Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Angelou

Hva syntes dere om Fly og helikopter i BF3?

Recommended Posts

Har tyvstartet litt på bf3, og har brukt mesteparten av tiden i fly/heli. Jeg lurte bare på om det var noen andre som har gjort seg noen mening om hvordan det er og fly i bf3.

Min mening er at jagerfly ikke får gjort stort nyttig. Langt mindre en hvor dominerende de var i tidligere spill. Dette er jo helt klart etter design, men jeg lurer på om det er tatt litt langt.

Følelsen jeg sitter med er at fly ikke har noe slagkraft mot annet en fly og helikopter. Også etter unlocking av guidete rakket mot bakken.

Grunnen til dette er flere og jeg lister noen punkter.

1. Maskinkanonen gjør minimalt skade mot alt annet en fly. Jeg har inntrykk av at det krever mindre treff mot andre fly en det gjør mot infanteri for og få en kill/disable. Dette er nok ikke riktig da det er vesentlig lettere og treffe et fly, men jeg vet det kreves MANGE treff for og drepe et menneske på bakken. Det samme gjelder panser, biler og heli. Det krever et helt belte med treff for å skyte ned et helikopter, mens et fly blir skutt ned på kanskje ¼ belte med treff. Panser tror jeg max blir dissabla med et helt belte treff. Selv om jeg misstenker man trenger 2-3. Jeg har aldri klart det på en flyover.
  2. Maskinkanonen gjør mye skade mot fly. Jeg skyter gang på gang ned fiendtlige fly etter bare så vidt og streife borti dem med maskingeværet. Det er for mye skade sammenlignet med hvor lett det er å treffe.
  3. Heat seekers over alt med høy range. Mitt inntrykk er at alt etter hvert unlocker heatseeker, og at heetseekers har veldig lang range. Jeg tror det er fare for at fly kan totalt passiviseres av 2 infanteri med anti luft rakett og litt timing. For og skyte ned et fly er det bare for 2 infanterister og locke. Etterfulgt av at en fyrer av raketten umiddelbart, og han andre venter på at flairs droppes og så skyter mot et fly som da er helt forsvarsløst
  4. Anti-bakke missiler er ikke spesielt sterke. Dissabler på hit men sprenger ikke. All panser vill derimot etter hvert unlocke countermessure slik at treff blir veldig sjelden. Jeg er heller ingen fan av våpen som krever så lite øvelse. Du bare sikter på target i noen sekunder for lock - skyter og håper på det beste. Ikke veldig morsomt i lengen. Jeg liker mye bedre tanken på å perfeksjonere treff av tradisjonelle bomber selv om det ikke er veldig 2011. Alternativt at lagkamerater merker mål med laser for så å sende av gårde et missil
  5. Jeg har mistanke om at helikopter faktisk vil kunne være overlegen fly i luft til luft krig. Dette er ren teori siden jeg ikke har sett det i praksis. Et heli som flyr ved maksimal høyde med heatseekers, gunner og ir flairs tror jeg vil være vanskelig og ta ut for fly. Helikopteret befinner seg da utenfor range fra bakkeraketter. Det har flairs så det kan ikke skytes ned med raketter fra et fly. Så da må du skyte det ned med maskinkanonen. Noe som kanskje høres ut som lett match, men det tror jeg ikke det vil være. Helikopteret tåler mye, og et fly som flyr direkte mot er lett match for gunneren i helikopteret. Samtidig vil flyet konstant være targeta av når det ikke angriper slik at det bare kan vente på at infanteri eller noe annet tvinger flyet til og droppe flairs før det skyter ut heetseekers og skyter ned flyet.

Noen andre som har like eller andre erfaringer med fly?

Må også legge til at jeg liker bf3 veldig godt fra et infanteri syn. Er kanskje ikke noe stort tap at fly blir ubetydelige?

Edited by Angelou

Yepp, virker som maskinkanonen kun er for andre fly/helikopter. Funker også mot små biler men latterlig dårlig mot infantry og andre ting. Har ikke fått guided missile enda så kan egentlig ikke komme med noe utspill på den, men har prøvd rocket pods og kan si at det funker "helt ok" jeg får disabla vehicles men er skjeldent jeg tar ut en tanks i en hel salvo på 14 raketter.

Taktikk jeg bruker på fly er å holde meg med min egen base, go in, angripe noe også ut igjen fort for å unngå heat seeking missile fra infantry. Hvis det er dogfight så har jeg ett fint triks for å svinge mer, du trykker S (bremser) når du svinger så får du ekstra krapp sving så gir du gass igjen, and repeat :D Det er ett flott triks for å vinne dogfights, ser ikke ut som det er mange som vet om det.

Har unlocket det meste på heliet. Har snart TV-guided (har allerede guided missile). At heliet er overlegent fly er eg ikkje heilt einig i. Om det er ein god pilot i fly, har han ingen problemer med å ta ned heliet med MG. Med ein kort burst så er heilet disablet, og må lande = død (OM det er ein god flypilot). Men han må passe seg, fordi heliet har både vanlige raketter og AA-missiles, og med ein god gunner, så blir alt mye vanskeligere for flyet. Og heli kan ha flares på både pilot og gunner, noe som gjør det svært vanskelig å bruke lock-on-raketter.

Public så disabler eg 5-6 fly med heliet, før noen i fly klarer å ta meg ned (som oftest er det andre ting enn fly som skyter ned heli). Dette fordi de som flyr fly ikkje tenker på heliet som ein trussel (tydeligvis?), og fokuserer på andre fly isteden (men det må han jo også). Med AA-missiles på heliet, så er flyet som sirkler rundt heliet garantert død. Om det derimot stikker av, og kommer inn fra ein annen vinkel og skyter med maskingeværet, så er heliet i trøbbel.

Det som er det vanskeligste for fly/heli-piloter er de som er på bakken. Det er både AA-tanks, AA-infs, og tankser med maskingevær. Der er den største trusselen, iallefall public. Man kommer seg vekk - der er ikkje problemet. Problemet er når man prøver å komme seg inn igjen å angripe, så uler lockon konstakt. Og det er her man må trene, slik at man klarer å fly slik at man klarer å unngå disse på bakken.

Men alt i alt synes eg fly/heli er balansert ganske bra. Fly og heli er lett å fly, i praksis, men det skal mye skills til for å klare å være effektiv.

At heliet er overlegent fly er eg ikkje heilt einig i.

Jeg prøvde egentlig ikke og si at heli var overlegent fly. Hvertfall ikke i alle sitvasjoner. Det er ingen sak og skyte ned et heli som ikke er observant på deg. Men det tåler faktisk ganske mye, og misiler er håpløst ja. Misiler brukte jeg bare helt i starten før folk fikk unlocka flairs. Var en kort men morsom periode =)

Men heli som oppfører seg slik som jeg skrev. Flyr rett opp, og alltid har nesen mot flyet. Det tror jeg kan være et vrient mål.

Edited by Angelou

Har dere fått til joysticken til fly? Evt noen som gidder å vise hvordan, har ikke hatt tid til å installere bf3 enda, men har hørt at de IKKE har lagt til støtte for sticka enda :(

Jeg venter til i morgen jeg da! Ser her at dette er gutta som har tømt julekalenderen 2.desember og åpnet alle presangene på lille julaften :tafse:

Men fra spøk til relvolver lurer jeg på hvordan dette blir i clankamper om to stk. med stinger og litt kommunikasjon kan ta ned et fly 100%?

Har dere fått til joysticken til fly? Evt noen som gidder å vise hvordan, har ikke hatt tid til å installere bf3 enda, men har hørt at de IKKE har lagt til støtte for sticka enda :(

Joda, Phantom har konfigurert stikka :) funker. Trenger ikkje stikke til helikopter imo. Men til fly er det ein fordel.

At heliet er overlegent fly er eg ikkje heilt einig i.
Jeg prøvde egentlig ikke og si at heli var overlegent fly. Hvertfall ikke i alle sitvasjoner. Det er ingen sak og skyte ned et heli som ikke er observant på deg. Men det tåler faktisk ganske mye, og misiler er håpløst ja. Misiler brukte jeg bare helt i starten før folk fikk unlocka flairs. Var en kort men morsom periode =) Men heli som oppfører seg slik som jeg skrev. Flyr rett opp, og alltid har nesen mot flyet. Det tror jeg kan være et vrient mål.

Ja, men ved å fly skyhøyt opp for å heile tida være vrien å ta ut for fly - hva er da poenget med heli? :o) heilet bør assistere på bakken, ved å ta ut tanks, infs og motstanderens heli. Flyene er i utgangspunktet mat for flyene du har på ditt lag. Og det er der balansegangen er ; hvordan klare å assistere på bakken, men samtidig klare å holde seg unna og evt ta ut fly :)

Man kan disable tanks osv med jetfly, har sanket poeng mer på det enn å faktisk dogfighte andre.

Men flygingen er ufattelig krevende, ikke bare har du jets å bekymre deg over, men kartene utenom Caspian har veldig begrensa flyområde føler jeg. Er nesten sånn at jeg stanger i veggen tvert jeg letter :o

Så har du alle med rakettkastere + russiske tanksen som tar ned fly på 2 sekund. (Husker ikke navnet, har 4 gunnere ihvertfall og til og med flares som kan disable raketter fra fly ................. )

Har min Microsoft force feedback 2 koblet til, ingen prob. å konfiguere denne. Lekende lett. :Congrats:

Men fant ut at å fjerne stikka fra infanteri instillingene var et must, da det ga utslag der. :egyptian:

Fly helli med stikke er groooovy hi hi, og med en skikkelig skytter er det konge! :king:

Å bruke utstyr som krever lock er i mitt hode helt bortkastet. Heli kan ha sÅ mye flares at det er umulig der, og andre fly tar du ut greit med MG'en, hvis en bare vet hva en driver med.

Mot kjøretøy kan de droppe røyk hvis de har det, sÅ funker ikke rakettene dine mot de heller. Derfor jeg bare bruker ting som ikke krever lock i fly. Har jo drept stridsvogner som kommer ut av US main pÅ kaspian ved Å skyte 14 missiler mot den idet jeg selv passerer RU main. MÅ mye nærmere med ting som krever lock ogsÅ pÅ sjenerell basis, som eksponerer deg mye mer. Og i neste patch blir fly enda sterkere....

Helikopter i forhold til BC2 er helt fantastisk. Helikopteret beveger seg mye bedre, du havner ikke i bakken hver gang du skal fly litt lavt, generelt konge synes jeg. Hadde noen flotter runder hvor jeg fløy igjennom kraner og under brua på Canals. :p

Jeg flyr aldri, men fra bakkeperspektiv synes jeg de ulike fuglene er litt for svake. Jeg er glad for at man ikke har BF2-tilstander med ekstremt ubalanserte helikoptre, der det bare var å quitte så snart en dyktig helipilot connectet, men i BF3 er heli og fly kanskje litt UP. Jeg blir nesten aldri eid av heli ihvertfall, og med IGLA'en er helikoptre gratis poeng (får aldri kills, men disabled er vanlig).

Får inntrykk av at det er to kamper som foregår på en server - en i luften, og en på bakken - og at de sjelden kommer i berøring.

Helt enig med Rudolf her over.

MG'n på flyet er latterlig dårlig mot inf, biler og heli. I bf2 trengte du en god streif på heliet med mg'n for å ta det ut. I bf3 må man ta 2-4 streifer for å ta ut heliet. Fly vs fly er også en joke, første som har fått øye på fienden vinner, som oftest. Det tar deg ca 10,5 sekund å ta ned motstanderens fly, hvis du er litt god, en streif med MG'n foran flyet, og booom! Hvor blir det av de 10-20min lange dogfightene me hadde i bf2 og dc? :( Nå føles fly og heli ut som de er bare kulisser for infanteriet, for å lage en "action" fylt slagmark for de som er på bakken, man skal jo frykte fly og heli. Det er en grunn for at det pleide å stå 10 mann å vente på J10 på wake liksom(

, når står det jo ofte tomme fly i løpet av en runde, her har Dice drete på leggen noe jævligt!

Bevegelsene til flyet er jo rett og slett latterlige, man suser rundt sidelengs som man var på fjortiss fylla, I kid you not, greit å legge opp flyet mot vinden for drift, men hvordan de har gjort det i bf3 er jo helt på styr, føles ut som man flyr et 80m2 stort papir fly som mann mister kontroll over med en gang man gainer litt høyde...

For de som ikke tror meg, fly 200m opp i luften på noshahr canals, og man får følelsen av at man har satt seg fast i sement, man har ikke mulighet til å bevege flyet før man har dalt ned igjen til 50m over bakken...

For ikke å snakke om den konstante hylingen med 20 motstandere som hver har sin AA missil x 4. Hvorfor har de ikke bomber til jagerne (A-10 har eg enda ikke sett på et brett), å putte på rocket pods når 14 stk av de ikke er nok til å ta ut en slik stasjonær AA jævel er jo å holde oss for narr!

De må få fiksa:

* Større damage og splash damage på mg'n,

* En begrensning på antall personer som for springe rundt med igla

* MYE høyere tak for når flyet mister kontroll.

* La meg få noen bomber FFS!!!

* At vi ikke har fly by view kan jeg overleve, men la meg i hvertfall få NOSE VIEW!!!

* Helst en helt ny bevegelse motor for flyene (kansje litt vel mye å forlange men...)

my 88 cents

Jeg har ikke flydd siden BF2, og har spilt på konsoll de siste 3 årene... prøvde å lette med fly i dag men endte opp med å skli sidelengs på rullebana som om det var holkeføre.

Så kan legge til i lista over ting som må fikses:

Gjøre det mulig å starte lokal server, eller at man kan bevege seg fritt på tomme servere for å øve seg.

Klarte forøvrig å disable heli med stock RPG i dag... om det var aim assist, overpowered RPG eller bare flaks gjenstår å se til jeg faktisk får start på spillet igjen. :dans:

Liker det egentlig akkurat som det er, fly er gode til et formål det er å fly seg og slippe seg over et flagg cappe det aleine, helikoptere kan man fly godt med om man lærer seg å fly skikkelig. fette kjedelig om det blir som bf2 der fly kunne ta ut ABSOLUTT alt av hardware. så vil ikke si at fly er noe stort tap når dem faktisk er der, og man kan sikkert finne noen måter å fly på i bf3 som gjør at det ikke er så lett å bli kverka.

credz. til deg Angelou, husker igjen nicket ditt fra en eller anna random public server jeg gama på tidligere igår eller no. Du pwna like mye som meg vil jeg si. Så nå grunnen, imponerende mange kills i bf bc2 :D

KEEP UP THE GOOD WORK MAN!

MG'n på flyet er latterlig dårlig mot inf, biler og heli. I bf2 trengte du en god streif på heliet med mg'n for å ta det ut. I bf3 må man ta 2-4 streifer for å ta ut heliet. Fly vs fly er også en joke, første som har fått øye på fienden vinner, som oftest. Det tar deg ca 10,5 sekund å ta ned motstanderens fly, hvis du er litt god, en streif med MG'n foran flyet, og booom! Hvor blir det av de 10-20min lange dogfightene me hadde i bf2 og dc? :( Nå føles fly og heli ut som de er bare kulisser for infanteriet, for å lage en "action" fylt slagmark for de som er på bakken, man skal jo frykte fly og heli. Det er en grunn for at det pleide å stå 10 mann å vente på J10 på wake liksom, når står det jo ofte tomme fly i løpet av en runde, her har Dice drete på leggen noe jævligt!

Bevegelsene til flyet er jo rett og slett latterlige, man suser rundt sidelengs som man var på fjortiss fylla, I kid you not, greit å legge opp flyet mot vinden for drift, men hvordan de har gjort det i bf3 er jo helt på styr, føles ut som man flyr et 80m2 stort papir fly som mann mister kontroll over med en gang man gainer litt høyde...

Hvis du dør så ofte så får du bare begynne å spille på en litt smartere måte da... :p

For de som ikke tror meg, fly 200m opp i luften på noshahr canals, og man får følelsen av at man har satt seg fast i sement, man har ikke mulighet til å bevege flyet før man har dalt ned igjen til 50m over bakken...

For ikke å snakke om den konstante hylingen med 20 motstandere som hver har sin AA missil x 4. Hvorfor har de ikke bomber til jagerne (A-10 har eg enda ikke sett på et brett), å putte på rocket pods når 14 stk av de ikke er nok til å ta ut en slik stasjonær AA jævel er jo å holde oss for narr!

De må få fiksa:

* At vi ikke har fly by view kan jeg overleve, men la meg i hvertfall få NOSE VIEW!!!

* Helst en helt ny bevegelse motor for flyene (kansje litt vel mye å forlange men...)

my 88 cents

Canals er jo helt ødlagt da, så kan ikke bruke det som eksempel. 200 meter er nemlig makshøyde på det kartet. På alle andre kart med fly som jeg har prøvd, dvs alle, så er makshøyden på rundt 800 meter. Og hvorfor skal du ha nose viev, trives me å sitte inne i flyet mitt jeg. Og flymotoren er latterlig også i BF3, men den er bedre enn den i BF2. Heli kunne dog gååt litt raskere.

Men hvis du dør så ofte så får du bare begynne å fly litt smartere da.. :p. Har ikke problemer med å holde meg i live jeg nemlig

Edited by mockingbird0901

Føler at uten "noseview" så får man jo ikke med seg noe. Og når det fortsatt er så knotete å snu på hue mens man flyr så føler jeg som at man ser en film igjennom et nøkkelhull.

MG'en er jo totalt ubrukelig mot noe annet enn fly. Var 2-3 snipere som campet tett på et fjell. Sverger jeg fylte den fjellsia med nok bly til å dele det i to, men de campet like hardt.

Og som det nevnes: AntiAir på skuldrene til 12 infanterister er pipeorkester. På enkelte kart når man knapt å lette før det begynner å hyle.

Jeg føler at Jet ikke er noen trussel mot bakken i det hele tatt. Ja, de kan skyte med pods på tanks og annet som er designated, men de gjør for liten skade. Skulle vært one hit one kill med de. Heli kan gjøre en del skade mot bakken, men de er også mer utsatt for mg og stinger siden de er tregere. Jets kan iaf fly bort fra lock.

Al i alt håper jeg det vil endre seg når folk får unlocket alt til fly og heli, kanskje de er mer balansert da.

Liker fly og heli her, suger ikke så alt for j.. heller, tror jeg.

Var kun gunner i BF2, så dette er nytt for meg:P

Fløy sjeldent heli i BC2.

Får folk POV hat på joystick til å fungere?

Bruker en gammel cyborg evo stikke og sliter me å se til sidene når jeg flyr jet. I key bindings ser alt ut til å stemme, men ingame fungerer ikke POV hat eller throttle. Atm må jeg slenge venstrehånda på keyboardet for å redusere fart i lufta =(

Al i alt håper jeg det vil endre seg når folk får unlocket alt til fly og heli, kanskje de er mer balansert da.

Det jeg har sett av opplåsbare ting tyder på at det som er i luften fortsatt er temmelig svakt. Guidede missiler for rekognoseringsheli har en grense på ca 350 meter, og går treigere enn heliet. Tar en liten evighet før raketten kommer frem, får bare en om gangen, og det kreves 3 for å ta ut en stridsvogn. Og hopper de ut kan ikke missilen låse på den, som igjen er et lite problem kan en si. Tar også lang tid før den låser. Både rekkevidde og tid det tar å låse er noe som muligens blir bedre hvis en laser er på måletl. Lov å håpe værtfall.. Det jeg har sett av TV guidet så ser den også særdeles svak ut. Kan hende at han som skjøt var helt elendig også selvsagt, eller at det bare var bøggs. Hadde ikke sagt neitakk hvis det var mulig å få rocketpods til rek-heli, hadde lett tatt de forann missilet som låser. Edited by mockingbird0901

MG'n på flyet er latterlig dårlig mot inf, biler og heli. I bf2 trengte du en god streif på heliet med mg'n for å ta det ut. I bf3 må man ta 2-4 streifer for å ta ut heliet. Fly vs fly er også en joke, første som har fått øye på fienden vinner, som oftest. Det tar deg ca 10,5 sekund å ta ned motstanderens fly, hvis du er litt god, en streif med MG'n foran flyet, og booom! Hvor blir det av de 10-20min lange dogfightene me hadde i bf2 og dc? :( Nå føles fly og heli ut som de er bare kulisser for infanteriet, for å lage en "action" fylt slagmark for de som er på bakken, man skal jo frykte fly og heli. Det er en grunn for at det pleide å stå 10 mann å vente på J10 på wake liksom(

, når står det jo ofte tomme fly i løpet av en runde, her har Dice drete på leggen noe jævligt!

De må få fiksa:

my 88 cents

da blir jeg iallefall ikke å finne på slagmarken, flaks for dere.

Er fly så lette å skyte ned med Igla/Stinger da?

1. Elendig rekkevidde. Halvparten av tiden er fly ute av rekkevidde slik at du ikke får lock-on.
  2. Når de er nær nok så tar det forholdsvis lang tid før du faktisk får en lock-on.
  3. Når ett fly bruker flares så mister ALLE som har lock på flyet sin lock-on. Det betyr at alle må få ny lockon, enten de har skutt eller ikke, noe som tar lang tid og de fleste fly er da igjen ute av rekkevidde.
  4. Flares har ganske rask recharge. Er du alene med en Stinger/Igla så er det ikke vits å skyte på fly engang. De flarer første skudd, og innen du har lada om og fått ny lock så har de flares tilbake igjen.

Det samme gjelder forsåvidt Tunguska og LAV som er mobilt AA. AA missiles har samme svakheter som Igla/Stinger infanteri med begrenset rekkevidde og lang lock-on tid. Jeg har mye mer hell med å bruke maskinkanonen på LAV/Tunguska enn AA missiles.

Til syvende og sist tror jeg nok det er perspektivet som avgjør. Har banna over elendig Stinger/Igla som infantery, men når jeg durer rundt i heli så merker jeg at det er slitsom med "all den AA'en de har på bakken".

Når det gjelder skade fra fly så ja, den er rimelig begrensa. Fly ser jeg ikke på som en trussel engang og bryr meg kun om dem hvis jeg kjører mobil AA. De kan nok trenge en liten boost, men ikke så mye som i BF2 der en god pilot alene kunne regjere hele kartet. Må finne en fin balanse der.