Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
farao

Fremskrittspartiet

Recommended Posts

De hadde nok fått endra på en del ting,ja. Og situasjon i deler av Afrika i dag så ville det vært til det bedre (for kan vel ikke bli verre tongue.png )

Vi er vel enige om at stort sett all form for bistand ikke virker. 50 år med bistand har IKKE fått ett eneste land ut av fattigdommen!! Hvordan er det mulig å argumentere MOT det! The proof of the pudding is in the eating" som det heter på nynorsk. Mikrofinans initiert og drevet lokalt er vel det som er unntaket som bekrefter regelen.

Kina investerer i Afrika kun ut fra egeninteresse. De bringer med seg ALT de trenger for å bygge det de trenger for å hente ut råvarer. Til og med arbeidskraften. Det kryr av kinsere i enkelte deler av Afrika.

Jeg er ikke endel av "vi" iallefall. "50 år med bistand" er jo bare tull. les om hva slags bistand vi har gitt de siste 50 årene, så skjønner du hvorfor. Lånene de fikk og fortsatt har, har gjort at de nesten ikke har hatt en sjanse til å bygge seg opp. Igjen så kan jeg henvise til de stedene det går mye bedre nå enn for 50 år siden. Husk at Afrika aldri har vært vestlig, så det må ikke bare gjenoppbygges, det må bygges fra bunnen av. Det vil også nesten være umulig å dra 1 land ut av fattigdommen, hele kontinentet må dras opp samtidig, eventuelt region for region. Jeg mener heller ikke bistand alene kan bygge opp landene, det må de gjøre selv. Men bistand kan hjelpe dem å gjøre det litt raskere, og få det til å gå litt mykere. Som Keyman nevner og som jeg er enig i, så nytter det ikke å ta landsby for landsby, man må ta store deler samtidig.

Vi kan jo ikke bare gi opp Afrika. En gang må vi jo ta nytte av det kontinentet óg, og jo før de kommer seg på fote, jo bedre. Å tro at det vil komme på rett kjøl og plutselig bli kristne og få vestlige verdier, kle på seg og begynne å bruke prevensjon aktivt av seg selv er jo ønsketenkning som jeg tror de fleste skjønner. Kina sin fordel er at de har uendelig med arbeidskraft, det har ikke vi, men vi kunne likevel bidratt mye mer i Afrika enn vi gjør. Kanskje til og med tjene penger på det etterhvert, verden ville iallefall økonomisk sett være veldig godt tjent med alt det fantastiske Afrika kan tilby.

Hvor skal jeg begynne zillyDuck? Du har jo blitt griseeid i denne tråden tidligere, men skjønner tydeligvis ikke når slaget er tapt.

Det er ikke snakk om å gjøre Afrika til vesten. Det er ikke snakk om å gi opp Afrika. Det er snakk om å slutte med et system som har vist seg å være en stor FAIL over hele linja. Når noe ikke virker etter hensikten så bør man slutte med det. Vanskeligere er det ikke. Jeg tror at Afrika hadde klart seg bedre uten at store beløp blir pumpet inn hvert eneste år.

Afrika trenger ikke penger, de trenger industrinæring og arbeidsplasser...

Så en doc. på det der, og samtlige av afrikanere sa at vesten fucker dem bakfra, og pumper inn paller med overskuddsvarer(b.l.a. løk fra nederland.. poteter osv..) slik at Afrikanere selv ikke får solgt NOE av sine egenproduserte varer pga de blir for dyre i forhold. Dette fører da til at de legger ned gårdene sine og må finne på noe annet(hva det er kan vi jo bare tenke oss til..)

Problemet er jo at de store firmaene tenker penger, penger, penger, og bryr seg nada om lile Mbabwe ikke får solgt sine poteter og må legge ned familiedriften sin, da kjøper jo han også varene dems og de er tjener enda mer...

Kort sagt det som skjer er jo at de blir så fattige at de ikke har råd til mat selv, og må håpe på gratis mat fra vesten via røde kors eller redd barna.... så alle pengene våre går til å dekke et behov som store vestlige selskaper har skapt.. Isteden for å gå til kjernen av problemet så prøver de bare å holde hodet over vannet. Dette er garantert en "fin" balanse som store selskaper har tatt med i beregningene, og det ville ikke overraske meg om mange av de som flommer over det afrikanske markedet gir en liten brøkdel av fortjeneste sin "tilbake" til samfunnet kun for å ha sitt på det tørre.

Men dette er ikke Norges problem, Afrikanske ledere må selv slutte å oppføre seg som korrupte idioter og godta at hele kontinentet deres blir overkjørt av vestlige selskaper som kun ser fortjeneste og ikke mennesker.

lurer på hva dere som er så sykt anti-støtte tenker om forslaget mitt om sletting av gjeld mot øremerking til oppbygging?

Jeg har ikke noen tro på at øremerking vil fungere i praksis (lederne har alltid melet sin egen kake, og jeg tror de vil fortsette med det), men tanken er forsåvidt god.

Da disse landene fikk milliarder i støtte og lån for et par tiår siden var det jo egentlig meningen at pengene skulle brukes til oppbygging etc, men det hindret dem ikke i å heller bruke dem på gull-toalettseter i presedentens private palass...

ja?

Norge har slettet en del gjeld gjennom å be pent om at de bruker det på infrastruktur, norge er naive. Hvis man derimot gjennom de store landene sletter feks et avdrag mot at de bruker det fradraget på noe øremerket, feks gjennom utbygging av et kraftverk som vil komme landet til gode?

prost:

regner med du har kilder og historie som ligger til grunn for kommentar om at vestlige lands lån bare har gått til tull? For jeg vil nå argumentere for at mye bra har blitt gjort, selvom eksemplene om gulltoaletter selvfølgelig er flittig brukt i tabloidpressen.

Kom forresten akkurat hjem fra studenterforeningen sitt arrangement i oslo hvor Gahr Støre holdt et times innlegg om en mulig ny verdensorden, mtp FN sin rolle. Han var enig i at det trengs en revitalisering men kom med sitatet: "fn er ikke skapt for å bringe oss til himmelen, men for å stoppe oss å gå til helvete" noe som jo gir en noe mer nøktern forhåpning til hva FN skal kunne oppnå. Argumentasjonen til folk som Gentrus ble forresten sablet ned som populistisk vrøvl med poenget at FN er mer enn fredsbevarende styrker som opererer i de ukene avisene gidder skrive om det, og at det pr nå er over 100.000 fn-medarbeidere som jobber i ulike konfliktområder men også med humanitær agenda som gjør en strålende jobb, uten at det nødvendigvis omtales som noe operasjon som er vellykket eller ikke vellykket.

Kommentar Gentrus? :)

100.000 fn-medarbeidere som jobber i ulike konfliktområder men også med humanitær agenda som gjør en strålende jobb

Dette faller jo tilbake paa det som har blitt diskutert tidligere; At den humanitaere biten hjelper paa kort sikt, men at idet lange loep, saa er det kontra-produktivt for et lands utvikling og evne til aa staa paa egne ben.

Mine kommentarer har vaert til FN-Operasjoner mtp de vaepnede styrker, og jeg staar fortsatt paa mitt; Kom med eksempler paa vellykkede FN-operasjoner (militaert). Hezbollah som fikk utplassert tusenvis av raketter foran FN-observatoerer i soer-libanon foer sommerkrigen i 06? 2000 britiske soldater som gjorde jobben, 15000 FN soldater ikke klarte paa flere aar i Sierra Leone?

Jeg kan videre nevne organisasjoner innen FN, som f.eks. United Nations Human Rights Council paradoksalt bestaar av land med grove menneskehetsbrudd og bruker mesterparten av tiden sin paa aa kritisere Israel.

