Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
magneman

Utdanningstråden

Recommended Posts

Har nok mest lyst på offshore ja :wub: Men har ikke satt meg så inn i firmaene som jobber der ute enda tongue.png

Hva jobber du med forresten?

* 18 år, går siste året Media&Kommunikasjon på Sandvika skole (VG3).

* Har Markedsføring og ledelse 1, breddeidrett, og diverse mediefag.

* Forventninger om framtiden... tja, si det. Føler jeg ikke duger til noe. Blir sikkert kassa på Rimi.

Edit: er foresten jævla sprek.

Whatwhatwhat? Da kjenner du sannsynligvis mange av mine venner, siden majoriteten av de går 3. på Sandvika VGS.

Ot: Jeg går siste året på VGS selv, og da innenfor språk og økonomi linjen. Vil bli PIMP etterhvert.. Neida, det blir noe ikke-sivilt ihvertfall. Mer enn det behøver jeg ikke si :wub:

Er en veldig lite sprek gutt på 16 år som går første året på Studiespesialisering på Kvadraturen Skolesenter i Kristiansand. Har T-matte og Tysk II. Usikker på hva jeg skal bli, men for øyeblikket så har jeg tenkt på noe i retningen ingeniør eller jus. Er derfor litt usikker på om jeg skal "safe" den til neste år ved å velge realfag, eller om jeg skal gå samfunnsfag.

Forresten, får man ikke ekstra studiepoeng for å velge T-matte isteden for P-matte lengre?

Er en veldig lite sprek gutt på 16 år som går første året på Studiespesialisering på Kvadraturen Skolesenter i Kristiansand. Har T-matte og Tysk II. Usikker på hva jeg skal bli, men for øyeblikket så har jeg tenkt på noe i retningen ingeniør eller jus. Er derfor litt usikker på om jeg skal "safe" den til neste år ved å velge realfag, eller om jeg skal gå samfunnsfag.

Forresten, får man ikke ekstra studiepoeng for å velge T-matte isteden for P-matte lengre?

Nei, man får ikke poeng for T-matte, men det er jo den matten som gir grunnlaget for fremtidig kompetanse innen R-matematikken. :wub:

Mange spanande og varierte utdanningar her, kjekt å lese :wub:

Er fyrst og fremst 20 år gamal.

Utdanninga mi hittil er heller rotete. Frå eg var rundt 15 år hadde eg store ambisjonar om å bli ein siviløkonom, for å gå i min fars fotspor. Det var berre det eg skulle bli, og det visste eg. Eg var heilt bestemt. Eg gjekk allmenn på VGS og valde bedøk, med MX og engelsk som fordjupningsfag gjennom andre- og tredjeåret. Men så, då eg kom ut av VGS hadde eg sjølvsagt akkurat ikkje nok poeng for NHH, som var skulen eg ville gå på. Tok derfor turen til Oslo i hausten 08, for eit årsstudium i Økonomi og Ledelse, for å legge litt ekstra grunnlag for resten av utdanninga. Tok ikkje mange månadane før eg skjønte at økonomi slett ikkje var noko for meg. Når eg tenkte meg om, skjønte eg ikkje kvifor eg ville gå det i utgangspunktet, sidan eg overhodet ikkje har noko interesse for økonomi.

Nei, etter litt grubling kom eg fram til at vitskap og forsking ligg lenger oppe i mi gate. Sjølvsagt! Dette er noko eg alltid hadde vore oppteken av, så eg kunne ikkje skjønne kvifor eg ikkje hadde tenkt på dette før. Fant straks ut at eg har funne nanoteknologi særs interessant, så eg skifta utdanningsmål på staden. Men eg skulle fullføre årsstudiumet i Økonomi og Ledelse, for det kan jo alltids vere kjekt å ha. Men studium på NTNU i nanoteknologi krev jo straks enda fleire poeng, i tillegg til at eg mangla naudsynte fag frå VGS. Eg bestemte meg for å ta 2KJ, 2FY og 3FY for å få maksa ut realfagspoenga mine, samt skaffe den naudsynte forkunnskapen. Etter ein liten sjekk såg eg at siste frist for å ta 2KJ og 2FY var våren 09, ellers måtte eg skifte til Kunnskapsløftet, som inneber to eksamenar per desse faga. Heiv meg derfor på 2KJ og 2FY som privatist i vår, ved sida av økonomistudiet. Det krev litt å kunne få OK karakterar i desse faga utan undervisning eller øvingar, så eg måtte finne meg i å ofre forelesingane i eitt av økonomifaga. Sommaren kom, og eg kom meg gjennom både kjemi og fysikk, men strauk Bedriftsøkonomisk Analyse med glans. Skulle kanskje heller ha ofra sosiale tilhøve framfor forelesingar, hehe.

Eg visste at eg ikkje hadde sjanse til å komme meg inn på nano i haust, så eg søkte meg inn på noko eg tenkte kunne vere greitt å ha som grunnlag for nano (eller andre vitskapsutdanningar, om eg skulle finne på å ombestemme meg igjen) - årsstudium i matematikk. Og her er eg no; på NTNU. For tida les eg på Bedriftsøkonomisk Analyse ved sida av mattefaga, og skal ta 3FY som privatist til våren.

Har rekna ut at eg ligg og vippar på nanosnittet til neste sommar, så kan godt hende at eg ikkje kjem inn. I så fall veit eg ikkje kva eg skal gjere. Kanskje eg tek meg eit år for å gjere noko interessant i utlandet, kanskje eg utvidar årsstudiumet i matte til ein bachelor, eller kanskje eg rett og slett tek eit jobbeår. Gler meg uansett veldig til tida framover, det skal bli kjekt å sjå kva det blir av meg - om eg faktisk følg den nye draumen om nanoteknologi, eller om eg plutselig skulle ombestemme meg igjen. Det fins jo så mykje rart innan forsking og vitskap som eg synes er interessant, så dette blir spanande!

2005 - 2008 Allmenn VGS

2008 - 2009 Årsstudium i Økonomi og Ledelse

2009 - 2010 Årsstudium i Matematiske fag

2010 --> Nanoteknologi eller liknande?

Handelshøyskolen BI Finans 2012 :wub:

Olla, bor sammen med en venn som gikk 2 semester på nano på blinderen og han mistet motivasjonen ganske raskt. Du må være forbredt på hardcore naturfag i 2-3 semester før du i det heletatt får ordet nano i noen som helst bok.. Det var ikke han.

Joda, så er en gutt på 17 år. Hoppa mellom mye rart før jeg begynnte på vg1 men havna på elektro, det er noe jeg ikke har angra på et sekund.

2008-2009 vg1 elektro

2009-2010 vg2 automasjon

Resten er vell at jeg skal gå vg3 automasjon og få fagbrev som automatiker.

Da har jeg veldig lyst til å jobbe offshore :wub:

Edited by Forvirra

* 18 år, går siste året Media&Kommunikasjon på Sandvika skole (VG3).

* Har Markedsføring og ledelse 1, breddeidrett, og diverse mediefag.

* Forventninger om framtiden... tja, si det. Føler jeg ikke duger til noe. Blir sikkert kassa på Rimi.

Edit: er foresten jævla sprek.

Whatwhatwhat? Da kjenner du sannsynligvis mange av mine venner, siden majoriteten av de går 3. på Sandvika VGS.

Ot: Jeg går siste året på VGS selv, og da innenfor språk og økonomi linjen. Vil bli PIMP etterhvert.. Neida, det blir noe ikke-sivilt ihvertfall. Mer enn det behøver jeg ikke si :wub:

Nevn noen da, så kan jeg skryte at jeg kjenner en venn av dem som henger på ett spillforum (send PM om du ikke vil poste her).

Er en gutt på 24 år, og bor for øyeblikket i Florida, bodd her i over 2 år nå. Av skoler har jeg gått på:

- Stabekk VGS, allmenn (ca 2001-2004, pluss gjøre ting ferdig i 2006-2007)

Etter dette starta jeg endelig på utdannelsen min,

- Phoenix East Aviation - Commercial pilot / Flight instructor (2007-2009)

- Phoenix East Aviation Jobbe som fly-instruktør (2009-nå)

Det som gjenstår da er å konverte commercial pilots licenset mitt i Norge neste år, og få meg Airline Transport Pilots license hos luftfartsskolen

Fremtidsutsikter... Vel akkurat nå er det ikke all verden med pilotjobber å få, men jeg er jo heldigvis ikke ferdig enda heller, og når jeg endelig er ferdig er forhåpentligvis hele maskineriet klar for en upturn igjen.

Drømmejobben min er å fly corporate jets, men det er jo ikke noe jeg kan hoppe inn i med en gang. Ville jo vært sjeleglad for en jobb i f.eks Wideroe eller SAS/Norwegian e.l, men man må som oftest jobbe seg oppover.

Er jo alltids dilemmaet om man vil sikte på de største og tyngste flya, eller sikte for det som er mer ekte flyging.

Store fly er jo respekt og prestige og alt det der, men de små corporate jetsa er de som ikke flyr de samma bussrutene og faktisk flyr til litt avsidesliggende flyplasser, ikke vet hvor i verden man skal fly til neste gang osv, virker som noe jeg heller vil gjøre...

...

Kan være greit å sette opp et annet sivingstudium som andrevalg da. Tror det går ganske greit å skifte over til nano etter et par uker hvis du ikke kommer direkte inn. Er vanlig at minst fjerdedelen av klassen slutter i løpet av den første måneden, og det frigir plasser. Tror de fleste sivingstudiene har de samme faglige kravene for å komme inn, men det kan være store forskjeller på poengkrav. Etter det jeg kjenner til så har nano de høyeste poengkravene (og er også i ferd med å bli den mest respekterte linja).

Fysmat, som jeg går på, er ikke veldig forskjellig fra nano, siden begge linjene involverer ganske heftig fysikk og matte. Nanofagene er i stor grad spesialisert anvendelse av (kvante)fysikk og kjemi/materialteknologi, evt. elektronikk.

Olla, bor sammen med en venn som gikk 2 semester på nano på blinderen og han mistet motivasjonen ganske raskt. Du må være forbredt på hardcore naturfag i 2-3 semester før du i det heletatt får ordet nano i noen som helst bok.. Det var ikke han.

Jau, det visste eg faktisk, har kika litt på studieoppbygginga, og det går for det meste i matematikk, fysikk og litt kjemi dei første åra. Så trur og håpar eg greier å halde motet oppe :wub:

...

Kan være greit å sette opp et annet sivingstudium som andrevalg da. Tror det går ganske greit å skifte over til nano etter et par uker hvis du ikke kommer direkte inn. Er vanlig at minst fjerdedelen av klassen slutter i løpet av den første måneden, og det frigir plasser. Tror de fleste sivingstudiene har de samme faglige kravene for å komme inn, men det kan være store forskjeller på poengkrav. Etter det jeg kjenner til så har nano de høyeste poengkravene (og er også i ferd med å bli den mest respekterte linja).

Fysmat, som jeg går på, er ikke veldig forskjellig fra nano, siden begge linjene involverer ganske heftig fysikk og matte. Nanofagene er i stor grad spesialisert anvendelse av (kvante)fysikk og kjemi/materialteknologi, evt. elektronikk.

Hmm, godt tips. Ja, det er vel i alle fall slik eg har forstått det Matematikk 1 og Exphil som stort sett går igjen hos dei fleste sivingstudiuma i det første semesteret. Skal vurdere dette om eg ikkje kjem inn, tusen takk!

Store fly er jo respekt og prestige og alt det der, men de små corporate jetsa er de som ikke flyr de samma bussrutene og faktisk flyr til litt avsidesliggende flyplasser, ikke vet hvor i verden man skal fly til neste gang osv, virker som noe jeg heller vil gjøre...

Du kan få fly meg til en avsidesliggende flyplass anytime!Pilot da du! :wub: :wub: :wub:

Du kan få fly meg til en avsidesliggende flyplass anytime!Pilot da du! :wub: :wub: :wub:

om du faar deg en egen corporate jet saa tar jeg gjerne jobben jeg ;D

2003 - 2006 - VGS på Steinerskolen i Vestfold

2007 - 2008 - Sivilarbeider ved FIVH, tok 3MX og 2FY som privatist

2008 -> Teknisk Kybernetikk ved NTNU

Nano er nok endel mer jobb enn mange andre siving-fag på NTNU.

2001-2009 - Videregående

SIGH! Begynner å bli lei vitnemålet nå. Får jeg det ikke innen neste år blir jeg gjeter.

Har du tatt fag som privatist?

Bummer du bor i stavanger, ellers kunne jeg personlig hjulpet deg gjennom fag, spesielt realfag.

Hjalp samboeren min gjennom matte, fysikk og engelsk for 3 år siden samt at jeg har 2 år hos røde kors leksehjelp hos videregående realfag.

Er det noe du lurer på innenfor de fagene så er det ihvertfall bare å spørre, jeg burde kunne det meste :lol:

Drev og monga med videregaaende jeg og en stund.

Hoppa ut av 3. klasse, saa fikk ingen fag derfra. Etter forsvaret osv tok jeg rett og slett bare opp hele 3. klasse igjen, gikk paa skole med folk som var 3 aar yngre enn meg.

Litt spess, men var bedre enn aa ta hele driten som privatist

Det er jo aldri noe problem å bruke litt tid på få utdanningen sin.. Bedre det enn å gå uten utdanning.

Dog kan jeg se at det blir litt kjipt å ta vgs 8. året på rad..

Takk som byr Zaxo =)

Men har tatt litt etter litt som privatist etter vgs, inkludert et år jeg vaset bort på sonans. har bare fransk igjen nå. Bor forøvrig ikke i Stavanger lenger, har bare ikke oppdatert medlemsprofilen min her._.

2005-2008 - Allmenn ved Andøy VGS. Tok 3MX (som eneste gutt på 2-3 år, litt stolt faktisk^^), 2FY og 2KJ.

2008-2009 - Friår. Jobbet for det meste som lærervikar på et par barneskoler. Kjempeinteresant faktisk :lol:

2009 - --> - Radiografi Bachelor ved Universitetet i Tromsø. Til nå virker det som rett studium for meg!