Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Geronimo86

3D modellering

Recommended Posts

Jupp.

Har nå tenkt å sette meg litt inn i 3D modellering og lurer da på hvilke programvare jeg skal bruke

Så vidt jeg vet er Maya og 3D studio Max to kjente. Men vil gjerne ha en anbefaling fra noen som har litt peil.

Henvisning til tutorials for det programmet som dere anbefaler motas også med stor tafs!

Har ikke så mye peil... :)

Maya er kjekt - men fullversjon med alle rettigheter er knalldyrt da.

Tutorials

Tutorials#newbies <-- For nybegynnere

Maya Unlimited: 7.349,00 EUR

Maya Complete: 2.099,00 EUR

Maya Personal Learning Edition: Last ned gratis her. <-- "Only for non-commercial use."

---

Milkshape - " Free to try; $25.00 to buy".

Tutorials

Last ned her.

Kan vel kun anbefale 3Ds Max 7 siden det er eineste jeg har brukt.

Det er program som er lett å lære seg. Jeg har selv brukt det i ca 1år å kan modellere ganske mye (syns eg da) våpen, lettere kjøretøy ol.

Fyller du ut skemaet på den her sida så vil du få 30-dagers gratis prøvetid

http://nct.digitalriver.com/fulfill/0049.017

Fins MANGE gode guider på nette. Har ikke tid til å ramse opp noen men google er fortsatt en fin venn :)

Her er en veldig god guide om hvordan man modellere Beretta 9000 helt fra begyneslsen av i 3dsmax. Og det beste med den hele er at det er en video guide, sånn at du kan slippe å lese s10`talls sider, og heller bare se hvordan han gjør det.

Det tar mange timer å gå igjennom den men det er abselutt verdt det!

http://tutorials.moddb.com/16/

Lykke til videre med modelleringa :)

ville gått for xsi, det er iferd med og overta bransjen, firmaer som valve og ubisoft går nå over til xsi, og jeg har prata med folk i filmanimasjonsbransjen som sier at xsi har tatt over helt oppi canada og usa

xsi kommer med en gratisversjon som heter mod tool 4.2, eneste som ikke er med i denne versjonen er at de har fjerna deler av render mulighetene, men du kan fortsatt rendre seff

download link og addons (mod tool 4.2)

her er en link til en genial colt 1911 tutorial med xsi

colt 1911 tut

grunnen til at du burde velge xsi er følgende:

*de tar overbransjen

*mod tool er gratis

*mod tool er spesiallaget for spill med addons for både source engine og unreal engine, noe som gjør kompilering osv MYE lettere

Første gang jeg ble introdusert til 3D så begynnte jeg med 3dsmax men ble ikke fornøyd over detaljnivået og effektene 3dsmax hadde akkurat da. Så begynnte jeg å titte på nettet og fant ut at alle de råeste filmene jeg har sett er lagd i Maya inklusive en del populære spill.

XSI har en del verktøy rettet direkte for spillverdenen men det har 3dsmax og Maya også . Maya er veldig avansert men igjen kan du lage de mest detaljrike modellene du noensinne kunne drømt om. Du har også en del fysikk og cgi effekter lett tilgjengelig.

Jeg foreslår du tar en titt på Aliaswavefront.com og ser under Galleri på en del av de filmene der. Får se filmklipp fra LOTR, Matrix, Spiderman, Tomb Raider, Resident Evil, Tekken ....you name it. Er det noen nye filmeffekter du har sett i en film kan du banne på at det er lagd i Maya, og det er derfor jeg liker det. De gjør ingenting bare BRA, de prøver hele tiden å pushe grensene.

Maya er ikke så lett å forstå som 3DSMAX men når du begynner å gå gjennom tutorials så vil du se logikken bak programmet. Har 3 bøker med Maya og det siste jeg driver med nå er modellering av menneskekroppen på ett detaljnivå som sett i Final Fantasy :) Ufattelig interessant og du trenger ikke å være en kunstner som mange tror.

Er litt forvirra nå! Hehe

Dere anbefaler tre forskjellige programmer, å det gjør det veldig vanskelig for meg :)

Kan legge til at jeg med tiden håper å kunne lage objekter (hus, bunkere osv) som jeg kan putte inn i BF2 maps gjennom BF2 Editorn.

Når det er snakk om dette spillet, hva er å anbefale da? Eller er det kanskje hipp som happ?

Takker for alle svar :)

Jeg skal gjøre det enkelt for deg metallica, gå for Maya, det er det alle proffer bruker, og det er det progget som mer eller minde er standard i medie bransjen. Hvem vet, kansje du blir god, så vanker det jobb???

Jeg skal gjøre det enkelt for deg metallica, gå for Maya, det er det alle proffer bruker, og det er det progget som mer eller minde er standard i medie bransjen. Hvem vet, kansje du blir god, så vanker det jobb???

1039348[/snapback]

Jeg stoler på deg! :) og de andre som anbefalte det :)

skal ikke forvrirre det mer, men for og si det slik:

alle "proffer" bruker ikke maya

xsi driver og tar over markedet

maya er bra til film, men ikke spill

når det gjelder modeller som skal brukes til spill kan du få til presis det samme med alle tre nevnte programmer, det er bare snakk om hvor lang tid det tar, og hvor lett det er og lage

edit: skal du jobbe med 3d bør du ha en generell kunnskap i flere progs, ikke bare ett

skal ikke forvrirre det mer

edit: skal du jobbe med 3d bør du ha en generell kunnskap i flere progs, ikke bare ett

1039381[/snapback]

hahaha, gjett hva du netopp gjorde! :)

Btw;

Når du sier andre programmer så mener du vel phåtåsjap til å lage texturer og slikt?

