Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
KlumpenMao

Forskjellen mellom Dataingeniør og Informatikk

Recommended Posts

Håper noen vet forskjellen med tanke på videre jobbmuligheter og forskjellen mellom utdanningene.

Har lett på nettet en liten stund nå og jeg finner ikke helt ut hva som er forskjellig, men etter hva jeg har skjønt så er hovedforskjellen at som dataingeniør så er det mer praktisk bruk av data, og i informatikk så er det mer teoretisk.

Håper noen vet forskjellen, hadde hjulpet mye. Regner med at noen her har peiling!

Jeg har så å si ingen anelse om hva dataingeniør studet innebærer, men slik jeg har hørt/forstått så er det noe mer praktisk orientert arbeid der, i motseting til Informatikk hvor det kanskje er litt med teoretisk. Jeg tror derimot at du får en bredere kompetanse/mer valgfrihet innen forskjellige fag/emner ved å gå Informatikk, da dat.ing. har mer fast fagplan. Men det er mulig jeg tar helt feil ;) Nytt siden i fjor er at du også har muligheten til å velge mellom fem studieretninger innenfor Informatikk.

Jeg fikk bachelor i Informatikk ved UiO i 2010 og holder nå på med master i det samme, og kan ikke si annet enn at jeg stortrives med det og kan absolutt anbefales om du er data-/programmerings-interessert.

Okey, takk for svar. Har prøvd å finne litt mer informasjon på nettet, og jeg har mer eller mindre blitt forvirret.

Har blitt anbefalt begge studier hvis jeg liker data og programmering... Men det virker som om dataingeniør er mer praktisk som du nevner. Som også åpner muligheten for å utvikle komponenter osv, hvis jeg ikke har misforstått.

Helt generelt - det finnes mange kombinasjoner her: En dataingeniør drifter nettverk, setter opp PCer, installerer programmer og assisterer andre brukere. Den som har studert informatikk programmerer. Som sagt lenger opp er dette mer teoretisk og krever kunnskap i andre fag for å få gjort en god jobb. Det er gode jobbmuligheter med begge utdannelser, dersom du er dyktig i det du gjør. Finn ut hva du liker og føler at du er flink til, og velg ut fra det.

Informatikk er datarettet heleveien, mens som dataingeniør så får du en bredere kunnskapsgrunn innen matte og fysikk.

Det er hovedsakelig de samme datafagene, men på informatikk har man flere valgmuligheter, mens på dataingeniør er det betydelig mere mattefag. Det er mulig vis du tar bachelor i informatikk, og i den bacheloren tar nok mattefag, å komme inn på en master i datateknikk.

Det er ihvertfall dette inntrykket jeg har fått etter et halvt år som informatikkstudent på NTNU. Der heter det forøvrig datateknikk, noe jeg antar blir det samme som dataingeniør.

Kan jo sjekke ut den siden her får og få det ordentlig forklart: http://www.ntnu.no/s...nformasjonstekn

At informatikk er mer teoretisk har jeg ikke fått inntrykk av.

Så hvis si jeg tar en informatikk utdannelse, så har jeg fortsatt muligheten til å f.eks jobbe med cisco osv? For hvis det er slik du sier Osram så virker det som om informatikk er veien å gå.

Tror konklusjonen her blir at det ikke finnes noen entydig definisjon av forskjellen mellom "Dataingeniør" og "Informatikk" - det er på mange måter to navn på samme ting. Mitt råd er som sagt å finne ut hva du liker og er god til og velg fag utifra det. Her er hva Høgskolen i Vestfold tilbyr "Dataingeniørene": http://www.hive.no/studietilbud/ingenioer/bachelor-i-ingenioerfag-datateknikk-article16832-349.html

Vil du gå ingeniør går du på ntnu, glem høyskoler og annet tull. Det vil gi deg så sykt mye mer punsh på cv når du skal ut å søke jobb. De har mest cred i arbeidslivet, enkelt og greit. Så kjører du siv.ing med spesialisering feks innen informasjonssystemer eller datateknikk. Med en slik grad får du typisk mer ansvar etter ti år enn med en ren informatikk-master fordi du kan brukes bredere og også har erfaringer innenfor en del andre retninger. Men, det er fokus på et bredere spekter av fag, blant annet matte.

Master informatikk gjør typisk at du får mer spisskompetanse innenfor et spesifikt område og også jobber spesifikt med det området senere. Er programmering din største interesse er informatikk bedre. Nye informatikkbygget på UiO er kjempebra, og de har en kjempesatsing på IT de neste årene som også inkluderer arbeidslivdager og mye kontakt med arbeidslivet., store muligheter der.

For å si det flåsete, med siv.ing informatikk blir du lederen for avdelingen som driver med programmering og som får de heavy oppdragene som involverer kundeoppfølging, med master informatikk blir du han som leies ut med spisskompetansen :p

OBS: bare basert på egen erfaring med venner og kjente.

Det var da voldsomt da qed :p NTNU er bra det men det er fult mulig å komme til rom via andre skoler også. Selv valgte jeg bort NTNU og gikk i Stavanger (petroleum) før jeg tok master i statene. Jeg orket ikke tanken på 5 år den gangen og valgte derfor ett treårig studie først. Det er også mulig å ta master på NTNU etter treårig bachelor på høyskole. Jeg har venner ifra NTNU og andre skoler og ja NTNU kan hjelpe for å få den første jobben men egentlig er du som må selge deg selv. Sørg for gode karakterer og ett aktivt studieliv. Etter ett par år betyr skolen lite men da er det erfaring og hvordan du gjør jobben som betyr noe. I mitt tilfelle feks så var en MSc ifra USA høyere verdsatt i amerikanske oljeselskaper enn norske. Mitt råd er å ta deler av utdannningen i norge og så resten i utlandet, gjerne mastern ute. Vi lever i ett mer og mer globalisert samfunn. De ler nok litt av Univeristy of Tulsa de NTNU gutta men i resten av verden så er er petroleumstudiet ansett som ett av de beste i verden :)

• Like 1

Det forklarte litt qed. Vet ikke om jeg har muligheten til å komme inn på NTNU, er tross alt ganske mange poeng man trenger, men har f.eks sjekket ut Tromsø osv. Men det jeg lurer på nå er om jeg kan ta bachelor i informatikk, og så ta sivilingeniør senere, med tanke på at det er de samme fagene som er hele veien.

F.eks disse to: http://www2.uit.no/i...ument_id=218398

http://www2.uit.no/i...ument_id=220229

De har jo også en mulighet for å ta master,http://www2.uit.no/ikbViewer/page/students/studies/programmes/prog?studieprogram=39643&ar=2011&p_d_i=-47400&p_d_v=200811&p_d_c=&semester=H&p_document_id=200811

Edited by KlumpenMao

det er flere bachelorgrader du kan ta som kvalifiserer til ulike mastere, men akkurat kombinasjonene bør du ringe om, og gjerne ring begge sider av bordet da man ikke alltid får rett svar på første forsøk. Få det også gjerne bekreftet skriftelig fra en studieveileder.

Vil du gå ingeniør går du på ntnu, glem høyskoler og annet tull. Det vil gi deg så sykt mye mer punsh på cv når du skal ut å søke jobb. De har mest cred i arbeidslivet, enkelt og greit. Så kjører du siv.ing med spesialisering feks innen informasjonssystemer eller datateknikk. Med en slik grad får du typisk mer ansvar etter ti år enn med en ren informatikk-master fordi du kan brukes bredere og også har erfaringer innenfor en del andre retninger. Men, det er fokus på et bredere spekter av fag, blant annet matte.

Master informatikk gjør typisk at du får mer spisskompetanse innenfor et spesifikt område og også jobber spesifikt med det området senere. Er programmering din største interesse er informatikk bedre. Nye informatikkbygget på UiO er kjempebra, og de har en kjempesatsing på IT de neste årene som også inkluderer arbeidslivdager og mye kontakt med arbeidslivet., store muligheter der.

For å si det flåsete, med siv.ing informatikk blir du lederen for avdelingen som driver med programmering og som får de heavy oppdragene som involverer kundeoppfølging, med master informatikk blir du han som leies ut med spisskompetansen :p

OBS: bare basert på egen erfaring med venner og kjente.

Det går også litt inflasjon av NTNU'ere i enkelte fagmiljøer, og det er ikke spesielt sunt for bedriftskulturen at "alle" skal ha gått samme sted og har hatt den samme professoren i 5 år. Støtter utsagnet over om å gå 3 år først, og så bygge på med utveksling internasjonalt.

(Og et BRA karakterkort med BSc kan være vel så godt som en råtten MSc...)

Jeg har en BSc bygg fra høyskole, og har et helt annet utgangspunkt enn de som har gått på NTNU. Teoretisk svakere utgangspunkt, men takket være et par tøffe år med bra arbeidserfaring, så er det meg folk spør når noe dukker opp. ;)

Innen data, så har markedet også begynt å etterspørre BSc og andre relevante utdannelser, selv i de firmaene hvor det tidligere var et MUST å ha MSc fra NTNU.

• Like 1

Sjekk feks Universitetet i Stavanger http://www.uis.no/st...enioerfag/data/

Der kan du ta 3 + 2 hvis du ønsker :) Ellers er det bare å google !

Skulle jeg gjort om igjen hadde jeg tatt 3 år i norge og så master i Australia: http://study.itee.uq...Sc%28CompSc%29/

:D Sol & damer og en bra utdanning samt opplevelser for livet!

Edit Må også legge til at i USA og Australia så kan du ta en Master of Engineering istedenfor MSc som er mer praktisk uten en stor thesis. Det er greit hvis du ikke er en forskertype :)

Har en kompis som studerte i australia. Usikker på hva han egentlig lærte, men han ble en jævel til å styrte øl!

Jeg styrte bevisst unna utlandet, jeg liker å si dette var et valg jeg tok som ansvarlig student, men sannheten er at jeg tok valget fordi jeg ble far midt i Bacheloren. Når jeg tenker meg om var vel det og en ansvarlig avgjørelse. Jeg vil uansett understreke at det finnes mange gode fagmiljø også i Norge, og at dette rushet mot utlandet, er noe jeg ikke helt klarer å gripe om.

Dersom vi lever i et globalisert samfunn, er det naturlig å tro at også Norge er en del av denne globaliseringen, ikke sant? Dersom Norge ikke er en del av dette, er det heller ingen grunn til å delta i et globalisert utdanningsopplegg, da du uansett bare skal jobbe i et ikke-globalisert land. Med mindre du sikter deg inn på en jobb i verdens største land, Utlandet.

Jeg tro, som poengtert, det beste du kan gjøre er å kontakte lærestedene selv, eventuelt sender du mail direkte til fagansvarlig for studiene du selv ønsker å ta. Dette er tross alt bare et nettforum, og du bør ikke basere en avgjørelse så viktig som dette på hva som sies her. Flere av dem som har svart deg her er (beklager, men dette må til), er i dag så gamle at jeg tviler de husker stort av tiden som student uansett :D

Har BSc i Informatikk fra 2003, har ikke hatt noen problem med å få jobb. Karakterer og slikt er mer eller mindre relevant første gang du skal søke, etter dette er det arbeidserfaring, relevante prosjekter og kompetanse som teller. Nok av uduglige folk fra NTNU også, for å si det slik..

Utdannelsen er, slik jeg har opplevd det, et teoretisk grunnlag for å tilegne seg kompetanse og erfaring i arbeidslivet.I arbeidslivet er det langt viktigere å vise intiativ, ønske om ansvar, ønske om å tilegne seg ny kompetanse, evne til å gjennomføre det man starter på og kunsten med å selge seg selv som teller. Tørre å stikke hodet frem, og ta på seg oppgaver som kanskje ligger litt utenfor komfortsonen din.

Synes selv at BSc + et par år med arbeidserfaring er et bedre grunnlag for en MSc litt senere, enn å hamre gjennom 5 år i strekk.

Definitivt mindre viktig med utdannelsen sin opprinnelse når man får arbeidserfaring, min kommentar om ntnu var ene og alene et tips basert på muligheten for en bra FØRSTE jobb. Alle med mer enn to år i arbeidslivet innser at de må snu om på rekkefØlgen på linkedin. Man starter med utdannelse Øverst, svitsjer til erfaring Øverst.

Likevel, har du gode karakterer fra ntnu er det lettere å komme på intervju enn med en master fra australia. Såpass ærlig må vi være, selvom vi kanskje ikke liker at alle på avdelingen man kommer inn i for å endre har den teite ringen :p

Scav,

Forstår ikke logikken din helt jeg :p

Dersom vi lever i et globalisert samfunn, er det naturlig å tro at også Norge er en del av denne globaliseringen, ikke sant? Dersom Norge ikke er en del av dette, er det heller ingen grunn til å delta i et globalisert utdanningsopplegg, da du uansett bare skal jobbe i et ikke-globalisert land. Med mindre du sikter deg inn på en jobb i verdens største land, Utlandet.

Er helt enig at det er mange gode skoler og studier her til lands. For min del var det 3 grunner:

1 Skille seg ut ifra mengden - På den tiden fikk 1 av ca 90 petroleumstudenter jobb etter tre år....Ikke som idag mao.

2 Oppleve noe annet - USA

3. Ut av komforsonen - Norge Bevise at en kan klare seg selv.

På Graduate petroleum studiet var det ca 60 studenter og 2 amerikanere, resten ifra "verden". Så jeg har jobbet med folk ifra hele verden noe som er greit da petroleum er en international industri.

Qed, ting endrer seg da jeg søkte var en av grunnen til at jeg kom inn var at jeg hadde en annen utdanning enn NTNU og Stavanger. Jeg vet fordi jeg spurte senere da jeg jobbet sammen med han som ansatte meg. Det var i 97 i Statoil som er mer pro NTNU enn det meste vil jeg tro (han var selv NTH mann han som ansatte meg)

Edit: men det er viktig at det er en god skole du går på innenfor ditt fagområde så sjekk ranking for å danne deg ett bilde av det

olje er mer internasjonalt enn it også da :)

sist statoil skulle ansette en i HRteamet kom man ikke på intervju med mindre man hadde minimum 2 år utdannelse og 2 år erfaring fra et annet land. Men det er ikke standard i arbeidsmarkedet akkurat.

som sagt snakker jeg bare basert på egen erfaring, har 7 venner fra ntnu, 4 ble headhuntet til aker, en ble headhuntet til kongsberggruppen og de siste to begynte i konsulentbransjen :)