Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
AllFather

Halvorsen skakkjører norsk privatøkonomi

Recommended Posts

jeg kan svare at den offentlige skolen er en vits. vi trenger ikke lære noe så lenge vi har det bra!!!!11!!

Svar på det jeg spør om lenger oppe da? Du mener det er viktigere å tjene spenn på utdanning enn å utdanne skikkelig, eller å tjene spenn på pasienter enn å behandle skikkelig?

Vel, at du ikke hadde råd til mere enn én enkelt konsultasjon gjør jo at du ikke kan si det minste kvitter om hvordan behandlinga var på det private stedet du dro. Da måtte du i såfall ha gått løpet ut.

Poenget her er at det fint går ann å ha både private og offentlige, noe vi vitterlig har i dag. Hvor er problemet i det? Den private sektoren vil jo putte press på det offentlige om å forbedre seg hvis det er slik at de gode legene går til det private (gjelder lærere og skoler også). Da legges byrden på staten som må konkurrere og lage bedre vilkår for lærere/leger osv osv, slik at de lokkes til det offentlige igjen.

Men staten (så lenge den er sosialiststyrt) liker ikke ideen om at de kanskje må bruke penger, store penger, på helse og utdanning. Gjerrigheten er stoooor i staten

Har btw gått på både offentlige og private skoler....Trenger vel ikke si hvor jeg fikk best oppfølging og lærte mest? Samme størrelse på klassene, samme pensum, men faktisk færre lærere....Og likevel lærte jeg mer på den private skolen enn jeg noen gang gjorde i den offentlige.....Og, nei, det var ikke fancy datautstyr der eller noe fancy lab eller noe slikt. Men alikevel så klarte lærerne der fint å lære oss ting bedre....

Edit:

Siden jeg er klarsynt spåmann så vet jeg at du kommer til si noe i denne dur: "Så folk skal ikke ha råd til god utdannelse/helse/whatever?!?!OMGOMGGRINGRIN".

Jeg fikk den private skolen dekt av staten siden jeg har astma. Artig egentlig. Og det er ikke noe i veien for at om man søker på en privat skole (VGS nivå og oppover) og blir tatt opp så kan staten trå til. Da får man et system som belønner elever som gjør det bra og tar sin utdanning seriøst.

Du tar jo ikke utdanninga di mer seriøst fordi du søker en privatskole? JEg mener det er feil at det offentlige skal betale det private fordi elever går på privatskoler.

Staten vi har i dag er jo mer keen på å bruke penger enn når den er høyrestyrt, da de vil spare på alle mulige ting. Jeg mener ikke det viktigste skal være å bruke minst mulig penger, jeg mener det viktigste er å dekke folk sitt behov. Derfor er jeg f.eks imot nedbemanning hos posten, sykehus eller skoler. Det er høyresida som har brøyta vei for nedbemanning av skolen, som har gjort det mulig å ha færre lærere per elever.

Altså, med "staten trår til" så tenkte jeg mer i banene av at visst Norge hadde en skole av typen Harvard, og man søkte dit og man kom inn, så ville staten dekke grunnsummen for å gå der. Tenk på det som et øremerka stipend.

Altså en elev som passerer opptakskrava til en skole som har veldig høye krav blir belønna av staten på den måten hvis det skulle være nødvendig. Det vil altså være en støtte til elever som har en bakgrunn fra en ressursvak familie. Rike familier kan betale det selv hvis unga kommer inn på sånne skoler og kan ikke telles med.

Jeg kan ikke se noe galt i at det belønnes når en elev utmerker seg akademisk. Man skal tross alt gjøre det bra på skolen, de som gir faen får da høste som de sår.

Tror forresten du noen ganger trenger en klem, og jeg vil gjerne gi deg den :D

La oss for all del kaste penger etter bønder som kan trekke alt de kjøper av på skatten en å gjøre livet lettere for de med svak inntekt.

