Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Photon

Starcraft 2 1.1 Patch

Recommended Posts

Reapers tar lenge tid å lage, ergo kommer senere ut og er mindre brukbar. Dessuten er den lett å countre. Stop the whine, l2make counters.

GOLD LEAGUE NOW, BOO-YA.

Skal kose meg godt den dagen reapers og rauders blir nerfa til helvete :)

Har vel kommet ut patch notes, og de har vel ikke blitt rørt noe i det hele tatt.

Siege tanks gjør litt mindre damage mot fiender uten armor, men like mye mot armored. (1-shotter fortsatt zerglings osv). Battlecruiser gjør litt mindre skade mot ground, zealots får høyere buildtime, bunker for høyere buildtime...

Synes mesteparten av whine kommer fra folk som sitter i basen sin og bygger BLINDT og håper at det går. Man (jeg inkl.) må lære seg scout and counter...

"OMG jeg hadde 50 marines og ble eid av 15 siege tanks. SIEGE TANKS OP !!!111"

"OMG jeg hadde massevis av roaches og ble eid av marauders MARAUDERS OP !!!!111"

Skal ikke se bort fra at noen ting er slightly OP, men Starcraft er enda av de mest balanserte RTS jeg har vært borti IMO.

Er ikke som om WhiteRa, TLO, Idra osv vinner konsekvent pga at de spiller en spesiell rase...

rauders + concussive shells og stim er op mot toss :)

spilte en match i går på crapstation mot en T som gikk mass rauders. når jeg scouta så det ut som reaper rush, men kom bare 1 og når jeg pusha ble alt jeg hadde skameid . heldigvis var jeg rask nok til å få ned stargate og rushe ut voids som han heldigvis ikke rekna med. ble et baserace, men jeg sneik en prope ut av basen mens han ødela det jeg hadde og bygga en nexus ;)

jeg bruker mer tid på å se streams enn å spille selv :tafse:

Har vel kommet ut patch notes, og de har vel ikke blitt rørt noe i det hele tatt.

Skal vel være en del mer buildtime på reapers.

Skal vel være en del mer buildtime på reapers.

Sant nok, 5 sekunder mer buildtime på Reapers.

Men altså.. Hvis man ser at Terran kommer men en stor bio-ball, så plan accordingly. Som protoss, high templars, forcefields, guardian shields, colossus, void rays, carriers.. Mye rart som får bio-balls til å ta seg en pause.

Som Zerg, infestors, mass zergling, flanking, osv osv... Synes det er litt for mye whine, når det faktisk finnes counters

Synes den her var ganske fin, og viser egentlig statistikk over hvor ofte Terran / Zerg / Protoss vinner i de forskjellige ligaene, og hvor mange som spiller hver rase:

http://sc2ranks.com/stats/league/all/1/all

Når differansen ligger på sånn 0.1-2% osv, så virker det som om balansen er ganske grei

Er enig i at det er litt mye whine, men terran er faktisk et lite hakk over de andre. Det er counters for alt i SC2 og det er veldig godt balansert sammenlignet med det meste av konkurrenter, men det er rett og slett litt enklere å spille Terran enn de andre rasene. Eksempelvis er det mye enklere og krever mye færre "samtidige" bevegelser å flytte en stor MMM-ball og trykke T, enn det er å få til en god surround på gitte MMM-ball, spesielt da man for å få til en god surround, uten at unitene blir halvspiste før de kommer fram, må ha andre units for å ta oppmerksomhet.

Jeg er terran-spiller btw for de som ikke vet det.

De andre rasene kan være litt mer micro-intensive, men hvis du ser på linken rett over din der f.eks. så kan man jo se at Terran faktisk er den rasen som taper mest med den største marginen i alle ligaene i Bronse.

I alle andre ligaer ligger Terran 0.1 - 0.3 % forran de andre ca, men når man får en statestikk ned mot 0.3% forskjell, så skal man være veldig forsiktig for å ikke herpe den balansen

Jau, er en del Terran players i Bronze fordi folk har spilt campaign og det er den rasen de kan. Men man kan se at med en gang man beveger seg utenfor så er de absolutt ikke den rasen som er mest spilt

De andre rasene kan være litt mer micro-intensive, men hvis du ser på linken rett over din der f.eks. så kan man jo se at Terran faktisk er den rasen som taper mest med den største marginen i alle ligaene i Bronse.

I alle andre ligaer ligger Terran 0.1 - 0.3 % forran de andre ca, men når man får en statestikk ned mot 0.3% forskjell, så skal man være veldig forsiktig for å ikke herpe den balansen

Og det flotte er at det er nettopp det Blizzard er, det er jo ikke gigantiske endringer de gjør i 1.1 akkurat :)

Edit: Jupp i Bronze er det en hel del Terrans med veldig liten peiling på onlinespilling ;)

Jau, viktig å ikke dra en "OMG TERRAN IS OP GIEF NREF" også kommer det en patch med Marauders uten stim og 50% hp, siege tanks uten siege mode, og battlecuiser med ping-pong baller.

Lurer på hvordan ting blir etter patchen, man trenger iaff mer tankser for å stoppe bio-angrep =)

Er vel først når man faktisk klarer å beherske rasen sin 100% at terran er litt OP, sånn jeg har forstått det. Er jo mange toppspillere, fra alle raser, som sier at terran er bittebittelitt OP akkurat nå. Vi nubsa i lavere divisjoner gjør så mange feil uansett at en liten imbalance har ikke en dritt å si uansett. Trckdck slår ikke meg, som spiller zerg, fordi TERAN R OP GUT 12. Han slår meg fordi han er bedre enn meg. ;)

Så forresten en GSL kamp i dag med et par ultralisker og speedlings som hakket opp en 200/200 marines/tanks army. Zergen hadde egentlig tapt, ingen av kommentatorene skjønte hva som skjedde. :) Varmet zerghjertet mitt.

Hvis man behersker rasen sin 100% så burde man jo være ganske flink med micro, forcefield, storm, fungal growth osv osv. Enig i at statestikken sier at Terran er bittelitt forran, men det er ikke med så store mengder at jeg ville sagt "OMG Terran is OP, everyone is playing terran and it's impossible to beat" eller noe slikt utsagn. Igjen, 0.3% er ikke så stort at jeg ville sagt IMBA ;p

Så forresten en GSL kamp i dag med et par ultralisker og speedlings som hakket opp en 200/200 marines/tanks army. Zergen hadde egentlig tapt, ingen av kommentatorene skjønte hva som skjedde. :) Varmet zerghjertet mitt.

hehe det var CellaWeRRa mot 13åringen MaruPrime. synd Cella tapte siste matchen. Han streamer ganske ofte på teamliquid og. (holy check!) ;)

Synes den her var ganske fin, og viser egentlig statistikk over hvor ofte Terran / Zerg / Protoss vinner i de forskjellige ligaene, og hvor mange som spiller hver rase:

Når differansen ligger på sånn 0.1-2% osv, så virker det som om balansen er ganske grei

det der er faktisk en sykt imponerende margin!

Jau, en annen ting er å ta en titt innom top 200 for US og EU

EU:

http://eu.battle.net/sc2/en/blog/554903

US:

http://us.battle.net/sc2/en/blog/600592

På topp 10 EU: 4 Protoss, 4 Terran, 2 Zerg

På topp 10 US: 5 Terran, 4 Protoss, 1 Zerg

Noe som også støtter opp statestikken med at Zerg er veldig underspilt

rauders + concussive shells og stim er op mot toss :)

spilte en match i går på crapstation mot en T som gikk mass rauders. når jeg scouta så det ut som reaper rush, men kom bare 1 og når jeg pusha ble alt jeg hadde skameid . heldigvis var jeg rask nok til å få ned stargate og rushe ut voids som han heldigvis ikke rekna med. ble et baserace, men jeg sneik en prope ut av basen mens han ødela det jeg hadde og bygga en nexus ;)

jeg bruker mer tid på å se streams enn å spille selv :tafse:

Protoss har en major counter mot Marauders. Immortals. Det er første prioritet mot en Terran siden de vet at early unitene sine er overlegen Protoss sine. Det tar tid å bygge men bare kjøp deg tid og bruk en sentry med force field som blokkerer inngangen opp til deg. Immortalen er nærmest immun mot Marauders. Evt Zealots med charge. Voids er utrolig scary mot Terran siden marines med stimpack ødelegger de utrolig lett.

På topp 10 EU: 4 Protoss, 4 Terran, 2 Zerg

På topp 10 US: 5 Terran, 4 Protoss, 1 Zerg

Noe som også støtter opp statestikken med at Zerg er veldig underspilt

Noe av grunnen er at det er T som er i campaign, noe annet er at mange rett og slett har gitt opp Zerg. Det blir helt sjanseløst å ikke være med på at Z er fullstendig sjakk matt mot T early game.

Z må stort sett bare flippe en krone og velge seg en build mot terran, for det er helt umulig å vite om det kommer banshees, marauders, MM eller reapers, og det krever veldig forskjellige taktikker for å møte de forskjellige buildsene. Eventuelt kan man spille safe og velge en single base two queen roach ling lair build hvor Terran bare kan skaffe seg et par orbital commands og fyke avsted i macro.

Balanseendringene som kommer nå med lengre build time på reaper og bunker endrer minimalt. Det blir hakket "mindre vanskelig" å avverge en bunker rush mot en FE, men det store problemet er at Terran ikke trenger å velge. De kan gjøre en 4rax reaper rush MED fast expand og deretter gjøre en SØMLØS overgang til marauder, uten å risikere noe som helst, og uten å ofre noe som helst. Kun Zerg som er laget av baller kan finne på å gjøre FE mot noe sånt, og det er en liten elite av high skilled folk som kan klare å faktisk holde en FE. Enhetene er balansert med det utgangspunktet at Zerg må ha MINST en base mer enn terran til enhver tid, men det er ingenting som legger til rette for at dette skal være en særlig realistisk ting å oppnå.

Hvis jeg ikke hadde trodd at noe vil bli gjort med dette i månedene som kommer hadde jeg hoppet over på T-toget for lenge siden.

Du la merke til den her?

Hvis Zerg er så UP, hvorfor ligger de så close?

Hvorfor folk ikke vil spille den kan være av mange grunner, jeg spiller ikke Zerg rett og slett fordi jeg ikke liker dem, hadde ikke spilt dem om de var favored race heller.

Det er jo hovedsaklig å holde scouten oppe, overlord i starten, overseer etter hvert, countre hva han kommer med.

Zerg har helt annen spillestil enn resten. Absolutt vanskeligst å mestre.

Du ser det lett når du spiller. Hvor mange zerg spillere er det som prøver seg på zergling rush eller muta og feiler det så gir dem opp ? 99%.

Det er når dem begynner å expande, tar ibruk nydus, infestors, broodlords og brutalisks at dem blir et helvete uten like. Ikke minst banelings :)

Tør å påstå at Zerg er den mest vanskeligste rasen å vinne over hvis det er en god spiller.

Istedenfor å bruke masse penger på barracks og gateways som protoss og terran må gjøre så har dem ingen. Og de betaler bare 300 mineraler for en ny lair så dem blir ENDA rikere. Hver lair kan vel med queen pumpe ut 5-6 units om gangen ? Sier seg selv at dem er insane å håndtere hvis spilt riktig ;)

Frister veldig å teste dem ut litt. Men ikke overraskende at Zerg er minst spilt, dem er en unik rase noe som kampanjen illustrerer også. Er en grunn til at Protoss og Terran må samarbeide for å vinne over de :tafse: