Jump to content
Battlefield.no

Recommended Posts

Tenkte å lage denne tråden for å få litt informasjon om forskjellige viruser som du kan få rundt forbi for tiden. Og en del av virusene klarer jo å lure seg unna anti-virus programmene. Så Kommer du over et virus hvorfor ikke poste litt om det her og eventuelt fortelle hvordan du sletta det. Eller du kan se om du har samme virus som noen kanskje allerede har hatt og trenger hjelp med å fjerne det.

Tenkte det kunne vært fint å ha en samletråd for viruser og eventuelt hvordan vi fjerner dem.

Liste over virus:

Navn: Taskmngr.exe

Type: Noe jeg fant på nettet om den: "The software uses ports to connect to a LAN or the Internet. Taskmngr.exe is able to monitor applications, record inputs and hide itself."

Lokasjon: C:\Windows\SysWOW64\Taskmngr.exe

Hvordan fjerne det: Avslutte prosessen for Taskmngr.exe og deretter gå til lokasjonen og slette .exe fila.

Hvordan oppdaget jeg det: Jeg var i oppgave behandling, og helt tilfeldig så jeg to task manager prosesser, den ene het "taskmgr.exe" og den andre "taskmngr.exe" luktet ugler i mosen med en gang. Men i beskrivelsen til "taskmngr.exe" så sto det bare "taskmgr.exe" og ikke "Windows oppgavebehandling" som det skal stå.

MERK: At den er nesten lik Task manager prosessen som følger med i windows.

Navn: OutoBox

Type: OutoBox er et nettlesertillegg som genererer mange banner- og popup-annonser fra third-party.

Lokasjon: C:\Program Files (x86)\outobox

Hvordan fjerne det: Avinstallere via ''Programmer og funksjoner''

Hvordan oppdaget jeg det: Selv om jeg hadde på AdBlock så kom det opp et banner med annonser, uavhengig av hvilken side du var på.

MERK: ''Usually OutoBox come bundled with free applications from the internet, such as free softwares, videos, system utilities.''

Navn: SaveeNsHear

Type:Save Share is classified as a potentially unwanted adware. Save Share is compatible with the majority of the top retailers online. Once you are browsing one of the participating stores, Save Share will display a list of any available coupons the store is currently offering. Although Save Share is free to use but considering its way of getting inside into your system and its annoying behavior of displaying pop-up ads constantly on your screen, you should not keep this program in you computer.

In fact, Save Share is a browser add-on which can be added to all your web browsers including Internet Explorer, Google Chrome and Mozilla FireFox. Once installed it shows you numerous coupons which may not help you to save money. On the other hand, Save Share is capable of tracking users online activity, collecting and selling users private information to third parties.

Lokasjon: Regedit

Hvordan fjerne det: Jeg fikk ikke avinstallert det via kontroll panelet, og brukte IObit Uninstaller (les lengre ned i tråden i "nyttige programmer" spoileren

Hvordan oppdaget jeg det: Så programmet i programmlisen der du avisntallerer programm i kontrollpanelet

MERK:

Nyttige programmer:

Navn:Malwarebytes

Kostnad: Gratis versjon/Pro versjon

Informasjon: Detects and protects against malware in real-time Blocks hacking and phishing attempts Schedules automatic scanning Offers three flexible scanning modes Compatible with most major antiviruses

Nettside:https://www.malwarebytes.org/

Navn:HitmanPro

Kostnad: Gratis virus skanning, 30-dagers trial på programmer der du kan fjerne virus.

Informasjon: Spyware Removal Software Antivirus. Finner og fjerner; Rootkits, Trojans, Viruses, Worms, Spyware, Adware, Rogue Antivirus Programs and other Malware

Nettside: http://www.surfright.nl/en

Navn:Adwvcleaner

Kostnad: 30 dagers trial

Informasjon: AdwCleaner er et program som søker etter og sletter Adware, Verktøylinjer, potensielt uønskede programmer (PUP), og nettleseren flykaprerne fra datamaskinen. Ved å bruke AdwCleaner kan du enkelt fjerne mange av disse typer programmer for en bedre brukeropplevelse på datamaskinen, og mens du surfer på nettet.

Hvilke typer programmer som AdwCleaner mål er vanligvis buntet med gratis programmer som du laster ned fra nettet. I mange tilfeller når du laster ned og installerer et program, vil den installere oppgir at disse programmene vil bli installert sammen med programmet du lastet ned. Med mindre du utfører en tilpasset installasjon, vil disse uønskede programmer automatisk bli installert på datamaskinen din slik at du får ekstra webleserverktøylinjer, adware og andre uønskede programmer. AdwCleaner er utviklet for å søke etter og fjerne denne typen programmer.

Nedlastning:https://store.malwar...7&product=29945

Navn: IObit Uninstaller

Kostnad: Gratis versjon

Informasjon: Uninstallerer programmer som du ikke får lov til å uninstallere i vanlig kontrollpanel. Fjerner også alle filene den finner av det programmet som du vil fjerne.

Nettside:http://www.iobit.com...ninstaller.html

Mvh

VenoM

• Like 2

Smart idè venom, detta er en tråd jeg kommer til å følge! Skjekket det med Taskmngr.exe med en gang jeg hadde lest ferdig tråden. Gjett hva jeg fant... Jo, Taskmngr.exe, hadde ikke tenkt over dette i det hele tatt selv om jeg hadde lagt merke til at den var der..Usikker på om jeg hadde blitt rammet av det så fant ut hvor den var lokalisert og slettet den.

Takk for tipset! :)

Ikke mye til et virus, men jeg gjør dere oppmerksom på denne

Navn: OutoBox

Type: OutoBox er et nettlesertillegg som genererer mange banner- og popup-annonser fra third-party.

Lokasjon: C:\Program Files (x86)\outobox

Hvordan fjerne det: Avinstallere via ''Programmer og funksjoner''

Hvordan oppdaget jeg det: Selv om jeg hadde på AdBlock så kom det opp et banner med annonser, uavhengig av hvilken side du var på.

MERK: ''Usually OutoBox come bundled with free applications from the internet, such as free softwares, videos, system utilities.''

Tenkte å lage denne tråden for å få litt informasjon om forskjellige viruser som du kan få rundt forbi for tiden. Og en del av virusene klarer jo å lure seg unna anti-virus programmene. Så Kommer du over et virus hvorfor ikke poste litt om det her og eventuelt fortelle hvordan du sletta det. Eller du kan se om du har samme virus som noen kanskje allerede har hatt og trenger hjelp med å fjerne det.

Tenkte det kunne vært fint å ha en samletråd for viruser og eventuelt hvordan vi fjerner dem.

Starter med ett jeg fant idag, som har vært en stund på pcen.

Type: Noe jeg fant på nettet om den: "The software uses ports to connect to a LAN or the Internet. Taskmngr.exe is able to monitor applications, record inputs and hide itself."

Hvordan fjerne det: Avslutte prosessen for Taskmngr.exe og deretter gå til lokasjonen og slette .exe fila.

Hvordan oppdaget jeg det: Jeg var i oppgave behandling, og helt tilfeldig så jeg to task manager prosesser, den ene het "taskmgr.exe" og den andre "taskmngr.exe" luktet ugler i mosen med en gang. Men i beskrivelsen til "taskmngr.exe" så sto det bare "taskmgr.exe" og ikke "Windows oppgavebehandling" som det skal stå.

Heldigvis har jeg ikke blitt rammet av denne... den har bare ligget der.

Hvordan vet du at du ikke har blitt rammet? Den har tross alt muligheten til å recorde input, samt sende input ut...

Hvordan vet du at du ikke har blitt rammet? Den har tross alt muligheten til å recorde input, samt sende input ut...

