Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Chronometric

Framerate....

Recommended Posts

Hey,

Jeg sliter litt med dårlig K/D ratio og føler vel at mine kuler ikke blir registrert like "godt" som andres.. K/D 0.55 så langt med 700+ kills

Føler at jeg noen ganger peprer folk med kuler uten at det tar sakde av dette, samtidig som de gir med to skudd tilbake og jeg dør...

Kan frameraten min være en årsak?

Den ligger rundt 40-45 FPS i snitt...

Er dette helt uakseptablet eller what?

Hva slags FPS har dere? Hva vil dere si er en min. av "spillbar" framerate i BC2?

Vil det hjelpe meg noe å øke til 8gb minne på min 4gb Vista64 maskin? (har 1GB radeon 5700 kort)

Finnes det forøverig (enkle) måter å overklokke dette kortet?

På forhand takk!

Er mye diskusjon om hva som er god framerate. Rent vitenskapelig kan man si at menneskeøye ikke kan registrere høyere en rundt 45-50 fps, likevel mener de fleste at de kan "føle" om frameraten er 60 eller 90, på hvordan musen reagerer osv. Denne diskusjonen trenger vi ikke ta har, men vi kan oppsumere den å si at alt over 100 fps er fullstendig bortkastet.

Jeg forstår det slik at det er gjennomsnitts fps'en din som er rundt 40-45, dette er ikke spesielt verdifull informasjon, det er langt viktigere hva som er minimum. Husker jeg kjørte BF2 på en rimelig dårlig PC når det kom ut, og slet grusomt, da spillet kjørte helt fint, helt til jeg kom i en skuddveksling, og spesielt når jeg trykket MBR/Mouse2 og skulle sikte.. Ende alltid opp død. Ble til at jeg spile med C4 og sniper, til jeg kunne oppgradere. Jeg ville anbefale å ha en fps på i alle fall 60 i gjennomsnitt, for å hindre at minimum kom under 40, selv kjører jeg på 110, med 70 -75 som minimum (alt på absolut max). Tok ingen sjangser og oppgraderte det jeg hadde råd til før BC2 kom, skjønner naturligvis at ikke alle har den muligheten.

Når det gjelder bullet registration så er det ikke fps som er mest kritisk dog, er meget stor forskjell på en server med 40 i ping, og 15 i ping, spill aldri på en server med mer en 40. Mange raporterer på EA-forumet, at det får bedre bullet registration på en server med ferre spillere (f.eks. 20). Dette skyldes nok (vil jeg tro) at latency (som vises ingame) ikke er ping, men også inkluderer noe processing. Ferre spillere, så jobber server raskere.

Det vil IKKE hjelpe å fps å oppgradere rammen, garantert! (hastighet på ram spiller en liten rolle, 1333 eller mer, men 4Gb holder lenge til dette)

5700 kort er noe vankeligere å oppgradere en 5800 serien, men det er helt sikkert mulig... serv kjører jeg stock. OC er oppskrytt og tidsfordriv IMHO. Bruker du like mange timer på å spikre paller som en gjennomsnittelig nerd bruker på OC kan du kjøpe hvilken maskin som helst :D Vil du likevel prøve, for du appelere til noen andre her, jeg har ikke peiling... Stort kabinett, god kjøling, all din fritid...

Kort oppsumert:

40-45 er akseptabelt, man bare så vidt. Oppgradering eller tweeking må til for en skikkelig god spilleopplevelse.

Bullet registration kan ordes med å velge servere med lav ping, god kapasitet, og muligens ferre spillere.

Lykke til! :D

Edited by PureBlizz

Hey,

Føler at jeg noen ganger peprer folk med kuler uten at det tar sakde av dette, samtidig som de gir med to skudd tilbake og jeg dør...

På forhand takk!

Tror noe av svaret ligger her. Prøv korte salver, selv om det kan virke fristende å holde avtrekkeren inne.

Det er klart det KAN ha med at du får framerate drop i hektiske situasjoner. Sett ned innstillingene og se om det hjelper.

Nei, mer RAM vil ikke hjelpe nevneverdig

Ja det funker klart mye bedre å burste 2 eller 3 skudd om gangen enn å holde inne på fullauto. Det er vel kanskje der problemet til trådstarter ligger... :D

40-45 fps er uspillbart i mine øyne. Har spilt CS siden 2001 og er vandt med 100fps og 100Hz, så kan være jeg har dratt med noen "vonde" vaner derifra. Men skal jeg spille Bad Company 2 BRA så er jeg nødt til å ligge på 100fps gjennomsnittlig og minimum 80fps. Kjører jeg alt på max så ligger fps omtrent på 70-80 når det ikke skjer noe og helt nedi 40-50 når det skjer mye. Dette merkes godt på musebevegselser og alt jeg gjør. Kjører derfor med 1920x1080 og alt på low at the moment, for å være helt sikker på at fps er bra uansett situasjon.

Får se om 1års tid om jeg ikke kjøper skjermkort når f.eks ATI kommer med 6000 serien og fyrer opp alt på max da :D Sånn det er nå så spiller jeg hvertfall heller med høy oppløsning og dårlige detaljer for å få flyt og ikke minst for å treffe det jeg vil! :D

Btw, har du Dual Core eller Quad Core CPU? Det er den del å hente på å ha 4 kjerner faktisk. RAM vil ikke øke fps, 4GB er mer enn nok.

Vet ikke hvilken fps jeg har, men jeg spiller på en bærbar dell studio 17, å det går akkurat. Får nesten bare lagg når jeg får store eksplosjoner i trynet :D Ellers er det umulig å være secondary MG-gunner i Bradlyen, ettersom at den jævlige munningsilden fra førerkanonen får hele dataen til å nesten stoppe opp :D

En grunn til at jeg kjører så mye tanks så mulig, slik at jeg lager eksplosjonene :D

Nå har ikke jeg spilt bad company 2, men vel så viktig som skjermkort og i mindre grad ram er prosessor. Man kan ha det feteste skjermkortet i verden uten at det hjelper stort hvis man har en prosessor som ikke følger med i svingene. 4 gig med ram og et 57xx kort bør være akseptabelt på et spill som bc2 med mindre du har på instillinger(ultra, dx10 osv.) som er beregnet på de som har brukt en gjennomsnittlig månedslønn på pc'en sin.

Er mye diskusjon om hva som er god framerate. Rent vitenskapelig kan man si at menneskeøye ikke kan registrere høyere en rundt 45-50 fps, likevel mener de fleste at de kan "føle" om frameraten er 60 eller 90, på hvordan musen reagerer osv. Denne diskusjonen trenger vi ikke ta har, men vi kan oppsumere den å si at alt over 100 fps er fullstendig bortkastet.

Grunnen til at du vil unngå den diskusjonene er at du referer til vitenskap, men slenger ut en tilfeldig påstand. For de fleste så må man opp på 75hz eller mer på en CRT for at de ikke skal merke flimmer. Så lenge man kan merke flimmer ved 60hz så kan man ihvertfall registrere 60 bilder per sekund. Ettersom du nevner 100fps så regner jeg med du kommer fra CS. Nødvendig framerate avhenger av spill og spillmotor.

Når det gjelder topic så er det akseptabelt hvis du ikke merker direkte framerate lag når du spiller. Høyere framerate enn dette gir minimale fordeler i et spill som går så sakte som BC2. Det du burde fokusere på er recoil control og hvordan du sikter med våpnet. Husk at kulene treffer lavere enn siktet på lang avstand og at de bruker tid på å komme fram.

Det er viktig å ikke blande "film fps" og "spill fps" siden på film så inneholder hvert bilde litt av neste bilde slik at man får en bedre flyt mellom bildene (interpolering) og i spill så er bildene seperate. Det er derfor man generelt vil ha høyere fps når det kommer til spill.

Lange og kjedelige diskusjoner rundt emnet finner man på cs forumet ved hjelp av søkefunksjonen, der har dette blitt diskutert i bunnløs dubde gjennom flere år. :D

hva i.. DIRLEEEEEEEEE!!

HVOR HAR DU GJORT AV DEG KOSEBAMSEN VÅR??!!

Ok, jeg trenger noen som kan forklare meg dette FPS greiene... Frames per second ikke sant? åssen kan 30 fps lagge når det menneskelige øye bare oppfatter 27/28 bilder i sekundet? og hvordan i pokker vet dere hvilken fps dere har ingame? jeg finner det ikke :D

FPS er en e-penis greie. Noen tror at man skyter bedre med høyere FPS, dvs man dreper fler med større e-penis. Og så kan man le av dem med liten e-penis.

Litt useriøst, er klar over det. :D Hvis du har kontroll og spillet går fint hos deg, så har det ikke noe å si for deg. :D

hehe okok :D

Men åssen finner jeg størrelsen på min e-penis? :D

Bruker fraps, bruker det på alle spilla mine. Er egen benchmark der også, som kan være nyttig for å finne ut minimumsFPS osv. Dere som sier at øyet ikke kan se mer enn 30 fps osv, ork. Det er ikke behagelig å spille med det. Er ikke bare det øynene oppfatter, men det handa oppfatter når du sikter/styrer spillet. Input-lag er vel et annet ord for det. Er ikke uten grunn at pro CS/Quake spillere er avhengig av en høy og ikke minst dønn stabil fps.

Dette ga visst rom for missforståelser...

Det jeg mentet er at jeg opplever det som å "pepre" motstanderen men kuler - i for av *flere*burst.. noen ganger virker det som om de løper rett i gjennomkulene mine, før de killer meg med ett par skudd.

Når det gjelder pings, så prøver jeg alltid å finne servere med lavest mulig ping... men med den utroligt dårlige server browseren til DICE så er jo sånnt umulig... får f.eks ikke pings til BF.no serverene engang. Hvorfor kunne de ikke laget en brovser alá BF1942? Der kunne man iallefall spesifisere maks ping til serverene og få liste med kun det...

QUE?

Nå har ikke jeg spilt bad company 2, men vel så viktig som skjermkort og i mindre grad ram er prosessor. Man kan ha det feteste skjermkortet i verden uten at det hjelper stort hvis man har en prosessor som ikke følger med i svingene. 4 gig med ram og et 57xx kort bør være akseptabelt på et spill som bc2 med mindre du har på instillinger(ultra, dx10 osv.) som er beregnet på de som har brukt en gjennomsnittlig månedslønn på pc'en sin.

Ultra??, DX10?? Hvilken innstillinger mener du??

Jeg har forresten en AMD Phenom II X2 Dual Core, 3.0Ghz prosessor - og kjører W7-64bit og ikke vista... (my bad)

Får du hit indicator på dem da?

Dumt spørsmål.. men hav mener du med hit indicator?

Nei, ikke dumt spørsmål.

Hit indicator er når du ser et kryss rundt siktet ditt som viser at du traff.

Hvis ikke du får det, så bomma du. Får du det, så traff du.

Hvis du ikke får hit indicator, så kan det jo være mange årsaker til det, men det betyr jo i utgangspunktet at serveren ikke registrerte at du traff. Men årsakene til det kan jo være alt fra at du ikke sikta godt nok, ikke tok hensyn til kule-bane (kulene i BC2 bruker faktisk tid på å nå fram), du har nett-problemer som gjør at du lagger.........som sagt, mange mulige årsaker.

Jeg tenkte mest på *enkel* overklokking av grafikkkortet.. mente jeg kunne gjøre det med driveren på noen av mine tidligere maskiner..?

Når det gjelder framerate så viser Fraps noe slikt:

FPS.jpg

Dette er utdrag fra en match på Nelson Bay om jeg ikke husker helt feil..

1024x768 med grafikksetting på low...

Sucks I know... :D

Edited by Chronometric

Dropper helt nedi 15 noen steder ser jeg... Tror faktisk at en 4kjerne CPU ville dratt opp det gjennomsnittet betraktelig. Spillet er jo laget for å yte best på det så. Å gå for en av de litt billigere AMD cpuene med 4 kjerner kunne jo vært noe? Trenger ikke bytte hovedkort for det tror jeg. Åssen fikk du ordna det bildet som viser fps-flyt på Fraps? Får bare CSV filer som kan åpnes i Notepad jeg...

Edited by kmndre

hva i.. DIRLEEEEEEEEE!!

HVOR HAR DU GJORT AV DEG KOSEBAMSEN VÅR??!!

Jeg lurer i skyggene som alltid jeg :D

Tester BC2 i dag faktisk.

Ok, jeg trenger noen som kan forklare meg dette FPS greiene... Frames per second ikke sant? åssen kan 30 fps lagge når det menneskelige øye bare oppfatter 27/28 bilder i sekundet? og hvordan i pokker vet dere hvilken fps dere har ingame? jeg finner det ikke

det er der det kommer inn det jeg nevnte lengre oppe. frames pr sekund i spill er ikke det samme som frames pr sekund på film. spill kan man sammenligne med en lysbilde fremvisning der hver "frame" er selvstendig og vises for seg selv mens i film der blir hvert bilde lagt oppå det neste slik at de "glir i hverandre". man oppfatter ganske mange flere bilder pr sekund enn 27/28 når det kommer til spill, men jeg vil tro at når man passerer 60ish så skal det trente øyne til for å kunne merke noen stor forskjell og som nevnt over så har også refresh rate på skjermen en del å si også. 60fps på en 60hz skjerm gir meget bra flyt mens 60 fps på en 100hz skjerm ikke nødvendigvis gir perfekt flyt selv om man skal være temmelig grinete for å klage på det.

De fleste spill har console kommandoer som vil gi deg fps oppe i et hjørne, men fraps har også en fps funksjon.

. Åssen fikk du ordna det bildet som viser fps-flyt på Fraps? Får bare CSV filer som kan åpnes i Notepad jeg...

CSV filer kan både lages og leses av Excel. Det der er et Excel-diagram. :D