Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
sadolf

Vold utført under særlig skjerpende omstendigheter

Recommended Posts

Trur egentlig et samfunnsnyttig alternativ til fengsel kunne vært arbeidsleir.

Vi har da svært store vei strekninger som trengs å forbedres/bygge nytt. Ville vært svært kostnads effektivt å la fanger gjøre slike jobber. Norske samfunn tar seg ikke råd til å utvide veivesenet 10-15 ganger for å ordne veinettet vårt. Men nok av folk i veivesenet til å overse den tekniske biten av "prosjekt redd veiene i Norge". I tillegg gir dette fangene noe nytting og meningsfullt å gjøre. Samt hardt arbeid som kan virke mere avskrekkende enn å daffe 2 måneder i fengsel(under forutsetning at fangene har helse til slikt arbeid, lære å kjøre maskineri eller noe annet som trengs hvis ikke).

Polen har satt fanger i gang å jobbe med samfunnsnyttige prosjekter nå.

Og for de fangene som har begått grove forbrytelser... så har vi laaange veistrekninger i Finnmark som trengs å fikses på. Og har de vært skikkelig slemme gutter... så glem brøytebiler over fjellene i Nord-Norge, gi fangene spader å sett de i gang midt vinters :D

Masse andre ting de kan gjøre og. Chain gangs ved veiene for å plukke søppel, male og fikse opp skoler etc. Gjør oppholdet i fengsel mere synlig(arbeidsleir/gruppe etc) og folk vil prøve å unngå fengsel mere enn i dag rett og slett pga hardt arbeid og/eller det blir kjent.

Tenker spesielt at de som blir dømt for de grove forbrytelser/vaneforbrytere skulle settes til de mest synlige jobbene.

En stor fordel for fangene selv er jo at de kan få lært seg bygg og anleggs bransjen etc som skriker etter folk og kan ordne de jobb etter endt fengselstid.

Vi må selvfølgelig få ny lovgivning og forholde oss til internasjonale lover og konvensjoner men burde forhåpentligvis gå ann.

Kan da ikke funke dårligere enn fengsels systemet idag.

Og for å ikke glemme toglinjene. De stopper da altfor tidlig. La fangene bygge toglinje opp hele nord-norge til kirkenes og garnison porsanger. Kan være gunstig for næringslivet og forsvaret klager sikkert ikke over å få økt transport evne. Knytt oss til jerbanelinje systemene i sverige og finland og russland når vi er i gang. Norsk-trans sibirske togline fra Norge til Kina??

Tar et skip og havarerer og slipper ut masse olje? No problem fengselsvesenet sender 500 mann for å hjelpe til med opprydning :D

Hvilke muligheter for samfunnet dersom man først åpner for det.

Det beste er jo at fanger er ulønna (delvis) så vi sparer masse peng på å bruke dem til hardt fysisk arbeid.

Men, helt seriøst her nå. Norge trenger strengere straffer. Jeg driter i USA og at de har høy vold på tross av det. Må ikke glemme at amerikansk kultur og miljø er en helt annen verden enn i Norge. Ikke mange her som kan si de er oppvokst i en by med flere folk enn i hele Norge. Å bare referere til statistikker som går på folketall, våpentilgjengelighet osv uten å nevne de kulturelle forskjelleneog sosiale problemene i USA blir bare rett og slett patetisk.

USA har u-land tendenser i de fleste storbyene, mens i Norge får folk trygd som kunne brødfødd en liten landsby i Etiopia. Er ikke sammenligning. Og vi nordmenn kan ikke fullt ut forstå det, så like greit å drite i det.

Er forresten like lett å få våpen i Norge som i USA sånn FYI.

Strengere straffer er et must. Jeg ville forresten likt at purken i Norge fikk tjenestevåpen, slik at hvis de går på patrulje og ser et væpna ran faktisk kan bryte inn der og da og ikke må spørre om tillatelse til å få hente våpen på stasjonen. Kimber 1911 45. ACP til alle tjenestemenn ftw

Fyttigrisi, idiota! Det minte meg på; jeg så et lignende tilfelle hvor en norsk bokser (det visste ikke angriperne) ble angrepet av tre vietnamesere på gata. Han visste jo å slå fra seg, bokseren, og fikk slått ut tanna på den ene angriperen, før de flyktet. Senere i retten var det hakket før BOKSEREN ble tiltalt for vold - vietnameseren hadde nemlig blitt uføretrygda pga. tanna si... :D

EDIT: Jeg huska visst litt feil - her er linken

Hadde vært en fin straff å sendt dem tilbake til Vietnam.

Det er ikke like lett å få våpen i Norge som i Usa.

Selv om man i Usa må se på de forskjellige reglene hver delstat har. I mange stater i Usa må man søke om våpen og etter en bakgrunnsjekk kan man kjøpe våpenet etter 2-3 uker trur jeg det er. I andre stater kan det gå fortere. I tillegg varierer det hvor mange våpen man kan kjøpe og hvor lang ventetiden er og våpentyper.

Litt vanskeligere i Norge enn bare å være over en viss alder og levere inn skjema(+id etc) som blir brukt til bakgrunnsjekk

I tillegg er det vel forskjell på våpentyper man kan få tillatelse til i Norge og Usa. Det kan da vel ikke finnes noen i Norge med 12.7 mm snikskytter rifle(er vel strengt tatt en anti materiell rifle) for eksempel.

Og for å gjøre det bedre har de det mye lettere å få tillatelse til å bære skjult våpen i forskjellige delstater i Usa. Hvor statene er delt opp i "shall issue og can issue". De førstnevnte skal alle som oppfyller kravene få slik tillatelse mens sistnevnte ikke har en plikt til det.

Det medfører at personer i Usa for det første lettere kan få kjøpe våpen, veldig mange våpen, de kan ha våpentyper sivile ikke burde ha tilgang til og de kan muligens ha lov til å bære våpenet skjult.

Vanskelig å se for seg en slik utvikling i Norge.

Men jeg er enig i at politiet antagelig burde få tjenestevåpen snart. Såpass mange kriminelle har det at politiet strengt tatt trenger det.

Meld deg inn i en pistol-klubb. Skyt jevnlig i 6 måneder og voilá du er nå den stolte eier av en Desert Eagle .50. helt lovlig og signert av den norske stat. Vanskelig? Absolutt ikke. At det ikke er over disk er totalt irrevelevant.

En fyr jeg kjenner testa grensa for hva han kunne få tillatelse til å eie. Han sendte inn søknad på En Franchi SPAS-12. Gjett om han fikk den innvilga eller ikke? Og det er et våpen som til og med USA har pålagt importforbud på.

Det er små håndvåpen. Rifler og hagler er enda enklere å få tak i.

Å bringe inn våpentyper blir egentlig bare for dumt. En gammal hagle dreper like bra som en UZI.

Men nå var ikke dette en våpendebatt, siden jeg kan drepe 5 stykker med brødkniven min når jeg går i butikken etterpå hvis jeg har lyst.

Jeg bare påpeker at det er latterlig mange våpen i Norge hvis man ser i forhold til befolkning, ergo så er det helt andre faktorer som spiller inn på voldsstatistikken i USA enn våpentilgjengelighet. F.eks. massiv fattigdom, hjemløshet, dårlige muligheter for minoriteter ++++

Hva tror du det er mest av i amerikanske fengsler? Hvite eller svarte? Er det fordi svarte er mer kriminelle av natur eller er det kanskje fordi mange av dem må leve på en trygd som er mindre enn det polakker tjener i timen i Norge?

Sosiale problemer knyttet til velferd er den største grunnen til vold i USA. Har man ikke muligheter for et bedre liv begynner man å ty til andre metoder for å tjene til sitt daglige brød.

Og ikke nevn Columbine, Virginia Tech eller noen andre freak-hendelser plz. De folka er sinnslidende og burde gått i special class med resten av dæ-dæ-dæææ ( :D )-folket

Jeg lurer litt på hvorfor enkelte her mener politiet bør bære våpen, hva er fordelene? Jeg ser kun ett behov og en fordel, og det drukner i ulempene. Norsk skytevåpenkultur er bra, det som jeg er kritisk til er at det ikke følges opp godt nok i de få tilfellene der folk som har vært skikket til å ha våpen, ikke lenger er det. Kriminelles tilgang på og bruk av våpen er jo ett problem, men jeg klarer ikke se hvordan ett bevæpnet politi vil bremse utviklingen. Selv om mange mener vi kunne klart oss uten jakt, og sportsskyting, og dermed totalforbudt skytevåpen i sivilt eie, ville nok det norske samfunnet tapt på det, både på kort og lang sikt.

Å sammenligne Norges veinett med andre land blir rimelig fånyttes uten å ta hensyn til infrastruktur, topografi, klima og befolkningsmønster. I Norge har vi fortsatt rimelig spredt bosettning, Sverige f.eks. er ikke i nærheten engang. I all hovedsak ble den svenske landsbygda fraflyttet allerede på 60 og 70-tallet, og selv om de er 9 millioner innbyggere, slipper de rimelig billig unna når det gjelder behovet for dyr infrastruktur. Her på "berget" har vi en topografi som gjør nærmere 80% av fastlandsarealet mer eller mindre ubeboelig, alikevel insisterer vi på å bo på de mest avsidesliggende stedene som finnes. Når vi bruker milliarder på milliarder på å binde øyer og avsidesliggende grender til stamnettet med broer og tunneler, er det ikke rart at det blir lite penger til å holde en mellom-europeisk veistandard der vi kunne klart det. Det er ufattelig vanskelig og dyrt å bygge veier som er motstandsdyktige mot telehiv, og som regel er vi avhengig av at veien kan holdes åpen, siden det er samfunnsøkonomisk uforsvarlig å stenge den under utbedring. Skal vi få veier som tåler norsk kjøremønster under de klimatiske forholdene vi lever i, er vi som regel avhengig av å grave opp veien og legge nytt dreneringsskikt, samt sikkert masse annet teknisk dilldall jeg ikke har nok greie på til å uttale meg om. Piggdekk, telehiv og underminnerende vannmasser gjør at norske veier krever oftere utskiftning av topplaget enn i de fleste land vi kan sammenligne oss med. Så lenge folk ikke er villige til å betale 92% i skatt, tror jeg vi kan droppe tanken om motorveistandard på hele stamnettet. Å bruke masse oljepenger for å heve veistandarden, det kan vi heldigvis bare glemme.

Når det gjelder norsk jernbanenett er jeg helt enig med de som mener vi må bygge ut, men det har historisk sett ikke vært politisk vilje til å satse stort på jernbane. Dette går helt tilbake til unionstiden med Sverige, men ser heldigvis ut til å være i endring. Foreløpig sanker veier mer stemmer, desverre.

"Arbeidsleir" er selv om det kanskje virker på mange her som en billig løsning og en bra straff, en rimelig kostbar affære. Vi har ganske mange institusjoner i kriminalomsorgen som mer eller mindre følger "Arbeidsleir"-modellen. I tillegg har vi også hatt arbeidsleir for militærnektere, men usikker på om det er underlagt millitæret eller kriminalomsorgen. Og selv om "chain gangs" kan ha sin sjarm og sikkert også prevantive virkning, tror jeg ikke det er noen magisk formell for å få folk til å holde seg på den smale sti.

Selv om man i Usa må se på de forskjellige reglene hver delstat har. I mange stater i Usa må man søke om våpen og etter en bakgrunnsjekk kan man kjøpe våpenet etter 2-3 uker trur jeg det er. I andre stater kan det gå fortere. I tillegg varierer det hvor mange våpen man kan kjøpe og hvor lang ventetiden er og våpentyper.

Litt vanskeligere i Norge enn bare å være over en viss alder og levere inn skjema(+id etc) som blir brukt til bakgrunnsjekk

I tillegg er det vel forskjell på våpentyper man kan få tillatelse til i Norge og Usa. Det kan da vel ikke finnes noen i Norge med 12.7 mm snikskytter rifle(er vel strengt tatt en anti materiell rifle) for eksempel.

