen til eit nytt format. Vil du gjere dette no?" slengt rett i trynet igjen.

Noen som vet råd?

Sorro, Google it.

En ting til på klagelisten, når jeg trykker Ctrl+B vil jeg 'paste and go', ikke åpne bookmarks. :,(

Eneste forbedringen jeg har lagt merke til så langt utenom ansiktsløftet er at jeg ikke lenger behøver å ha en side oppe for å få tilbake sider fra søppelkassa.

Btw, Acid 3 testen 83/100... FAILED
83/100 er ikke galt da.

Hmm en ting jeg savner i Opera 9.5 er snarveien/knappen til "tryllestaven". Var lettere og bare trykke Ctrl + X isteden for og trykke på den andre knappen med musa. Ellers funker det helt fint :lol:

Men en annen ting som er lit teit er at Adobe og Opera enda ikke har klart og løst problemene anngående Flash Player som mange har problemer med og få til og funke på Operan. Syntes virkelig det er på tide og få fikset den feilen der.

Når jeg skal laste ned torrent filer, hvordan slipper jeg det pisset med den download fanen? Om jeg adder en torrent går den ikke inn i qtorrent, men bare inn i den fanen :lol:

Hmm en ting jeg savner i Opera 9.5 er snarveien/knappen til "tryllestaven". Var lettere og bare trykke Ctrl + X isteden for og trykke på den andre knappen med musa. Ellers funker det helt fint :lol:

Men en annen ting som er lit teit er at Adobe og Opera enda ikke har klart og løst problemene anngående Flash Player som mange har problemer med og få til og funke på Operan. Syntes virkelig det er på tide og få fikset den feilen der.

En ting til på klagelisten, når jeg trykker Ctrl+B vil jeg 'paste and go', ikke åpne bookmarks. :,(

Ctrl+Shift+v er for meg snarveien til paste-and-go.

"wand" er Ctrl+Enter, dere vet jo at det bare er å endre de, ikke noe stor sak.

Ang. ACID 3 testen så er vel dette ganske bra iforhold til andre nettlesere, nyhetene med 100/100 var jo en intern build, sikkert for mye bugs for å legge den ut til allemennheten enda :lol: