Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
farao

Fremskrittspartiet

Recommended Posts

Er det virkelig så mange mennesker som stemmer Frp? Det er direkte skummelt å se at dette partiet har så stor oppslutning. De fleste av partiets politiske ideer virker helt blåst uten å tenke på konsekvenser for fremtiden.

Ta er brannfakkelen kastet ut. Håper på en god diskusjon.

For å helle på litt mer bensin:

m20080822.gif

Og hva skal vi stemme?

Etter en periode nå med en finansminister fra SV så tyr jeg heller til en radikal høyre finansminister en en periode til med Kristin Halvorsen ihvertfall.

Hva er fanesakene til Frp? Nå kan man si mye negativt om Frp, men er det noen som virkelig står på for å få til bedre helsetjeneste, helseomsorg og bedre vilkår for de eldre så er det ihvertfall Frp.

Kommer fra en del av landet der vi har opptil flere kommuner som har Frp ordførere. Og jeg kan ikke akkurat si det går så himla dårlig i disse kommunene. Tvert om så virker det som om disse kommunene gjør det bedre enn mange av sine naboer, til tross for omtrent like vilkår.

Er ingen Frp man selv, men heller mot høyresida i politikken.

Bare det at de vil fjerne fylkeskomunene er grunn nok til å stemme FRP, her vil de jo spare inn mange penger som kan gå direkte til komunene. Dermed vil det finnes mer penger til helsetjenester, politi o.s.v

Se på Os komune.. De ble spådd nedenom og hjem når de ble landets første FRP-komune. De økte oppslutningen ved forige komunevalg med over 20% så noe må de jo gjøre riktig. 3/4 av befolkningen i Os er fornøyd. Tipper resten er 120% religiøse og stemmer Krf..

Jeg tror grunnen til at mange stemmer Frp er at de kanskje ikke har satt seg så godt inn i politikken deres, eller kanskje fordi de mangler gode alternativer. Mange av de andre partiene har jo kastet seg inn i en slags heksejakt for å prøve å felle Frp, istedet for å fokusere på sin egen politikk og hva som er galt med den i det store og hele.

Nå skal ikke jeg si at Frp-velgere er dumme, men jeg har en mistanke om at vi betaler skatt for en grunn, og jeg kan vanskelig se at sykehusene/eldreomsorgen/veiene kommer til å bli så mye bedre om vi betaler MINDRE.

Det er vel ingen hemmelighet att stat, fylkeskommune og kommune er de største verna bedriftene vi har i dette landet.

Har god forståelse av enkelte av regnestykkene til FRP høres merkelige ut, men de kommer jo også samtidig med ganske gode argument for steder de vil skjerpe inn. De vil gi mer direkte til kommunene, samtidig som de vil legge ned fylkeskommunen. Hvor mye penger vi kaster bort i fylkeskommune aner jeg ikke, men her er det snakk om milliarder å spare.

Når det gjelder eldreomsorg, så har jeg troa på å legge mange av disse tjenestene ut på anbud. Jeg kan dra en sammenligning på kommunale, og private barnehager. Her ser vi jo att private barnehager er billigere for kommunen, og den gir samme resultat. Dette er rett og slett fordi att kostnadskontrollen i privat sektor er så utrolig mye bedre og strammere. Her er store beløp å hente.

Nå skal sant sies, att å legge ting ut på anbud ikke alltid kan være beste løsning noe som feks ferje kan være ett eksempel på. Men i teorien så er anbud en bra ting, så sant anbudskriteriene blir lagt til rette.