Og for å gjøre det bedre har de det mye lettere å få tillatelse til å bære skjult våpen i forskjellige delstater i Usa. Hvor statene er delt opp i "shall issue og can issue". De førstnevnte skal alle som oppfyller kravene få slik tillatelse mens sistnevnte ikke har en plikt til det.

Det medfører at personer i Usa for det første lettere kan få kjøpe våpen, veldig mange våpen, de kan ha våpentyper sivile ikke burde ha tilgang til og de kan muligens ha lov til å bære våpenet skjult.

Men jeg er enig i at politiet antagelig burde få tjenestevåpen snart. Såpass mange kriminelle har det at politiet strengt tatt trenger det.

I Alabama trenger man ikke tillatelse for noe som helst våpen-kjøp, Man trenger kun være fylt 18 for å KJØPE, den som er 18 år og kjøper har lov til å gi bort våpenet til en yngre. I tillegg kan man kjøpe automatvåpen her, så dersom du planlegger å starte en Militia så er Alabama stedet å begynne, AK-47, Uzi, Dum Dum kuler, .50AE You name it, man trenger ingen form for tillatelse, man trenger heller ikke tillatelse for å selge våpen og du har ingen venteperiode, bakgrunnen sjekkes heller ikke.

Disse lovene forsvinner antagelig når Amerika får ny president, da de fleste presidentkandidater satser på en "gun safety campaign".

...

Politi som bærer våpen er ca. 110% mer skremmende enn politi som bærer lommelykt/pepperspray...

Hvis jeg hadde vært med i Varden gjengen(Local milita typ) så hadde jeg ikke vært redd dersom noen purker kom på døra for å ta meg med lommelykt og pepperspray.

I andre land spesielt på flyplasser går man rundt med våpen, har du noen gang vært redd i securitysjekken på gardermoen? I THINK NOT!

I paris ble jeg faktisk redd da noen soldater fra selveste Fremmed legionen sto der med Famas og en usp lignende pistol. Jeg gikk da med en psp i håndbaggen, den ble ekstra sjekket at det ikke var en detonator, ikke morsomt(Iaf ikke for terrorister) for meg å bli dratt inn på bakrommet med et løp i ryggen.

Man mister liksom lysten til å gjøre noe kriminelt når politiet bærer våpen og kan drepe deg på en to tre.

Våpenene gjør kriminelle redde, nå for tiden er det fritt fram for hver lokale gangsta og gå rambo med drugs horer og våpen uten at politiet tør å pågripe dem fordi de nettopp ikke har våpen.

VÅPEN SKREMMER! Derfor synes jeg politiet skal bruke dem, ELLER en sånn ny pistol som skyter ut to piler med elektriskledning, det brukes av politiet i noen stater i amerika.

Våpenfakta hentet fra : http://www.bradycampaign.org/legislation/s...state.php?st=al

Legg merke til hvordan Alabama får en 'F' i gun safety :D

Er helt uenig at våpen er noe politiet alltid burde bære våpen, tasere og lignende høres ut som en bedre løsning, dog synes jeg ikke de skal være synelige. Jeg mener at politiet ikke skal være skremmende, men i møtekommende.

Utvidet bruk av samfunnstjeneste til en rekke fanger i fengsel kan være bra, bare det blir gjort på en skikkelig måte. Der fangene kan bli stimulert til å faktisk føle en glede ved å være i fast jobb, samt forbedre sine sjangser senere i livet, etter endt soning, til å kunne skaffe seg en jobb. Dog må ikke dette bli en offentlig gapestokk hvor alle kan le av fangene, da dette heller vil virke preventivt

I andre land spesielt på flyplasser går man rundt med våpen, har du noen gang vært redd i securitysjekken på gardermoen? I THINK NOT!

I paris ble jeg faktisk redd da noen soldater fra selveste Fremmed legionen sto der med Famas og en usp lignende pistol.

Det er kun fordi du ikke har hørt lyden av sikkerhetsvakt som tar på seg gummihanske og sier "denne veien takk"

Fremmedlegionen... jaha? tror jeg ikke noe på, fremmedlegionene har nok bedre ting å gjøre enn å passe på komersielle flyplasser

forøvrig enig med lim3 og henrix

Fremmed legionen skal vel strengt tatt ikke brukes til skarpe oppdrag inne på fransk territorium. De hadde en uheldig episode på 60 eller 70 tallet hvor en del fremmed legionærer prøvde på statskupp :D

Er nok franske soldater som vokter innenlands flyplasser. De lar heller utlendingene slåss og dø for frankrike ute i resten av verden. Genialt instrument for den franske regjering. Send utlendingene til å blø for frankrike. Ingen negativ publisitet i frankrike om noen utlendinger dør for landet :D

Samt det faktum at vi alle vet franskmenn ikke kan håndtere våpen eller i det heletatt krigføring :D

Ne pas sous-estimer le français, monsieur lim3.

Ang. straff så er det noe man kan diskutere seg blå på. Det er vel ikke en løsning som er "teh løsning". Det er jo også til enhver tid vanskelig å finne en balanse på straffen, som lille.letteid sier. Hvis en dom er streng på et område, så vil noen andre klage for for mild dom på et annet område. Slik vil det alltid være fordi vår kultur og vårt samfunn alltid vil være i forandring. Jeg akter å si at media har mye av skylden for vårt syn på slike ting. Jeg er blitt påvirket av å høre på nyhetene at innvadrergjenger står bak mye av det som kommer frem der, og at jeg da blir skremt når bråkete ungdomsgjenger kommer skrålende inn. Hva hvis jeg hadde sagt at de skulle roe seg, truet med nøkler og kalt dem drittunger, så ville nok enhver gjeng (gamle, unge, innfødt, "utfødt") reagert offensivt. Huff, offtopic. Ontopic: jeg tror at sakene som fremstilles i media ikke belyser alle sider ved saken.

(Jeg bor i Hedmark hvor harryfolket herkser, country-musikk gjaller utover åkern og FrP er det ledende partiet (gud forby FrP))

I Alabama trenger man ikke tillatelse for noe som helst våpen-kjøp, Man trenger kun være fylt 18 for å KJØPE, den som er 18 år og kjøper har lov til å gi bort våpenet til en yngre. I tillegg kan man kjøpe automatvåpen her, så dersom du planlegger å starte en Militia så er Alabama stedet å begynne, AK-47, Uzi, Dum Dum kuler, .50AE You name it, man trenger ingen form for tillatelse, man trenger heller ikke tillatelse for å selge våpen og du har ingen venteperiode, bakgrunnen sjekkes heller ikke.

Disse lovene forsvinner antagelig når Amerika får ny president, da de fleste presidentkandidater satser på en "gun safety campaign".

...

Politi som bærer våpen er ca. 110% mer skremmende enn politi som bærer lommelykt/pepperspray...

Hvis jeg hadde vært med i Varden gjengen(Local milita typ) så hadde jeg ikke vært redd dersom noen purker kom på døra for å ta meg med lommelykt og pepperspray.

I paris ble jeg faktisk redd da noen soldater fra selveste Fremmed legionen sto der med Famas og en usp lignende pistol. Jeg gikk da med en psp i håndbaggen, den ble ekstra sjekket at det ikke var en detonator, ikke morsomt(Iaf ikke for terrorister) for meg å bli dratt inn på bakrommet med et løp i ryggen.

Man mister liksom lysten til å gjøre noe kriminelt når politiet bærer våpen og kan drepe deg på en to tre.

Våpenene gjør kriminelle redde, nå for tiden er det fritt fram for hver lokale gangsta og gå rambo med drugs horer og våpen uten at politiet tør å pågripe dem fordi de nettopp ikke har våpen.

VÅPEN SKREMMER! Derfor synes jeg politiet skal bruke dem, ELLER en sånn ny pistol som skyter ut to piler med elektriskledning, det brukes av politiet i noen stater i amerika.

Våpenfakta hentet fra : http://www.bradycampaign.org/legislation/s...state.php?st=al

Legg merke til hvordan Alabama får en 'F' i gun safety :D

Ha! Jeg var i Honduras (Google it) for et par år sia, og der er det så mye kriminalitet at ALT politi har våpen! Det sto faen meg politi med MP5 eller no' på Burger King

Edited by Gekonody

Vi har jo fortsatt førstegangstjeneste i landet så "billig" vakthold for arbeidsleiere burde være mulig å ordne :D

Trur fortsatt arbeidsleire vil være mere prevantivt enn norske fengsler i dag. Om arbeidsleiere vil være godt nok i seg selv er et annet spørsmål men fengsels systemet funker ikke i dag uansett så kunne vært verdt et forsøk.

Var vel kanskje det franske militæret ja men uansett, samma poenget.

Da jeg var i Mexico med Cruise sto det Grensepoliti/toll på havna med forskjellige våpen(virket ikke som at mexico sin hær hadde et standardvåpen

|>_<| Noen hadde M16a2 andre hadde M4, mens de som patruljerte i gatene hadde en Uzi og en pistol i lomma.

Man får ikke lyst til å smugle etc kokain, meth etc da(Ikke at jeg hadde gjort det heller da >_>)

Poenget er: Cops w guns= Mindre smugling/kriminalitet på noen områder. Politiet skal være imøtekommende, og det kan de selv om de bærer våpen, er bare å dra jakka over hylsteret det.

Dagens U.S Marshals bærer ofte en seksløper i tillegg til en pistol :D

Synes og at tollen kan stramme inn sikkerhetsholdet her i landet og gå for noe alla US/Mexico grensen ved Rio Grande etc.

Der stopper de nesten alle(hvis ikke alle) og man må hvis passet for å komme inn/ut av landet, samme er det vel med grensa til Kanada.

Norge er en perle for terrorister, hvor vanskelig er det å smugle et radioaktivt warhead inn i landet med lastebil? Oo

Hvor vanskelig er det å få seg jobb på slottet? Selv om man nettopp har kommet til landet?

Politiet her i landet er altfor treige til å komme til crimescene,

typ:

This is dispatch;

;We have a 10-5 in progress, request immidiate backup!

;Roger, stand by for backup in 20 minutes!

..

Uansett så please! BLI STRENGERE I RETTEN!

Arbeidsleir(som sagt over) hadde og vært en god ide, så et program om MS-13 folk i Mexico etc som satt inne på livstid, de ga faen i om de døde i fengselet.

Tilbudet i norske fengsel er veldig bra:

Man får ei egen celle(antagelig større en rommet mitt >_>)

Man kan lage ting på sløyden og selge dette for å tjene penger.

Er da som sagt noen snyltere som har det bedre i fengsel enn på gata.

Det er ikke lett å smugle "warheads" inn i Norge. Vi bor i noe som heter Schengen-omerådet, og det skal endel til før alt mulig rart kan komme inn i Norge, selvom du altså har opplevd å ikke bli stoppet på Svinesund.

Om jeg skal speklurere litt så tror jeg ikke du vet altfor godt hva som skal til for å bli livvakt på slottet. Det er begrenset skade en gardist eller en kokk kan kjøre med kongefamilien, samt at de fleste ikke har noen større interesse av å skade de enn oss andre vanlige folk. Hvorfor skulle det være så mye vanskeligere å få jobb på et slott bare fordi du ikke har blå øyne, blondt hår og tydelige ansiktstrekk?

Å bare ha en pistol under jakka hjelper jo i hvert fall ikke, om politiet får bæretilatelse er det noe alle vil få vite om, og at de da skjuler våpenene ville heller virket enda mer skremmende. At en celle er større enn rommet ditt betyr ikke at du bare bor på rommet ditt 24/7?

Det er ikke lett å smugle "warheads" inn i Norge. Vi bor i noe som heter Schengen-omerådet, og det skal endel til før alt mulig rart kan komme inn i Norge, selvom du altså har opplevd å ikke bli stoppet på Svinesund.

Om jeg skal speklurere litt så tror jeg ikke du vet altfor godt hva som skal til for å bli livvakt på slottet. Det er begrenset skade en gardist eller en kokk kan kjøre med kongefamilien, samt at de fleste ikke har noen større interesse av å skade de enn oss andre vanlige folk. Hvorfor skulle det være så mye vanskeligere å få jobb på et slott bare fordi du ikke har blå øyne, blondt hår og tydelige ansiktstrekk?

