Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Spinalsoup

Funcom på børs

Recommended Posts

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=541&g2_serialNumber=2

Kilder: Funcom Imarkedet

Funcom på Børs

Den norske spillprodusenten Funcom, Europas største, går på børs i løpet av den kommende uka. Etter ha ha produsert 24 spill siden 1993, og med MMO-storsatsingen Age of Conan like rundt hjørnet, ser det ut som om selskapet akter å bli enda større. Men hva må til for å komme seg på børs, og hvorfor vil egentlig Funcom det?

Les mer her.

Mange kjenner nok til Funcom fra spillet Den Lengste Reisen, eller The Longest Journey, og hvor merkelig det var å spille heltinnen der - som ble dubbet av Synnøve Svabø i den norske versjonen. Om du ikke har hørt om det spillet, er kanskje sjangsen større for at du har hørt om Anarchy Online? Et MMO på linje med WoW, men satt i en sci-fi setting. Men framtiden ser ikke ut til å være nok for Funcom, de vil ha fortiden og fantasy-universet også. Lenge, faktisk mens WoW ble utviklet, hadde Funcom et spill som gikk under navnet Midgaard under utvikling. Men WoW slo Funcom på streken, og de skrinla prosjektet.

Siden den gang har de brygget på Age og Conan, og det ser virkelig ut til at de har stor nok tro på babybarbaren sin til å satse. For nå vil de på børs. Men da er det visse krav som må møtes, blant annet:

* Minimum 100 aksjonærer og minst 25 prosent av aksjene må være spredd i markedet

* Selskapet må minimum hente inn 100 millioner kroner i egenkapital.

* Selskapet må innfri bestemmelsene om uavhengige styremedlemmer i henhold til kravet i prinsippene for god eierstyring.

Legg merke til at de må hente inn 100 millioner kroner i egenkaptital. Funcom prises til 464-618 millioner kroner, så det er ingen liten sum. Og inntektene fra AoC er med i denne vurderingen, selv om det ikke skal slippes før 2006. Inntil den tid er det Dreamfall, oppfølgeren til The Longest journey, som Funcom skal leve av.

Så dette kan slå ut begge veier, avhengig av suksessen til AoC. Mange betrakter selskapet som en potensiell børskomet, men som vi vet her på bruket - det er et vanskelig marked :)

Ummm,

Funcom har vært på tuppa to ganger de siste to årene så det spørs vel om jeg ville investert noe særlig der.

Konseptet til Anarchy Online fylte en nisje i mmo/mmorpg som ingen andre hadde dekket. Ideen var meget god, men etter å ha spilt det i 4-5 år er jeg litt lei av ustoppelige patcher som ikke retter det de skal og heller overskriver gamle rettelser med feil.

På tross av alle sine feil mener jeg alikevel at AO var og er et bedre spill enn WoW. Terskelen er litt høy, men det holder spillere i gamet lengre og så slipper man en del fjortiser som ikke har tålmodighet til å spille videre.

Personlig tror jeg AoC kommer til å bli enda mer perifert enn Anarchy Online......

Men nå har jeg aldri vært kjent for gode spådommer da.. hehe.

Lykke til skal de ha uansett!

Skal vel ha meg noen aksjer og håpe på det beste, AoC ser bra ut da, men er ikke helt hekta på spill man må betale for å spile hver måned. Anyways GL Funcom BTW den Sony reklame greia er bare genial!

Dette er et selskap med godt vekstpotensiale som jeg ser det. Kunder som betaler regelmessige beløp er jo en god måte å tjene penger på!

AoC har muligheter til å nå større målgrupper enn AO da det allerede er en stor Conanfanskare tror nå jeg da iaf.

Hvor mange users har AO forresten?

Får kjøpe noen aksjer i funcom og ea/dice etter jula da :santa:

Blir nesten som å kjøpe et flaxlodd, dette. Vurderer å gå inn, men det er skikkelig risikabelt. Er f.eks wow en fordel eller ulempte for AoC? Og ha i bakhodet at Funcom ennå ikke har tjent penger. Selv ikke på AO.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...