Det å hetse FRP er vel beste reklamen de kan få. Se på Thorbjørn Jagland i dagens avis. Mener det var Dagbladet. Han roser FRP politikerene fordi de er flinke å møte opp i stortinget og er eksepsjonelt flinke til å sette seg inn i sakene før de uttaler seg. Dette er utrolig bra sagt av vår Stortingspresident som også har vært både statsminister og utenriksminister for AP for den som er gammel nok til å huske det :lol:

Dette viser jo att Frp er voksne og oppegående folk det også. Er drittlei av alle som syter over hvor godt Frp gjør det på meningsmålinger. De får begynne å skape resultater de andre partiene også så skal ihvertfall jeg være fornøyd. Men for å si det slik. Min stemme går nok ikke til Frp neste gang heller :wub:

Jeg tror grunnen til at mange stemmer Frp er at de kanskje ikke har satt seg så godt inn i politikken deres, eller kanskje fordi de mangler gode alternativer. Mange av de andre partiene har jo kastet seg inn i en slags heksejakt for å prøve å felle Frp, istedet for å fokusere på sin egen politikk og hva som er galt med den i det store og hele.

Nå skal ikke jeg si at Frp-velgere er dumme, men jeg har en mistanke om at vi betaler skatt for en grunn, og jeg kan vanskelig se at sykehusene/eldreomsorgen/veiene kommer til å bli så mye bedre om vi betaler MINDRE.

Kanskje du burde sette deg bedre inn i programmet til FrP også?

Det er da ingen som sier at vi ikke skal betale noen skatt, poenget er vel hva vi får igjen for det vi betaler. Jeg kunne gjerne betalt 95% skatt jeg om det var gratis å bo, gratis mat på butikken, gratis biler, gratis bensin osv. Problemet i Norge er IKKE at vi har for lite penger. Vi har mer enn nok penger. Problemet er å bruke de på en fornuftig måte. Sykehus/eldreomsorg/veiene blir ikke så mye bedre om vi betaler mer i skatt heller, så lenge vi har dagens system. Feks er vei-finansieringen i Norge helt på trynet. Hvilke andre store offentlige prosjekter blir finansiert på den måten?

Ett spørsmål som man burde spørre seg...

Vet DU politikken til partiet du stemme? Er det virkelig noen som har lest programmet til partiet du stemte på.....

Trur svaret er nei på de fleste..

De fleste av partiets politiske ideer virker helt blåst uten å tenke på konsekvenser for fremtiden.

Dette skytset slår jo direkte tilbake på dagens rødgrønne regjering, som du later til å forsvare. Trenger jeg nevne flere ord enn 'forskning', 'infrastruktur', 'utdanning' og 'forsvaret' her? Nok til å kaste dette landet ut i natta på mange måter, om de får herje fritt. Nå skal det ikke garanteres at Frp egenhendig klarer å ordne opp i dette om de får muligheten, men forslagene deres overgår LANGT det vi har sett (eller ikke har sett) hittil av venstresiden. Tror Frps pågangsmot og nytenkning kombinert med Høyres modereringsevne er veien å gå. Et Frp med absolutt flertall blir som å kaste terning med politikken.

Det alle skal merke seg her er forskjellen på forslag/fremming og gjennomføring. Frp-koden er enkel og grei, tilby folk alt det de savner og flotte billedlige løsninger på alle de problemene norges samfunn står ovenfor, vips - stemmer i hopetall.

Dette var akkurat det samme sv drev og styrte med før de kom i posisjon. Saken er enkel og grei, i det norske samfunn brukes det allerede for mye penger, inflasjon truer og derfor har renten måttet bli satt opp 13 ganger så langt, for å hindre oss i å bruke mer penger. Dette inkluderer også staten. En regjering har en rekke hjertesaker og mye annet som presser på som de vil få gjennomført. Men så lenge det er knapphet på pengebruk så kan ikke alt gjennomføres på noen år, man må tenke langsiktig. Tror dere virkelig at ap hadde latt norske skolebasseng være tomme hvis de hadde mulighet til å fylle? Tror dere virkelig regjeringen lar eldreomsorg råtne som den gjør, hvis de hadde hatt penger de kunne brukt for å fikse det? Slike avisoverskrifter hadde jo glatt fikset gjenvalg og 4 nye år med makten.

Vil dere ha en forandring i retning mer liberalt styre med en sunnere økonomisk tenkning og mer tilrettelegging av skatter og avgifter mot den enkelte, så er høyre det eneste partiet som har en bærekraftig politikk. Frp sin anbudpolitikk har vi sett konsekvensene av i oslo i flere år allerede, der er det opp til de enkelte bydelene å bestemme om det skal være anbud eller offentlig, jeg har alltid bodd i en høyre/frpbydel og mistet min farmor på sykehjemmet pga det, antall pleiere på vakt ble kuttet ned med 70% på et år etter at det private tok over. Effektivt lønnsomt? Helt sikkert. En verdig avslutning på livet? Ikke faen.

FRP kommer til å måtte forholde seg til akkurat de samme økonomiske leveregler som alle andre partier, ja de kan omprioritere noe ved å legge ned fylkeskommunen og kutte i kultur, men det vil ikke på langt nær gi nok penger til alt det de lover. Da må de prioritere og bare gjennomføre noen få av tingene, og da vil drifter-velgerne svinse videre igjen til et annet parti som lover gull og grønne skoger. Det er bare synd de kommer til å dra med seg høyre i dragsuget.

FRP i kommuner og evnt FRP i regjering er to helt forskjellige ting. De har sikkert gode enkeltordførere, men det har alle partier. Det er mye rare sammarbeid i kommunene, der partier som aldri ville samarbeidet på stortinget er allierte smile.png

I regjering derimot har jeg ikke stor tro på FRP. De tar ut mye oljepenger og opererer dermed med helt andre budsjetter enn alle de andre partiene. Problemet er bare at etterhvert skjønner de at de faktisk ikke kan bruke disse oljepengene, også ryker mye av løftene.

FRP vinner på enkel retorikk, som fenger enkle folk eller folk som ikke er så veldig interrisert i politikk.

OK.. La oss ta ett eksempel.

Veibygging i Norge. Her kom statens vegvesen å sa att dersom man kunne bygge lengre traseer når man først satte igang så ville man kunne spare nok penger til å bygge en 10felts motorvei mellom tønsberg og Oslo. Og dette gjaldt bare de siste 20årene. Det er mye flisespikkeri i dagens norge som gjør att ting koster mer enn det burde.

Men for all del. Er enig i att høyre er det partiet på høyresiden i politikken som har den mest bærekraftige politikken. Ikke minst, om du leser partiprogrammet deres så har de også en hel rekke med tiltak for å forebygge, feks rusmisbruk. Ett av de partiene som bruker mest energi på forebyggende tiltak. Meget bra.

Men ikke faen om jeg stemmer AP, SV, V, SP eller noe i den dur mer.

OK.. La oss ta ett eksempel.

Veibygging i Norge. Her kom statens vegvesen å sa att dersom man kunne bygge lengre traseer når man først satte igang så ville man kunne spare nok penger til å bygge en 10felts motorvei mellom tønsberg og Oslo. Og dette gjaldt bare de siste 20årene. Det er mye flisespikkeri i dagens norge som gjør att ting koster mer enn det burde.

Men for all del. Er enig i att høyre er det partiet på høyresiden i politikken som har den mest bærekraftige politikken. Ikke minst, om du leser partiprogrammet deres så har de også en hel rekke med tiltak for å forebygge, feks rusmisbruk. Ett av de partiene som bruker mest energi på forebyggende tiltak. Meget bra.

Men ikke faen om jeg stemmer AP, SV, V, SP eller noe i den dur mer.

Enig der da

FRP vinner på enkel retorikk, som fenger enkle folk eller folk som ikke er så veldig interrisert i politikk.

Den analysen din tilsier at du bør stemme FrP ved neste valg.

Jeg er en enkel person som ikke bryr seg om politikk? En FRP velger hadde sannsynlighvis aldri giddet å argumentert for partiet engang.

FRP er som Thatcher i England, og det kommer til å bli et reint hælvete å redde Norge etter fire år med rasering om de kommer inn på stortinget.

Nå er ikke jeg FrP-mann, av diverse grunner, men jeg syns FrP bringer frem gode poenger og interessante løsninger på forskjellige områder. Så jeg tar gladelig imot H og FrP i 2009 ' />

Som nevnt over her så sliter Høyre stort med karisma, noe de burde fikse. Røe Isaksen ta over for Erna-mor så hadde man fått retta opp i det p

AP er ihvertfall møkk, og må si det er like overraskende at så mange stemmer AP som det er at så mange stemmer FrP

Jeg er en enkel person som ikke bryr seg om politikk? En FRP velger hadde sannsynlighvis aldri giddet å argumentert for partiet engang.

FRP er som Thatcher i England, og det kommer til å bli et reint hælvete å redde Norge etter fire år med rasering om de kommer inn på stortinget.

Nå skal jeg gjøre nettopp det. Og at du ikke bryr deg om politikk gjenspeiler seg i din totale uvitenhet om, akkurat politikk.

For det første litt historie.(Du var sikkert borte den timen på skolen) FRP var på stortinget første gang i 1973. Da under navnet ALP («Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep»)

På valgdagen (10. september 1973) viste det seg at de gamle vanetenkende maktpolitikere tok feil. Med sverd og eggelikør som varemerke raste Anders Lange inn på Stortinget, fulgt av Erling Erland fra Rogaland, Erik Gjems Onstad fra Akershus og Harald Slettebø fra Hordaland. 5,01 % av velgerne ga ALP sin stemme. I alt fikk partiet 108.000 stemmer.

Ved valget i 75, kom ALP under sperregrensen pga at Anders Lange døde og ALP mistet mange velgere. De var uten stortingsrepresentanter frem til valget i 81. Da hadde Carl I. Hagen vunnet formannsvalget på Landsmøtet på KNA - hotellet i Oslo i 1978 og begynte det møysommelige arbeidet med å bygge opp partiorganisasjonen.

Etter det har FRP vokst til å bli landets største parti. (Siste gallupmålinger)

At partiet får så stor oppsluttning, kan vi nok takke de rød/grønne for. De er mer opptatt med å svartmale FRP enn de er av å gjøre jobben sin for tida. Nemmeligt å styre landet. Og det gjør de vist. Helt på skakke. Renta stiger, NATO hovedkvarteret skal flyttes midt inn i en by i nord, og de gammle har det bare verre og verre. Alt dette i tillegg til tusenvis av prostituerte nigerianere som får boltre seg utfor slottet og ellers i Karl Johan.

Beklageligvis så er ikke du den eneste som har blitt hjernevaska av besteforeldre/foreldre om at FRP er fyfy og at det er AP (avgiftspartiet eller arbeiderpartiet eller hva det nå var de sko være) som var verdt å stemme på. Skal ikke legge under stolen at AP har gjort mye bra, før 1970. Tidene forandrer seg og nå er det på tide at det eneste partiet som ikke har fått sittet i regjering og bevist at de lyver, kan få prøve seg. Det kan jo være det blir bedre her i landet. Kan ihvertfall ikke bli værre.

Her kan du jo lese Prinsipp- og

handlingsprogramet for 2005-2009. Så kan du jo forklare oss hvorfor det blir "et reint hælvete å redde Norge etter fire år med rasering om de kommer inn på stortinget"

Jeg kan historien min om FRP og Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep smile.png

Akkurat som at historien til Rødt stadig blir brukt i mot oss velger jeg å bruke BÅDE historien og nåtiden mot dere! Partiet ble starta med økonomisk støtte fra Apartheidregimet i Sør-Afrika, og det sier jo noe om hvem FRP faktisk støtter, og hvem de har sympati med. Erik Gjems Onstad har vært profilert for partiet, og er også profilert som patriot, som til tider grenser mot rasisme (blir feil å bruke nazisme, fordi han er nasjonalpatriot, men kjempet jo mot nazismen). Senest var saken hvor han ville gi penger til Benjamin Hermansens drapsmann.

Jeg bare måtte nevne dette, fordi det sier litt om hvilke folk og hva som rører seg bak fasadene i et slikt parti, og hvordan det har vært tidligere. Jeg skal ikke grave meg ned i historien, men se på de faktiske realitetene i dag:

Problemet til FRP er at de faktisk lager dårlig politikk. Jeg er uenig i Høyre sin politikk, men det er fortsatt ikke dårlig politikk. Det er fordi Høyre har flinke representanter og mye bra folk, som veit hva de driver på med og argumenterer godt for sitt syn. Jeg er uenig, men kan likevel se at mange av deres løsninger vil føre til det de ønsker.

FRP derimot har skapt en stor grøft mellom seg selv og ALLE ANDRE partier. FRP har kortsiktige, lite gjennomtenkte og skadelige løsninger. Det er ofte FRP sin verdipolitikk (som er helt forkastelig) som får mye oppmerksomhet. Men det mest hårreisende er økonomipolitikken. Løsningene her er korttenkte og FRP ser på verden uten å se seg til sidene. De tror kun på sine egne løsninger.

Ett eksempel er statsbudsjettet. Her opererer FRP med et helt annet budsjett en ALLE ANDRE pga oljepengebruk. Litt som doping i sport. Det de ikke informerer om er hvor farlig det kan være for Norges økonomi som en helhet å pumpe ut alle disse oljepengene. For de vil ikke løse alle våre problemer. Og samtidig som pengebruken øker kraftig blir store områder nedprioritert.

Jeg er redd for hvordan det går med kollektivtrafikken, jeg er redd for velferdsstaten og jeg er redd for kulturnorge. Og jeg tror neppe det er tilfeldig hvordan FRP prioriterer. For jeg tror noen i partiet faktisk ser at å bygge ned velferdsstaten, privatisere og ødelegge kulturen er dumt. Men de er så kyniske at de ser at deres velgere ikke bruker kollektivtrafikk, og deres velger ikke benytter seg av det kulturtilbudet vi har i dag i Norge. Deres velgere er også så dumme at de ikke har skjønt at de tjeneste som frafaller fra det offentlige må betales av egen lomme...

Om vi får ett FRP-styrt samfunn over lengre tid er konsekvensene umulige å se. Ikke bare er det sånn at det tar jævla kort tid og rasere noe, og jævla lang tid å bygge det opp igjen. Det er også sånn at samfunnet blir jævla polarisert om vi får en stor mengde FRPere på ene sida, og fornuften på den andre. Om unge vokser opp uten kulturtilbud og uten en velferdsstat vil de ikke tenke på de som en mulighet. Det blir som å vokse opp i USA. For de rikeste funker det sikkert, men for de andre blir det et reint helvete.

Det som sannsynlighvis skjer om FRP blir valgt inn er at det føkker opp, og AP/SV må inn og bygge opp, også blir folk lei av oppbyggingen og stemmer inn noe liberalistisk piss igjen.

Det jeg iallfall veit sikkert er at om FRP blir regjeringsparti er det ingen tid å miste. Man kan ikke forhandle med dem som me de rødgrønne, man må handle med en eneste gang. Siv Jensen skal få et hælvete om hun blir statsminister, og forhåpentlighvis holder hun ikke hele perioden en gang før folk har fått øyna opp for hvor jævlig dette er.

FRP er som en ballong med dritt, den kan sikkert se fin, søt og lur ut en stund, men når den blåser seg opp og sprekker blir dritten spredd utover et jævla stort område.

Ja der røpte du jo at du stemmer komunistisk ja.. De tar jo vare på menneskerettighetene. Offentlige hennrettelser på idrettsarenaer. Rart det ikke ble noen slike på avsluttnings seremonien.. :lol:

RV har jo kjempeoppsluttning..

Jeg vil at folket skal bestemme. Velger flertallet FRP er det ikke en sjit andre partier kan gjøre med det.

