Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Troya

X1950pro gir svart skjerm

Recommended Posts

Har nettopp fått meg et Radeon X1950pro AGP. Når jeg satte det inn stusset jeg over at det var to strømtilkoblinger på skjermkortet, men jeg konkluderte med at de skulle ha strøm begge to (kanskje den ene er til vifta?. SÅ jeg plugget i den strømkabelen som gikk ut fra den som er/var i bruk. Parallell kobling kalles det vel....hmmm. Uansett, når jeg prøvde å stille inn på fullt og high og 2xAA osv. og trykket på "apply" så ble skjermen svart. Det var ikke det som skulle skje når jeg fikk meg et nytt og bedre skjermkort. De siste driverne fra ATI er installert og powersupplyen er på 400w, og det skal vel være nok, så hva kan være galt??

Får feilmelding fra windows (og dumping av fysisk minne) som sier: "Det virker som det er filen ati2dvag som forårsaker problemet. Den henger seg opp i en uendelig løkke. Vanligvis forårsaket av feil ved enheten eller at driverne prigrammerer enheten feil"

Ikke kom å si at det er feil ved skjermkortet. Da ville jeg vel fått svart skjerm med en gang. Det er når jeg prøver å fyre opp et spill f.eks. Half-Life at skjermen svartner. Kan det være strømforsyninga?

En annen ting: når jeg avinstallerer driverne får jeg spørsmål om hvilke drivere jeg vil avinnstallere

1. X1950pro (sekundær) PCI

2. X1950pro (primær) AGP

Jeg svarer begge, men at det er drivere til både PCI og AGP som er innstallert har el ikke noe med de to kontaktene på baksiden av kortet å gjøre.

ER det noen som har samme kortet her som kan hjelpe meg med disse problemene??

Edited by Troya

Tror nok det at poweret ditt er litt i "slankeste" laget.. Å kjøre 2D (standard win deksktop) krever ikke så mye av kortet, men i det du fyrer opp et spill snakker man andre boller. Hadde vært kjekt å vite hva for annen hardware du sitter på, inkl alle harddisker/casemods.. Så kan man ganske greit se effekt forbruket. ATI sier selv at det skal funke med en 300-400W PSU, men det kommer som sagt helt ann på hva for annet snadder man har koblet på også.

Jeg har ikke annet enn en harddisk på 80GB, en CD brenner/player, et lydkort (Audigy2) og en prosessor AMD athlon 2600+ 1,9Ghz. Jeg håper det er strømforsyninga og at det ikke er er skjermkortet som er defekt.

Dette tipset fungerte en stund. Fikk faktisk spilt BF2 på full guffe.

* Reinstall the ATI driver. You are advised to launch Windows in Safe Mode (press F8 before Windows boots), go to Windows Add/Remove programs and uninstall everything ATI. Remove the DAO/MDAC component as well. You can use the ATI removal tool utility which can be downloaded from the ATI website. The complete set of instructions on removing ATI can be found here on the ATI website.

* Go to System Devices in My Computer > Properties > Hardware, and locate the option, PCI standard PCI-to-PCI bridge. This could under other names on your PC, so contact your PC vendor if you?re unsure. Right click, and select the ?update driver? option. Manually search and install the PCI standard PCI-to-PCI bridge.

Så skulle jeg prøve Half-Life Episode two og under lastingen av spillet fikk jeg beskjeden:

"failed to create 3DD"

Hva nå? Er det noen som har greie på dette og hva jeg eventuelt kan gjøre??

Jeg kan jo konferere litt med meg selv så lenge. Har prøvd å reinstallere driveren minst 5 ganger så den muligheten skulle være eliminert. Når skjermspareren trer i kraft (som skal være 3D rør) så går det istedet en boks over skjermen som sier "kan ikke opprette 3D enheten".

Har prøvd å avinstallere DirectX, for å installere på nytt, men det får jeg ikke til. Den står i kontrollpanalet men det er ingen slette mulighet.

Det er jo merkelig at jeg kan kjøre BF2 men ikke HL2, eller er det ikke det? Prøvde COD4 demo men den ville ikke starte exe. fila hadde fått et problem. Det hadde den ikke før jeg fikk det nye skjermkortet. Hva tror du troya? Nei nå aner jeg ikke.

Jeg kan jo konferere litt med meg selv så lenge. Har prøvd å reinstallere driveren minst 5 ganger så den muligheten skulle være eliminert. Når skjermspareren trer i kraft (som skal være 3D rør) så går det istedet en boks over skjermen som sier "kan ikke opprette 3D enheten".

Har prøvd å avinstallere DirectX, for å installere på nytt, men det får jeg ikke til. Den står i kontrollpanalet men det er ingen slette mulighet.

Det er jo merkelig at jeg kan kjøre BF2 men ikke HL2, eller er det ikke det? Prøvde COD4 demo men den ville ikke starte exe. fila hadde fått et problem. Det hadde den ikke før jeg fikk det nye skjermkortet. Hva tror du troya? Nei nå aner jeg ikke.

Foreslår at du prøver en av de gamle driverne til ATI. Og ja himmel og hav, det funket.

Case closed