Kommentar Gentrus? :)

Ohh, passiv-aggressiv, nice!

Ulandsgjeld til afrika må gjerne slettes, så hadde vi sluppet utrolig mye syt her hjemme ihvertfall. Men jeg undrer meg på: Hvis dette er et så utrolig enkelt og greit virkemiddel, hvorfor har ikke sittende flertallsregjering gjort noe med dette?

Si det, ja. Dette er vel faktisk noe FrP er for, om jeg ikke tar feil(?)

Tror jeg leste for en tid siden at de betaler over dobbelt så mye tilbake på lånene fra 70-tallet, som de får i bistand. Vestlige land har ingen rett overhodet til å fortsette å kreve inn disse banale lånene, så jo før de forsvinner, jo bedre.

Øremerking har jeg ikke noe standpunkt til faktisk. Skeptisk, men godt mulig at det hadde vært en bra løsning. Uansett så bør de bli slettet.

Punky: Bistand =| Penger.

prost:

regner med du har kilder og historie som ligger til grunn for kommentar om at vestlige lands lån bare har gått til tull? For jeg vil nå argumentere for at mye bra har blitt gjort, selvom eksemplene om gulltoaletter selvfølgelig er flittig brukt i tabloidpressen.

Du finner en god del referanser ved søk på "Kleptocracy", f.eks i Wikipedia.

Her er forresten en interessant artikkel om Kinas interesser i Afrika. :)

Men nå er vi ekstremt langt off topic. Mer interessant (i denne topicen) er vel spørsmålet om hvorvidt Fremskrittspartiet kommer til å gjøre bistanden mer effektiv enn det andre partier vil gjøre. I dette spørsmålet føler jeg meg ganske sikker på at de ikke vil gjøre det noe verre, men jeg tviler vel også ganske sterkt på at de kommer med noen nevneverdige forbedringer..

Lånene har nesten utelukket bare gått til tull. Ikke bare til gulltoaletter og vatikaner, men siden renten steg rett etter lånene ble tatt, og råvareprisen falt, så hadde ikke landene penger til å betale dem lenger, og ble tvunget til å kutte i alle de nye ordningene som skulle bygge dem opp og på sikt tjene dem penger til å betale tilbake. Og når de begynte å kutte, så gikk det jo i en spiral nedover, godt hjulpet av inkomptente ledere.

Fra 1981 til 2000 økte gjelden fra 212 milliarder dollar til 2527 milliarder dollar. (..) I etterkant har Verdensbanken og IMF innrømmet at 60-70 % av programmene var mislykket.

edit: Merk, dette kan knapt defineres som bistand, siden mye av lånene ble gitt i vel viten om at pengene kom til å sløses bort.

Fra 1981 til 2000 økte gjelden fra 212 milliarder dollar til 2527 milliarder dollar. (..) I etterkant har Verdensbanken og IMF innrømmet at 60-70 % av programmene var mislykket.

Det der var sykt store tall. Når man da i tillegg ser hvordan store land som usa pøser inn oversubsidiert bomull så all innenlandsproduksjon dauer så kan man lure litt på hva agendaen der nede egentlig er. Trist :)

*kaste bensin på de ullmende glørene*

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=547399

Kjør diskusjon!

Jeg synes Frp finner frem mange usaklige argumenter for å støtte deres halvrasistiske, kortsiktige politikk.

F.eks. dette med atskilt gutte- og jentegym ved svømming. Jeg ble også "utsatt" for dette for mange år siden da det ikke var muslimer i klassen. Det var heller av praktiske årsaker. Selv om islam er bakgrunn for valget hos denne ene skolen i Oslo er det heller et eksempel på integrering.

Jøss, dette var jo ikke noe argument MOT FrP, faktisk et av de bedre jeg har sett FOR :)

Visste ikke at så mange muslimer har kommet med så mange tåpelige forslag. Egen fridag? ta det på avspaseringa da vel, djiz. Frekke og.

** Islam-bank

Ifølge islamsk tro er det forbudt å ta økonomisk risiko og det er heller ikke tillatt å kreve rente på lån. Derfor krever stadig flere muslimer at Norge får egne banker for muslimer der det ikke tas renter på lånte penger.

Kan jeg og få lån i denne drømmebanken? *drømme om null risiko og null rente*

** Grisebilde

Etter flere henvendelser fra muslimer måtte ledelsen ved sykehuset i Kristiansand fjerne bildet av en gris på barneklinikken ved sykehuset.

:)

Det verste her er jo ikke kravet, men at de faktisk fjernet bildet.

** Shariadomstoler

SV-politiker Reza Rezaee krevde for to år siden et prøveprosjekt med shariadomstoler i familesaker.

Ja, det hadde vel vært greit å slippe unna med steining og æresdrap..?

** Offentlige muslimske høytider

ApsYousef Gilani, SVs Akhtar Shaundry og Høyres Afsan Rafiq gikk for tre år siden sammen om å kreve at muslimer må få fri for å feire sine høytidsdager.

Sry mac. kristen stat. Dere får våre helligdager og bør være fornøyd med det. Alt annet fikser dere på avspasering som alle andre minoritetsreligioner må. Hadde tatt seg ut om jeg skulle starta egen religion og krevd fridager opp og ned i mente..

** Alkoholfrie dager

Leder i Internasjonal Helse og Sosialgruppe, Fahim Naeem krever at norske myndigheter må innføre alkoholforbud på puber, diskotek og restauranter noen dager i uken, fordi det er forbudt for muslimer å drikke.

Mhm. Det enkleste hadde ikke vært å bedt disse muslimene om å holde seg unna ølet, nei steng pubene så vi ikke blir frista! Vil forresten snike inn at Narvesen gjerne kan fjerne alt godteriet fra hyllene sine mellom 14.00 og 23.00, for da er det mulig jeg kommer innom og vil ha, selv om jeg egentlig ikke burde.

** Halal-mat i fengsler

I 2002 krevde lederen i innvandrerrådet i Drammen og daværende Ap-politiker, Yousef Gilani, at muslimske fanger måtte få kjøtt slaktet og tilberedt på muslimsk vis. I etterkant har flere muslimer, deriblant har Venstres stortingskandidat i Akershus Abid Raja, krevd det samme.

Sorri, hvis du har havnet i fengsel så har du allerede som "god muslim" sannsynligvis brutt noen viktige regler fra før av, så å spise vanlig kjøtt tror jeg den almektige klarer å se igjennom fingrene på.

Egen bank - lol? as if

Grisebilde - Kan forstå den og det er så ubetydelig at det går hverken for eller mot noe som helst.

Sharia - Fåkk åff

Helligdager - Der ser jeg deres sak og er enig faktisk. Når det gjelder de største dagene vel og merke, ikke obskure "John Malkovich Lost His Virginity"-Day.

Alkoholfrie dager - Å drikke eller ei er hver persons valg, ingen annens. PS: alkoholisme er ikke en sykdom, men en lidelse. Du kan velge vekk alkohol, du kan ikke velge vekk kreft. Faens alkisfitter...

Halal - Samme som grisebilde-greia. blir ubetydelig i det store og det hele og halal går hverken for eller mot noe som helst i min bok. Er jo bare å si det er halal, på samme måte som at den gryta ikke inneholdt gris. What you don't know won't hurt ya! Ok, kanskje litt slemt :)

Først og fremst burde vi skille religion og stat i Norge for dette "Norge er en kristen nasjon" begynner å gjøre meg kvalm. Vi er nemlig ikke det, bare sjekk statistikken over kirkebesøk og den spørreundersøkelsen om "tror du på gud?". Vi er egentlig en agnostisk nasjon. Faen som jeg hater religion.

Hvis man skiller stat fra religion så vil hele denne saken være mye lettere å håndtere. Ingen religioner får fordeler (inkldert kristendommen!), men alle får praktisere sin tro. Kirker/moskeer/synagoger må faktisk stå på egne bein, ikke stikke sugerør i staten bare sånn at de skal "være der" fordi det er "tradisjon".

I år stemmer jeg blankt....alle partiene er faen meg enten ryggradsløse vinglefitter, dumsnille fjols som tror at et godt land er et land hvor alle skal få alt eller over-reagerende skremselsgjøker.

Enig med BcK at saken med grisen er helt latterlig usaklig, og til og med forståelig. Jeg blir like oppgitt over FrP hver gang de kommer med noen spilopper. "snikislamifisering". Hva blir det neste? Folk må slutte å være så pisseredde alt og alle, slutte å bare tenke på seg selv, og slutte å stemme FrP.

Jeg kommer til å stemme for første gang i år, og det er helt likegyldig for meg hvem som får stemmen, så lenge partiet tar sterk avstand fra FrP.

Jeg ville nå heller si at FRP er et av få partier som faktisk har beina mer eller mindre planta på jorda til flere tider, men det er bare min mening.

Det som kunne kommet bedre frem i snikislamiseringssaken, er at det ikke er enkeltmuslimer, men hovedsaklig Muslimsk råd/Muslimsk ungdom som har kommet med disse vanvittige kravene. (And we all know those) Altså disse kravene hadde det ikke vært noe som helst galt med i , om det hadde vært gjort på vestlige vis, ved å fremsette et ønske eller fremme et vedtak - IKKE VED Å KREVE. Det er her hele Islamsk råd whateva feiler totalt. De har INGEN rett til å kreve noe som helst, men likevel...

Og bare sånn til motsvar på alle de tåpelige krava:

Om jeg hadde starta noe alla "Nordisk Nisseråd" elns, og flytta til et hovedsaklig islamsk land (Iran fks.) og krevd nissemat i fengselet, nisser på sjukehuset, nisserett, vestlige hedenske nissefeiringsdager, hva hadde da skjedd? - Det hadde vel blitt en diskreet steining det tenker jeg (For de land som praktiserer sharialovgivning)...

tror du vil finne at tingene faktisk er spurt om. Hijab-saken kom fra at ett kvinnfolk sendte brev og spurte om det var lov. At det hele ble blåst ut av proporsjoner i media o.a. som førte til den helt sinnsvakt opphissete debatten man fikk blir noe helt annet. Jeg er uenig i hijab-saken da jeg ikke ser poenget, men samtidig kan jeg ikke unngå å tenke på land som UK og USA som tilater det hvis personen ønsker å gå med det. Var ei dame i NY som hadde hjijab på seg og en 44. magnum på hofta, vanlig uniform ellers. Så ut til å funke ok det. Men alt i alt en tåpelig sak å lage så mye krigstyper for. Er faktisk mest pissed på at regjering vingla og viste at de ikke eier ryggrad og ikke er villig til å stå på sitt. Og ikke bare én gang, men faktisk to ganger.....PÅ RAD! evneveike...det dem er.

Og FrP sine siste utbrudd gjør meg ganske forbanna. For ikke mange ukene siden kunne jeg faktisk se for meg en H - FrP regjering, men det som skjer nå hvor man antageligvis vil se en velgerstrøm til FrP pågrunn av frykt (Ja, FRYKT!) så kan det faktisk være mulig FrP kan karre seg til regjering for seg selv. Uten noen til å holde dem i bånd og moderere dem så vil ting gå til helvete. FrP har mange poenger her og der, men de er altfor glad i blåse dem opp og overreagere. AP kan jeg ikke fordra, SV...sier seg selv, SP skjønner jeg ikke hvorfor eksisterer ennå, KrF er jeg totalt imot og Høyre vil ikke ha noe med FrP å gjøre (forståelig nok). Det er for mye jeg misliker hos FrP, både før og nå, til at jeg kan stemme på dem og det er ingen andre heller som gir noen mening.

Norges folk rir på en bølge av irrasjonell frykt og resultatet av slikt...vel....Bush/Cheney ble resultatet i USA. Jeg vil ikke ha noe som i det hele tatt ligner på noe slikt i dette landet. Alt jeg ser i dag peker på at folket i dette landet kalt Norge, er livredd for busemannen og kommer med latterlige reaksjoner. Nå, mer enn før i mitt liv, driver folk å hyler om våre kristne verdier og at landet "islamifiseres"....Sakte, men sikkert så blir vi akkurat det samme som landene vi driver å kritiserer. Selvfølgelige med idiotiske kommentarer som:

Om jeg hadde starta noe alla "Nordisk Nisseråd" elns, og flytta til et hovedsaklig islamsk land (Iran fks.) og krevd nissemat i fengselet, nisser på sjukehuset, nisserett, vestlige hedenske nissefeiringsdager, hva hadde da skjedd? - Det hadde vel blitt en diskreet steining det tenker jeg (For de land som praktiserer sharialovgivning)...

Svaret på problemet er altså å gjøre som dem. Vi hater dem, men vi må tenke og leve som dem. For vi må jo bevare våre norske verdier om demokrati, menneskerettigheter, likeverd og frihet fra disse undertrykkende sharia-lovene og krigerske tankene....Og dette skal vi selvfølgelig gjøre ved å forkaste våre verdier om demokrati, menneskerettigheter, likeverd og frihet. Er det bare jeg som ser noe feil her?!

Faen, heller....jeg begynner å mislike dette landet og veien vi begynner å titte nedover.....

Det som kunne ha vært i fint i Norge, hadde vært et parti ala Frp som kan ha saklige og voksne debatter og ikke bruke frykt som valgflesk. Jeg tror vi ville ha godt av et sivilisert parti på høyresiden for å fremme gode debatter. Frps propaganda mot Islam og alle som ikke "er som oss" gjør meg kvalm, og det skaper et dårlig bilde av muslimer i Norge noe som igjen fører oss alle ned en mørk gate av hat og fremmedfrykt. Den listen de har snekret sammen holder ikke vann, og er små enkelteksempler som går tilbake til 2002. Flere av "skrekkeksemplene" er jo tvert imot eksempler på god integrering. Det hadde f.eks vært en god idé med imamutdanning ved et av de norske universitetene, slik at imanene er inneforstått med de norske verdiene. Per i dag så blir mange imamer hentet fra utlandet. God integrering er altså ifølge Frp, og jeg siterer, "en uheldig utvikling".

Frp for folk flest ....

... med IQ som fårikål.

Det som kunne kommet bedre frem i snikislamiseringssaken, er at det ikke er enkeltmuslimer, men hovedsaklig Muslimsk råd/Muslimsk ungdom som har kommet med disse vanvittige kravene.

Link? KIlde? plzplzplzplzpzl?

for så vidt jeg ser er det bare et av forslagene som er fremmet av en organisasjon, og det er muslimsk ungdom i oslo som ville ha egne dusjer. Har du i det hele tatt lest nyheten eller har frp sin fryktpropaganda fått deg til å se syner allerede? :)

Det som kunne ha vært i fint i Norge, hadde vært et parti ala Frp som kan ha saklige og voksne debatter og ikke bruke frykt som valgflesk. Jeg tror vi ville ha godt av et sivilisert parti på høyresiden for å fremme gode debatter.

*komme utover tastaturet*

Måten høyre drives på av erna, med masse mediakåte menn i 50årene som utbasunerer tullball og ikke greier holde kjeft under henne, gjør at partiet spriker i alle retninger. Utrolig synd at per kristian foss ikke fikk ta over det partiet.