Å bare ha en pistol under jakka hjelper jo i hvert fall ikke, om politiet får bæretilatelse er det noe alle vil få vite om, og at de da skjuler våpenene ville heller virket enda mer skremmende. At en celle er større enn rommet ditt betyr ikke at du bare bor på rommet ditt 24/7?

jeg gjør det...men jeg hadde ikke likt det om politiet hadde stått med mp5 på flyplassen.. eller står å vakter grensa med mp5/ag3 og veisperring.

Herregud hva er det som foregår i huet på visse mennesker? Foreldrene har feilet totalt med oppdragelsen, og de burde fått MYE, MYE lengre straff, samt en MYE høyere bot. Tenk hvilke konsekvenser disse følgene får for den uheldige mannen. For å være ærlig så kunne jeg fort ha havnet i samme situasjon, om noen røyker på ulovlige steder sier jeg fra.

6.4k og 60dager er absolutt ingenting!

Burde ha satt en extra null bak begge summene :rolleyes:

640K + 600 dager? :rolleyes: :rolleyes:

Var vel kanskje det franske militæret ja men uansett, samma poenget.
nei:P eliteavdeling kontra regulære styrker

Da jeg var i Mexico med Cruise sto det Grensepoliti/toll på havna med forskjellige våpen(virket ikke som at mexico sin hær hadde et standardvåpen

|>_<| Noen hadde M16a2 andre hadde M4, mens de som patruljerte i gatene hadde en Uzi og en pistol i lomma.

Man får ikke lyst til å smugle etc kokain, meth etc da

Hvis du har fått smaken på penga som kommer ut av smugling så hadde du nok vært rede til å dra noen risikoer, ja.

så må du også huske på at Mexico er langt mer belastet av kriminalitet og at de der i stor grad benytter seg av paramilitære vaktselskaper og politistyrker.

Poenget er: Cops w guns= Mindre smugling/kriminalitet på noen områder. Politiet skal være imøtekommende, og det kan de selv om de bærer våpen, er bare å dra jakka over hylsteret det.

Nei, poenget er at dersom politiet bevæpner seg bevæpner skurkene seg, politiet ruster opp, skurkene ruster opp osv.

Synes og at tollen kan stramme inn sikkerhetsholdet her i landet og gå for noe alla US/Mexico grensen ved Rio Grande etc.

Der stopper de nesten alle(hvis ikke alle) og man må hvis passet for å komme inn/ut av landet, samme er det vel med grensa til Kanada.

sånn rent bortsett fra at dette ville slukt ressurser som bare faen er ikke vi like belastet av ulovlig innvandring som amerikanerne, heller ikke like mye smugling som yankeene

Norge er en perle for terrorister, hvor vanskelig er det å smugle et radioaktivt warhead inn i landet med lastebil? Oo

Hvor vanskelig er det å få seg jobb på slottet? Selv om man nettopp har kommet til landet?

Jeg går utifra at du har et svar på dette, evt. kan vise hvor lett det er, for jeg er av den oppfatning at det ikke er barebare å smugle med esg et våpen inn dersom du jobber på slottet / skaugum, evt. hvis jobben din er å bære våpen på slottet og har ambisjoner om å drepe kongelige så blir du nok renska ut lenge før du får sjansen.

videre kan vi vel også være enige om at norge ikke er en perle for terrorister, vi har så langt ikke hatt et eneste reelt terroristangrep her i landet (joda, Israel drepte en kelner, men selv der drepte de en uskyldig fyr, og er ikke noe man nå går rundt og tenker på) spesielt ikke synagogeskytinga, lame wannabe driveby mer sansynlig at iq-reserven i PST fant ut at det kunne dreie seg om en terroraksjon.

This is dispatch;

;We have a 10-5 in progress, request immidiate backup!

;Roger, stand by for backup in 20 minutes!

..

Jaha?

... hvorfor engelsk? :rolleyes: