Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
stay_behind66

Sjelen veier 21.3 gram ehmm..

Recommended Posts

Sjelen vår veier 21.3 gram.

Tro det eller ei men det er gjort forsøk på å veie sjelen til et menneske i det man dør. I det et menneske dør så mister kroppen 21 gram! forskningen ble gjennomført av Duncan "Soul Man" MacDougall. http://www.forskning.no/artikler/2004/mars/1078397327.63 Faen for en skrulling sier jeg bare :D Men forskningen har vist vakt oppsikt .

jeg tror ikke på noen som har "soul man" som kallenavn.

Forskningsresultatene fra menneske til menneske og hund til hund spriker svært, og doktoren selv innrømmer at det trengs mange flere forsøk for å si noe helt sikkert om sjelen er av materie.

Så doktoren fant vel egentlig ikke - sett med moderne vitenskapelige øyne - verken at sjelen er av materie eller at den veier nøyaktig 21 gram. Til det er utvalgstørrelsen for liten, muligheten til å måle vekt for unøyaktig, og metoden svært suspekt.

Dette ble vel tatt opp i filmen 21 grams som kom for endel år tilbake?

EDIT:

Burde vel kanskje ha sett linken før jeg skrev men dette er vel litt "old news"?

Forskningsresultatene fra menneske til menneske og hund til hund spriker svært, og doktoren selv innrømmer at det trengs mange flere forsøk for å si noe helt sikkert om sjelen er av materie.

Så doktoren fant vel egentlig ikke - sett med moderne vitenskapelige øyne - verken at sjelen er av materie eller at den veier nøyaktig 21 gram. Til det er utvalgstørrelsen for liten, muligheten til å måle vekt for unøyaktig, og metoden svært suspekt.

Hvor står det skrevet at en hund ikke har sjel. Må man ty til de gammle skriftene da ,som Bibelen ? Eller har vi påvist en hund ikke har sjel.

Hvor står det skrevet at en hund ikke har sjel. Må man ty til de gammle skriftene da ,som Bibelen ? Eller har vi påvist en hund ikke har sjel.
Hvorfor spør du meg, jeg mener hele greien er bare bullshit fra ende til annen? :D

Hvorfor spør du meg, jeg mener hele greien er bare bullshit fra ende til annen? :D

Ja det mener jeg å. Ble bare litt forbauset over det jeg så da jeg surfet innom.

Hahaha, snakk om å hoppe på konklusjoner! Ja, dette er nok sjelen!!

Ifølge fysikkens bevaringslover kan ikke energi (=masse etter Einsteins berømte formel) forsvinne spontant, så det er ingen måte de 21 grammene kan plutselig forsvinne. Dessuten nekter jeg å tro at en eventuell sjel er laget av masse. Hvilke grunnstoffer består den av da? Hvordan inneholder den data?

Luft som kommer ut gjennom det siste åndedraget kan heller ikke være forklaringen, da denne, selv om den er stengt inne i kroppen, likevel resulterer i en like stor oppdrift. Dvs. at kroppen blir lettere når lufta slippes ut, men mister tilsvarende oppdrift fra lufta rundt og vektendringa blir lik 0.

Ifølge fysikkens bevaringslover kan ikke energi (=masse etter Einsteins berømte formel) forsvinne spontant, så det er ingen måte de 21 grammene kan plutselig forsvinne. Dessuten nekter jeg å tro at en eventuell sjel er laget av masse. Hvilke grunnstoffer består den av da? Hvordan inneholder den data?

Luft som kommer ut gjennom det siste åndedraget kan heller ikke være forklaringen, da denne, selv om den er stengt inne i kroppen, likevel resulterer i en like stor oppdrift. Dvs. at kroppen blir lettere når lufta slippes ut, men mister tilsvarende oppdrift fra lufta rundt og vektendringa blir lik 0.

Kan jo bare omdannes til varme elns da

Det er vel ganske mye vi ikke vet om energi enda da. Å vi vet enda mindre om sjelen. Er det en energi i den form vi tror? Vi vet ikke om sjelen eksisterer engang, Det er jo nesten det samme som å tro på om gud eksisterer.

Nå kan jo energien skifte form, f.eks. til en form som er lettere enn luft.

Ja, den kan skifte form, men det er ingen masse som går tapt da, siden energi = masse etter E=mc^2. Varme oppstår i dette tilfellet som biprodukt av kjemiske reaksjoner (bindingsenergi), og det får en ikke til å miste 21 gram. Eneste er hvis varmen fører til oppvarming av luft inni kroppen, slik at det dannes oppdrift tilsvarende 21 gram. Men jeg ser ikke hvor den reaksjonen skulle komme fra; hva det er i kroppen som skulle klappe så totalt sammen og starte en eventuell slik reaksjon akkurat i dødsøyeblikket.

Man mister 21 gram siden man driter når man dør. Nøyaktig 21 gram, siden de små menneskene som bor i hodene våre (nøyaktig 15 i hvert hode) starter en protokoll i Teh Main Hub, dette gjør de kun for at vi skal ha noe å lure på.

Stephen: Thank you. Very good.

Erm, well, the answer's very peculiar, erm . . . he had a belief that, in the human mind, there were little people. Fifteen to twenty.

Alan: Oh, for God's sake!

Stephen: He really believed that.

Jo: He did not.

Stephen: He did. And he believed when you died, they move into someone else.

Alan [to Jo]: When you were a psychiatric nurse, if someone came into you and said, "I believe there are little people living in me," what would you do?

Jo: Punch them to the ground!

Man mister 21 gram siden man driter når man dør. Nøyaktig 21 gram, siden de små menneskene som bor i hodene våre (nøyaktig 15 i hvert hode)

Jeg hadde 7 før, men nå har jeg bare fire. Er det normalt?

Du burde oppsøke en psykolog. Å gå rundt å tro det blir færre av dem vitner om en kraftig psykose

Er godt mulig de bare nyter musikken. Men de er der. Aldri tvil på det....De er alltid der....Stemmene.....

jeg lurer på HVOR den drar hen :D