Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Neck

Gaming-laptop

Recommended Posts

Tenkte å slå på stortromma å handle meg en spille-laptop. Merker jeg er blitt eldre, da jeg er fullstendig ute å sykle når det kommer til hardware nå kontra ti år siden.

Spill jeg spiller pr nå er Company of Heroes og Men of War, altså realtime strategispill som krever litt hw av en laptop.

Har fast jobb, og ønsker å ha en laptop som kan holde lengst mulig samtidig som jeg ikke ønsker å svi av for mye penger da laptop ikke har førsteprioritet.

Har kommet fram til disse kriteriene så langt:

- Skjerm helst minimum 17"

- Minimum 4 gb minne, helst med muligheten for oppgradering senere

- Ønsker å legge mer krutt i et dugelig skjermkort fremfor harddiskplass

- Tastaturet skal helst ha numpad

- CPU bør være tilpasset gaming

- Laptopen skal ikke se ut som et romskip

- Makspris ca 12 000

Har landet på en laptop, men denne finnes ikke på lager i eneste butikk. Lurer på om Asus har sluttet å lage den...? Asus T8700 hos psdata.no

Håper på mye god respons her nå så jeg får handla en laptop tilpasset meg, og som kanskje andre i samme situasjon kan bruke.

- Neck

Skjermkortet på den der er jo i nedre sjikt av dedikert-skalaen, ikke spesielt fremtidsrettet. Kortet er bare en rebranding av ett gammelt skjermkort, usikker på hvilket.

Problemet med å bruke en laptop til gaming er jo at de inneholder crappy hardware, rett og slett. Spesielt grafikkort pleier å være langt under hva man putter i stasjonære. Usikker på hva kortet som står i den du viser til tilsvarer av stasjonære, men det pleier som oftest å være en god del hakk under.

Videre har en del laptops en tendens til å overopphetes relativt raskt. Sørg for at du velger en som har god kjøling. Vet ikke hvor lenge du spiller om gangen, men 5-6 timer kan tære på tempen... Spesielt om du kjører krevende spill.

Litt over maksprisen hans for å si det mildt. Selv så jeg på Acer Aspire 6830G i sin tid, den kostet kun 7000 kr. men kunne hamle opp med maskiner i 11-12 000 kroners-klassen. Da har man i tillegg råd til å stappe inn en rå SSD mm. :wub: ( Har ikke fulgt med i det siste, men regner med at det finnes maskiner i samme modellserie fortsatt.)

Obs en ting til; du vil kanskje øke oppløsningen på laptopn.. 1280x800 er rimelig lite..

Compal-skjermkortet er på linje med 9800GTX, så jeg vil påstå at det er en jævlig god trade-off i det prissjiktet. :wub:

4650 plasserer seg tett oppunder 9800GTX i ytelse i de fleste spill, i enkelte over og i noen få ned mot ytelsen til 9700.

Takker for respons, Henrix.

Er det mulighet å bytte ut skjermkortet manuelt i ettertid hvis jeg kjøper Compal? Eller er dette spikra i lag med hovedkortet?

ja og nei, det kommer helt an på pcen og om man får tak i erstatningskort. Nå husker jeg ikke hva formatet på dedikerte skjermkort i laptoper heter, men jeg veit at det ofte ikke går å skifte fra en type kort til en annen. :wub:

Om du finner noen bærbare med 4570-skjermkort med dedikert DDR3-minne, vil de også kunne være helt kurante gaming-laptoper. Men til nå har jeg bare funnet 4570-pcer med DDR2 på det norske markedet.

Foreløpig er det full guffe på multicom.com's Compal som er i tet for min del.

Har sjekket rundt om kring på internett:

komplett.no

multicom.no

psdata.no

mpx.no

elkjop

expert

Er det flere "godkjente" steder som selger laptops som jeg har glemt å sjekke?

Liker min nye laptop, kjoerer prototype osv paa max iaffal ' />

evt 17 tommer versjonen, men synes den blir litt vel for dragbar istedenfor baerbar

[url=http://usa.asus.com/product.aspx?P_ID=j9EAEJubYZtCZDcP'>http://usa.asus.com/product.aspx?P_ID=j9EAEJubYZtCZDcP

Da har jeg akkurat kjøpt meg laptop. Kjøpte Compal fra multicom.no med stort sett full pupp på alt bortsett fra harddisk, blueray og software.

Det jeg er mest spent på er operativsystemet, men kjøpte Vista med gratis oppgradering til Windows 7 når det kommer.

Skal oppdatere tråden når jeg mottar laptopen om forhåpentligvis ei uke eller to.

- Neck