Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
umhyuk

Introduksjon til manga/anime og anbefalinger

Recommended Posts

Med basis i dette innlegget så åpner jeg her en representasjons tråd for manga og anime.

Først en kort liste over termer som kan bli brukt av meg eller andre:

Anime: På japansk reffererer dette til all slags 2D animasjonsfilm uansett om det er amerikanske norske eller japanske vi snakker om. Her litt lenger vest er det blitt et samlebegrep på animasjonsfilm fra Japan(og Sør Korea).

Manga: Japansk for tegneserie uansett om det er amerikanske norske eller japanske vi snakker om. Her litt lenger vest er det blitt et samlebegrep på tegneserier fra Japan(og Sør Korea).

Shonen: Gutteserie/film. Hoved demografien er alderen 10-17. Har typisk mye action.

Shoujo: Jenteserie/film. Hoved demografien er alderen 10-17. Omhandler typisk romantiske temaer(en serie er ikke automatisk shoujo selv om hovedtemaet er romantikk).

Seinen: Voksen serie/film. Hoved demografien er 18+.

Ok, med det ute av verden kan vi begynne å komme med anbefalinger. Selv vil jeg refferere til ANN en del ganger da jeg ikke vil ramse opp historien hvis jeg kan slippe(spolerer bare opplevelsen). De som er interessert kan klikke ANN lenkene jeg gir ved hver serie/film. Jeg vil også nevne om det er en anime, manga eller begge deler(åpen for noen feil her), og jeg vil gjerne snakke om det som nevnes først av de to.

Klassikerne:

Dragon Ball(manga & anime): Gutteserie med mye fokus på action og slosskamper. Kan bli reppetivt i lengden da hver saga/delhistorie følger omtrent den samme oppskriften. De som har hørt om Dragon Ball Z og lurer på hvor "Z"en tok veien så kan det informeres om at denne er å finne i TV versjonen og muligens de oversatte bøkene som omhandler "Sayan" sagaen(den engelske oversettelsen har det på denne måten mens den originale har det ikke).

Dragon Ball blir ofte brukt som sammenlignings grunnlag for andre gutteserier.

Bøkene blir oversatt til norsk nå, så stikk innom en Narvesen og plukk med deg en bok hvis du er nysgjerrig. Det å ha lest tidligere tidligere sagaer er ikke et must for å lese en bok senere i serien.

Sailor Moon(anime & manga): Jenteserie med en litt action. Inneholder en god del skole/etter skole hverdags drama med tilhørende jenteprat.

Likt Dragon Ball blir Sailor Moon ofte brukt som sammenlignings grunnlag for andre jenteserier, og mer spesifikt magisk-jente serier(underkategori av jenteserier).

De som hadde svensk TV4 for en god del år siden vil huske denne med svensk tale.

Neon Genesis Evangelion(anime & manga): Når en skal introdusere noen for dette kommer man ikke utenom Evangelion. En (kan være) ganske spesiell serie som omhandler sinnet. Selv om det er kjemperoboter der og en del slossing, så er det ikke disse som er hovedtemaet her.(Rei, en av karakterene i serien, er forresten GhostRecon sin .sig jente.)

Definitivt ikke anbefalt som din første serie innen manga/anime. Da du fort kan bli støtt vekk fra hele manga/Anime greia med den.

Enig ang. Neon Genesis Evangelion. Ble veeeeldig skuffa når jeg såg den serien, og hadde da sett en god del anime først. IMO den mest oppskrytte serien (Jeg synest den var direkte dårlig), men det er hver sin smak.

Ranma 1/2(manga & anime): Gutteserie. Gutter som blir til jenter når de blir våte og jenter som blir til katter når det samme skjer med dem, litt romantikk, en god del slagsmål og hverdagsdramatikk krydret med en god del galskap vil gi deg massevis av bløtkakehumor.

Love Hina(manga & anime) : Gutteserie med mye humor og en del romantikk. Et godt eksempel på at ikke alt rundt romantikk automatisk er jenteserier. En gutt og masse jenter rundt ham, eller en typisk harem serie om du vil.

Kan lese på norsk i det første manga bladet vi fikk her i Norge(husker ikke navnet, det er det bladet som ikke er Shonen Jump).

Andre kan fylle ut på nyere serier som Naruto, Bleach, Full Metal Alchemist, mm.

Necroth: Må si meg delvis enig. Jeg synes den var grei nok, men ganske oppskrytt.

fmatitle.JPG

Full Metal Alchemist

Dette er en serie som passer fint for begge kjønn IMO, selv om den kanskje heller litt mot en "gutteserie".

FMA

epi03018vm.jpg

I serien følger vi de to hovedkarakterene Edward Elric - Kallenavn Full Metal Alchemist, og broren Alphonse Elric (er mange andre karakterer som spiller en viktig rolle, men har ikke tenkt til å utdype veldig).

Serien dreier seg rundt alkymi. Alkymister er de som studerer konversjonslover for å bruke en tranformasjonssirkel til å forandre grunn elementer til mer komplekse gjenstander, eller forandre en gjenstand til en annen, men alle ting som trengs til å lage gjenstanden må være til stede. Disse alkymistene er som oftest genier, og ikke noe alle bare kan bli helt uten videre, for å quote introen til serien

"Humankind cannot gain anything without first giving something in return. To obtain, something of equal value must be lost. That is alchemy's first law of Equivalent Exchange. In those days, we really believed that to be the world's one, and only, truth."

Vi følger da de to alkymistbrødrene fra de er små, og de vokser gjennom hele serien.

Kan sette starthistorien i spoiler i tilfelle noen ikke vil vite hva serien starter med:

Spoiler

Alt i alt en veldig bra serie, som jeg satt klistret framfor i mange timer av gangen, og en jeg kan anbefale for alle, spesielt de som ikke har sett anime før da det er en grei starter serie ' />

edit: mine dårlige forsøk på å lage kolonner på gang her :/

edit2: retta mange skrivefeil osv p

Dine debatteringsevner forbauser meg Genetex, likesom dette utspillet ditt mot nodiz gjør.

Ang. ban så er du "long overdue".(Det betyr at du bør få en liten smekk snart :lol: ).

genetex: Det var lite hjelp i den posten der. Ta heller å kom med anbefalinger og litt utfyllende om hvorfor du anbefaler det.

Termer fortsatt:

Shonen/Shoujo/Seinen: I min første post nevnte jeg shonen og shoujo som gutte- og jenteserier respektivt. Dette er bare hoved gruppen disse seriene/filmene er siktet på, og det er dermed ikke noe galt i at en gutt plukker opp en shoujo serie eller omvendt. Full Metall Alchemist vil nok gå innunder kategorien shonen for de som er interessert.

Tankubon: De som har fulgt ANN lenkene jeg har gitt med seriene vil sikkert ha sett dette ordet. Det betyr rett og slett "bøker." I Japan blir manga gitt ut i telefonkatalog store "blader" som koster sirkus en tier til en tjuekroning. Papirkvaliteten på disse er rotten(enda værre enn avis papir) og de er beregnet for bruk og kast. Seriene blir senere smalet i pocketbøker med papirkvalitet som pocketbøkene våres har, disse samlebøkene er "tankubon."

Videre har du Wikipedia sin side over manga/anime termer.

Manga på norsk

Fra og med norges første manga magasin/blad(jeg fremdeles ikke husker navnet på dette), som først kom ut for litt over to år siden, og fram til nå har det vært en eksplosjon i det norske markedet for manga. Både for gutter og jenter.

One Piece(manga & anime): Gutteserie med mye fokus på eventyr og medhørende obligatoriske slosskamper. Omhandler sjørøvere, deres skip og deres skatter, men dessverre litt lite sjørøverprat(yarrr, ye hand over me booty mate or ye get to taste me cutlass. *kremt*).

