Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Zaxo

Trådløst nett

Recommended Posts

Jeg har nå fått trådløst nett etter at jeg flyttet. Jeg er fullstendig klar over hvilke problemer trådløst nett bringer med seg og jeg er igrunn kun nyfiken på hvorfor det skal være slik.

For det første vil jeg gjerne vite om det er et verktøy man kan ha gående et døgns tid som analyserer når man pinger ut og rapporterer dette. Kunne trengt å vite om dette skjedde så ofte som jeg tror eller om det skjer sjeldnere. Kanskje er det en viss tid på døgnet det er verre enn andre?

Oppførselen på denne "ping-out"n er som følger; mistende nett i ca 10 sekund samt at alt som krever konstant pålogging dropper (spill over nett og msn/irc/iChat).

Til slutt er jo selvsagt spørsmålet om det finnes en "kur" for dette. Er ruteren satt slik at den refresher et eller annet en gang i halvtimen, noe jeg kan fikse på?

Kan være greit å vite at jeg har telenor, sikkert den billigste linjen 1200/250. Ruteren er jeg noe usikker på egentlig, men kan sjekkes.

I det ene spillet jeg har prøvd ble dessuten reaksjonstiden utrolig lang. Skal sjekke css også for å se om den blir noe bedre der.

Om dette blir et stort problem for meg blir det å skaffe kabel og heller betale mitt eget abonnement.. Men dette krever en del og jeg vil gjerne slippe det!

Mvh

Zaxo

The problems continue!

Prøvd å gå via strømnettet isteden ? (hvis det er mulig) Burde fungere bedre og mere stabilt.

Var ikke dette noe med "Wireless Zero Configuration"? Jeg tror det er slik at hvis du bruker driverne/softwaren fra produsenten av trådløskortet så må du disable den nevnte servicen. Prøv å google for mer presis informasjon (jeg har ikke dette problemet på noen av mine laptops så jeg har det ikke helt i fingrene).

Det skal jeg gjøre vettu. Vil også nevne at frua datt ut helt samtidig som jeg gjorde alle gangene.. Hun sitter på en mac.

Usikker på hva steiner mener.. Tror ikke det fungerer. (eller, vi har lyse til strøm og de kan jo også gi nett. Men da må kabler legges inn i huset.. Om det var det du tenkte på)

Det skal jeg gjøre vettu. Vil også nevne at frua datt ut helt samtidig som jeg gjorde alle gangene.. Hun sitter på en mac.

Usikker på hva steiner mener.. Tror ikke det fungerer. (eller, vi har lyse til strøm og de kan jo også gi nett. Men da må kabler legges inn i huset.. Om det var det du tenkte på)

jeg har selv benyttet dette: Nettverk/HomePlug/Powerline er oppe på 1-2-3 bare å plugge i strømkontakten. Jeg har benyttet meg av dette pga at jeg ikke ville ha trådløst rett ved ungene.

Sjekk: Erfaringer

Hadde problemer med dårlig trådløsdekning og mye av-/påkoblinger. Plugger den ene boksen i ved ADSL-boksen i kjelleren og den andre på loftet i andre enden av huset. Linja er kjapp og stabil, og jeg er absolutt fornøyd!

Eneste minus er at boksene bør stå direkte i vegg for å få minst mulig støy fra andre apparater (kan være problem om man har få vegguttak), og at installasjonen ikke var selv-forklarende (men gikk helt greit da jeg fant frem brukermanualen).

Har du sjekket evt. radioforstyrrelser? Husk at WiFi bruker ISM-båndet. Samme gjelder f.eks. Bluetooth og en del trådløse telefoner osv. Greit nok at f.eks. Bluetooth sannsynligvis kun vil føre til redusert hastighet for begge pga. frequency hopping, men kombinert med en del andre ting kan det føre til store problemer.

1.: Oppdater driver.

2.: Oppdater router.

3.: Bytt kanal på router.

4.: Slå av kryptering.

5.: Aktiver MAC låsing på router.