Vel jeg mente at jeg har ikke blitt rammet på måten at de har fått tatt noen kontoer eller skifta passord osv.. Mest sannsynlig er de fra utlandet og kan ikke gjøre så mye de norske brukerene jeg bruker på nettsidene. kan godt være de har info, men har skifta passord overalt nå i etterkant . Men jeg hadde også på pcen i 3-4 mnd så de hadde jo hatt ttid til å gjøre noe.

Vel jeg mente at jeg har ikke blitt rammet på måten at de har fått tatt noen kontoer eller skifta passord osv.. Mest sannsynlig er de fra utlandet og kan ikke gjøre så mye de norske brukerene jeg bruker på nettsidene. kan godt være de har info, men har skifta passord overalt nå i etterkant . Men jeg hadde også på pcen i 3-4 mnd så de hadde jo hatt ttid til å gjøre noe.

Skjønner skjønner, godt det da :) Så lenge du har byttet logon info så bør det ikke være noe problem.

• Like 1

Noen som kunne hjulpet meg med å fjerne et virus?

Det kommer opp grønn tekst på alt jeg gjør på internett for tiden. Uansett om det er facebook, forum og youtube...

Her kan dere se hva jeg mener: http://gyazo.com/e4f...7faf78c707e4361

Det er alltid en grønn lenke, som da viser en advertisement hvis jeg holder musepekeren over teksten...

Har lastet ned virus program, prøvd å kjøre noen scans, men det ser ikke ut som det går bort.

Hjelp?! :(

Noen som kunne hjulpet meg med å fjerne et virus?

Det kommer opp grønn tekst på alt jeg gjør på internett for tiden. Uansett om det er facebook, forum og youtube...

Her kan dere se hva jeg mener: http://gyazo.com/e4f...7faf78c707e4361

Det er alltid en grønn lenke, som da viser en advertisement hvis jeg holder musepekeren over teksten...

Har lastet ned virus program, prøvd å kjøre noen scans, men det ser ikke ut som det går bort.

Hjelp?! :(

-Hvilken nettleser bruker du?

-Vet du sånn ca når dette startet?

Tips: du kan prøve å bruke anti-virus programmer "Malware bytes".

EDIT:

Du kan også se i extension/tillegg i den nettleseren du bruker å se om det er et tilleg som du ikke vet hva er som forårsaker dette.

Du kan se kontrollpanelet under Programmer og funksjoner og se om det har blitt installert noen rare programmer i det siste.

Jeg har akkurat hatt det samme... Sjekk SETTINGS-EXTENSIONS

Noen har hatt WORLD CLOCK app der som har gjort det.

Disable de du ikke trenger/vet hva er.

Legg ned nettleser, åpne det på nytt og se.

Men hos meg var det YoutubeADblocker som var synderen. Måtte fjerne den i Innstaller/Fjerne programmer i Kontrollpanelet

EDIT: Ser Venom har redigert svaret sitt....ETTER jeg postet min.... jaja...:p

Vet ikke om dette er et virus men håper noen her vet hva det kan være?

Satt på datan idag og plutselig kom det opp varsel av at det var høy disk forbruk av programet Ruby, fant ut hvor programmet kom ifra og ser at det er et program for programerings språk. Har aldri lastet ned dette og jeg får ikke til og fjerne det. Noen som vet om dette kan skade maskinen eller om det er et harmløst program? :) kjørte antivirus programmet jeg har men det kom ikke opp som trussel, men blir uansett litt skeptisk siden jeg ikke har lastet ned det!

Jeg har akkurat hatt det samme... Sjekk SETTINGS-EXTENSIONS

Noen har hatt WORLD CLOCK app der som har gjort det.

Disable de du ikke trenger/vet hva er.

Legg ned nettleser, åpne det på nytt og se.

Men hos meg var det YoutubeADblocker som var synderen. Måtte fjerne den i Innstaller/Fjerne programmer i Kontrollpanelet

EDIT: Ser Venom har redigert svaret sitt....ETTER jeg postet min.... jaja... :p

Der hadde vi det vettu, hadde samme YoutubeADblocker extension. Takker så mye! Utrolig irriterende med sånn grønne hyperkoblinger overalt. :p

• Like 1

Vet ikke om dette er et virus men håper noen her vet hva det kan være?

Satt på datan idag og plutselig kom det opp varsel av at det var høy disk forbruk av programet Ruby, fant ut hvor programmet kom ifra og ser at det er et program for programerings språk. Har aldri lastet ned dette og jeg får ikke til og fjerne det. Noen som vet om dette kan skade maskinen eller om det er et harmløst program? :) kjørte antivirus programmet jeg har men det kom ikke opp som trussel, men blir uansett litt skeptisk siden jeg ikke har lastet ned det!

-Har du prøvd å avslutte prosessen til programmet for å deretter avinstallere det?

-Kan du finne der hvor selve programmet ligger ? Hvis du gjør det prøv å slette hele folderen, da skal programmet bli automatisk fjernet fra lista med programmer trodde jeg.

For eksempel: C:\Ruby192

Navn: SaveeNsHear

Type:Save Share is classified as a potentially unwanted adware. Save Share is compatible with the majority of the top retailers online. Once you are browsing one of the participating stores, Save Share will display a list of any available coupons the store is currently offering. Although Save Share is free to use but considering its way of getting inside into your system and its annoying behavior of displaying pop-up ads constantly on your screen, you should not keep this program in you computer.

In fact, Save Share is a browser add-on which can be added to all your web browsers including Internet Explorer, Google Chrome and Mozilla FireFox. Once installed it shows you numerous coupons which may not help you to save money. On the other hand, Save Share is capable of tracking users online activity, collecting and selling users private information to third parties.

Lokasjon: Regedit

Hvordan fjerne det: Jeg fikk ikke avinstallert det via kontroll panelet, og brukte IObit Uninstaller (les lengre ned i tråden i "nyttige programmer" spoileren

Hvordan oppdaget jeg det: Så programmet i programmlisen der du avisntallerer programm i kontrollpanelet

MERK:

Fikk avslutta prosessen men når jeg skal slette programmet så får jeg beskjed om at det ikke befinner seg i gitte folder!

Sykt irriterende dette!

Fikk avslutta prosessen men når jeg skal slette programmet så får jeg beskjed om at det ikke befinner seg i gitte folder!

Sykt irriterende dette!

Prøv med IObit Uninstaller, veldig greit og enkelt program. Du får opp samme liste som i kontrollpanelet og etter du har avinstallert programmet så finner den alle filene som tilhører progammet. Mer info om programmet eventuelt nettsiden hvor du laster ned finner du i nyttige programmer spoileren i første post i tråden.

Søkte litt på google og ser ut til at Ruby er et harmløst program! :) Så tror ikke jeg stresser noe mer med det! Men takk for hjelpa folkens! :)

EDIT:Kjørte IObit uninstall men det fant ikke programmet heller, så satser på at det er borte nå! :)

Edited by Enradoo

Søkte litt på google og ser ut til at Ruby er et harmløst program! :) Så tror ikke jeg stresser noe mer med det! Men takk for hjelpa folkens! :)

Er jo fremdeles rart at du ikke skal få lov til å fjerne det da.

Ruby er jo et programmeringspråk. Så vil tro dette er snakk om en compiler? Et program for å lese koden og "kjøre" kommandoene. Trodde Ruby ble mest brukt ifb med nettsider etc. Har aldri sett malware programmert i Ruby. Når det er sagt, så kan det være malware som gjemmer seg, og utgir seg for å være en Ruby compiler. Men, det høres jo egentlig bare rart ut.

Kommer ikke på hva det heter i farten, men det eksisterer verktøy som kan liste opp alle prosesser som kjører på maskinen din. Også de som eventuelt er skjulte for taskmanager.