Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Photon

Anbefal en bok (eller flere)

Recommended Posts

Nei, eller, i så fall må Pazuzu irettesettes med noen sensuelle klaps på stumpen.

Det meste går vel så lenge du ikke begynner å anbefale fagbok for 5. klasse engelsk e.l ;P

aiiit

Da vil jeg anbefale http://www.amazon.com/The-God-Delusion-Richard-Dawkins/dp/0618918248/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1339370394&sr=8-1&keywords=Richard+Dawkins

Et must have for alle som enda ser vitsen i å krangle med religiøse!

og

http://www.amazon.com/The-Greatest-Show-Earth-Evolution/dp/B004AYCWY4/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1339370394&sr=8-5&keywords=Richard+Dawkins

Som bare er en jævlig kul bok som flere burde lese. Folk (jeg kjenner) kaster ordet evolusjon rundt seg i hytt og pine uten å egentlig forstå konseptet engang.

over på noe helt annet:

http://www.amazon.com/Beyond-Brawn-Insiders-Encyclopedia-Muscle/dp/9963916368/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1339370502&sr=8-3&keywords=Stuart+McRobert

For alle som vil sette opp sitt eget styrkeopplegg. Jeg er ikke helt enig i absolutt alt som sies, men følger man boka blir man sterk, det kan jeg garantere. Veldig down to earth og ikke noe fad-opplegg.

Hæ, ingen scifi fans her? =)

Enders game av Orson Scott Card er et av høydepunktene i sjangeren for de som vil videre fra guttunger som vifter med tryllestaver. The Night's Dawn triologien til Peter F. Hamilton er en "ny" innovativ og rå scifi klassiker. Innenfor fantastisk litteratur er serien The death gate cycle av Margaret Weis og Tracy Hickman blant det beste jeg har lest. De skriver fantastisk godt. Gobi-bøkene til Bringsværd har også god, velskrevet driv.

Jeg begynte å lese Night's Dawn, men ga opp halvveis ute i The Neutronium Alchemist tror jeg. Trodde jeg leste sci-fi, og da foretrekker jeg at konseptet er grunnlagt i science-fiction, ikke

reinspikka fantasy, ble irritert av at den gode oppbygningen ble revet ned av spøkelser.

Likte novelle-samlingen A Second Chance at Eden mye bedre

Da vil jeg anbefale http://www.amazon.co...Richard+Dawkins

Et must have for alle som enda ser vitsen i å krangle med religiøse!

og

http://www.amazon.co...Richard+Dawkins

Som bare er en jævlig kul bok som flere burde lese. Folk (jeg kjenner) kaster ordet evolusjon rundt seg i hytt og pine uten å egentlig forstå konseptet engang.

Når du først er inne på den pathen der så var The Selfish Gene også interessant lesning, selv om den er litt småsær... og i samme åndedrag må man nesten ta med God Is Not Great og The Portable Atheist av Christopher Hitchens, may he rest in peace.

Ingen som har nevnt Wool altså? Da får jeg nevne den.

"Wool" er en post-apokalyptisk sci-fi på hittil 6 bøker. Anbefaler å kjøpe "Omnibus" versjonen på Amazon. Da får du de fem første for 70 kr ellerno(hvis du bruker kindle).

Er rykter om at Ridley Scott planlegger filmatisering av bokserien. Forfatteren Hugh Howey har også en del andre utgivelser som virker interessante. "I, Zombie" kommer ut om to uker.

Never ending story av Michael Ende. Min favorittbok på barneskolen! :D

Eller så kan jeg aldri nevne gode bøker uten å nevne Gulliver's Travels av Jonathan Swift. Og i den grad "må" man nevne Ibsens Peer Gynt, because it's the same, only different.

Og hvis man skal nevne noe helt annet; Book thief av Markus Zusak, Looking for Alaska av John Green og Tiger's Wife av Téa Obreht.

Også leste jeg for ikke lenge siden The Last Werewolf av Glen Duncan. Vet ikke egentlig hva jeg syns, men hovedkarakteren er skrevet til å være utrolig usympatisk og vulgær, men så må man like ham litt allikevel. Kanskje. Eller ikke. Vanskelig å si.

Og Fight Club av Chuck Palahniuk (er det sånn det skrives? (de som ønsker å lese noe de ikke skjønner hvorfor de har lest i etterkant burde søke opp Guts, ligger ute på nett. Vet ikke hva jeg skal si om det hele, anger ikke, men leser det ikke igjen.)

Nok rambling fra meg. Vanskelig å slutte når det gjelder bøker, jeg beklager; det er umulig for meg å nevne bare én. Så mange å velge mellom, så lite tid!

Neil Gaiman bør absolutt leses!

- Good Omens (the nice and accurate prophecies of Agnes Nutter, Witch). Dette er et samarbeid mellom Neil Gaiman og Terry Prachett (mannen bak Discworld-serien), og er mye mulig det morsomste jeg har lest noen gang. http://en.wikipedia....wiki/Good_Omens

- The Graveyard Book; Neil Gaiman skrev denne, på samme måte som Tolkien's Hobbiten, til yngre lesere. Det betyr dog på ingen måte at den ikke er underholdende eller intelligent skrevet; heller tvert i mot. Veldig fascinerende setting, persongalleri og historie.

- Fragile Things; Neil Gaiman har i tillegg til svært gode bøker også skrevet en del kortere noveller og historier. Dette er en samling av disse, og anbefales på det sterkeste.

Catcher in the rye av J.D. Salinger

Krigens Brorskap (Band of Brothers) av Stephen Ambrose

Nazistene av Laurence Rees

Anbefaler virkelig Nazistene hvis 2.VK interesserer dere. Mye interessant info om Hitlers regime og krigføringen under 2.VK. Mye av dette er langt fra allmennkunnskap, så om temaet interesserer dere, så anbefaler jeg på det sterkeste at dere plukker opp denne boken.

Lord of the Flies

Welcome to MiraGrant.com, the home of horror author Mira Grant. If you want to survive the inevitable zombie apocalypse, you've come to the right place. If, on the other hand, you look eagerly forward.......

http://miragrant.com/index.php

Har ikke lest da, men denne ser veldig lovende ut! ;)

Etter å ha lest ferdig game of thrones legger jeg merke til at ting plutselig ikke tar tid å lese lenger.

Har kommet meg igjennom Hunger Games trilogien nå (var på kino for noen måneder tilbake). Anbefales, selv om den er skrevet til et litt ungdommelig publikum, så er de enda bra.

Etter dette leste jeg the hobbit igjen, som såklart kan anbefales (gleder meg til filmen).

Nå har jeg starta på Dune serien. Fra starten av kan jeg si at den har et veldig veldig rikt språk, veldig stort vokabular osv. Ganske daunting i starten også hvor mange rare ord (oppfunnede ord) han bruker, men om du klarer å lese forbi side 30 e.l så blir man vant til det, og boken er veldig fengende så langt.

Må også si at jeg elsker kindle'n min, beste kj0pet jeg har gjort på veldig lenge

Kindle er pur bokglede. Har hatt min i godt over to år nå uten noe kluss. Innkjøpet er spart inn i bare amazon.com porto, lesegleden er større og slipper å tenke på hvor jeg skal gjøre av hyllemeter på hyllemeter med papirbøker. Miljøgevinsten på to års bruk er bra. Spart noen trær og klimaregnskapet for produksjonen av KIndle'en var spart inn fra og med e-bok 20. Anbefales =)

Nå har jeg starta på Dune serien. Fra starten av kan jeg si at den har et veldig veldig rikt språk, veldig stort vokabular osv. Ganske daunting i starten også hvor mange rare ord (oppfunnede ord) han bruker, men om du klarer å lese forbi side 30 e.l så blir man vant til det, og boken er veldig fengende så langt.

dune serien starter bra, men taper seg etterhvert.

vil anbefale Joe Abercrombie - meget bra fantasy. Det er mest naturlig å starte med "first law" trilogien, men jeg liker nok bedre "best served cold" og " the heroes", som er frittstående bøker, men satt i samme verden etter first law hendelsene.

mange stilige karakterer

"Logen ninefingers" - den beste "barbar" type karakteren som jeg har vært borti (disse pleier jo å være dønn kjedelige).

"Sand dan glokta" - torturist, beskrevet fra førsteperson perspektiv - herlig

"Morveer" - master poisoner

"Shivers"

dersom man liker mørk, episk og velskrevet (og lang:-) fantasy så er også R. Scott Bakker å anbefale. Start med "the darkness that comes before" - første bok i trilogien "the prince of nothing".

vil anbefale Joe Abercrombie - meget bra fantasy. Det er mest naturlig å starte med "first law" trilogien, men jeg liker nok bedre "best served cold" og " the heroes", som er frittstående bøker, men satt i samme verden etter first law hendelsene.

mange stilige karakterer

"Logen ninefingers" - den beste "barbar" type karakteren som jeg har vært borti (disse pleier jo å være dønn kjedelige).

"Shivers"

dersom man liker mørk, episk og velskrevet (og lang:-) fantasy så er også R. Scott Bakker å anbefale. Start med "the darkness that comes before" - første bok i trilogien "the prince of nothing".

Jeg stemmer også for Joe Abercrombie sine bøker. Deilig rått og morsomt :) Jeg leser en del fantasy og spør gjerne betjeningen på Outland hva som er bra. Flere av de anbefalte Abercrombie. Karakterbyggingen hans er veldig bra. *like

Ellers har jeg alltid digget wheel of time serien

Noen andre? =)

Hvordan i himmelens rike kom du deg igjennom bok 10 ? Er rundt halveis nå(har holdt på med boken i månedsvis nå, er jo så lite som skjer av interesse), og tror at hvis Elayne klager noe mer på svak te nå så kommer jeg til å ende som grønnsak :(

Anbefaler forresten :

Joe Abercrombies First Law serie http://www.amazon.co...39015483&sr=8-1

Robin Hobbs Farseer Triologi http://www.amazon.co...39015541&sr=1-2

Brandon Sandersons Mistborn Triologi http://www.amazon.co...39015763&sr=1-1

Er snart igjennom første boka nå av first law. Veldig bra skrevet =). Veldig enkelt å visualisere hva han skriver, og bra plot. Må prøve å få lest litt oftere

Henger meg på Lores og anbefaler The Farseer trilogien. "Lett" fantasy som allikevel engasjerte.

Har lest igjennom farseer trilogien nå. Første boka var helt genial, bok nr2 var også bra, bok nr3 derimot, synes jeg ble litt vel depressiv. Blir litt lei av sytinga og rasjonaliseringen for hvorfor det aldri skal skje noe bra med en viss person i den boka der.

Jeg har dog startet på Tawny Man trilogien nå, som er en direkte oppfølger. Ferdig med bok1, og jeg håper at det blir litt redemption før det her er over.

mange stilige karakterer

"Shivers"

har lest alle first law bøkene nå, og leste best served cold, veldig bra bøker :). Tror jeg har et par bøker til å lese i det universet nå også.

In other news så bestilte jeg den nye kindle paperwhite, skal bli fint å ha innebygd lys.

Vet ikke helt hva jeg skal begi meg ut på å lese når jeg er ferdig med disse dog :)

har lest alle first law bøkene nå, og leste best served cold, veldig bra bøker :). Tror jeg har et par bøker til å lese i det universet nå også.

Har du fått meg deg den nyeste, "Red Country"?

Koste meg veldig med den nå i høst.

Anbefaler Robert A. Heinleins klassiske sci fi eventyr "Starship Troopers"!

Akkurat blitt lest ferdig, og den er vel verdt å sjekke ut :)