• Announcements

• Eragon

Vi oppgraderer forumet   07/02/2016

Vi jobber for tiden med å oppgradere forumet til en nyere versjon. Dette fører til noen problemer. Vi jobber så raskt vi kan med å ferdigstille oppgraderingen. Vi beklager problemene og setter pris på deres tålmodighet. Løst:: Det skal nå fungere å logge inn. Logg inn med "Display name", altså brukernavnet som vises på siden, eller eposten deres. 
      Løst: Vi opplever en feil med innlasting av siden. Får bare opp blank side. Refresh av siden fungerer! Vi jobber med saken. Mvh Battlefield.no
Sign in to follow this  
Followers 0
woo

Fysikk-forsøk

46 posts in this topic

I år har min fysikk-klasse blitt plukket ut til å stå for julefysikken. Dette går ut på at klassen deles inn i grupper, og bruker kantinen til å vise frem forsøk for resten av skolen. Hver gruppe skal vise frem et forsøk, som skal vise et fenomen. Forsøket vi vil vise må vi finne selv, og her står vi utrolig fritt til å velge, forsøket trenger nemlig ikke å omhandle pensumet i 2FY. Min gruppe er på utkikk etter et stilig og smågenialt forsøk, som kan virke som en tankevekker for folk, der de prøver å forklare det de har sett.

Eksempler på forsøk som ble vist under julefysikken i fjor:

To lys ble tent i hver ende av en planke, lysene hadde et glass over seg. Når planken snurret rundt, ble flammen bøyd fremover med fartsretningen. (man skulle jo trodd at flammen ble bøyd bakover)

En fyr stod på en kartong med egg, uten at de knuste.

Rektor måtte legge seg på en spikermatte.

Det var mye mer også, men dette er alt jeg husker.

Noen som har forslag til hva min gruppes forsøk kan være?

Få tak i flytendes oksygen eller nitrogen.. Noe jævla kaldt vertfall. Dere bør ha det på labben. Så tar dere en oppblåst ballong og legger nedi ei bøtte dere har dette i ( trenger kun 1-2dl tipper eg).. Det som vil skje er at lufta inni ballongen blir så kald at den trekker seg helt isammen. Så når dere tar den opp av bøtta vokser den sakte opp til den opprinnelige størrelsen.. Kult og leke med og veldig stilig forsøk.

Vi lagde is med flytende oksygen, det var iallefall stas

Eller du kan lage mange små klatter med en blanding av bensin og vaselin og sette de av elektrisk.. tongue.png

Ja det er rimelig kult, husk å bruk en hanske ellerno så man ikke får frostskader.. Hell litt i bunnen av en bøtte, ta ballongen og rull den rundt i bunnen av bøtta til den er pitteliten..

et genialt forsøk:

du trenger:

vann

en ballong

Flytende nitrogen eller noe anna kaldt

helium

ta litt vann i ballongen, og fyll deretter opp med helium. Så dytt den ned i nitrogenet, og roter den. Ta så av balloogen, og vips, om det var riktig mengde vann og helium, så har du en flyvende iskule

kjøp mange flasker cola ligth og en god del pakker mentos mint. så lar dere det stå til over hele kantina....

for de som ikke vet hva som skjer om man putter mentos min i cola light, anbefaler jeg ett raskt søk på youtube.

Hold et papirark mellom et stearinlys og en hårføner. Blås på arket med hårføneren og se hvilken vei flammen på lyset bøyer seg. Husker jeg riktig fra midt i smørøyet eller newton eller hva det var så skal flammen bøye seg mot papiret.

Til åpen dag på skolen lagde jeg og fire andre en grøsserfilm :thumbsup: Planleggin: 1 dag. Filming: 2 dager. Redigering: 1 dag :) Verste er at den faktisk ble bra... Skal se om jeg får lastet den opp så de spesielt interesserte får se ^^

Få tak i flytendes oksygen eller nitrogen.. Noe jævla kaldt vertfall. Dere bør ha det på labben. Så tar dere en oppblåst ballong og legger nedi ei bøtte dere har dette i ( trenger kun 1-2dl tipper eg).. Det som vil skje er at lufta inni ballongen blir så kald at den trekker seg helt isammen. Så når dere tar den opp av bøtta vokser den sakte opp til den opprinnelige størrelsen.. Kult og leke med og veldig stilig forsøk.

1657901[/snapback]

Kan du forklare det rent fysisk?

Trur det er det kapittelet vi ikke hadde om ifjord.

edit : hehe rått det rubens tube da:)

Edited by zerzk

Eg foreslår hva en annen sa tidligere, lag is med flytende nitrogen. Is er godt, instant winnah!

oppskrift:

et metallrør(30cm langt, ytre diameter ca. 5cm, indre diameter 4cm).

gjengetapp til å lage gjenger på begge sider av røret.

to solide korker som passer med gjengene.

boremaskin og bor(samme diameter som fenghettene).

20g plastisk sprengstoff

to klumper plutonium (20g hver ca.)

to fenghetter

to ledningstumper(1m hver minimum, egentlig så lang du bare vil).

9v batteri

lysbryter(slik som gjerne er på nattbordslamper)

hva man gjør:

man lager to klumper på 10g hver av det plastiske sprengstoffet og fester en klump plutonium foran på hver av de.

gjenge opp rørene på hver side.

borer hull på toppen av begge korkene.

bore flere hull rundt midt på røret

stappe inn det plastiske sprengstoffet med plutoniumet først på begge ender av røret.

skru korkene på.

stappe fenghettene inn i hullene øverst på korkene.

koble alle ledningene i lysbryteren(pass på at bryteren er i av posisjon).

dra de to ledningene på 1m fra bryteren og koble på batteriet.

trykk på lysbryteren.

resultat:

er dere heldig vil dere bevitne en av de mest spektakulære fysiske reaksjonene vi vet om, hvis ikke har dere en "dirty bomb". :thumbsup: uansett vil dere ikke bli glemt med det første. karakterene deres kan muligens få seg et skudd for baugen, men jeg garanterer ingenting.

1657901[/snapback]

Kan du forklare det rent fysisk?

Trur det er det kapittelet vi ikke hadde om ifjord.

1658176[/snapback]

Ting blir kald: Trekker seg sammen.

Ting blir varm: Utvider seg igjen.

Blir ikke enklere enn det. :thumbsup:

Skaff en sånn vinpumpe som man bruker til å pumpe luften ut av vinflasker for at de skal holde seg.

Fyll en vin/saftflaske (gjennomsiktig) med så varmt vann du får fra springen. Plugg i vinpumperkorken og pump for harde livet. Etter hvert vil det begynne å koke. Vent til applausen har lagt seg og fortsett og pumpe til det har sluttet å koke. La noen andre gjøre sitt eksperiment (vent 5 min), og skyll flasken i kaldt(!) vann. Motta stående applaus når et lamslått publikum ser at det begynner å koke igjen.

oppskrift:

20g plastisk sprengstoff

to fenghetter

9v batteri

1658222[/snapback]

Vent'a, skal se om jeg ikke har noe liggende... :thumbsup:

Nå logger det seg nok snart på noen nye brukere her...

Er brukernavnene CIA, FBI, POT, FSB, MI5, SURETE eller Isayeret i bruk? :thumbsup:

Hurtigedit: Dette var en kommentar til hypersensitive overvåkningstjenester verden rundt...

oppskrift:

20g plastisk sprengstoff

to fenghetter

9v batteri

1658222[/snapback]

Vent'a, skal se om jeg ikke har noe liggende... :thumbsup:

1658342[/snapback]

40g plutonium er derimot np? :)

Av mer gjennomførbare forsøk kan nevnes:

- å plassere en pingpongball i luftstrømmen fra en reversert støvsuger (den vil sveve, selv om ikke luftstrømmen står helt loddrett).

- ta ei svingskive, be noen stå på den med armene rett ut fra kroppen og med vekter i hendene, og snurre rundt. Deretter tar personen armene (og dermed også vektene) inntil kroppen og han/hun vil snurre mye raskere rundt. Dette er enda bedre om man har en liten karusell med plass til 4 eller flere personer. Gi skikkelig fart mens man er ute ved kanten, deretter går alle inn mot midten. Eller bruk en motorsykkel til å gi fart. :thumbsup:

- ta det tyngste alkalimetallet dere får tak i (dvs. de helt til venstre i periodesystemet) og legg det i en vannoppløselig beholder. Kast så denne beholderen i ei bøtte full av vann (kanskje mer innenfor kjemi, men spektakulært likevel.)

- Dere kan også leke litt med polarisasjonsfiltre. Vha. disse kan man f.eks. lage kunstige 3D-bilder ut fra vanlige lysbilder.

Sånn kunstig prompegass er jo alltid gøy. Husker ikke hvordan det lages dog, men det lukter helt forferdelig.

Karbon lukter ganske jævlig...