• Battlefield 3


    Eragon

     

     

    Tittel: Battlefield 3

    Utvikler: DICE

    Utgiver: EA Games

    Utgivelsesdato: 27.10.2011

    Plattform: PC

    Andre plattformer: PS3, Xbox 360

     
    [img_assist|nid=119683|title=|desc=|link=none|align=left|width=142|height=200]

    Tittel: Battlefield 3

    Utvikler: DICE

    Utgiver: EA Games

    Utgivelsesdato: 27.10.2011

    Plattform: PC

    Andre plattformer: PS3, Xbox 360

    Testsystem: P67 Sabertooth, 2600K,

    16GB RAM, Geforce 570, 120gb SSD

     

    Sjanger: FPS

    Aldersmerking: 16+

    Antall spillere: 1-64

    Format: DL

    Maskinkrav: -

    Online/Offline: Ja/Ja

    Tilgjengelig demo: Nei

    En gretten sunnmøring med store forventinger deler sine erfaringer. Vi har anmeldt Battlefield 3.

    [img_assist|nid=119236|title=|desc=|link=popup|align=right|width=200|height=112]Det er gått mange år siden jeg la Battlefield 2 på hylla. Teknisk sett la jeg det egentlig ikke på hylla heller. Jeg knakk det i mange mange biter og brølte ut stort sett alle ukvemsord jeg kunne i hele verden.

    Helt siden har jeg ventet på Battlefield 3.

    En etterlengtet oppfølger

    Guttene og jentene i DICE påstår hardnakket at Battlefield: Bad Company 2 ikke var en oppfølger til Battlefield 2, men på mange måter føltes det litt slik. Kaoset man får at et mangfold maskinvare kombinert med store kart og tette konsentrerte områder, men samtidig store flater er en god del av følelsen. For meg kilte det i rundt 35% av BF-nervene. Likefremt fikk jeg om mulig enda større forventninger til Battlefield 3 ved å spille Battlefield: Bad Company 2.

    I månedene opp mot lanseringen serverte EA stadig saftigere klipp på rekke og rad. En endeløs rekke klipp som gnukket på alle de rette stedene. En eneste stor lapdance fra ende til annen. Se men ikke røre. Men det er greit. Det så jo unektelig pent ut.

    Så kom betaen. Endelig en mulighet til å tafse litt på herligheten. Det var med blandede følelser jeg spilte meg gjennom et bugbefengt halvkaotisk kart som bar mest preg av å ligne på en unevnelig konkurrent uten støtte for dedikerte servere.. tsk tsk..

    D-DAY

    Jepp. Forhåndsnedlasting og tidlig tilgang til tross. Min hverdag hindret meg i tre hele dager med å få spille Battlefield 3 fra det kom ut. Men når jeg fyrte det opp for aller første gang, var det med ståpels over hele kroppen Eller.. fyrte opp nettleseren egentlig. Noe merkelige greier dette her Battlelog, men greit. Det bringer meg til BF3, så jeg finner meg i det. 

    Singleplayer først. La oss begynne litt rolig. Battlefield-serien har ikke vært spesielt kjent for sin enspillerdel. Dette kommer trolig ikke til å endre seg heller. Med unntak av ansiktsmimikken og det imponerende karaktersystemet fritt stjålet fra FIFA, er historien like god som en gjennomsnittlig episode av Xena the Warrior Princess. Spennende elementer tidvis, men de konstante "konsoll-triggerene" der jeg nærmest må sleppe musa for å hamre space-tasten gjentatte ganger er til de grader platte.

    Flerspillerdelen

    [img_assist|nid=119222|title=|desc=|link=popup|align=right|width=200|height=112]Lenge har jeg ventet på dette. Mitt aller første møte med en 64 manns-server. Caspian Border. Fra øyeblikker jeg kommer inn hører jeg lyden, og la meg gjenta det, LYDEN av et jagerfly som suser over. Et helikopter like etter. En tanks tordner forbi og jeg føler vekten av den i det den kjører forbi. Det er veldig mektig. Veldig veldig mektig. Det er mye å ta inn for alle sanser. Det tidvis så realistisk at jeg nesten lukter kruttrøyk og svidd gummi der jeg sitter.

    Selve kitoppsettet er greit. Det er få roller og mye utstyrskombinasjoner, men i lengden mistenker jeg at det kan føre til spennende komboer av rollefordeling. Det grafiske grensesnittet er intuitivt og greit å bruke og det er generelt gøy å tilpasse et gevær på en spesifikk måte.

    Skytingen føles god. Rekyl, spredning og andre faktorer ved våpnene later til å fungere ganske godt. I det hele tatt er det til fots ganske greit

    Når man går inn i flymaskiner spesielt er det noe nervøs kontroll på gang. Helikopteret er ganske ulikt tidligere BF spill i kontroll, men samtidig så er det greit nok. Jeg spiller på helt ordinær sensitivitet og med det er helikopterkontrollene alt for nervøse. Det er fremdeles gøy å fly helikopter, men det er noe som mangler for min del. Flere forsøk kanskje?

    Men hva med hermetikken da? 

    [img_assist|nid=117144|title=Flares|desc=Dette burde så helt klart vært med fra starten av på flyene, ikke noe man måtte låse opp.|link=popup|align=right|width=200|height=114]

    En ting som irriterer meg grenseløst er at jeg må låse opp blussene. Å måtte låse opp mottiltak (Counter Measures) virker for meg helt blåst. Og jeg blir skutt ned såpass hyppig at jeg føler jeg har god ryggdekning når jeg deler ut generell dask til dice for det valget.

    Boksene på marka beveger seg egentlig som forventet. Prosjektiler fra tanks har vesentlig mindre drop enn før, og det føles godt å hamre løs med det meste av landbasert maskinvare. Tunguska må jeg utpeke som særlig favoritt. Både på grunn av dens fryktinngytende lyd, men også på grunn av dens effektivitet mot luftbårne fiender.

    Slagmarkene

    De forskjellige kartene er veldig variert. Noen mer vellykede enn andre, men samtidig er alle litt vellykket til en spesifikk modus. Metro, CQ, 64 spiller er intet annet enn en eneste stor kjøttkvern på B. Like moro som underlivsbarbering med bordvifte. Horder av hodeløse høns som løper rundt, dropper ammo, granater og M203 (populært kalt plopp-plopp eller nubtuub) samt noen evnukker som gjenoppliver de døde så noen kan ploppe de ihjel igjen.

    Det samme kartet er nærmest en triumf om man reduserer spillertallet til 32 og kjører rush. Det er enda litt tidlig å konkludere noe på hele kartpakken, da det er rett og slett prøvd for lite av undertegnede.

    Så hva er helhetsinntrykket da?

    [img_assist|nid=117361|title=|desc=|link=popup|align=right|width=200|height=112]Det er mye bra med Battlefiled 3. Veldig mye bra. Jeg tar meg selv i å ha et flaut teit flir i trynet tritt og ofte. Men samtidig er det noe som skurrer. Noe som mangler. Mens det er ting det ikke mangler på i det hele tatt. Bugs for eksempel. De er der i fleng. Spillkræsj også forøvrig. Mer enn noe føles Battlefield 3 som noe som kan bli veldig bra. Veldig veldig bra. Der er en ENORM mengde potensiale og muligheter. Men uten noen tweaks på bugs og andre småting så vil det forbli intet annetenn et spill med masse potensiale.

    Til tross for bugs, feil og mangler i spillet er motorikken, spillbarheten og følelsen britiske og nautiske mil unna konkurransen. Det et en real bauta av et spill som lurer i bakhodet på deg og frister deg tilbake gang på gang. Man formelig må løpe på slettene i Caspian, smyge seg rundt i trange bakgater på Grand Bazaar, presse motstanden tilbake over broen i Seine. Det er i det hele så mange individuelle høypunkt både kartmessig, våpenmessig og rent spillmotorisk at bugs, feil og mangler blir gjort litt opp for. Men trekk blir det likevel.

    7/10

    NB: Anmelder forholder seg retten til å bedømme spillet på nytt etter spillets første store oppdatering, den som tar knekken på barnesykdommene.

    Ps. arkiv nyhet Dato stemmer ikke!


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now


  • Forum Statistics

    91,190
    Total Topics
    1,884,931
    Total Posts