Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
magneman

Angrer på kjøp av PC

Recommended Posts

Hei og hå, Battlefield!

Jeg har tidligere skrevet en tråd om hvor jeg spurte hva som kunne være feil med PC-en min (se signatur for specs), etter å ha sendt den til reparering er det fortsatt ting som plager meg.

Først vil jeg bare si at jeg angrer på at jeg gikk til innkjøp av denne PC-en. Det føltes som en god investering, og mange har sagt at Komplett er folk som kan sakene sine. I mitt tilfelle, virker det mer som om de ikke har brydd seg med noe. Det er ikke sikkert jeg får det jeg vil ut av å lage denne tråden (altså om hva jeg kan gjøre for å få hevet kjøpet, dette kommer jeg tilbake til senere i tråden), men jeg får ihvertfall et utløp for mine frustrasjoner.

Bakgrunn: Det hele begynte i november, 2008. Jeg gikk til kjøp av PC. PC-en kostet 14 000 kroner, noe som er en god slump med penger. Derfor vil jeg bare presisere at når man betaler 14 000 kroner for en PC, vil jeg ikke ha demovarer, når det ikke er opplyst!

Jeg fikk PC-en, og oppdaget fort at noe ikke stemte. Først av alt så var det skjermen som fikk min oppmerksomhet. Den luktet ikke helt ny, og det var fettflekker på den, jaja, fettflekker kommer jo lett på slike gjenstander tenkte jeg. Etter hvert oppdaget jeg mitt første problem med skjermen.

1: Av og til svartner skjermen. Hva som skjer, har jeg ingen anelse om. Det virker som om skjermen mister strømmen, eller noe i den duren. Om jeg prøver å slå den på reagerer den ikke, etter ca. 10 sekunder kan jeg dog slå den på igjen. Dette skjer ikke spesielt ofte, 1-2 ganger om dagen, 2 på sitt meste vil jeg si. Selv om dette kanskje ikke er et stort problem, har det økt mistanken min om at dette er en demovare, dessuten vil jeg rett og slett ikke ha en skjerm med en slik feil. Kan også opplyse om at selve PC-en fra Komplett kom fram etter litt under en uke, noe som er en god leveringstid. Skjermen fulgte ikke med, dog, selv om alt skulle sendes i en pakke. Så etter å ha ringt og maset om skjermen til Komplett hele 3 ganger kom skjermen fram til slutt, men først etter mer enn en uke etter at jeg mottok PC-en.

2:Jaja, okay. Det går vel bra, tenkte jeg. Så, en dag ble den 2 måneder gamle PC-en satt i hvilemodus. Den var i hvilemodus i en liten stund, da jeg senere slo den på igjen, fikk jeg ikke noe bilde opp på skjermen, absolutt ingenting, selv om jeg slo den av og på. Ingenting. Dermed ble PC-en sendt til reparasjon. Skjermen ble også det, men den ble sendt tilbake igjen, men det antar jeg at det var min egen feil ettersom Komplett ikke reparerer skjermer.

Nå:

Det gikk ca. 2 uker før jeg fikk PC-en tilbake fra reparasjon. Det første jeg merket var...

3: At kabinettet hadde små riper i seg. Om dette er Posten eller Komplett sin feil, vet jeg ikke. Ikke bare det...

4: ...men til min store forbauselse, så lå skjermkortet helt løst i kabinettet (!). Personlig så er jeg ikke så flink med PC-er, men jeg klarte å montere fast skjermkortet. Det som forbauser meg enda mer, er at det ikke var ekstra skruer heller, så jeg måtte ta en (eller var det to?) skruer fra en annen plass i kabinettet for å montere fast skjermkortet. Da jeg mottok PC-en etter reparasjonen, fulgte det med en lapp om at de hadde fikset BIOS, så hvorfor skjermkortet lå helt løst i kabinettet, er for meg et mysterium. Dette var litt vel sløvt. Det er på dette tidspunktet at jeg blir både oppgitt og frustrert over servicen.

5: Når det gjelder hvilemodus, er PC-en fortsatt ustabil. Det tar nesten ett halvt minutt for PC-en å gå i hvilemodus, noe som er en del mer enn min forrige bærbare PC (Vista på begge). Det tar også lang tid for PC-en å komme ut av hvilemodus, og den er ganske treg i flere minutter etterpå. Jeg har også vært borti det at, om man rører borti knapper på tastatur eller mus, mens PC-en holder på å gå i hvilemodus, vil musa og tastaturet "flashe", og PC-en går ikke i hvilemodus. Jeg må dermed holde inn knappen på kabinettet slik at PC-en slår seg av, og dermed går det mot en treeeeg oppstart.

For å summere opp mine vedvarende problemer:

Skjermen "blacker".

Riper i kabinettet.

Hvilemodus er ustabilt.

Er det mulig for meg å heve kjøpet på denne PC-en? Føler at de 14 000 kronene jeg betalte ikke er blitt godt anvendt.

Er det noen rettigheter som tilsier at jeg kan få heve kjøpet? Hva bør jeg gjøre? Hva ville du ha gjort?

Takk. Det var godt å få skrevet ned dette. :)

Edit: Kan være skrivefeil og ting jeg har oversett, redigerer artikkelen så fort jeg har fått klarnet hodet. Er litt rotete i hodet mitt for øyeblikket.

Litt dumt at dette ikke ble gjordt noe med før.

Ja, men det hjelper meg ikke så mye.

Jeg så vel et håp, kanskje de kunna ha reparert PC-en på en ordentlig måte.

Er det slik at man har en viss frist fra når en skade oppstår til den blir rapportert? (Med andre ord, har jeg en frist på å klage på ripene som jeg fikk etter reparasjonen?)

Ettersom det har gått under 6 måneder fra da jeg kjøpte PC-en så har Komplett bevisbyrden, har de ikke?

Trenger svar!

Du har 2 års reklamasjonstid. (eller 5 da en PC skal vel ha en levetid lenger enn 2 år når jeg tenke rmeg om) Kan sende den til rep enda en gang. Fikser de ikke feilen da, så kan du heve kjøpet.

Har en lignende sak gående hjemme, da på en bærbar.

Feil: usedvanlig høy varmeutviklling. Touchpad og tastatur klikker etter 15 min.

Reperasjon utført av Infocare: Byttet harddisk... :) Siden når var HDD hovedkilde for ekstrem varmeutvikling? Vi snakker CPU temp på 80-90 grader her.

Konklusjon etter første rep: Ingenting endret... Til og med forhandler der den var kjøpt var en smule fortvilt over reperasjonen til Infocare... :)

Du har 2 års reklamasjonstid. (eller 5 da en PC skal vel ha en levetid lenger enn 2 år når jeg tenke rmeg om) Kan sende den til rep enda en gang. Fikser de ikke feilen da, så kan du heve kjøpet.

Har en lignende sak gående hjemme, da på en bærbar.

Feil: usedvanlig høy varmeutviklling. Touchpad og tastatur klikker etter 15 min.

Reperasjon utført av Infocare: Byttet harddisk... :) Siden når var HDD hovedkilde for ekstrem varmeutvikling? Vi snakker CPU temp på 80-90 grader her.

Konklusjon etter første rep: Ingenting endret... Til og med forhandler der den var kjøpt var en smule fortvilt over reperasjonen til Infocare... :)

Tro meg jeg hadde nok av de der. Herregud for noen tafatte idioter. Leverte inn pc for kunde. Når kunde får den igjen så er ingen ting gjort "Testet og fungere" Når kunde "tester" så er den like død som den var før den kom inn.

Takk for svar folkens!

Leste artikkelen om forbrukerskjøpsloven. Fristen på å klage over feilene etter reparasjonen, som jeg nevnte, er på 2 måneder, noe som er mer enn jeg trodde, da slipper jeg ihvertfall å stresse med dette.

Vurderer å ta kontakt med forbrukerrådet om hva jeg kan gjøre, før jeg tar kontakt med Komplett (slik at jeg vet akkurat hvilke rettigheter jeg har, om det er gyldig grunn osv).

Så, hva ville dere gjort, om dere var i min situasjon, utifra det jeg skrev i post #1? :)

Sende`n i reperasjon til den funker slik den skal.

Du har vel krav på nye deler etter 2rep.

Har du fått utstedt garanti er bevisbyrden på Komplett. Dette er den vesentlige fordelen du kan ha. For å ta et eksempel, om pc en din var fylt med saltvann måtte da komplett lagt frem bevis for at her har kunden dyppet pc en i sjøen og kunden har da ikke rett på reklamasjon.

Er det vanlig reklamasjonsrett er bevisbyrden på deg som kunde. Er det saltvann i pc en nå, må du som kunde bevise at dette stammer fra defekt nettverkskort som har lastet ned saltvann fra nettet.

Videre så kan du ikke kreve ny vare eller heving av kjøpet når mangelen medfører urimelig kostnad for komplett, dvs at en reperasjon er det mest sannsynlige her. Ref støvlett saken for et par år siden som gikk til høyesterett. (nye støvletter 450kr, reperasjon 60kr. Høyesterett mener nye støvletter er en urimelig kostnad og dømmer reperasjon) Videre så er riper i kabinettet etter mitt syn en uvesentlig feil iforhold til en pc, og du har ikke rett på heving.

Det må også være samme feil for heving av kjøpet, de har 2 forsøk på å reparere, er pc en kjøpt som en hel pc, kan du nok få hele pc en hevet, og ikke bare en del f.eks som du får om du har kjøpt greia i deler og satt sammen selv

Angående skjermen så kan du levere den inn på rep på ny om den ikke er fikset, og om pc en er kjøpt som helt produkt heve kjøpet på denne. Det er vel beste muligheten. Ang skjermkortet o.l er dette kun sløvhet og dårlig service, om ingen skade er skjedd kan du ikke påberope deg noen rettigheter av dette. Ansvaret for ripene vil nok komplett legge over på posten. Det er posten som har ansvaret for frakt fra innlevering i sandefjord til den er hos deg, men her må det være en viss korrelasjon mellom embalasjeskade eller noe annet.

Husk også at reklamasjonsfristen er maks 2 måneder fra du har blitt oppmerksom på skaden.

Videre oppfordrer jeg deg til å klage =) Alle får bedre produkter om alle klager mer.

Alle varer av denne typen elektronikk har 5 år garanti etter lov med mindre det bevises at det er din feil at noe har skjedd. Butikken har på sin side lov til å prøve reparere produktet tre ganger før du kan kreve heve kjøpet. Her må du bare stå på og presse hardt så de tar den til rep, så må du bare ta ting derifra. Det vil sannsynligvis dessverre ta deg en del tid men plz kjemp. Slike kamper er viktig å vinne for forbrukere generellt.

Er det ikke sånt at pakken skal sendes på en forsvarlig måte? Når PC-en har fått riper i seg, tyder jo det enten på at Komplett ikke har sendt den forsvarlig, eller at Posten har gjort det, syns uansett det er rart, det virker mer som om noen har skrapet kabinettet med negler, kniv eller noe, så jeg vet ikke helt om skaden da kan ha skjedd i frakten, virker mer som at de har kommet borti ved uhell da de holdt på med å reparere den.

Jeg personlig syns kabinettet i utgangspunktet er ganske stilig, men det blir ødelagt av disse ripene! Siden feilen er "uvesentlig", vil det si at jeg ikke får noe for skaden? Kunne de like så godt bare ha ripet opp hele kabinettet i samme slengen, og jeg får fortsatt ingen kompensasjon for det, ettersom det går kun på utseendet? Akkurat det syns jeg hørtes litt rart ut.

Angående skjermen, så tror jeg ikke at Komplett reparerer skjermer, så jeg vil da sikkert få tilsendt en ny en.

Egentlig så er det vel ripene, treg hvilemodus og det at skjermkortet lå løst i kabinettet jeg kan klage på, om jeg sender inn skjermen og får tilsendt en ny en. Da har jeg vel egentlig en ganske svak sak, om ripene, som jeg egentlig mener er et vesentlig problem, ikke vil bli fikset. Eller?

Blir mildt sagt irritert om de slipper unna med latskapen sin...

Er det slik at det er noe galt med skjermkortet ditt?

For om det kun er snakk om at det lå løst i kabinettet ditt, MEN fungerer - så er lærepengen her: ikke bruk komplett. Evt send en klagemail.

Som de andre over, reparer eller hev kjøp.

Er det slik at det er noe galt med skjermkortet ditt?

For om det kun er snakk om at det lå løst i kabinettet ditt, MEN fungerer - så er lærepengen her: ikke bruk komplett. Evt send en klagemail.

Som de andre over, reparer eller hev kjøp.

Nei, det er det forsåvidt ikke (enda ihvertfall).

Skjermkortet er kun festet med en skrue, den holder sikkert, men det kan jo skje noe når som helst.

Men er det virkelig slik at ripene på kabinettet ikke teller i det hele tatt??

my bad, shtemmer.

Husker jeg ønsket TVn min til helvete etter 2 rep. Etter 3 ville jeg fått kliss ny, og ny modell.

Ta bilder av skadene og send mail er vel det beste du kan gjøre, hvis den var forsvarlig pakket når den kom til deg og esken ikke hadde noen merkbare skader så kan det tyde på hensynsløse mennesker som bare har slengt den opp på en skitten benk og dermed ripet opp kabinettet. Tatt bilder av skjermkort som lå løst samt ripene er det første jeg ville gjort, så hadde jeg sendt mail asap. Slike ting nytter det somregel ikke å drøye med for lenge.

Nei, en ny skjerm skal ikke ha fettflekker...

Men funker monsteret som det skal ellers? kjører den tunge spill som ingenting? Isåfall ville jeg ikke reklamert på hele sjitn, heller feilsøkt litt på egen hånd(eller via smarte hoder her) og funnet ut hvilken komponent som er synderen :)

3 rep

Det er 2:)

de kan reparere den to ganger men du kan ikke kreve ny før den igjen er istykker for tredje gang. Det må da dokumenteres av serviceman eller butikk at den igjen er ødelagt

Ta bilder av skadene og send mail er vel det beste du kan gjøre, hvis den var forsvarlig pakket når den kom til deg og esken ikke hadde noen merkbare skader så kan det tyde på hensynsløse mennesker som bare har slengt den opp på en skitten benk og dermed ripet opp kabinettet. Tatt bilder av skjermkort som lå løst samt ripene er det første jeg ville gjort, så hadde jeg sendt mail asap. Slike ting nytter det somregel ikke å drøye med for lenge.

Nei, en ny skjerm skal ikke ha fettflekker...

Men funker monsteret som det skal ellers? kjører den tunge spill som ingenting? Isåfall ville jeg ikke reklamert på hele sjitn, heller feilsøkt litt på egen hånd(eller via smarte hoder her) og funnet ut hvilken komponent som er synderen :)

Ja, den kjører spill forsåvidt greit, den takler ikke spill som Crysis spesielt godt, men det er det vel få PC-er som gjør.

Jeg har ikke sammenlignet PC-en med andre PC-er med samme oppsett, burde vel kanskje gjøre det. Sendte melding til forbrukerrådet i går. Skal skrive hva de svarte så snart jeg har fått e-post fra dem. :)

Ett spørsmål, om jeg sender inn kun skjermen, vil dette telles som en reparasjon, altså er det bare en reparasjon igjen til jeg kan få hevet kjøpet?

3 rep

Det er 2:)

de kan reparere den to ganger men du kan ikke kreve ny før den igjen er istykker for tredje gang. Det må da dokumenteres av serviceman eller butikk at den igjen er ødelagt

Det sier jo seg selv at det må dokumenteres at den ikke funker etter 2. rep. Blir jo litt rart om man kan levere inn til 2. rep og heve kjøp uten å få bekreftet at den er ødelagt nok en gang. :)

Så: 2 forsøk på rep, og funker den ikke da = heve kjøp.