Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
randyass

Ny sykkel

Recommended Posts

Trek har veldig veldig bra kvalitet. Kjenner gutta som importerer disse til norge, i tillegg til klein, og kan gå god for at disse syklene er bra lagd. Klein er hakket bedre, men også dyrere.

Hadde kjørt på med en duke-demper hvis du fant, har i allefall personlig bedre erfaringer med disse.

Da høres det ut som om vi har noen felles venner? Du kjenner Robert eller?

Kan vel også diskuteres en goood del om Klein er bedre enn Trek. Klein er et feinsmeckermerke (sry jeg kan ikke tysk :rolleyes:), og Trek har et myyye bredere sortiment. Klein har ubertjukke rammerør, kabeler innlagt i ramma, sportsbillakkering, oversized styre osv. De setter standarden sånn rent estetisk ihvertfall.

Duke, Manitou og Hard Rocx er bra. Trek er også bra, med sykt god kvalitet

Duke er en leken og solid XC gaffel, laget av RockShox, som samtidig er mer enn lett nok for de fleste. Manitou har fått en del kritikk, spesielt for de billige modellene. Jeg vet ikke så mye om XC gaflene deres, men det er vel ikke de de er mest kjent for. Manitou Travis derimot er en av de beste i sin "sjanger", men er vel dessverre et stykke unna det vi leter etter her..

HardRocx er jo en Norsk sykkelprodusent, som i starten liknet veldig mye på Kona syklene. Om det var en form for samarbeid de hadde eller om det rett og slett var kopiering vet jeg ikke, men tilfeldigheter var det ikke. Har også hørt at de har "lånt" litt fra Hot Chilli i senere tid. :rolleyes:

Senere begynte de å gå nærmere Birkensykling, med lettere rammer og karbondeler, mens Kona har gått mer mot terrengsykling og freeride.

Trek begynte i det små for en god stund siden i Waterloo, USA, og har i dag blitt det største sykkelmerket. De har ingått samarbeid/sammenslåing med Gary Fisher, som bl.a. var de første som brukte gir med tannhjul i stedet for den gamle varianten. Gary Fisher er kjent som "Mannen som oppfant Mountainbike", og siden den gangen har merket hans ledet mye av teknologien, spesielt i fulldempere som er laget for å gi best effekt per tråkk samtidig som de demper bra, og er lette og stive. Er vel Sugar-serien som er mest kjent for dette. Anbefaler å spørre om den hvis du finner en butikk som har Trek, Gary Fisher, Klein eller LeMond.

Ja da klarte jeg endelig å bestemme meg:)

Det var noen av dere som sa at jeg skulle si ifra hvilken sykkel jeg endte opp med og her er den:

Sykkelen

Håper og tror det er en veldig god sykkel:)

Var litt dyrere enn først planlagt, men det får gå sin gang.

Kjøpte et sykkelblad som heter Terrengsykkel. Der hadde de testet en del sykler der denne kom ut som beste sykkel.

Sykkelen jeg har bestilt er akkurat samme sykkel, foruten gaffelen. Gaffelen på ''min'' sykkel er en såkalt ''Leftys'', mens gaffelen på denne er en ''Headshock''. Prisforskjellen på 1500,- skyldes altså bare gaffelen. Girsystem, ramme, bremser osv. er akkurat de samme på begge syklene:)

:D

Har en fobi mot den gaffelen der :D (har sett at flere sånne har røket)

Jaja, gratulerer med et vel overstått sykkelkjøp ihvertfall :D Får håpe du liker sykkelen. Veldig fint du har valgt discbremser, tror ikke du kommer til å angre, spesielt ikke når det er Avid Juicy 7. De er veeeldig gode til alt mulig bruk. Ganske overlegent de beste mtp. pris.

Ellers er jo girene helt OK, spesielt bakgiret. Det er bra saker.

Og hvor mye veier denne farkosten forresten?

Fet sykkel det der.

Dog litt rart med LX foran, men det spiller egentlig ikke noen stor rolle

:D

Har en fobi mot den gaffelen der :D (har sett at flere sånne har røket)

Jaja, gratulerer med et vel overstått sykkelkjøp ihvertfall :D Får håpe du liker sykkelen. Veldig fint du har valgt discbremser, tror ikke du kommer til å angre, spesielt ikke når det er Avid Juicy 7. De er veeeldig gode til alt mulig bruk. Ganske overlegent de beste mtp. pris.

Ellers er jo girene helt OK, spesielt bakgiret. Det er bra saker.

Og hvor mye veier denne farkosten forresten?

Har ikke fått oppgitt eksakt vekt, men tror den ligger på ca. 10kg.

Sett gaffelen røket? Med røket mener du knekt eller? Hørtes ikke helt bra ut det, men har heldigvis garanti en stund:)

Fet sykkel det der.

Dog litt rart med LX foran, men det spiller egentlig ikke noen stor rolle

Ja litt dumt at det er LX foran, men det er bare å bytte ut ved en senere anledning:)

I den prisklassen trådstarter legger seg i 14' - 18' så vil jeg si at Gsport ikke holder mål, sjekk heller ut fastbikes.no (hvis du veit hva du driver med sparer du mye på å handle her) eller oslo sportslager til nøds XXL. må jo få valuta for penga imo.

Hvis du skal ha deg en sykkel anbefaler jeg på det sterkeste Kona.

Har drevet med dirt jump og downhill i ca. 2 år nå og bruker Kona Scrap 06 modellen.

www.sykkelbutikken.no

Om jeg var deg ville jeg kjøpt en Diamant.

Ikke diamant!

Hvis dere ser etter så har trådstarter nettopp kjøpt sykkelen, så tror det er lite vits å komme med fler forslag med det første.

LX funker fint foran. De har nok valgt den for å spare penger, og ser ikke noe galt i det. LX er et helt OK forgir, både mtp. pris, vekt, og funksjonalitet/holdbarhet.

Når vi først er igang med sykkelprat, denne er snart i min besittelse:

session77_bluegray.jpg

:rolleyes:

Ja da klarte jeg endelig å bestemme meg:)

Det var noen av dere som sa at jeg skulle si ifra hvilken sykkel jeg endte opp med og her er den:

Sykkelen

Håper og tror det er en veldig god sykkel:)

Var litt dyrere enn først planlagt, men det får gå sin gang.

Kjøpte et sykkelblad som heter Terrengsykkel. Der hadde de testet en del sykler der denne kom ut som beste sykkel.

Sykkelen jeg har bestilt er akkurat samme sykkel, foruten gaffelen. Gaffelen på ''min'' sykkel er en såkalt ''Leftys'', mens gaffelen på denne er en ''Headshock''. Prisforskjellen på 1500,- skyldes altså bare gaffelen. Girsystem, ramme, bremser osv. er akkurat de samme på begge syklene:)

Rich madafuckA! Men stlig sykkel var d er du PROFF sykler eller? sånn som går seriøst inn for seier med trening å greier?

Proffsyklister betaler ikke for sykler eller utstyr.

Sett gaffelen røket? Med røket mener du knekt eller? Hørtes ikke helt bra ut det, men har heldigvis garanti en stund:)

Siden det bare er ett gaffelbein (hvis du ser inner og ytterbeina som tilsammen ett ben), blir vridningsbelastningen veldig mye større når du f.eks. svinger samtidig som du har mye vekt på forhjulet. Over tid sliter dette en del på "gaffelen", (som jeg med tvil velger å kalle en gaffel i det hele tatt :rolleyes:) og plutselig løsner de. De er også svakere på en del andre måter, uten at noen særlig vekt er spart. I tillegg til dette er det vanskeligere å få like mye "teknologi" (rebound, oljekammer, retudeming, compression, lockout osv.) inn i ett gaffelbein, og det er derfor ofte billigere, enklere, og bedre å fordele dette på to gaffelbein.

Uansett er det ikke noe å være redd for med det første. Gaffelen holder nok en stund, og gir antakeligvis signaler fra seg før den tar kvelden. Men garanti hjelper lite, for det er nok deg som syklist det går mest utover når gaffelen ryker. :rolleyes:

www.sykkelbutikken.no

Ikke diamant!

Så satser ikke Diamant på dirt og downhill heller da.

No Saint fra Fast-Bikes er bra og billige, og det er feil at Diamant ikke har gode sykler fra 1.5k og oppover. Virker som de aller fleste sitter igjen med holdinger fra 1990-tallet hvor det var ofte vanlig at merkene produserte deler selv. De syklene Diamant i dag selger er satt i sammen med deler fra mange forskjellige kjente produsenter, og de produserer i dag ikke en eneste del selv. Dog handler Diamant inn større kvanta og får billigere deler. Diamant syklene er i dag både billige, bra og spesielt meget konkurransedyktige på vekt.

I tillegg er det 2års gratis service ved kjøp av en Diamant. Noe som er kjekt når du trenger å stramme eiker og vedlikeholde demperen osv

woho, grats med ny sykkel! :rolleyes: nu stilles det automatisk mye fårventninga til gargiaritte:p ka søstra de kjøpte? :rolleyes:

lexmyr, er det bakdemper siden du kjører downhill?

Anton Sport er en sportsbutikk, ikke en sykkelbutikk. Etter min mening er det eneste de kan skikkelig; klatring og friluft generelt, og litt om alpint og snowboard. Gekko er vel heller ikke noe særlig priset merke, men det går vel får å være helt OK. Ser ingen grunn til å kjøpe det når det er så mye annet snadder ute på markedet. Går ut ifra at det er Sykkeldelisk i Bogstaveien du tenker på? Er forresten en stund siden jeg har vært der så de kan jo ha blitt bedre siden sist.

Av butikker i oslo vil jeg anbefale Raske Sykler i Pilestredet 47. De har peiling på hva de driver med, hyggelige folk, bra varer osv.

zerzk: Ja det er en fulldempet fordi den skal brukes til freeride. Downhill = racing, det driver ikke jeg med.

Proffsyklister betaler ikke for sykler eller utstyr.

Siden det bare er ett gaffelbein (hvis du ser inner og ytterbeina som tilsammen ett ben), blir vridningsbelastningen veldig mye større når du f.eks. svinger samtidig som du har mye vekt på forhjulet. Over tid sliter dette en del på "gaffelen", (som jeg med tvil velger å kalle en gaffel i det hele tatt :rolleyes:) og plutselig løsner de. De er også svakere på en del andre måter, uten at noen særlig vekt er spart. I tillegg til dette er det vanskeligere å få like mye "teknologi" (rebound, oljekammer, retudeming, compression, lockout osv.) inn i ett gaffelbein, og det er derfor ofte billigere, enklere, og bedre å fordele dette på to gaffelbein.

Uansett er det ikke noe å være redd for med det første. Gaffelen holder nok en stund, og gir antakeligvis signaler fra seg før den tar kvelden. Men garanti hjelper lite, for det er nok deg som syklist det går mest utover når gaffelen ryker. :rolleyes:

Mener du at Headshock demperen til Cannondale er bedre enn Lefties?

Nå vet ikke jeg hva en headshock demper er, har ikke mye peiling på Cannondale annet en de mer saftige varene deres, samt at de har en del sykler med en skummel "gaffel".

Vanligvis er ikke gafler laget av samme produsent som har laget resten av sykkelen noe særlig bra, da tenker jeg på mest på Specialized.

Uansett er det jo ikke noe problem å bytte ut en gaffel. Den du har nå er sikkert fin den, når den følger med på en såpass dyr sykkel har de sikkert passet på å holde kvaliteten oppe.

woho, grats med ny sykkel! :rolleyes: nu stilles det automatisk mye fårventninga til gargiaritte:p ka søstra de kjøpte? :rolleyes:

lexmyr, er det bakdemper siden du kjører downhill?

Får ikke sykkelen før i begynnelsen av august da:/ Marte skulle ikke ha sykkel. Det er ikke for sent for deg å bestille hvis du vil ha:) Har ikke betalt enda.

Dem har endel tilbud akkurat nå. Gå på sykkelsenteret.no å sjekk:)

Nå vet ikke jeg hva en headshock demper er, har ikke mye peiling på Cannondale annet en de mer saftige varene deres, samt at de har en del sykler med en skummel "gaffel".

Vanligvis er ikke gafler laget av samme produsent som har laget resten av sykkelen noe særlig bra, da tenker jeg på mest på Specialized.

Uansett er det jo ikke noe problem å bytte ut en gaffel. Den du har nå er sikkert fin den, når den følger med på en såpass dyr sykkel har de sikkert passet på å holde kvaliteten oppe.

Gaffelen på denne sykkelen er en Headshock.

www.sykkelbutikken.no

Ikke diamant!

Så satser ikke Diamant på dirt og downhill heller da.

No Saint fra Fast-Bikes er bra og billige, og det er feil at Diamant ikke har gode sykler fra 1.5k og oppover. Virker som de aller fleste sitter igjen med holdinger fra 1990-tallet hvor det var ofte vanlig at merkene produserte deler selv. De syklene Diamant i dag selger er satt i sammen med deler fra mange forskjellige kjente produsenter, og de produserer i dag ikke en eneste del selv. Dog handler Diamant inn større kvanta og får billigere deler. Diamant syklene er i dag både billige, bra og spesielt meget konkurransedyktige på vekt.

I tillegg er det 2års gratis service ved kjøp av en Diamant. Noe som er kjekt når du trenger å stramme eiker og vedlikeholde demperen osv

Ja de nye Diamantene er faktisk ikke så værst:) Vurderte en stund å kjøpe Diamant Silver Cape, men Cannondale fristet meg mer.

Åja det er det som er headshock. Nei da ville jeg heller hatt en sånn som du har. Den der ser jo ihvertfall mongo ut. :rolleyes:

næj kjøpe til høsten på det store ræstsalge :rolleyes:

om æ ska ha, men vurdere stærkt en ny, sykkel e rått :rolleyes:

btw, er du med på downhill konkurranser da? :rolleyes: downhill er kinda ekstremt da.. ;p

næj kjøpe til høsten på det store ræstsalge :rolleyes:

om æ ska ha, men vurdere stærkt en ny, sykkel e rått :rolleyes:

btw, er du med på downhill konkurranser da? :rolleyes: downhill er kinda ekstremt da.. ;p

Du skal det ja gjærigknark!:rolleyes:

Da får du jo ikke tatt den i bruk før til neste sommer..

Ja klart!:rolleyes: Tenkte å sykle hjemmefra opp til Halde og så sykle hjem. Da får vi 2-3 tima effektiv trening, så får vi 8 km med downhill:D Trur du Diamanten din takler det?:rolleyes:

Cannondalegaffelen kan du glemme med en gang til freeride/downhill. For det første er den ikke laget til det, for det andre vil den være din sikre død hvis ikke du har en del polstring..

Har aldri syklet på en lefty-gaffel, men skal du være forsiktig med å sykle uten hendene på styret med en slik en?