Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
kurV

Canon EOS400D vs Canon EOS450D

Recommended Posts

hei.

noen som har erfaringer med hvordan av disse to kameraene som er best som ett først speilreflekskamera ?

skal kjøpe nå snart, og lurer veldig på hvordan av disse som er lettest og bruke, og hvordan som eventuelt er best ? ! ;)

hakke peil på dette emnet ;$ så ikke lur meg :yahoo:

<3

400D er fjorårets modell, 450D er en oppgradert versjon av 400D som igjen er en oppgradert versjon av 350D.

450D er det beste kameraet, men om det er verdt prisforskjellen ned til 400D kommer jo helt an på dine preferanser.

Mitt hotte tips er å kjøpe 350D eller ett brukt 400D og så selge det og kjøpe 1000D når det kommer.

Alle er gode kameraer med de samme grunnlegende funksjonene og tviler veldig sterkt på at du som første gangs bruker vil ha noen bedre eller dårligere opplevelse som bruker. Et eldre kamera kan til og med være bedre for nybegynnere fordi det finnes flere walktrhoughs og guides på internett ;)

som lex sier, start enkelt og bygg deg opp hvis interessen er der.

Om Canon ikke er ett absolutt must, så kan Nikon D40 (evt. D40x) være ett bedre kjøp om du er ute etter kit og ikke bare hus. 18-55mm objektivet som følger med i Canon sine kit i den sjangeren er ett mye dårligere objektiv enn det Nikon har i D40 og D40x kitene. Canons EF-S 18-55mm er der knapt verdt prisforskjellen mellom bare hus og kit.

tenker liksom på og kjøpe med ekstra linse osv også, og tenkte liksom og kjøpe ett kamera jeg kan ha noen år, før det går ut av moten, viss dere skjønner : )

Har hatt 400D i 1 1/2 år nå og er svært fornøyd med mitt første speilrefleks kamera. Hadde jeg vært deg hadde jeg kun kjøpt huset og en annen linse enn den som orginalt følger med, da den er crap.

Nikon er gay.

Ville anbefalt deg og kjøpe 400D. Her har du mere nokk og sette fingrene dine i noen år. Kamera handler ikke mote. Det er bildene som teller her.

Canon 400D vil du kunne lære deg et hav av forskjellige kamera teknikker, kanskje til og med finne dig egen stil du liker best. Kjøper du 400D har du mere penger til overs i en investering til ny og bedre linse.

Det som teller mest er selfølgelig fotografen, så kommer linser og tillegsutstyr som stativ el.lign. Du leverer ikke tilbake et Digital-SLR og klager på dårlige bilder.

Er det en bok du bør kjøpe og ikke minst sette deg inn i når du får din første DSLR så er det Digital fotografi i praksis, Rev 3.

Nå kommer jo Canon 1000D også da.

Blir ikke mye forskjell men.

Gå for 450d om du skal ha Canon, da får du Liveview!

Og siden du er helt fersk burde du gå for et Sigma 18-200mm IS objektiv.

Helt konge objektiv til nybegynner alround! ;)

jeg venter til midten av august med og kjøp, så kjøper jeg heller 1000D med ett 70 - 300 mm objektiv, ettersom jeg har en kitlinse her hjemme : ) men takk for hjelp

<3

Min mening er nå at 18-200mm med IS er bedre enn 70-300mm

Jeg har et Samsung GX-1 som jeg er veldig fornøyd med. Eneste jeg kan bli litt irritert over, er at autofokusen kan slite litt, og det ender opp med at jeg må vente 5 sek før bildet blir tatt. Jeg fikk med 2 objectiver (Hvorfor kaller folk disse linser? Er det linser?).

Men du trenger så absolutt ikke det siste og hotteste på markedet, siden du er amatatør og kommer sikkert til å bruke kameraet til enkle bilder som i familie midagger o.l, så vil du ikke trenger et proff kamera til 20 000,-

Man sier ofte at speilrefleks kameraene til 5-6000,- er på lik linje på proff kameraene som kostest flesk for 3-4 år siden.

Enig med du. Med 70-300 vil man vel miste vidvinkelmuligheten.

Riktig.

Er ihvertfall fornøyd med Sigma DC 17-70mm som erstatter for kit linsa, har vel kommet noe bedre dog.

Liveview? når man først har sikkelig kamera skal man da bruke det sikkelig ;)

Burde vel strengt tatt vært i "Kjøpstips", men men.

