Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
-Unabomber-

Å bli pilot i forsvaret

Recommended Posts

planen er vel å jobbe i usa i noen år før jeg drar tilbake til norge.

Er så vanskelig å få seg starter-jobber her i norge. Småflybruk er mye mer utrbredt i USA.

Vel som sagt så har man bare visum for 2 år. Mesteparten av denne tiden blir da brukt til utdannelsen så det er sjeldent folk rekker å samle mer enn 1500 flytimer før visumet går ut. Jobbmarkedet har hatt en fin økning de siste årene og forhåpentligvis holder det seg slik ihvertfall noen år til smile.png

Vel som sagt så har man bare visum for 2 år. Mesteparten av denne tiden blir da brukt til utdannelsen så det er sjeldent folk rekker å samle mer enn 1500 flytimer før visumet går ut. Jobbmarkedet har hatt en fin økning de siste årene og forhåpentligvis holder det seg slik ihvertfall noen år til smile.png

1588395[/snapback]

får fornyet visumet til 2 år til siden jeg skal ta en bachelor grad over 4 år, satser vel på en arbeidstilatelse etter det siden man bare kan jobbe som CFI med ett j-1 visum

Fikk diverse tips angående det å snakke med den amerikanske ambasaden her i Norge. De er vist litt nazi når det kommer til systemet sitt, så når du blant annet skriver hvor mye du kommer til å tjene så må du ikke omtale det som lønn, men som økonomisk kompansasjon for tjenester:p

Ta en ordentlig prat med gutta på Luftfartskolen så får du gjort det ordentlig på første forsøk :thumbsup:

USA er ganske strenge på dette med visum og oppholdstillatelse,ja :thumbsup: Sørg for å gjøre det korrekt så du slipper å måtte ta første flyet hjem.

For å si det sånn..

Broren til en kamerat av meg søkte seg inn på jagerflyskolen, han hadde perfekte prøveresultater, syn osv, men bare 3 personer fra det året ble tatt med inn i varmen, han var derimot nummer 4..

..snakk om nåløye eller hva?

Fattern ble jagerflyver bare for karen han var, ikke fordi han var best på skolen men skoret høyt på dømmekraft osv i stressende situasjoner. Men det er jo noen år siden.

For å si det sånn..

Broren til en kamerat av meg søkte seg inn på jagerflyskolen, han hadde perfekte prøveresultater, syn osv, men bare 3 personer fra det året ble tatt med inn i varmen, han var derimot nummer 4..

1591872[/snapback]

Ja det er utrolig vanskelig å komme seg til topp's når det gjelder å bli jagerfly pilot, men hvor stor er forsjelden på å bli jagerflypilot fra å bli flermotorsfly pilot ?

1585941[/snapback]

Er mye piss på dette forumet ja når det gjelder flyskole i forsvaret.

grovt oppsummert foregår opptaket slik :

Krav : Generell studie kompetanse, Perfekt syn, ingen arvbare sykdommer ingen allergier

Fase 1 [Desember]

Alle som tilfredsstiller opptakskravene blir innkalt til regionale  Fase 1 tester. I oslo pleier dette å ta sted på hotell opera ved østbanehallen, Fase 1 består av ialt 9 prøver som omhandler alt fra ordforståelse, tallrekker, fysikk, matte romforståelse engelsk osv. Utifra resultatene av fase 1 teste vil man

1.eksludere de som strøk en eller flere av testene.

2. De som scoret lavt.

3. De som har en ujevn poeng fordeling på de 9 testene.

4. De som har for lavt snitt. Snittet blir  som regel sett i forhold til opptaket generellt og kan derfor variere litt fra år til år,

Fase 2 foregår over mange uker og hver uketar man inn ca 10-15 søkere

Fase 2 består av databaserte tester samt samtale med psykolog m/tester, medisinsk og en generell militær test av søkerens helse tilstand(3000meter, pushups osv.) orker ikke gå så jævlig inn i detaljene men Fase 2 starter på en mandag og man begynner å sende hjem folk fra onsdagen(noen unntak tirsdag).

Søkerene har ett tett program og går gjennom data-tester hver dag(alt fra 3-6) timer i et strekk + andre tester.

Fase 3

På Onsdagen begynner et bilde å danne seg av søkerene og man begynner å sende hjem de som har strøket på tester, medisinsk frafall, optisk frafall osv.

De som blir værende går for hver dag gjennom nye tester, testingen er ferdig en eller annen gang på torsdagen.

Lister utarbeides og søkere blir sendt hjem, fredagen blir de søkerne som på grunn av sin egnethet i forhold til oppnådde resultater, psykolog vurdering ++ sendt 1 og 1 inn for å bli intervjuet og vurdert av skolerådet, passerer man der er første stopp Befalskolen for de som ikke har den og så flyskolen på bardufoss når de starter et nytt skoleår.

Det er verdt å merke seg at det er noen tester man kan stryke å fremdeles bli tilbudt skoleplass, men da som navigatør.

Det er en ekstremt langt og vanskelig prosses å komme seg forbi alle hindere for å bli pilot. Kommer man seg gjennom skolerådet burde man begynne å forberede seg til flyskolen med en gang. Ved fullført flyskole blir man sendt til LKSK(Luftkrigsskolen) hvor man skal bli høyere befal slik at du kan sendes til opplæring i utlandet. Det er også verdt å huske at type(flytype) bestemmelse skjer på flyskolen og avhenger av dine karakterer der.

Hvis noen virkelig ønsker å bli pilot  anbefaler jeg å gå teknisk befalskole på kjevik slik at man kommer inn i det operative milijøet dette vil medføre en nærhet til piloter som kan være særdeles til hjelp for å passere nåløyet som opptaket til flyskolen er. Tar lengre tid, men det lønner seg nesten litt for mye for å være ærlig(piloter kan fortelle om psykologtestene osv og de er harde for å si det sånn for svært mange.)

1586758[/snapback]

bare bekrefte denne her, ble utrolig mye feil informasjon i denne tråden.. Men som sagt av candy, de siler ut mange på den første dagen på hotell opera. Så 2mx og 2fy er absolutt anbefalt. Øve litt på motorikk og figur-leker alla de du finner hos mensa, er også smart. Se ting i 3d er viktig. Røk selv ut på det som candy beskriver som fase 3 :thumbsup:

For å si det sånn..

1591872[/snapback]

Ja det er utrolig vanskelig å komme seg til topp's når det gjelder å bli jagerfly pilot, men hvor stor er forsjelden på å bli jagerflypilot fra å bli flermotorsfly pilot ?

1592728[/snapback]

Ikke det at jeg ikke vet så utrolig mye om det, men enkelte ting sier seg selv; Det er stor, veldig stor, forskjell på å manøvrere et jagerfly og et SAS Boeng 123 whatever_teh_fuck de heter. Et jagerfly for eksempel, er designet til ekstrem manøvrering, der de tåler oppimot 9G, som er ufattelig mye krefter. Dette må også piloten takle og være i stand til å holde hodet kaldt, pga i en dog-fight (som dog er ekstremt sjeldent nå til dags, men en må likevel være opplært i det) er det manøvreringsferdigheter som gjelder. Og så må selvfølgelig fysiske egenskaper samt personlige være eksepsjonelle.

Så ja, det er veldig, veldig vanskelig å bli jagerpilot..

Enda er det lenge til jeg kan søke på befalskolen eller pilot opptaks prøven, men jeg skal nok prøve meg når skjansen byr seg. :)

Haha,skjønner dere har peiling:P

Kjenner en pilot i forsvaret selv,han hadde 4 i snitt,han begynte som helikopterpilot og gikk videre,men så spørs hvilke forhold det er i militæret også,noen ganger trenger de folk og andre ganger ikke.

Når de trenger folk setter de ned karakterkravene,men når de ikke trenger folk er karakterkravene på topp.

Varierer fra 3+ til 6

Men så må du seff ha gått på videregående,der er det samme hvilket fag du tar,så lenge du har overlevd hele videregående.

Men anbefaler Engelsk og Naturfag.

Kjenner en pilot i forsvaret selv,han hadde 4 i snitt,han begynte som helikopterpilot og gikk videre,men så spørs hvilke forhold det er i militæret også,noen ganger trenger de folk og andre ganger ikke.

Når de trenger folk setter de ned karakterkravene,men når de ikke trenger folk er karakterkravene på topp.

Varierer fra 3+ til 6

Men så må du seff ha gått på videregående,der er det samme hvilket fag du tar,så lenge du har overlevd hele videregående.

1594021[/snapback]

Feil.

For siste gang og som different dro så flott ut av den artikkelen. Eneste som i prinsippet kreves er fullført vgs.

Det er forøvrig en ganske grei etterspørsel etter militære piloter og navigatører, problemet er som alltid penger og politikk. Når det er sagt, så hvis man søker og blir godkjent og det ikke er plass det opptaks året, kan man velge å bli satt på venteliste til neste år osv. De eneste reelle kravene til karakterer er karakterene på de militære testene.

Nå gidder jeg ikke følge med på denne tråden lenger tar jo 1 dag så begynner feilinformasjonen på nytt. Hvis det er noen som lurer på noe ang flyskolen. så kan de sende meg en melding så skal de få svar.

Varierer fra 3+ til 6

1594021[/snapback]

Spiller ingen rolle det der, slik er det på alle opptakskrav. Som ingeniør f eks (dersom du går via allmenn utdanning), trenger du kun å ha fullført VGS samt fullført studiefag 2FY og 3MX, men det betyr ikke at alle som søker kommer inn, selv om snittet for å klare opptak er 4 et år på NTNU (ganske urealistisk) og et annet år 5,7..

Forstår dere poenget mitt?

Det er litt dumt at så mange poster feilinformasjon i denne posten ' />

Men til dere som faktisk kan eller jobber med dette emne, "keep posting" p

Er komt masse info på norske forsvars sidene for tiden.

? Utvelgelsen av piloter skjer i stor grad etter personlige egenskaper og sammensetting av resultater fra opptaket. Derfor kan man ikke kan vite om man kommer inn før man har prøvd. Og for de som ikke kommer gjennom, vil det i mange tilfeller bli tilbudt annen utdanning eller jobb i Luftforsvaret, forklarer Nilsen.

Er jo håp for meg også jo :)

Link til side: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=127790

Som sagt før, har førstehånds erfaringer med at karakterer ikke teller for å bli kalt inn på opptak. Var selv på opptak, men røk ut på en formalitet under en prøve. Kan prøve igjen, og vil nok gjøre det engang.

1583458[/snapback]

For å tilfredstille nysgjerrigheten min, explain por favor?

1583477[/snapback]

Det testen gikk ut på, og det som skjer på opptak er hemmelig.

Og siden jeg er stadig tjenestegjørende i en annen gren i Forsvaret, så velger jeg å respektere det. :)

1583481[/snapback]

sikkerhets klarerings nivå? :)

sikkerhets klarerings nivå?  :)

1596684[/snapback]

Min tenker du på?

Nei det er hemmelig..

Haha, tog du an? :D

:)

1596723[/snapback]

hahahah :)

SPOILER:
top_gun_maverick_tom_cruise_suited.jpg

1596726[/snapback]

Er den noe poeng med dette bildet ?

1596805[/snapback]

Krav for å komme inn kanskje?! Han prøvde sikkert å sette de syke kravene for å komme inn i perspektiv