Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
smokersDelight

Norske bønder og rovdyrerstatning

Recommended Posts

Du veit at det ikkje er slikt gras ein brukar å røyke?

Alt kan røykes, selv bananer og naboens plen.

Det er litt morsomt når en del bønder etter et rovdyrangrep viser dyrene frem på nyhetene. Der legger de ut om de stakkars dyrene som ble spist. Man får inntrykk av at sauene er deres barn, som de pleier etter beste evne, går tur med, deler husrom med.

Det virker som det å bli spist av rovdyr er det verst tenkelige som kan skje. Noe ekstremt barbarisk på lik linje med nekrofili.

Men fakta er at bønder ikke behandler dyrene spesielt pent, de lever store deler av livet i trange omgivelser i fjøs. Og den eneste grunnen de avles er at vi skal spise de selv. Fantastisk dobbeltmoral.

Saken er at andre rovdyr kommer oss i forkjøpet.

Det er litt morsomt når en del bønder etter et rovdyrangrep viser dyrene frem på nyhetene. Der legger de ut om de stakkars dyrene som ble spist. Man får inntrykk av at sauene er deres barn, som de pleier etter beste evne, går tur med, deler husrom med.

Det virker som det å bli spist av rovdyr er det verst tenkelige som kan skje. Noe ekstremt barbarisk på lik linje med nekrofili.

Men fakta er at bønder ikke behandler dyrene spesielt pent, de lever store deler av livet i trange omgivelser i fjøs. Og den eneste grunnen de avles er at vi skal spise de selv. Fantastisk dobbeltmoral.

Saken er at andre rovdyr kommer oss i forkjøpet.

Nå finnes det jo veldig mange bønder som behandler dyra sine bra.

Å mange tenker da på de som noe mer enn slakt etter å ha stelt med de i flere år å brukt masse penger på de.

Det er jo ikke gratis å drive gård, å heller ikke noe man bruker kort tid på.

Så selvfølgelig føler mange bønder en viss kontakt med dyrene sine.

Å at alle bønder ikke behandler dyra sine pent er en myte.

Det er veldig mange bønder som gir dyrene sine god plass, mye mat å tar vare på de.

På gården hvor jeg kommer fra har vi et stort fjøs med plass i store båser hvor dyra går fritt irundt.

Og halvparten av storfeet er ute å går stort sett hele året på store åkrer eller i skogen.

Herford klarer seg fint ute om vinteren.

Så ekke alle bønder som er nazilesber på plassen i fjøset sitt.

Det var ikke meningen å generalisere, selvfølgelig er ikke alle bønder sadister som vannskjøter dyrene sine.

Men likevel, å dra inn følelser om de stakkars dyra som ble spist av den store stygge bjørnen \ ulven \ jerven blir for meg helt latterlig.

Er sauer, kuer og annet vrøl jeg helst liker partert og stekt, driter i om de blir drept sakte eller ikke, så lenge de havner på tallerkenen min. Kald meg kald, men jeg pleier ikke sosialisere med maten min....

Anbefaler dette brennpunkt programmet om emnet, fra sist tirsdag. 

Det er noen tall her som er interessante.

For en sau som sendes til slakting mottar bonden i snitt 700 Kr, - men for en sau tatt av rovdyr hele 1700 Kr, riktig nokk skal også dette bla dekke tap av avlingsdyr. Men fakta er at bonden tjener mer på sine firbente "kunder", enn det han gjør på oss tobente.

Videre så står Norge for 40-50 pst av rovdyrerstatningene i Europa, dette til tross for at vi bare har 5 pst av rovdyrene.

Programmet bruker mye stoff fra Rendalen, en av Norges største kommuner i areal, men med bare rundt 2000 innbyggere. Og 29 gårdsbruk som driver med sau.

Tidligere varaordfører og SP politiker i Rendalen, Karl Sigurd Hole kommer her med en del rystende utsagn.

Bla sier han at det som skjer er "Dyreplageri i statlig regi", og kritiserer myndighetenes tilrettelegging av dyrehold i områder med rovdyr.

Dette til tross for at bøndene i Rendalen har mottatt 50 millioner kroner de siste 10 årene etter at ulven reetablerte seg i området (staten har for øvrig INGEN kontroll over hva midlene brukes til). Og disse midlene er \ var som dere sikkert skjønner ment til å brukes til å sikre mot rovdyrangrep. Foreksempel til å leie inn gjetere eller sette opp gjerder.

Men utrolig nokk, Hole sier han er motstander av rovdyrsikre gjerder, fordi Rendalen skal være rovdyrfritt. Ikke engang på jordene sine der han har sauene på beite på våren eller på høsten ønsker han høye gjerder. – Selv om dette er relativt små områder å gjerde inn, og at dette er et enkelt tiltak for å begrense tap.

Altså, når man nærmest med vilje tråkker så VANVITTIG hard i salaten som han \ de har prestert kan de bare takke seg selv. Eier ikke folk skamm?

Viljen for å prøve å begrense rovdyrtapene er TOTALT fraværende. Og de klager?

Det er klart at staten nå må sette seg ned å stille krav til sauebøndene, sikre at midlene blir brukt hensiktmessig. Ikke fordi at det egentlig skulle være nødvendig, - men fordi disse menneskene tydeligvis har samme intelligens eller laver enn buskapen de forvalter.

Det er mildt sagt skremmende at en så liten gruppe mennesker skal ha en så ENORM innflytelse på norsk politikk på dette feltet.

Det er en del bønder som har en del holdninger knyttet opp i mot rovdyr at det skremmende. Et hat som sitter dypt og sterkt. Noe de får inn med morsmelken. Men de skjønner ikke selv at de er med på å skape problemet.

Jeg kjenner selv en person som er involvert i ulveprosjektet på Høyskolen i Hedmark. Det er ikke måte på hvilke problemer de møter på i kontakt med lokalbefolkningen i en del områder, - dette til tross for at de bare driver med registrering.

Bla så ble alle dekkene punktert på bilen til han jeg kjenner, da han var ute og sporet ulv.

Åteplasser med levende dyr og gift langt ute i skogen (levende høner faktisk)

Listen er lang, men er ikke helt sikker på om jeg kan skrive alt jeg har hørt.

På gården hvor jeg kommer fra har vi et stort fjøs med plass i store båser hvor dyra går fritt irundt.

Og halvparten av storfeet er ute å går stort sett hele året på store åkrer eller i skogen.

Hvor mye fikk dere i rovdyrerstatning i fjor?

Gjet sauene for å forminske tapene.

Husker med skrekk og gru ulvefamilien som ble slaktet ned av "jegere" i helikopter..

Vern om våre rovdyr.

Norske saueraser er ikke like utpregede flokkdyr som dyrene i andre domestiserte saueraser. Det kan vel egentlig norske bønder takke seg selv for, for de har bevisst avlet frem dyr som ikke er så bundet til flokken, og dermed mer villige til å beite spredt for å utnytte utmarksbeitet bedre. Men det betyr også at f.eks. spelsau ikke er like lett å gjete som f.eks. Blackhead, men det er fortsatt ikke umulig. Seterdrift som vi drev med i Norge frem til 60-tallet er ikke det samme som gjeterdrift, i allefall ikke for sauens del. På setrene var det i all hovedsak geit og kveg som ble gjetet, og det fordi de skulle melkes 1-2 ganger om dagen. Gjeting ville garantert hjulpet på rovdyrtapene, men det ville bare minsket problemet, og sansynligvis hadde det krevet ett bytte av bondens saueraser.

Løse hunder er absolutt noe som bør nevnes, skjødesløse hundeeiere er faktisk ett kjempeproblem, hunden er ikke. Eierløse hunder har vi i liten utstrekning i Norge, heldigvis.

Hadde vært kjekt om de som argumenterer for lettvinne løsninger gjør det i mer enn en bisetning i en oneliner. ^^,

Det er godt du ikke generaliserer da Geronimo. Hole som du siterer er en -1- jævla bonde, ikke alle. Og joda, mange bønder har ett overdrevent fokus på selve ulven og glemmer helt hva de selv kan gjøre med det, men hjemme er det ett stort mindretall av bøndene som aksepterer rovdyrene som en del av norsk fauna. Det de ikke aksepterer er at enkelte dyr dreper og skader mer enn de trenger til mat. Det er ikke slik at alle bønder skriker ULV ULV, bare de mister ett dyr. De aller fleste tåler fint å miste ett par dyr eller ti på "skauen". Men når enkelte streifulv kan legge ned en hel flokk på 40-50 dyr i løpet av en natt, er det ikke mye igjen av bondens saueflokk. Slikt skremmer selv den mest ihugga rovdyrpatriotiske sauebonde, selv om det ikke skjer i hjembygda. Media har igrunn like mye skylda for rovdyrproblematikken som staten har, snakk om å lage overskrifter av ingenting, dvs. de laget jo masse overskrifter av faren til Mette-Marit, så det var jo ingen overraskelse.