1000D er i praksis en 400D med liveview. Absolutt entrylevelmodell som skal konkurrere med D40 og lignende lavprishus. Du kan se en sammenligning av de to husene her, det er ikke enorme forskjeller det er snakk om. 1000D har liveview, noe bedre batteritid og bruker SD-kort i stedet for CF. 400D har større buffer og er dermed bedre på seriefotografering, pluss at det har to autofokuspunkter mer.

Man sier ofte at speilrefleks kameraene til 5-6000,- er på lik linje på proff kameraene som kostest flesk for 3-4 år siden.
Mnja.

På noen områder er de bedre. Og på andre er de langt underlegne. Bildekvalitet og til dels ISO-ytelse (gitt samme sensorstørrelse) er generelt generasjonsavhengig og har lite med pris å gjøre. Det er ikke nevneverdig forskjell på det området fra en 5000-kronersmodell til en 15000-kronersmodell. Seriebildehastighet er stort sett låst rundt 3 BPS på entrylevelmodeller, 4-6 BPS på semipromodeller og 8-10 BPS på proffmodeller. Her har generasjon lite å si, selv om nyere hus er marginalt raskere enn eldre hus i samme prisklasse. Autofokusytelse er stort sett prisbestemt. Du skal gå ganske langt tilbake i tid for å finne et proffhus som er dårligere på den fronten enn dagens forbrukermodeller. Den viktigste forskjellen er byggekvalitet. Trenger du noe robust kan det fort være lurt å kjøpe brukt semipro- eller proffutstyr fremfor nytt forbrukerutstyr. Byggekvalitet blir ikke billigere over tid.

Hvilket kitobjektiv er det du har hjemme? Hvis det er Canons gamle 18-55, så ville jeg kjøpt et kit med den nye 18-55 IS (den gamle versjonen uten bildestabilisering er i pene ordelag skikkelig ræva). Og hvis det er et typisk filmkamera-kitobjektiv (typisk 28-70 eller noe sånt) så kan det bli i smaleste laget på cropformat. Du vil gjerne ha et objektiv med brennviddeomfang tilpasset en mindre sensor, og da må du fort ned i 18mm for å få akseptabel vidvinkel.

Et superzoom-objektiv som Sigma 18-200 OS er greit som walkaround-objektiv hvis du ikke har lyst til å bytte, men du må være klar over at objektivdesign med så stort spenn i bildevinkel er umulig uten en del seriøse optiske svakheter. Du må nok være forberedt på en del særegenheter som kromatisk aberrasjon og fortegning i begge endene, og det må antageligvis blendes ned en del for å bli skikkelig skarp.

kan legge linkene til det jeg tenker og kjøpe her, så kan dere jo komme med deres mening : ) objektivet jeg har her hjemme er 28 - 80 mm.
Høres ut som et typisk kitobjektiv til et 35mm filmkamera, ja.

Du må huske at bildesensoren i forbruker- og mellomklassehus (det gjelder alle produsenter, ikke bare Canon) er mindre enn en 35mm filmrute. Canon sin standard bildesensor er ca. 22 x 15 mm, mens en 35mm filmrute er 36 x 24 mm. På grunn av dette blir bildeutsnittet for en gitt brennvidde mindre enn du kanskje er vant med fra film.

Ofte så bruker man uttrykket "crop factor" til å relatere brennvidder på små sensorer til tilsvarende brennvidder på 35mm film. Det er en litt krøllete måte å gjøre ting på som skaper en del forvirring, men for folk som er vant med å bruke film er det allikevel en grei tenkemåte. For Canon sin del er denne cropfactoren 1,6. Det vil si at utsnittet du får med 28-80-objektivet ditt på f.eks. 400D eller 1000D tilsvarer det du vil få på 35mm film med et 45-128 mm objektiv. Dette er relativt trangt, og kan heller regnes som en kort telezoom enn et normalobjektiv.

Jeg vil som sagt anbefale deg å kjøpe kamerahus med et medfølgende normalobjektiv tilpasset den mindre sensorstørrelsen. Canon sin 18-55 IS har som nevnt fått god kritikk, mens den gamle 18-55 uten bildestabilisering ikke er å anbefale. Alternativt kan du kjøpe hus og et tredjepartsobjektiv som f.eks. Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigma 18-50 f/2,8. Dette er skarpe normalobjektiver til dSLRer med god lysstyrke. Men vel og merke uten bildestabilisering.

Canon sin 70-300 f/4-5,6 IS er en bra allround telezoom til sin pris.