Er litt forvirra nå! Hehe

Dere anbefaler tre forskjellige programmer, å det gjør det veldig vanskelig for meg ' />

Kan legge til at jeg med tiden håper å kunne lage objekter (hus, bunkere osv) som jeg kan putte inn i BF2 maps gjennom BF2 Editorn.

Når det er snakk om dette spillet, hva er å anbefale da? Eller er det kanskje hipp som happ?

Takker for alle svar p

1039313[/snapback]

Da gjør du det egentlig enda lettere for deg selv. Battlefield 2 og Maya er det perfekte samarbeidet :) Er vel filer fra Maya som blir brukt i tutorialene til BF2 .

Uansett om du pga av Battlefield 2 lærer deg 1 % av Maya så kan du ta den erfaringen med deg videre. Er ufattelig mye du kan bruke det programmet til hvis du liker media og sånt :)

http://www.highend3d.com/maya/ har noen nyttige tutorials men du gjør selvsagt det bedre med å kjøpe deg bøker. Siden de tar deg fra å hele tatt åpne programmet til å lage scener tatt utifra Gladiatoren eller FF: The Movie.

Du kan vel også finne Gnomon Workshop tutorial filmer på nettet . Der vil det være en instruktør som guider deg for hvert steg og du kan følge med på skjermen på hva han gjør. Det var ufattelig nyttig for meg ihvertfall. Han snakker veldig tregt og behandler deg som du har IQ på 10 men det er faktisk bra. Det gjør at du husker på tingene han gjør og han forklarer det på en logisk måte, hvorfor du gjør sånn og sånn og sånn :)

lesta faktisk på xsi sida nå at xsi hadde blitt brukt i nyeste harry potter og sin city, flere filmer også

jeg skal ikke angripe deg (igjen), men du har ikke de videre store skillsene i 3d, og max er et gammmelt program, hold deg til maya eller xsi

Vist du kun skal lage low poly objects til bf2 å andre spill så anbefaler jeg 3dsmax siden det ikke er vits å lære seg et så avansert program som maya til sånne lettere oppgaver. Maya burde du lære deg vist du skal lage objects som er high polys som bukes mest til filmer.

Jeg trur ikke bf2 støtter xsi så det er heller ikke vits å begynne med.

3dsmax støttes 100% til bf2, ALLE offsielle guider kommer også med 3dsmaxs filer å ikke bare maya.

Det var den video guiden jeg linka til i en tidligere post som lærte meg nesten alt jeg kan innenfor moddelering, vist du velger 3dsmax og den guiden så kan du faktsik begynne å lage dine egne våpen, bunkere, hus ol på 1uke, det er den tiden det tar å gå igjennom guiden ca.

egene våpen krever forøvrig også animasjoner osv, og jo, bf2 har støtte for xsi, det er bare og kompilere til riktig filformat, noob og tro at du må ha samme prog som offisielle utvikler

såklart trengs det animasjoner til et våpen.

Det går å lage ting i xsi så få det til bf2 editoren,

men da må du først lage tingen i XSI exportere den til .mdl før du importerer det til Maya før så å exportere den til bf2 edioteren.

Pluss at du må få noe som heter cgfx shaders til å funke, cgfx shaders støtter bare max, gmax og maya hittil, men det kan godt være at det finnnes en plugin som fikser dette.

er ting til er at det nesten INGEN som bruker xsi til bf2. Så det vil bli veldig vanskelig å få hjelp på forumer. Du kan jo for eksempel søke på de store bf2 modding sidene på xsi du vil ikke få mange resulatater.

planet battlefield

xsi= Results 7

3dsmax= Results 327

Maya= Results 300

http://bfeditor.gotfrag.com

xsi=Search found 2 matches

3dsmax= Search found 276 matches

Maya=Search found 148 matches

å de fleste postene om xsi er spørsmålet om bf2 editoren støtter xsi å svaret er nei på de fleste postene. At du oppfordrer noen til å begynne med xsi til bf2 modding er helt idiotisk spørr du meg.

at jeg oppfordrer en til og begynne med xsi til GENERELL modding har flere grunner:

xsi er nyest, har flest muligheter, xsi 5.0 støtter mer enn maya og max

xsi er laget for både film og spill, og blir brukt mye til begge deler

xsi har mange fine options, som feks at du ikke trenger og bruke plane til referansebilde

xsi har extra pakker for enginer som source og ue3, som er de 2 enginene som blir brukt til klart flest modder akkurat nå

Skal man rendre til video/film er det lite som slår Lightwave3D når det gjelder "workflow" og brukervennlighet. Og når du kombinerer Lightwave med Avid Xpress eller Premiere Pro sine tyngre keying og layers features, vel...

Det er veldig greit å komme igang med Lightwave. Ett veldig oversiktelig og intuitivt brukergrensesnitt. Og når man er blitt vant med å jobbe Lightwave ønsker man seg ikke tilbake til 3DSMax for å si det slik :)

Lightwave er og det foretrukne 3D verktøyet til en hel rekke spill, bla. Doom III, Quake IV, Burnout serien. I alle tilfeller er det ikke noe stress å eksportere ut modeller til 3DSMax/Maya format skulle man ha behov for det.

Ta en titt på www.newtek.com for mer.

problemet til lightwawe er at det er ikke eksportere til feks hl2 osv

Har bestemt meg for Maya nå (stoler på Phazed og Avean) :)

Så??

Jeg sliter litt med å finne gode tutorials, og vurder også å skaffe en bok. Noen som kan hjelpe her?

Og en anen ting, jeg lurer på hvilke versjon jeg skal benytte. Vet at BF2 ikke er kompatibelt med alle versjoner (iallfall ikke plugg ins).

Sette pris på hjelp :tafse: