Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
-Unabomber-

Å bli pilot i forsvaret

Recommended Posts

Tror ikke "JUHU, jagerfly-swooosh-skyte-loops-ratatata-booom" og lignende holdninger kommer til

å gi deg lange levetiden i forsvaret, da du mest sannsynlig blir luket ut av opptaket ganske så fort.

Selvfølgelig har akademiske resultater noe å si for opptak som flyver. Like mye som det har når man skal blir befal. En person med 2 er for "dum" til å bli flyver, uansett hvor lat man er får man ikke 2 i snitt om man så sover gjennom hele videregående. Det blir først gjort et grovuttak basert på karakterer o.l. Søk deg til luftforsvaret når du skal ta din førstegangstjeneste, så må du bare stå på der og vise hvor motivert du er. Slikt blir lagt merke til. Skal selv til luftforsvaret i januar. Pilot har jeg ingen tro på selv om det hadde vært kult. Steinhard konkurranse så mitt råd er vel å trene hardt og være forberedt til førstegangstjenesten. Matte og fysikk gir deg også i forsvaret en fordel!'

Les mer her http://www.mil.no/pubs/fnett/forsvarsnett/...ere/verneplikt/

Eneste lille militærnektern jeg er vet om pilotutdannelse i militæret er at det krever mye av en person. Karakterer vil vel være det samme som resten av forsvaret, det er ikke de som er det viktigste det er deg som person som har mest uttelling.

Vet også at pilotutdannelse i forsvaret vil bare føre med seg gode ting for den som kommer inn. Man er garanteert jobb, man kan få videreutdanning (oftest i USA) noe som koster en god del pluss at når bindingsperioden er over er man garantert å få en jobb i et hvilket som helst kommersielt flyselskap.

Kjente en kar som nå flyr helikopter. Han er forsikret av den norske stat siden utdannelsen han mottok i USA kostet 600.000 kroner, så staten sitter og krysser fingrene på at han har en ulykke :blush:

Det eneste de krever er generell studiekompetanse, dvs fullføre allmenn vgs eller ta påbygning hvis man velger en yrkesretta linje

De siler ingen basert på utdanning utover det - det er selvsagt teoretiske prøver som kan hindre deg under selve opptaket, men alle som har gens får prøve seg

Det eneste de krever er generell studiekompetanse, dvs fullføre allmenn vgs eller ta påbygning hvis man velger en yrkesretta linje

De siler ingen basert på utdanning utover det - det er selvsagt teoretiske prøver som kan hindre deg under selve opptaket, men alle som har gens får prøve seg

1582975[/snapback]

Er vell bare å begyne med å pumpe jern og lese lekser da :boxed:

Har altid hatt lyst til å bli pilot jeg også, men snittet er høyt for å komme inn (5, 8 - 6 pleier det å ligge på. Er vel ikke noe generelt snitt krav, men pga. at det er så mange som søker så er det så høyt krav). Greier du å komme inn så er det vanskelig å greie alle testene.

Jepp sant  :boxed:  men jeg kommer til å sikte opp mot en utdannelse i militæret !

1583172[/snapback]

Har du velidg lyst, og jobber nok er ingen ting umulig, men lykke til smile.png

Ja .. Men tenk deg at jeg kommer helt til slutten av utlukingen også svimer jeg av på 3g-krefter :boxed: (bare for å nevne et exempel på mine beskymeringer)

Ja .. Men tenk deg at jeg kommer helt til slutten av utlukingen også svimer jeg av på 3g-krefter  :boxed:  (bare for å nevne et exempel på mine beskymeringer)

1583186[/snapback]

Du besvimer ikke ved 3 g tro meg, men ikke bekymr deg for mye. Det meste er mye bedre en du tror på forhånd. Og g krefter får du mye trening i å mestre så det er ike noe problem smile.png

De vil heller ha en livlig fyr med 4 i snitt en en fyr som har 6 i snitt men som er en sosial idiot. Karakterer har ikke all verden å si så lenge det er vist at du jobber så godt du kan mens du er på vidregående skole. Men har du noe på orden eller oppførsel så er det bare å finne noe anna å gjøre.

Var en fyr i Tyskland som svimte av ved 3,5g .. der tar de g-testen aller først .. tror du han kom med !? :boxed:

Dobbel post, veit !

Men det jeg tenker på er om jeg ikke klarer testene og blir "kasta ut" da må jeg begyne helt på nytt igjen og har den utdannelsen jeg valgte en bra "erstatter" for pilot yrke ?

Karakterer teller mest i førsteinntaket. I første inntaket er det ca 400 som blir kalt inn. (ved Rygge i år) deretter er det FOS (felles opptak og seleksjon) dvs opptak til vanlig befalskole. Er litt over 20 som har kommet så langt. Vet ikke hvor mange som blir piloter av de, men vil tippe litt under halvparten

Men de jeg har pratet med har vel et godt gjennomsnitt på karakterskalen, men det meste går på personlighet, hvordan du takler stress, usikkerthet og lignende. I noen av opptakstestene skulle du gjøre forskjellige oppgaver samtidig.

Går forresten på luftforsvarets befalskole (flyteknisk) så jeg har pratet med noen av de som kan/skal bli piloter

Karakterer teller mest i førsteinntaket. I første inntaket er det ca 400 som blir kalt inn. (ved Rygge i år) deretter er det FOS (felles opptak og seleksjon) dvs opptak til vanlig befalskole. Er litt over 20 som har kommet så langt. Vet ikke hvor mange som blir piloter av de, men vil tippe litt under halvparten

Men de jeg har pratet med har vel et godt gjennomsnitt på karakterskalen, men det meste går på personlighet, hvordan du takler stress, usikkerthet og lignende. I noen av opptakstestene skulle du gjøre forskjellige oppgaver samtidig.

Går forresten på luftforsvarets befalskole (flyteknisk) så jeg har pratet med noen av de som kan/skal bli piloter

1583281[/snapback]

Dette høres lovende ut da, fint å snakke med en som faktisk jobber i dette miljøet også.

Karakterer fra Videregående, betyr for å være helt ærlig ikke en dritt Det regnes ikke snitt og det sammenlignes ikke med andre kandidater. Dog er det et krav at man har fullført.

Men hvis man tror forsvaret er ute etter dritt så tar man feil. Jeg vil si at minimum det man må ha karakter messig må være rundt 4 i snitt, helst mer. Har skrevet om det meste av opptaket i en tidligere tråd på generell så orker ikke gjenta det jeg skrev der trådstarter får bruke søke funksjonen =)

Generellt sett kan jeg si at man blir testa for alt av forsvaret, eneste karakterer/annen utdanning har å si er på hvor godt man kan forvente at en person jobber når det gjelder flyskole og det blir selvfølgelig vektlagt, men psykologene har mye mer å si enn vgs., KS LKSK osv blir en helt annen deal der vgs karakterene er alfa og omega.

Ser Centurion0 Skrev litt, hvilke karakterer han sikter til i første inntaket der aner jeg ikke, Alle som fyller de generelle opptakskravene blir innkalt til fase 1 regionale tester. Deretter bærer det avgårde til fase 2 osv.

Edited by CandyShot

Det er feil at man må ha 6 +/- i snitt for å komme inn. Jeg har snakket med et par piloter, og de sier at det er de spesielle egenskapene som teller mest, men såklart - gode karakterer (gode kunnskaper) hjelper deg. Holdningen din er også veldig viktig, vil du virkelig bli pilot? Da skal ikke en dårlig karakter i et "ubrukelig" fag stoppe deg.

Som sagt før, har førstehånds erfaringer med at karakterer ikke teller for å bli kalt inn på opptak. Var selv på opptak, men røk ut på en formalitet under en prøve. Kan prøve igjen, og vil nok gjøre det engang.

Takk for at dere viser interesse for posten min :tafse:

Vell, jeg skal jobbe som f*** med lekser og gym fra nå av uansett så får vi se om noen år :boxed:

Som sagt før, har førstehånds erfaringer med at karakterer ikke teller for å bli kalt inn på opptak. Var selv på opptak, men røk ut på en formalitet under en prøve. Kan prøve igjen, og vil nok gjøre det engang.

1583458[/snapback]

For å tilfredstille nysgjerrigheten min, explain por favor?

1583458[/snapback]

For å tilfredstille nysgjerrigheten min, explain por favor?

1583477[/snapback]

Det testen gikk ut på, og det som skjer på opptak er hemmelig.

Og siden jeg er stadig tjenestegjørende i en annen gren i Forsvaret, så velger jeg å respektere det. :boxed: