Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
des3rtfox

Har du vært i militæret?

Recommended Posts

men syns du viser liten interesse for å ta initiativ selv

Muligens var det slik, dette ligger jo noen år tilbake i tid, og husker ikke nødvendigvis så godt hva jeg tenkte på den tiden. Jeg husker at jeg en gang spurte om det skulle være mulig å påta seg ekstra tjeneste i helgene i bytte mot flere permdager e.l., men det var det visst ingen mulighet for. Jeg spurte også noen ganger om de skulle bli flere øvelser eller kurs i nærmeste fremtid, men det ble det heller ikke. Jeg tror omstendighetene ga meg inntrykk av at det var fåfengt, at det ikke var avsatt midler eller skapt "rammer" for den slags, og at det derfor ikke hadde noen hensikt å be om slike ting (dette var etter at jeg hadde vært der en stund, og innså at forholdene ikke kom til å bedre seg). Muligens tar jeg feil, men jeg ville tro at hvis det overhodet var muligheter for å ta på seg noe mer krevende, ville det ved minst en anledning blitt antydet overfor oss.

fysisk form og testresultater er ikke lotteri

Nå undersøkte de faktisk ikke ens fysiske form på sesjon (bare helsetilstand, det er ikke det samme), så jeg kan ikke se hvordan den slags kommer i betraktning når det gjelder fordeling av innkallinger (prøver på tjenestested er selvfølgelig noe annet), med mindre de har andre kilder (gymkarakterer? deltakelse i idrettslag?). Det er for øvrig verdt å merke seg at høyere strykprosent (i følge offisiell statistikk) på de fysiske prøvene ved dimisjon enn ved innrykk (gjelder sjøforsvaret og luftforsvaret) tyder på at god fysisk form ikke regnes som viktig der.

Og de derre prøvene (allment evnenivå? fikk høyeste på den, 9, men bare 5 på teknisk innsikt) de hadde på sesjon er da altfor overflatiske og snevre til at man kan foreta en meningsfull vurdering av den enkeltes evner.

Forsvaret slår meg ikke som en organisasjon der det finnes særlig rom for den enkeltes initiativ, og jeg så heller ikke eksempler på noen som vesentlig forbedret forholdene de tjenestegjorde under som følge av den slags. Muligens har du rett og det var bare jeg som var altfor passiv, men jeg har hørt for mange historier som ligner på min og lest altfor mange avisartikler om hvilke mangler forsvaret som institusjon har til at jeg klarer å la meg overbevise.

nei, ikke enda, men skal dit snart ' />

vet ikke hva som er best å havne i da, kavaleriet kanskje?

:wave:

eller fallskjerm jeger, de er visst tøffe...

eller en vanlig armyman p

Kopijeger:

Jeg går gjerne rett til tillitsmannsutvalget eller annensteds hen hvis du ønsker.

Jeg krabbet meg fra menig artillerist (mistet lappen og kom ikke inn i samband) derifra og inn på USK, umiddelbart etter førstegangs ble jeg postert til heimevernet som enda hadde illusjoner om "den røde fare". Jeg meldte meg frivillig til kurs hver sommer utenom høyskolen og ble til slutt løytnant via den tjenestiden og den innsatsen jeg gav.

Hva generell oppførsel og vilje til å yte noe gjelder kan du jo kjapt kikke på rap miljøene.. Hva. ff. erre du ser på a .. gamle gris.. virru ha noe?.. kom hit a..? Harru noe spenn eller?

Sorry min respekt gikk i dass sammen med deres. De får værsågod bevise at de duger til noesomhelst før de får min respekt.

Generell respekt har vi alle rett til, men personlig respekt må fortjenes i mitt syn.

Punkt 1:

Hvis du mener det er et lotteri har du gitt opp før du kommer inn, har du et mål før du kommer inn kjører du hardt på de egenskaper de ønsker for den jobben du vil ha. NULL lotteri, DU og ingen andre styrer det!

Punkt 2:

Hvilke prosesser og forutsetninger er det som stopper deg?

Er det deg selv kanskje som ikke ser at du har evner du kanskje burde vite om? Grenser for deg selv som er fundamentale i resten av ditt liv?

Punkt 3:

Kjeder du deg i militæret har du i 99% av tilfellene deg selv å takke.

Du valgte å ikke søke deg til annen tjeneste, sånn er det bare!

Punkt 4:

Dette med status er ellers ganske så tydelig i samfunnet. I dag er det desverre altfor lett å komme unna verneplikten, men det er faktisk en av de få tingene vi har igjen i samfunnet som egentlig er klasseløst!

Punkt 5:

Ikke alle er hip hop'ere med aggresiviteten utenpå, men forsvaret kan faktisk bidra til at selv den værste i gjengen faktisk blir satt på plass.

Det er vanskelig å måtte være avhengig av andre og ikke bare sitt eget fete ego! For alle de andre er kanskje forvaret et mål på om du klarer å forsake det du selv vil, uansett om det er dritkjipt!

Begge vil vokse menneskelig på erfaringen ' />

Hvis du tror at hjemme er den eneste plassen du kan lære virkelig respekt og høflighet tar du feil.

Misforstått lojalitet og innstilling forsvinner når du og de andre avhenger av din og de andres samlede innsats.

Kommer den lille tynne "Ole" med maten etter 3km skimarsj er han konge. Og Tommy med den store magen har 40 liter vann med seg.

Slike innsatser som skjer daglig får deg til å innse andres verdi, rett på kroppen, og å erfare det setter spor.

Jeg synes det er synd at du ikke har fått oppleve feltlivet, men det var faktisk ditt valg!(null lotteri) Du lærer faktisk utrolig mye om mennesker .. les antropologi og sosiologi om du vil ha det på akademisk. Kanskje lærer du også å virkelig se verdien av å ofre seg selv for andre....

Lykke til p

13 lange år i sjøforsvaret... ' />

Radar/Sonar Tekniker

Minør

Systemoffiser

.

.

.

.

osv...

Bl.a. 6 år på MTB. (23. og 24. Skvadron)

På tide det kommer en maritim utgave av Battlefield2 p

Tror ikke de har kløppere nok til og lage noe sånt... sad.png

kopijeger:

jeg har tittet litt innom saken med Rygge og det var mulig og enklere å få gjennomført skyting på den tiden du var der. Rygge var på tidspunktet en hovedflystasjon som huset langt flere skvadroner og derav større mannskap som skulle vært ute og skutt optimalt sett ihvertfall en til to ganger per anno. da hadde det vært en smal sak å melde seg opp til skyting, selv om det da var med folk fra andre avdelinger.

ellers kunne jeg ikke sagt meg mere enig i innleggene til Beartwo.

9 8 9 8 echo, dette er papa zulu, oppdrag utført - avventer vidre ordre. slutt.

Jeg vet ikke om det er særlig mer å si om denne saken, annet enn at man kan vanskelig ta en opplyst avgjørelse om disse tingene når man har mangelfulle opplysninger om saken i utgangspunktet. Kanskje burde jeg ha handlet annerledes og søkt meg annetsteds (må innrømme at jeg faktisk vurderte det da det gikk opp for meg at det ikke kom til å bli mindre lediggang i tjenesten, men dette var på et sent tidspunkt og jeg holdt på med ex.phil, så jeg kom til at det var bedre å holde ut den siste tiden og få det hele overstått.), men jeg er likevel av den oppfatning at det at jeg havnet i et slikt "uføre" i utgangspunktet vitner om at forsvaret har alvorlige mangler som organisasjon.

Hvis du tror at hjemme er den eneste plassen du kan lære virkelig respekt og høflighet tar du feil. Misforstått lojalitet og innstilling forsvinner når du og de andre avhenger av din og de andres samlede innsats. Kommer den lille tynne "Ole" med maten etter 3km skimarsj er han konge. Og Tommy med den store magen har 40 liter vann med seg.

Jeg sa ikke at man ikke kan lære noe om den slags i militæret, bare at hvis man ikke har tilegnet seg noe i den retning på forhånd, kommer man ikke til å passe inn i det menneskelige samfunn. Og jeg må innrømme at når man sitter i en kommandoplass sammen med en gjeng offiserer og fører protokoller, så får man ikke inntrykk at man avhenger av "de andres samlede innsats". Men her er det sikkert meg som mangler den rette erfaring. Dette må i alle fall delvis tilskrives at luftvernartilleriet er langt mindre orientert mot feltøvelser enn hæren. Og når det gjelder dette med skyting gjentar jeg at hvis det som beskrives var en mulighet, er det påfallende at det ikke sto oppslag noe sted eller ble nevnt for meg da jeg spurte om skyteøvelser.

Sted: Garnisonen i Sørvaranger(GSV)

År: 96

Hæren

Jobba på flere steder i staben.

1199643[/snapback]

GSV her også

96 Her også

HV-Jeger.

1200024[/snapback]

GSV her også

96 her også

HV jeger her også

Vi hadde en fire-fem breiale bergensere i troppen :blink:

sesjon i morgen ^^

Ikke det at jeg har så veldig lyst..

EDIT: Yey.. er tjenestedyktig til den sivile delen av forsvaret ^^ :blink:

Hmmm

Innrykk høsten '96

Dimmisjon sensommern '05

Alt mellom var full fart og spenning, både i inn- og utland >D

Rakk 2 turer på Balkan i 98 og 99. Ellers hatt mye emeralgrønt på hue. Og litt svart på slutten.

Tængs RULER!!! :)

Marinen 1986 V/S 

Libanon '87 Mek.tr

Hv 1988 -->

Lagfører Jegerlag Polarbear VI

Hoit!

Hv-jeger

1216610[/snapback]

87?

XXVIII?

Aldri for sent å svare.. ^^

2.bn på Skjold..

Mek.Inf Kompani Bravo. Er SK på CV90. Herjer som bærre faen ;D

Når: 1992-93

Sted: OPPKLESK/BRIG-N: Skjold/Øverbygd og flytting av ESK til Setermoen.

Tjeneste: SAN.KORP. OPPKLESK.

Det var en flott tid gitt :)

Mye sigg, snus, kaldt og 85 tjenestedøgn i felt :)

Mye sigg, snus, kaldt og 85 tjenestedøgn i felt  :|

1597956[/snapback]

hehe... Mitt VP år 96-97 hadde vi over 90 døgn ' /> Vi orka ikke telle til slutt. Men sjersjanten min tjente over 450 000 totalt det utdanningsåret, mot normalt 230 000. Det var tider det... Nå sist var jeg også i en "prioritert" avdeling, men hadde knappe 40 døgn. p

Når: 2002/2003

Sted: Harstad, Kystjeger Kommandoen(Kystjeger)

Overført til Oscarsborg Festning Drøbak(Vaktsoldat)(Som ble lagt ned desember 02)

Overført til Haakonsvern Bergen(Båtsmann på flere hjelpefartøyer, Slepebåt, torpedofisker osv.)

Var på 4 øvelser og fikk 22 Feltdøgn, ikke rare greiene. Men fikk skutt jeeevli mye :( Ag3 og Mg