Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Settepotet

Taegukgi

Recommended Posts

taegukgi.jpg

Ikke forvent noen stor anmeldelse, vil egentlig bare spre det glade budskap om denne filmen. ' />

Har ei stund hørt om denne Sør-Koreanske filmen, men ikke fått summa meg til å se den. Bestillte den omsider på

Filmen handler om 2 brødre under Koreakrigen, som begge havner i hæren ved en tilfeldighet. Den eldste broren gjør alt i hans makt for å sende hjem yngstemann, men til ingen nytte. Til slutt blir han nærmest sykelig opptatt av å få en tapperhetsmedalje slik at han får sende hjem sin bror, mens broren på sin side blir forferdet over hva storebroren utsetter seg for... Krigen blir blodigere, mye blodigere da USA og Kina blir med, og eldstemanns søken etter medaljen bringer han lenger og lenger ut i desperate handlinger som til slutt krever stadig flere offer.

Jeg er alltid litt skeptisk til krigsfilmer. Vi har blitt bortskjemt med stortstilte produksjoner, på godt og vondt, så det skal mye til for å jeg skal la meg imponere. Men denne var en ren innertier!

For det første:

- for en gangs skyld er det en krigsfilm uten store Stars and Stripes flagg vaiende på skjermen. Jovisst er USA med i krigen, men det er så vidt du ser noen US marines her og der.

- skuespillerne er for meg totalt ukjente, og det er litt spennende. For det disse presterer står ikke tilbake for hvilken som helst overbetalt Hollywoodstjerne.

- historien er en viktig del av hvilken som helst film, og vi er ikke bortskjemt med gode historier i krigsfilmer. Her får vi det. Nesten så klumpen titter frem til tider... :weep:

- filmteknisk er den briljant! Lyd og bilde sitter som et skudd, og spesielt krigsscenene er ufattelig vellagde. Sandsprut så du formelig må børste av deg klærne og rikosjetter som gjør at du dukker i sofaen. Hodeskudd gir ikke en rund ring i panna - her sprenges bakhoder i lufta. Lemmer rives av, murblokker som raser ned knuser mennesker og vomskudd gir innvoller som velter ut. Igjen, utrolige skytescener! Realisme og blodig alvor, rett og slett. Litt lavt volum på DTS sporet i forhold til referansevolumet i 'kinoen' min, men da er det bare å skru opp litt. Bassen mangla også litt ekstra punch.

- svært realistisk også på det historiemessige. Synes kanskje Nord-Koreanerne får litt for hard tyn, men her vises også Sør- Koreanerne som blodtørstige dyr og hevngjerrige mennesker. Viser utrolig godt hvordan en krig også kan rive i stykker samholdet blandt mennesker i eget land. Folk som mistenkes for kommunisme skytes over en lav sko og justisen er beinhard under tilbaketrekningene.

- den er kanskje litt lang (2t, 28 min) men kan ikke si at jeg kjeda meg et sekund. Historien drives ikke videre av actionscener, men utviklingen mellom de to brødrene.

- selv ikke denne kan unngå klisjeer, men heldigvis er det i små mengder. Inspirasjonen er uten tvil Saving Private Ryan, BoB og lignende.

- CGI'en er ikke verdens beste, dette merkes fort i scenen med flyangrepene på slutten.

Såe: alt i alt. Er dere interessert i GODE krigsfilmer og er lei søppel som Pearl Harbour og Windtalkers - ta en titt på denne. Originaltittel er [b'>Taegukgi[/b], i vesten selges den som Brotherhood of War - Taegukgi. Jeg ble svært overrasket, og denne har plutselig blitt en av mine absolutte favoritter på krigsfronten.

ANBEFALES!

Mer info finnes som vanlig på IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0386064/

Støtter denne anmeldelsen. Utrolig bra film med en spennende og ikke så mye brukt scenario. Uten tvil bedre enn f.eks Saving Private Ryan imo.

Synd at folk her er nedlasternubs som ikke kan sidene sine, og dermed ikke får sett denne filmen. sad.png

Funka det fett å bestille fra playx eller? Lurer på å bestille den, når den er såpass rimelig.

Ooh, høres ut som en bra film. Lastes ned as we speak smile.png

Nå er det en god stund siden jeg så denne filmen. Men så vidt jeg husker var den ikke det helt store. Husker den som en langdryg historie som til tider minnet litt for mye om sine inspirasjonskilder. Slutten var litt trist da.

- for en gangs skyld er det en krigsfilm uten store Union Jack flagg vaiende på skjermen. Jovisst er USA med i krigen, men det er så vidt du ser noen US marines her og der.

Union Jack: union%20jack.jpg