Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Ravn

CryEngine 2 sniktitt

Recommended Posts

logo.JPG CryEngine 2 sniktitt

Crytek tok hele verden på senga da de i fjor gav ut FarCry. Med en hjemmesnekret motor overbeviste selskapet hele verden at Crytek "were a force to reckon with". Crytek er på krigsstien igjen. Denne gangen er det CryEngine 2 som står for tur. Motoren er basert på det kommende DX10.

Her kan man se motoren i all sin prakt.

Grafikken:

Det som Cryengine altid forbløffer med er dens store pontensiale med lys og skygge teknikker. Den er et eksempel for alle andre motorer over hvor fleksibelt et lys system skal være.

graviteten beregner godt graviteten og massen på objekter som bla kan få ting til å bli ødelagt og busker taut til å forme seg etter wind eller kontakt.

Det er blitt mer og mer vanlig på nyere spill og cryengine er ikke andeledes.

de imponere med sin flotte gravitet motor også.

Partikle systemet "soft particles" ser greit ut men jeg tror det vil ta en del av kraften i pcene våres. røyk og skyer kan komme til å føles vidundelige men flammene som du ser i motren er jeg litt usikker på.

men slike ting er vanskelig å få til og tatt i betrakting i dagens tidalder så er dette også imponerende.

det som er viktig å legge merke til er at de nå som flere andre nyere spill også benytter seg av bump maps(poly bumps). som vil gjøre at modeller kan se mer en dobbelt så gode ut og under samme antall "polygons" som en model ute bump maps på ser ut som. altså like mange "prikker" som må Rendres(altså kalkuleres og vises).

Bilde

Lyd:

Det er også en ting å legge merke til at på CryEngine 1 så hadde de EAX 2.0

(noe som støtter 5.1 lyd) og gir en herlig følelse av tilstede værelse, men det har ikke som jeg vet komt ut info om den nye motoren ang lyd, men vi er igvertfall sikra EAX 2.0:)

Jeg vil tippe at det blir EAX Advance HD(altså EAX 4.0)

NB: EAX krever Creative lydkort!

Hardware:

De er også en av de få selvskapene som jobber med windows 64 bit's systemene

og cryengine 2 vil sansynligvis ha support for BÅDE 32bits og 64

i tillegg både 1 og 2 cpuer og kanskje flere?

og selfølgelig multitreading og allt dette her:)

Verktøy:

De sørger for å lage mod utviklings verktøy for oss utvilkere også(støtte for 3dsmax og maya) og egne verktøy som crybox for mapping osv.. så jeg syntes

crytek har gjort en god jobb som vanelig med en tidsalder knekkend spillemotor:)

(som vi med kraftig pc kan nyte.)

Gleder meg

Jeg vil oppdatere min lille mini review etterhvert som ny info kommer:)

Stjeler jeg ravn sin post nå?:)

Edited by Gege

EAX 2.0 var vel litt drastisk gammelt? Drivere for øyeblikket fra Creative kjører vel 4.0, og X-Fi kortene blir de første med 5.0...?

:)>D>D

Den motoren der parkerer Sorce langt under bordet.

Gleder meg til slikt blir standard i alle spill.

EAX 2.0 var vel litt drastisk gammelt? Drivere for øyeblikket fra Creative kjører vel 4.0, og X-Fi kortene blir de første med 5.0...?

1052422[/snapback]

Feil rettet i posten..

både i falken sin og min:)

det er imponerende, men fordet ikke noe revolusjonerende nytt, den enginen jeg gleder meg til er unreal engine 3, selvom jeg digger source

:)

Det er vel nå snart man kan begynne å snakke om virkelige pc-spill, der hva som helst av objects kan manipuleres.

Gleder meg til å se filmen i en kvalitet høyere enn håndholdt :)

Fysikken så rå ut og jeg kommer til å kjøre lastebil i skur hele dagen. Skyene var også unødvendig bra. Tror vi har ekstremt mye bra i vente de neste åra. Hvis vi i tillegg får fysikkprossessor så tar dette helt av. PC'n kommer til å ta en god del av budsjettet fremover..

det er imponerende, men fordet ikke noe revolusjonerende nytt, den enginen jeg gleder meg til er unreal engine 3, selvom jeg digger source

1052514[/snapback]

Skjønner ikke at noen kan digge brushhelvete :)

Source er bygget på samme prinsipp som doom1, altså, Binary Space Partitioning.

Venter i spenning på UE3 jeg og.

Men, over til saken..

Håper denne motoren vil støtte PPU, noe som den helt sikkert vil gjøre.

Jeg tror de mener normal mapping, som er mer avansert og bedre enn vanlig bumpmapping.

Softshadowing har vi en smakebit på i Doom3 engine, og det er deilig. Selv om mitt GF6800UGS ikke klarer å presse ut mer enn 30-40 frames i Cronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay med softshadowing slått på og alt annet stash. Forøvrig et digg spill som må prøves.

La oss nå inderlig håpe på at dette er faktiske ekte dynamiske skyggeeffekter, og ikke bare en fake som man brukte i f.eks UE2 (Unreal Tournament 2004) hvor man bruker en prosjektor som kaster en texture (skyggen) ned på bakken/veggen e.l

De har kun bekrefta bump map(polybump) ikke normal map, men vi får vel håpe og se:)

ang shadowene så er det fult dynamisk og blir rendra i realtime

det kan du f.eks se på den lille filmen.

Enginen er bare helt TØSS:) :)

bumpmaps er jo ikke spesielt, det er normal maps og displacements maps som er tingen

Si det til utviklerne:)

et liten miniguide

til alle som ikke vet ka de forskjellige tingene er..

bump maps er en "tegning" som består av gråtoner som viser "høyden" på de forskjellige delene på en modell

eks. denne er bare en helt vanlig kule, men det er satt på bump mapp

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3...-demo-bumpy.png

Normal map derimot kan forandre seg i alle rettninger

og man lagar først en highpoly modell, så en Veldig enkel en som har litt av den samme formen også converter man den highpoly til et normal map, som legger seg over den simple og den vil se ut som den avangserte, men i realiteten så er den den simple

alt dette har med shader å gjøre..

Displacement map derimot tegnes akkurat som bump maps, men den forandre fysisk modellen og ikke shaderen.noe som kan se finere ut, men øker antallet polygons.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a...isplacement.jpg

kan være jeg har skrevet litt feil, men ikke bli sur pga det... :santa:

:)

Tror vi fikk svettetokter alle mann på kontoret....

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...