Du påstår at 30% av norges befolkning er dumme. Hvor smart høres det ut? Halvparten av de stemmene som dagens regjering har mistet er pga at de prøver å svartmale FRP sin politikk istedenfor å fremme sin egen. Hva gjør FRP? Joda.. De gjør nettopp det. Fremmer egen politikk og sanker stemmer. Noen som bør lære her..

Ja der røpte du jo at du stemmer komunistisk ja.. De tar jo vare på menneskerettighetene. Offentlige hennrettelser på idrettsarenaer. Rart det ikke ble noen slike på avsluttnings seremonien.. :lol:

RV har jo kjempeoppsluttning..

Jeg vil at folket skal bestemme. Velger flertallet FRP er det ikke en sjit andre partier kan gjøre med det.

Du påstår at 30% av norges befolkning er dumme. Hvor smart høres det ut? Halvparten av de stemmene som dagens regjering har mistet er pga at de prøver å svartmale FRP sin politikk istedenfor å fremme sin egen. Hva gjør FRP? Joda.. De gjør nettopp det. Fremmer egen politikk og sanker stemmer. Noen som bør lære her..

Herregud mann, her skyter du deg selv KRAFTIG i foten.

For det første sammenligner du det norske politiske partiet Rødt med enkelte regimer som bedriver "Offentlige hennrettelser (med to n'er) på idrettsarenaer" som du sier. Det i seg selv er en fantastisk måte å undergrave seg selv på. Men når du i tillegg presterer å kalle partiet RV, som ikke finnes lenger, men hvis etterfølger nemlig er partiet Rødt, da klarte jeg virkelig å miste den lille troen jeg hadde på at du hadde noe vettugt å si.

RV har jo kjempeoppsluttning sier du også. Hvis du spør 50 personer om de forskjellige ungdomspartiene til partiene i Norge så skal du nok se at det partiet som blir nevnt mest er Rød Ungdom, nettopp fordi de bemerker seg på en måte som gjør at folk husker dem!

Du sier også at FRP aldri går ut i media for å henge ut andre partier. Jeg vet ikke helt om du har hørt eller sett en person ved navn Siv Jensen i debatt?

Jeg sier ikke mer.

Martyrium, har forståelse for mange av argumentene dine, men er mye som er lite gjennomtenkt fra bunnen av. Det virker som sosialistpropaganda som bare har det formålet å svartmale alt, og fremme sin egen 'utopianske' løsning på alt. FRP kan ikke slås med svartmaling og uthenging.

FRPs politikk må slås med - ja, nettopp - politikk. Det må bevises at det de står for, VIL føre til katastrofe for landet. Tok meg god tid til å lese igjennom større deler av standpunktene deres for å få med meg det som gir meg godt grunnlag å diskutere om, og både møte motargumenter med og eventuelt bekrefte motstanderes påstander. Og jeg vil ta utgangspunkt i disse, ikke hva enkelte partipolitikere mener. Alle politikere lyver uansett, uavhengig av parti. Men de er ikke forrædere.

Jeg er blå. Gjerne mørkeblå. Jeg vil se den rødgrønne regjeringa brenne. Men jeg vil vite hva jeg stemmer på, når jeg stemmer blått i 2009. Og skremselspropagandaen fra de som hater FRP, må jeg finne ut om har rot i virkeligheten. Gjør jeg en kjempetabbe om jeg stemmer FRP? Får jeg det motsatte av hva jeg egentlig ville? Eller kanskje jeg blir mer 'akseptert' av enkelte om jeg stemmer Høyre, selv om det er ett fett.

Norge trenger først og fremst bedre skole, infrastruktur, forsvar, eldreomsorg, sykehusbehandling, kriminal-, innvandrings- og avgiftspolitikk nå. Og vi trenger å få mer ut av de pengene vi har. Dette er fakta. Og mye av administrasjonen i dette landet har ikke vært endret på 50 år. Nå kommer det et parti som vil kaste all 'kunstig' administrasjon på dør.

FRP vil nok også finne ut at oljepengene ikke kan brukes i tide og utide, men de pengene som spares inn ved f.eks. å kutte støtten til ikke-levedyktig kultur for sære folk, tiltak mot trygdesnylting, fånyttes u-"hjelp", pengeslukende innvandrings- og kriminalpolitikk (kvalitet over kvantitet folkens!), vil kunne flyttes over der de trengs mest. Norsk infrastruktur er nær Europajumboen. Forsvaret, som en gang var i verdensklasse i forhold til innbyggertall, utsettes for den pasifistprioriteringa vi så på 30-tallet (som resulterte i total katastrofe). Og hvor er politiet? Flere og flere nordmenn ser ut til å få øynene opp for kriminaliteten, nå som det er så lønnsomt! Skolene er i ferd med å tape barne- og ungdomsgenerasjonen, som skal bygge landet videre. Hvilket forbilde har politikerene vært for de?

Det får være nok katastrofesnakk fra meg, men dette er det Norge står overfor nå. De rødgrønne feilet, og skapte flere og større problemer enn de var i stand til å løse. Miljøet? Massevis av symbolske avgifter som skal redde verden. Klimaet kan ikke bestikkes.

FRP har alle sakene festet i sitt program. Ikke bare fine ord om ditt og datt som så mange sier, men også eksempler på hvordan noe kan løses. Mange av løsningene de var de første til å foreslå, er prøvd ut i mindre skala - med suksess, men er større eller mindre grad forkastet av venstresiden av prinsipielle grunner.

Den jevne FRP'er fremstilles gjerne som dum. En som kanskje bør tilgis når han innser hva han har gjort, om han finner "den gode sti" igjen. Den gode stien er sosialdemokratiet. Kanskje. AP er kanskje partiet 'for folk flest'. De har gjort en god jobb før, men de henger ikke med lenger. Hva i granskauen driver Kolberg med? Gode partier utstråler selvsikkerhet. Ikke dumdristighet, men et slags "vi vet hva vi vil, vi vet hva vi gjør". Den jevne FRP'er tror like mye på deres partis politikk som alle andre partiers jevne velgere. Rødt har aldri mer enn et par prosentpoeng. Kommunismen er bevist at hører hjemme i samme ideologiske søppelbøtte som fascismen. Ihvertfall så lenge feilbarlige mennesker styrer. Er par prosentpoeng har ikke fått det med seg. Et par prosentpoeng som har heller labre historiekunnskaper og virkelighetsoppfatning. Hvem er dum?

FRP bør få sin sjanse, med hjelp fra Høyre. SV feilet fatalt. SV ble kasta rett ut i problemene og gikk seg vill. Kanskje FRP også klapper sammen. Men lista ligger heller ikke høyt for å gjøre ting bedre. Vi har det godt her i landet, inntil videre. Men den framtida ser ikke lys ut, når det ikke er penger igjen til velferden. Når halve landet heller snylter eller ser etter hver eneste lille mulighet for å kunne snike seg unna avgifter istedet for å bli belønnet gjennom å arbeide. Skal vi pøse på med oljepenger da? Hva med inflasjonen? FRP har infrastruktur, forskning og næringsliv høyt prioritert. Og gjennom forskning kommer klimapolitikken. Høyre er også næringslivets parti. De har begynt å tenke på at vi må finne noe annet å leve av snart. Vi må ha noe bærekraftig godt i gang her når oljeplattformene går tørre eller blir bannlyst. Og å bannlyse føler jeg at Rødt hadde gjort så fort råd var, til planetens beste, men uten å tenke det spor på vår egen morgendag...

Joseph Stiglitz, nobelprisvinner i økonomi mener vi burde brukt mindre, ikke mer av oljepengene. Siv Jensen slår tilbake og mener alt funker fett så lenge vi bruker pengene riktig :lol: