Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
deleteme

#deleteme#

Recommended Posts

Mandrake skal fungere det også, men vil du ha den raskeste distroen til den maskinen er Gentoo det beste valget, siden det kun installerer og kjører de daemons og installerer akkurat det du trenger for at maskinen skal gå. Men Gentoo er en god del mer å sette seg inn i enn de andre distroer, og derfor vil jeg heller anbefale Ubuntu til deg hvis du føler deg litt n00b på dette.

Har du en windows partisjon allerede på den, skal du kunne installere linux på en del av den partisjonerte disken og så blir du spurt om hvilket OS du skal loade når BIOS er ferdig med å rulle ut. Men på en såppas gammel maskin er det vel kanskje like best å ha kun Linux. Trådløst kort skal fungere det, men det er ikke like plug and play som Windows vanligvis, men det lar seg gjennonføre med litt prek med scavenger på irc ( ;) ) og litt Googling. Også, når du kjøper et trådløst kort, sjekk rundt omkring på nettet om dette kortet fungerer bra til Linux. Sjekk firmaets driver support til Linux, og om andre folk har fått det til enkelt ved å searche hardware forum osv.

Lykke til :cry:

Ein i klassen spurte meg om å innstallera linux på ein p133 med 32 mb ram, eg blei veldig usikker, men nevnte at dei nyare distroane ville nok knekke den maskina.

Er det ein distro med vindu system eg kan anbefale han?

Tobby: hvilke SPENNENDE spill skal du spille på 1ghz med DELT videominne? tongue.png

siddis: Debian kan jo lett fikse den biffen. En distro er jo bare en kjerne med tilleggsprogrammer. Du kan mekke en minimal kernel og kjøre f.eks Fluxbox.

Du skal hacke med windows ja, jaja, lykke til.

BF på delt skjerm-minne? ... CS? ;)

kos deg! smile.png

les hva jeg skreiv:)

eg bruker bare knoppix STD....da har jeg linux nok til å hacke+programmene ;)

også bruker eg netstumbler på win for å finne netverk og koble til...og knoppix std til å finne wep keyer osv...

852664[/snapback]

Og alt dette har du sett på det showet med de to "hackerne" :cry:

Å få tak i de keyene vil ta jævlig lang tid, tviler på at jeg ville brukt knoppix til den jobben.

KDE er på den ene siden en av de mer windows like DE'ne, dog etter hva jeg har hørt fra vår kjære scavenger er det også ett av de mest systemkrevende.

Er jo mye bedre at du bare smeller inn Linux, leser deg opp på kunnskap, leker, prøver og feiler og lager en kjerne fra scartch. Er desverre ikke noe lett måte å lære seg Linux på, noe som forøvrig går igjen i alt annet her i livet :)

KDE er forresten bare søppel, gå heller for GNOME om du må ha hele pakken. Evt XFCE(4). Personlig bruker jeg FluxBox (www.fluxbox.org) på laptopen, det tar nesten ikke noe tid av maskinen :)

Alt du spurte om kan du legge til når du compiler kjernen selv.

Ellers er det jo bare å leke.

her finner du vel svar på det meste om fedora: http://www.fedorafaq.org/

Selv ville jeg gått for Suse. Siste versjon (9.3) er en fryd å bruke, og KDE > GNOME... ;)

edit: prøv deg fram til ka for en distro du lika best, samme med gnome og kde. alt er smak og behag.

Ok. Ikke bruk KDE. Det er for det første ekstremt krevende pga uhorvelige mengder totalt unyttig eyecandy og 'bells&whistles', for det andre dønn elendig. Hør på scavenger. Han tar ikke feil.

Ikke bruke mandrake/mandriva heller. Verre distro skal du egentlig lete lenge etter. Fedora og suse er forsåvidt helt greie. Suse eldre enn 9.3 vet jeg av erfaring at er noe dritt - suse 9.3 har jeg hørt endel bra om, men ikke gaddet å teste selv etter å ha blitt kvalm av tidligere utgaver. Fedora er greit, men det er ikke uten grunn de fleste går til desktop-orienterte Ubuntu, som er et slags debian-utskudd i disse dager.

For en maskin av ditt kaliber ville jeg gått for ubuntu (men du kan bare glemme å kjøre default gnome-desktop) eller debian. Fluxbox. XFCE kan kanskje se noe lettere ut enn gnome, men det er det så absolutt ikke.

Da var det sagt.