Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
qed

den perfekte søknad

Recommended Posts

Yes - i disse tider når mange går mot slutten av skoleåret eller som meg har fullført utdanning så er det jo et evig mas med å skrive søknader, i allefall gode søknader. Nå er det på tide å dele erfaringer! Eller kanskje det tilogmed er noen her inne som har ansvar for ansettelser og har noen råd?

Hva er deres triks, tips og faste ting man tar med?

Personlig sliter jeg med hvor mye man skal forklare av utdannelse kontra hvor mye plass man skal bruke. De fleste rekrutører sier at en side er en magisk grense som ikke bør overskrides, men hva bør man legge vekt på fra 7 år med utdannelse da? Har selv fått tilbakemeldinger på at det lønner seg å ikke bare beskrive alt i korte drag, men heller fokusere på og trekke fram tre konkrete egenskaper ved utdannelsen som vil være relevant for jobben - feks kan erfaring med prosjektarbeid, analytisk forståelse og gode metodekunnskaper være egenskaper i mitt tilfelle.

Her er eksempel på tips: http://m.dinside.no/php/art.php?id=112202

men det er mye vagt der ute, hva er deres erfaringer? :lol:

Kommer jo veldig an på bransje og type stilling du søker. Personlig har jeg aldri skrevet en søknad som jeg kan huske. Kun sendt CV ihh til avtale eller forespørsel. Men jeg vil tro at du kan ha CV og "søknadsprosa" på hvert sitt ark i det minste. En vanlig "kortversjon" av ens CV er kun å skrive de 3 siste jobbene, skolene, prosjektene, kursene osv...

da er du i litt annen bransje enn meg, i min type arbeid rådgivning/rekruttering/hr etc er søknad alfa og omega når man ikke allerede har en fot innenfor :/

Jeg har sendt ca 50+ cver og søknader til diverse selskaper verden over, men min bransje kan kanskje ikke helt sammenlignes.

For min del går det iaffal i absolutt max 1 side cv og 1 side cover letter (søknad). Om det er via e-mail så kan du jo også skrive søknaden i body på e-mail og ha CV som vedlegg.

Ta med det som er relevant for den jobben du skal ha, f.eks har jeg luket ut at jeg jobbet i aftenposten som avisbud fra 13-15 års alder osv.

Videregående og alt etter det er jo greit å ha med seg, og jobber i voksen alder.

Nå er jeg mest vant med akademia og forskning, og der skal i hvert fall CVen inneholde alt som er relevant, og det skader sjelden å ta med andre jobber og verv som ikke er direkte relevante. Stort sett alt fra og med videregående, med andre ord. Søknaden skal forklare hva du mener gjør deg egnet til selve stillingen. Hvis f.eks. bachelor-/masteroppgaven din er veldig relevant for jobben du søker på, så bør du poengtere det i søknaden.

(Nå skal det sies at av fire jobber jeg faktisk har søkt på i år, så ble jeg bare innkalt til ett intervju, og ble til slutt ansatt i et helt annet firma etter å bli kontaktet av et rekrutteringsfirma - så jeg er kanskje ikke den rette å høre på :lol: )

Når jeg søker jobber (sjeldent), gjør jeg søknaden kort og konsis og fokuserer på å vinne jobben på intervjuet. Søknaden inneholder lite om utdannelse - utdannelse, prosjekter m.m. kan arbeidsgiver/konsulent lese ut fra CVen - jeg skriver mer om hva som er mine styrker og hva som vil være mitt fokus i den nye stillingen. Det er i mine øyne svært viktig å sette seg godt inn i stillingen man søker på, så man er 100% sikker på at man er den rette - både for sin egen del og for arbeidsgivers del. Siden 1999 har jeg fått de jobbene jeg har søkt på, med et eneste unntak.

Selvfølgelig, jo mer svada bransje, jo mer svadaprosa er sikkert nødvendig :lol: Kanskje med unntak av telefonsalg da. De tar vel det de kan få.

I Akademia er det jo produsert fagprosa (eller artikler som de selv kaller det) fra rare blader som kun leses innen sære fagmiljøer (ca 100 lesere i hele verden) som teller. Har du ikke skrevet noe som er publiserbart så er du en elendig akademiker!

:lol:

du er ikke den første teknologen jeg møter på som ikke har respekt for samfunnsfagene. Forøvrig enig i mye av kritikken fagområdet får, sitter EN DEL tullinger på sv-fakultetet å fordyper seg i ting som bare er trist. En på lesesalen min skriver master i sosialpsykologi og konsentrerer seg om hvordan man kan spore kreativitet i strikkemønster.

Heldigvis er min master anderledes, med praktiske case i næringslivet gjennom hele mastern og bare relevant arbeidsrettet fokus ;)

du er ikke den første teknologen jeg møter på som ikke har respekt for samfunnsfagene.

Noe som er litt paradoksalt, siden samfunnsfaget Rettsvitenskap, styrer det meste i samfunnet. Samfunnsøkonomi var også viktig, sist jeg sjekket. Den kritiske holdningen flere har til samfunnsfag generelt er ca. like treffende som FrPs komiske valgprogram.

Forøvrig er jeg enig, det er en del forskning som aldri skulle sett dagens lys, men det er jeg sikker på at du vil finne innenfor de fleste fagfelt.

HR-avdelingen neste... :lol:

heller rådgiver i difi eller lederutvikling i et stort konsern ;)

Vet ikke helt hvordan det er i alle andre bransjer i verden, men utenom cv og søknad føler at jeg de fleste bra jobber der ute får du ved å kjenne noen.

Så istedenfor å perfeksjonere en CV/søknad kan det jo heller lønne seg å networke.

Enig i det folk sier dog at søknad ikke trenger å inneholde så mye hva du har gjort til spesifikke datoer, men heller holde det til cven

Ring og snakk med en person først og spør og grav en del. I tillegg må du være 100% sikker på at personen oppfatter ditt navn, så han/hun klarer å koble søknaden mot telefonsamtalen. Søknaden skreddersyr du selvsagt etter det du har lært på telefonen.

Høres forresten ut som du burde kontakte Rambøll (og liknende firmaer). Etter det jeg har skjønt (kjenner noen som jobber i Rambøll) ansetter de stadig nyutdannede og de driver mye med rådgivning og lederutvikling. :lol:

Det er forresten mange firmaer som setter pris på henvendelser selv om de ikke er aktivt på utkikk etter folk akkurat nå. Gir du et godt inntrykk tar de vare på navnet ditt og sier fra når de trenger noen som deg. Er du riktig heldig kan det hende de har stillinger som ikke er utlyst også. smile.png

Som en uformell start har jeg bra erfaring med linkedin :lol: men vet ikke om det er det rette for nyutdannende. Mesteparten av jobbene for folk med erfaring blir jo ikke lyst ut en gang.

Er selv på jakt etter ny jobb ettersom Nexen som jeg jobber for legger ned butikken sin her i Norge. Ble litt "panikk" og fyrte av cv'er og nå kommer ketchup effekten :/

Innled et forhold til et medlem av leder(ene)s familie i bedriften du vil inn i. Føydalsystemet lever i beste velgående

mao, den beste søknaden er graviditet