Definitivt en god serie å lese hvis eventyr er din ting.

Mesterdetektiven Conan(manga & anime): Guteserie med mord og andre kriminalsaker som må oppklares. De som leste Detektiv Mikke Mus bøkene for noen år siden vil kjenne seg igjen her, men Conana havner da altså bort i litt mer seriøse saker enn Mikke Mus(har noen noensinne blitt drept i de Disney bøkene?).

Anbefalt for den som liker mysterier. Prøv om du kan løse sakene før Conan.

Time Stranger Kyoko(manga & anime): Jenteserie fokusert rundt eventyr med tilhørende romanse.

Kamikaze Kaitou Jeanne(manga & anime): Jenteserie fra samme tegner som Time Stranger Kyoko. Jeg har ikke lest noe av den, kanskje noen annen kan fylle ut litt. Jeg følte bare vi måtte ha litt motvekt til all Narutoen og Bleachen som sikkert kommer til å komme fram senere i tråden. :lol:

Folkens, gjør som Photon og legg til serier/filmer som dere synes er gode. Hvis det etter noen dager ikke er noe Ghibli(mange steder ansett som Japan sitt svar til Disney) her så må jeg vel personlig skrive litt om en av deres filmer.

s-cry-ed, hellsing, gundam -wing/-seed/-desteny og transformers andbefaler jeg på det sterkeste.

drar opp denne jeg, har sett på Gundam seed og gundam seed destiny nå, og jeg simpelt elsket de! veldig bra historie, veldig bra karakterer, og alt var bra :D

Dog etter at jeg hadde sett gundam seed+destiny så prøvde jeg meg litt på gundam wing. Ble litt skuffa over "grafikken", minner meg litt om scooby doo kvalitet, og likte seed mye bedre sånn sett. Mulig at jeg prøver å like serien senere, men legger den litt på is så langt.

Tar kanskje en presentasjon av gundam seed senere =)

Anime er bra bevis på japanerne er rivruskende gale hele gjengen. Men jeg husker godt da jeg var 10 år og så på Transformers, det var tiden.

Dog etter at jeg hadde sett gundam seed+destiny så prøvde jeg meg litt på gundam wing. Ble litt skuffa over "grafikken", minner meg litt om scooby doo kvalitet, og likte seed mye bedre sånn sett.

1084294[/snapback]

ja, kvaliteten på wing er ikke så bra, men storryen er jo 10x bedre. hvis du bare prøver å la vær å tenke på hvor bra seed er tegnet, så kommer du til å like wing bedre enn seed.

Det absolutt feteste jeg har sett av anime de siste årene må være serien "Last Exile". For de av dere som liker Miyazaki og hans flyfetisj, så er denne serien orgasmisk, med sin unike teknologi, fantastiske effekter, kjempemessige slag mellom flåter av flyvende skip og en setting som kommer rett ut av Final Fantasy, så er den en absolutt vinner :D

Dog etter at jeg hadde sett gundam seed+destiny så prøvde jeg meg litt på gundam wing. Ble litt skuffa over "grafikken", minner meg litt om scooby doo kvalitet, og likte seed mye bedre sånn sett.

1084294[/snapback]

ja, kvaliteten på wing er ikke så bra, men storryen er jo 10x bedre. hvis du bare prøver å la vær å tenke på hvor bra seed er tegnet, så kommer du til å like wing bedre enn seed.

1084306[/snapback]

jeg får vel prøve da :D

Er Bleach noe å få med seg?

1084697[/snapback]

har aldri hørt om det :D

Ja, men du må se en del episoder for at det skal bli skikkelig spennende. Har en relativt treig og uinteressant begynnelse. Gleder meg som et barn til neste episode nå. Men begynnelsen kommer du deg raskt gjennom siden alle episodene ligger klare til nedlasting på sider rundt om kring (bla. Animesuki.com og a.scarywater.net).

Og før moderatorene editerer/sletter denne posten for "piratvirksomhet" så må jeg si at ulisensierte serier er lovlige å laste ned, og man finner ikke lisensierte serier på Animesuki eller Scarywater.

"Lovlige" vil jeg si. Det er fremdeles en stadig bikking fram og tilbake, men her inne lar jeg det ligge med det.

Studio Ghibli: Studioet bak Princess Mononoke, My Neighbor Totoro, Porco Rosso mm, har spesialisert deg på helaftens animasjonsfilmer med hele familien som målgruppe. Det er også derfor de har fått tilnavnet "Japans Disney." En nyhet for meg var at de faktisk var med på å produsere Neon Genesis Evangelion også, da jeg tidligere trodde dette var en ren Gainax produksjon. :D

Definitivt verd å se på, og genialt hvis du skal introdusere familien for din nyfunnene hobby også. Merk dog at som alt annet fra Japan, av film, tegneserier og spill, så er de noe mer frie på det med vold og seksualitet i forhold til aldersgrenser enn oss.

For de som er interessert i totalt fucka ting så har Bobobo-bo Bo-bobo blitt oversatt og går på amerikansk Cartoon Network nå, så en DVD kommer vel ut snart.(Sjekk med Outland, Avalon eller en internett butikk nær deg)

It's alive! \o/

Jeg bare skriver ned de seriene jeg synest folk som ikke har sett anime før burde se:

Bleach, den serien er rå, masse komedie og mye action, litt drama.

Fullmetal alchemist: Den beste animen som jeg noen gang har sett, og har sett en 5 serier eller noe:P

Jeg har ikke tid/er ikke flink nok til å lage en skikkelig tråd om bleach, men noen burde gjøre det, fordi den kan nesten måle seg med fullmetal alchemist.

Jeg var på kino i går og så Howl's Moving Castle, den nyeste filmen til Studio Ghibli og Hayao Miyazaki. Det vil si folka som lagde Chihiro Og Heksene og Princess Mononoke og en hel haug med andre fantastiske animefilmer. Jeg vil si at Howl også er fantastisk. Alle må løpe og se den, selv dere som mener at anime ikke er noe for dere. Det eneste jeg har å utsette på den var kanskje slutten, som ble litt for mye lit for fort, men totalt sett var filmen utrolig bra.

Var på japansk, ja. I starten var det bare med norsk dub, men oslokino fikk etter hvert karret seg til å sette opp orginialversjonen også.

Angående dub:

Amerikansk dubing er absolutt på vei opp nå. På noen få år har den gått fra(vi snakker jevnt over) "grusom" til "litt over akseptabel." På Vandread syntes jeg det faktisk var rart å skifte til japansk+sub i andre sesong etter å ha sett første sesong med amerikansk dub. Så "Dub vs. Sub" kommer nå tildags mer ned til hva en foretrekker å høre på fremfor den faktiske kvaliteten på duben, da denne(kvaliteten) jevnt over er grei nok.

Merk dog at dette er for amerikansk dub. Da det er evigheter siden sist jeg så en film med norsk dub(Jeg tror den siste jeg så var Disneys Den Lille Havfruen på kino, som forøvrig var en god dub) så jeg kan ikke snakke for det norkse dubbe markedet.

Prøver å få tak i filmen Jin Roh. Sies å være den beste animefilmen etter Princess Mononoke/Mononoke Hime og End Of Evangelion.

Må si, den ser utrolig fet ut.

Spoiler

775_j10.jpg

Det sier det meste egentlig :)

når det gjelder dubbing så syns jeg det ødelegger hele stemningen. Anime skal sees på japansk! :)

Hadde Love Hina (som jeg netopp er ferdig med) med dual audio, og det føltes bare helt galt og se på med engelsk tale

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...