Norske saueraser er ikke like utpregede flokkdyr som dyrene i andre domestiserte saueraser. ...

Problemet er jo at norsk sau har fått AVLET vekk nesten alle sine naturlige forsvarsinstinkter. Det er ikke snakk om en rase som "oppstår av seg selv" vi snakker om, men om avl. Det er slik jeg ser det dyremishandling. Sauen er ikke i stand til å forsvare seg på noe som helst vis mot rovdyr, og resultatet er massakre. Sjekk dette: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.3453948

PS: Jeg er slettes ikke vegetarianer og mener at vi skal spise masse kjøtt.

Skjønner ikke helt, hvorfor fjerne rovdyr ? De var her LENGE før oss.

Handler om og respektere dyra, klarer ikke bonden ¨å passe på

dyra sine er det hans problem

Enig.

hvorfor skal norge betale for dyrene ulven dreper?

Jeg hadde ikke fått noe om en ulv spiste laptopen min (om jeg ikke har garanti/forsikring selvsagt).

Bønner som skal ha penger for sauene siden bør skaffe seg en form for forsikring!

Vet ikke om denne tupen forsikring finnes...

Det er godt du ikke generaliserer da Geronimo. Hole som du siterer er en -1- jævla bonde, ikke alle. Og joda, mange bønder har ett overdrevent fokus på selve ulven og glemmer helt hva de selv kan gjøre med det, men hjemme er det ett stort mindretall av bøndene som aksepterer rovdyrene som en del av norsk fauna. Det de ikke aksepterer er at enkelte dyr dreper og skader mer enn de trenger til mat. Det er ikke slik at alle bønder skriker ULV ULV, bare de mister ett dyr. De aller fleste tåler fint å miste ett par dyr eller ti på "skauen". Men når enkelte streifulv kan legge ned en hel flokk på 40-50 dyr i løpet av en natt, er det ikke mye igjen av bondens saueflokk. Slikt skremmer selv den mest ihugga rovdyrpatriotiske sauebonde, selv om det ikke skjer i hjembygda. Media har igrunn like mye skylda for rovdyrproblematikken som staten har, snakk om å lage overskrifter av ingenting, dvs. de laget jo masse overskrifter av faren til Mette-Marit, så det var jo ingen overraskelse.

Vel, jeg skrev om bøndene i Rendalen, det området programmet fokuserer på. Og det finnes sikkert bønder der med et litt mer nyansert syn enn SP duoen viser. Faktisk så ser jeg ikke bort i fra at Brennpunkt valgte noen versting eksempler. Skal ta selvkritikk for andre gang, - om det ble litt generaliserende.

Det sagt, når bøndene i Rendalen har fått 50.000000 Kr de siste 10 årene til rovdyrsikring. I dag er det 29, men la oss si det har vært 40 i snitt. Det blir 125.000 Kr pr år, pr bonde. På 10 år blir i snitt tallet 1250000 Kr pr bonde. Dette er enorme summer, og man får EKSTREMT lite valuta for pengene. Da tyder det på at noe er riv hakkende galt i Rendalen. Det ser man fort når man ser tallene fra Sverige. 500 sau i tap, mens hele 50.0000 her i Norge. Dette er en enorm forskjell. Om fakta fra Brennpunkt er riktige.

Var også litt sykt når jaktlaget felte den ulven i Rendalen (Brennpunkt), og de fant ut at det var en tispe. Var da like stor entusiasme som det var i kontrollrommet til NASA i 1969.

Jeg bor selv i et område med en del rovdyr, noen i familien er bønder, og kjenner noen fra Lierne, som er det området i Norge med mest bjørn.

Og en ting som er sikkert er at veldig mange som har et hat mot rovdyr som sitter veldig dypt. Og de gamle er verst, ironisk nokk. – De fleste regner kanskje med at de gamle har mye kunnskap om rovdyr, men fakta er at når de vokste opp så var det ekstremt lite rovdyr her til lands. Det de kan er som oftest historier fra sine foreldre og besteforeldre. Veldig mange har liten eller ingen vilje til å ta til seg ny informasjon. Forskere som studerer rovdyr i årevis blir ofte avvist, stemplet som jævla-søring-idioter som bare sitter på kontoret. Gamle fordommer og overtro får på den måten leve videre. Mye av problemet er liten forståelse og vilje til å forsøke å leve sammen med rovdyrene, - mange ser på total utryddelse av rovdyr som eneste mulighet.

For og ta et lite eksempel som viser folks motstand til ny informasjon som rokker ved deres tro.

På Leka, et øysamfunn noen mil nord for her jeg bor skjedde det såkalte ørne-rovet i 1932.

Det er vel kanskje flere av dere som kjenner historien \ sagnet. I korthet var det i følge historien en jente på 3 år som ble tatt av en havørn og fløyet opp på et fjell - og ble senere reddet. Dette er her oppe en meget kjent historie. Det er skrevet bøker om det, - til og med laget film, og i nye og ned er det markeringer.

Dette er en historie som fra starten har skapt stor interesse blant fagfolk, og det har vært gjennomført minst to omfattende undersøkelser over hvor mye en havørn klarer å løfte. Og resultatene er knusende. Det er totalt umulig at det kunne skjedd.

Likevel, skremmende mange folk her oppe står på sitt og de skjeller ut de som ikke har den samme oppfatningen som de selv. Det hjelper ikke om man slenger 10 uavhengige forskningsrapporter på bordet, - de står på sitt som fanatiske religiøse.

Er helt enig med deg i at media er med på å gjøre ting mye verre i jakt på oppsiktsvekkende overskrifter. I avisene her oppe blir eks ørnerovet fremtilt som fakta, videre så lærte vi faktisk om dette på barneskolen, -indoktrinering :) . Videre så blir tapstallene fremstilt som dyr tatt av rovdyr, dette gir et veldig feil bilde.

Til slutt som er dette ganske så interessant:

Skogen mener at konfliktene i mindre grad handler om effekten rovdyra har på buskapen, og i større grad om konfliktlinjer som avfolking og desentralisering, den akademiske kunnskapens makt over den folkelige, og bygdefolkets opplevelse av avmakt mot økende urban dominans. Dette går fram av en stor nasjonal spørreundersøkelse.

- Det å stole på lokale og uformelle informasjonsleverandører som erfarne jegere eller naboer, i motsetning til institusjonelle aktører som naturforvaltningen eller forskere, har særlig stor betydning for holdningen til rovdyr, sier Skogen.

- Det betyr ofte negative holdninger enten det gjelder bestandsstørrelse, uro for familiens sikkerhet, eller egen frykt, sier han.

http://www.forskning.no/Artikler/2004/sept...r/1096547460.27

Enig.

hvorfor skal norge betale for dyrene ulven dreper?

Jeg hadde ikke fått noe om en ulv spiste laptopen min (om jeg ikke har garanti/forsikring selvsagt).

Bønner som skal ha penger for sauene siden bør skaffe seg en form for forsikring!

Vet ikke om denne tupen forsikring finnes...

Fordi at dersom ikke slike tilskudd har eksistert ville landbruket i norge ha forsvunnet innen kun kort tid. Da det er generelt veldig ulønnsomt å være bonde i disse dager. Hvilke konsekvenser hadde dette fått for deg? Sikkert helt greit importkjøtt, men jeg foretrekker iallefall å spise kjøtt produsert i Norge.

Hvorfor det? Hva er det norsk kjøtt har som er så annerledes fra import-kjøttet? Kan ikke si jeg legger merke til noen forskjell i hverken smak eller konsistens.

Vil bare presisere at jeg ikke mener at bønder er noen rikinginger på noen som helst måte.

Konkurranse: Hvem i Norge er det som har blitt rike på mat?

Hvorfor det? Hva er det norsk kjøtt har som er så annerledes fra import-kjøttet? Kan ikke si jeg legger merke til noen forskjell i hverken smak eller konsistens.

bortsett fra at utenlandsk kjøtt som oftest er mye mørere, argentina er :)

leste en artikkel for noen år siden at hvis alle bøndene snakker sant om hvor mange de har "mistet" til ulv, så måtte hver ulv her i landet spise 41kg rent kjøtt hver dag hele året. Det er jo... spennende.

vi kommer ikke unna det faktum at bonden tjener mye mer penger pr sau på at rovdyr feller dem, enn at de blir sendt til slakting. Selvfølgelig gir dette grobunn for svindel, storstilt sådan. Er ikke i tvil om at det er mange som svindler staten grovt her, og hvorfor ikke? Bønder i Norge er i gjennomsnitt subsidiert mer enn de greier tjene, det lønner seg generellt veldig lite å være bonde i Norge. Hadde jeg slitt, og så familiegården falle fra hverandre fordi det ikke er penger å tjene, så hadde det selvfølgelig fristet å stå bak en busk og kaste ut noen sauer i veien når biler kommer (ja de får erstatning da også)

bortsett fra at utenlandsk kjøtt som oftest er mye mørere, argentina er :)

Jupp, det jeg skulle hinte frem til. Argentinsk kjøtt er bare elsk :D

Har spist kjøtt fra Afrika også en hel del ganger, og kan ikke klage på noe der heller. Så jeg skjønner ikke hvorfor man skal alltid hive seg etter norsk kjøtt når det finnes noe som er billigere og ofte bedre. Bønder må da tåle konkurranse de og som alle andre som driver noe.

Hvor mye fikk dere i rovdyrerstatning i fjor?

0,-

leste en artikkel for noen år siden at hvis alle bøndene snakker sant om hvor mange de har "mistet" til ulv, så måtte hver ulv her i landet spise 41kg rent kjøtt hver dag hele året. Det er jo... spennende.

Det som er aller mest spennende er at du ikke har klart å lese hva Henrix skriver. Det er ikke som om ulven putter i frysern det han ikke rekker å spise opp når han dreper et dyr. Dyrene dreper og dreper og dreper, spising gjør de når de har lyst på mat.

bortsett fra at utenlandsk kjøtt som oftest er mye mørere, argentina er :D

Jupp, det jeg skulle hinte frem til. Argentinsk kjøtt er bare elsk :)

Har spist kjøtt fra Afrika også en hel del ganger, og kan ikke klage på noe der heller. Så jeg skjønner ikke hvorfor man skal alltid hive seg etter norsk kjøtt når det finnes noe som er billigere og ofte bedre. Bønder må da tåle konkurranse de og som alle andre som driver noe.

Ja, deilig å spise kjøtt fullt av anabole steroider, fullt av antibiotika og fra dyr som spiser for som sannsynligvis drypper av sprøytemidler.

Og nei, bønder tåler ikke konkurranse i Norge. Uten tilskudd hadde det ikke vært mulighet for et landbruk på noen som helst måte.

Å være bonde i Norge idag er et tapsprosjekt på alle måter med mindre du er en storbonde på toten med enorme landarealer tilgjengelig.

Sauebonder har... ~~0 forutsetninger om å tjene penger på det hadde det ikke vært for subsidiering.

Selvfølgelig er det mye svindel ute og går, men det blir nesten for dumt å anta at om man er bonde så er man automatisk kriminell. Det er nok akkurat lik fordeling som i resten av samfunnet vårt, der noen velger å melke systemet og noen er lovlydige.

Med konkurranse så tenker jeg i de baner at det burde bli færre bønder totalt og heller et mindre antall som har store landaeral. Sammenslåing av områder for å maksimere produskjon. Dette ser man skjer i alle land som har aggressiv og konkurransedyktig jordbruk/buskap. Bønder i Norge er ikke underlagt disse konkurranse-prinsippene, de er holdt kunstig i live takket være statlig subsidiering som gjør at konkurranse i det norske "bonde-marked" ikke er nødvendig. Faktisk så tror jeg det er for sent å slipe konkurranse ut i det markedet for bøndene har blitt som buskapen sin.....Ubrukelig for selvstendig liv.

Og jeg driter i steroider i kjøtt, genmanipulert mat og alt det pisset man hyler å skriker om. Det er ikke et spor av bevis for at det er skadelig for mennesket å spise det kjøttet eller kornet eller hva det måtte være (faktisk er det bevist motsatt). Jeg er for all slik produksjon av mat for det er billig og skaper store mengder mat som igjen kan gis til land som ikke har NOE mat i det hele tatt. Jeg ser på det enkelt, jeg mener at denne type mat kan redde millioner av liv (noe det allerede har gjort i blant annet Mexico, India og Kina) og hvis de kan spise det så kan faen meg jeg og spise det. Jeg er lei folk som skal ha "økologisk" mat og mener at ALLE skal spise det. Det er bullshit fra ende til annen. Jeg er heldig og kan velge å spise det jeg vil, og jeg benytter meg av det. Vil jeg spise Argentinsk kjøtt som jeg synes smaker bedre enn det norske så gjør jeg det. Vil norske bønder konkurrere? Ja, så hent frem sprøytene ffs

Med konkurranse så tenker jeg i de baner at det burde bli færre bønder totalt og heller et mindre antall som har store landaeral. Sammenslåing av områder for å maksimere produskjon. Dette ser man skjer i alle land som har aggressiv og konkurransedyktig jordbruk/buskap. Bønder i Norge er ikke underlagt disse konkurranse-prinsippene, de er holdt kunstig i live takket være statlig subsidiering som gjør at konkurranse i det norske "bonde-marked" ikke er nødvendig. Faktisk så tror jeg det er for sent å slipe konkurranse ut i det markedet for bøndene har blitt som buskapen sin.....Ubrukelig for selvstendig liv.

Og jeg driter i steroider i kjøtt, genmanipulert mat og alt det pisset man hyler å skriker om. Det er ikke et spor av bevis for at det er skadelig for mennesket å spise det kjøttet eller kornet eller hva det måtte være (faktisk er det bevist motsatt). Jeg er for all slik produksjon av mat for det er billig og skaper store mengder mat som igjen kan gis til land som ikke har NOE mat i det hele tatt. Jeg ser på det enkelt, jeg mener at denne type mat kan redde millioner av liv (noe det allerede har gjort i blant annet Mexico, India og Kina) og hvis de kan spise det så kan faen meg jeg og spise det. Jeg er lei folk som skal ha "økologisk" mat og mener at ALLE skal spise det. Det er bullshit fra ende til annen. Jeg er heldig og kan velge å spise det jeg vil, og jeg benytter meg av det. Vil jeg spise Argentinsk kjøtt som jeg synes smaker bedre enn det norske så gjør jeg det. Vil norske bønder konkurrere? Ja, så hent frem sprøytene ffs

Siden du tydligvis ikke bryr deg om hva du putter i kjeften og hvilke konsekvenser det har for deg syns jeg du skal ta deg en bolle og holde meningene dine for deg selv. Samme type tankegang som ga oss kugalskap og J.K syndromet. Greit, genmanipulert mais (i den form av at de produserte en mer hardfør, værbestandig maistype med tykkere stamme som tålte vekten av større kolber) har reddet mange liv, men å dra den sluttning at dette gjelder for allt og at genmalipulering og doping av dyr er eneste måte framover på er bare ignorant. Jeg vil ikke ha det mishandla argentinske heroinvraket av ei ku du skryter så fælt av, så jeg holder meg til norsk økologisk, og jeg er villig til å betale for det.

Geronimo: 50 millioner på 10 år!?! Dette er ikke store summer så slutt å overdramatiser det økonomiske aspektet. Rister bare på hodet når jeg hører urban sosialistene sitte på sin høye trone å rakke ned på bonden, og påstår at de har det så lett og kan bare kreve erstattning og subsidier. Klart bonden vil ha erstattning for dyr som blir tatt av rovdyr!?! Det er livet hans....!?! Med mindre du bor på en gård og vet hva det vil si å være bonde i dag, og den eneste kilden for informasjon du har er norsk massemedia i form av brennpunkt (som er NRK's dårlige svar på 60 minutes, men uten journalistisk integritet, eller objektivitet), syns jeg du kan roe'n.

Om Norge er egnet for gårdsdrift er en annen diskusjon.