Du er faen meg et rasshøl av dimensjoner. Bønder lever ikke bra, og subsidiene gjør at de kan drive gårdsdrift istedet for å kjøre taxi. Det er i landets interesse å ivareta et norsk landbruk, at du må betale mer for å farte rundt i volvoen havner da i annen rekke.

Men er ikke bensinavgiften en prosentdel av bensinprisen, altså staten håver inn når prisen går i været? Eller har jeg hørt

litt for mye på FRP?

Avgiften er fast, men jo høyere bensinprisen blir, desto mer tjener staten i form av merverdiavgift.

La staten holde på med alt det man ikke kan tjene penger på. f.eks. fortau og politi. Resten bør det private ta seg av (jmf. Adam Smith)

Martyrium, det er ikke sånn at USA bestemmer at de vil ha en lav rente. Renten settes på faglig grunnlag, av makroøkonomer som måler avvik fra konjunktur, for deretter å finne den nøytrale renten (som gir produksjonsgap = 0). Det vi ser i USA i dag er et konjunkturtilbakeslag og er naturlig og sunt i en markedsøkonomi.

For min del kunne man gjerne stoppet subsidiene til bøndene, den maten vi nordmenn gjerne vil ha vil overleve, fordi vi er villige til å betale for den. Det er mye mat som er meg rivende likegyldig om kommer fra Norge eller et annet land, hvorfor da bruke masse penger på å krampeaktig drive med jordbruk i et land som er lite egnet for det, som Norge. Vi kan heller frigi arbeidskraft, som det også er mangel på her til lands, og satse på mer akademiske områder, som vi vil trenge i fremtiden når oljen vår blir borte.

høye bensinkostnader for transportnæringen vil bety økte priser for oss. Når det koster mer for en lastebil å frakte maten ut til kiwi`en på landet, så vil såklart prisene på matvarene gå opp. Lastebilen vil ikke slutte å levere varer til kiwi, sånn som Kristin håper? Videre når matprisene stiger vil Svein Gjedrem i sentralbanken komme "INFLASJONEN STIGER" for så å sette opp renten. Som igjen også rammer forbrukerne. Jeg er helt enig i at regjeringen skakkjører privatøkonomien.

Nå er det vel mange av dere som sikkert ser rødt etter at dere har lest innlegget mitt, kom gjerne med deres synspunkter på disse punktene :lol:

En viktig og nødvendig primærnæring som mat er, så synes jeg at vi fint kan gi subsidier til bøndene for å holde på. Dessuten er det vel snakk om en "matkrise" i verden. Dermed mener jeg at vi burde for all del holde i gang matproduksjonen her til lands.

Qed: Starter man på den måten så er det mye i samfunnet som ikke er levedyktig, blant annet mye kultur, samt helse/skolesektoren.

Du er faen meg et rasshøl av dimensjoner. Bønder lever ikke bra, og subsidiene gjør at de kan drive gårdsdrift istedet for å kjøre taxi. Det er i landets interesse å ivareta et norsk landbruk, at du må betale mer for å farte rundt i volvoen havner da i annen rekke.

Han mener vel ikke at bøndene lever i luksus, men mtp hvor mye støtte de får så er det en betimelig tanke å se for seg at det kunne vært bedre med friere import, og få bøndene her i landet til faktisk å måtte konkurrere litt på pris. Er de ikke levedyktig i det de gjør så har de imo valgt en for dårlig løsning, og får heller slutte som bonde.

Kupo:

hvis matvaremangel blir så prekær at etterspørsel går mye opp, så vil bøndene uansett greie seg selv. Etterspørsel = pris.

Er det virkelig noen som gleder seg til FrP kommer til makta? Jeg kjenner alle samfunnsøkonomer og omtrent alle andre utdannede mennesker vri seg i smerte hver gang Siv Jensen åpner munnen. Pur populisme, de prater bare bullshit. FrP snakker hele tiden om at vi har så mye oljepenger, og burde bruke mer av dem til å bedre landet vårt og sette i gang store prosjekter. I mens sliter den nåværende regjeringa med å få gjennomført prosjekter. Ikke fordi de ikke har penger, men fordi de mangler ARBEIDSKRAFT. Vi har rett og slett ikke arbeidskraften vi trenger i dette landet, og det hjelper ikke å pøse på med oljepenger når vi ikke har ressurser til å gjennomføre prosjektene. Samtidig vil de ha full innvandringsstopp, som videre senker den tilgjengelige arbeidskraften i dette landet. Vi trenger desperat utenlandsk arbeidskraft her i landet, men det har ikke FrP skjønt. Allikevel babler de fortsatt om at alt fikses om vi bare pøser på med oljepenger. Populisme på sitt beste. FrP er virkelig idiotpartiet i norsk politikk. Det er en SKAM at det har så stor oppslutning som det har.

Jeg for min del vil heller se Høyre i regjering med AP enn FrP. Inntill den tid vil jeg ikke stemme på Høyre, nettopp fordi jeg får med FrP på kjøpet. Og dette kommer fra et høyre-medlem.

Ehm..? Are you kiddin' me? "Pur populisme, de prater bare bullshit." Nei, for det er de veldig alene om eller? Og hvordan kan du uansett si det med sikkerhet, når FrP aldri har styrt? Den nåværende regjeringen sliter med mange prosjekter på bakgrunn av flere viktige faktorer. En viktig faktor er at mange av prosjektene deres er dårlig gjennomtenkt, og de greier ikke gjennomføre det pga dårlig planlegging. Blant annet er Forsvarsministeren & co. helt ute å kjøre. Kjøper 5 fregatter til 4-5 milliarder kr hver, for så å si at vi ikke har råd til å bruke de, så de må legges til kai?!? Snakk om fin logikk.

Norge er et lite land, og urbaniseringen som har foregått i over et halvt århundre samt globaliseringen har ført til at folket går i den samme yrkesretningen: salg av service og tjenester. Nytter lite om politikerne lager "fine" planer, for så å oppdage at det er mangel på arbeidskraft.. Dessuten har de bare seg selv og takke. Vi betaler FRYKTELIG MYE skatt, og altfor mange yrker er underbetalte. At det finnes såpass med politifolk igjen er helt utrolig. Samme gjelder for sykepleiere og statlige ansatte. Også veldig mange politikere har dårlig betalt. Og skal vi se etter sammenhenger og konsekvenser, er vel mangel på motivasjon en av de.

Du skal også vite det at FrP ikke har planer om å brenne opp oljefondet. Snart vil oljen vår ta slutt, da må vi bruke oljefondet uansett. Det skal brukes til å sparke igang firmaer og handel som skal føre til at Norge kan fortsette å være veldig sterke økonomiske uten fossilt brensel. Statistisk Sentralbyrå har også analysert FrP sine planer, og oljefondet vil ikke synke, det vil vokse, men det vil ikke vokse like mye som det gjør per i dag. Og selvom det er en relevant forskjell, er den ikke kjempestor.

FrP vil ikke ha full innvandringsstopp, hvor har du dette fra? Det skal bli strengere regler rundt innvandring, og takk og lov for det. Vi slipper inn altfor mange i dag, og økt kriminalitet er en beklagelig konsekvens av det. Mange studier viser kriminalitet øker proporsjonalt med økt innvandring. Og mindre arbeidskraft? Har du vært i Oslo f eks? Hvor mange av de tror du jobber noe særlig? For pokker, en hel haug av utlendingene greier ikke snakke norsk engang. En rekke leger og sykehus har også gått ut og sagt at innvandrere krever mye behandling, og ofte er det bare snakk om små bagateller. Dette tar mye tid av legene, og det er en stor belastning for velferdsstaten vår. Dessuten ser du en rekke innvandrere som har 200.000 kroner i året som inntekt, men har moderne og store flatskjermer, en eller flere biler som tilsammen koster over en million kroner osv osv. Mon tro hvor de får pengene fra? Jo, fra skattepengene våre for noen, mens det er snakk om penger som følge av kriminalitet for andre. Norge har også blitt mer eller mindre et flerkulturelt samfunn, ihvertfall i de større byene. Det er mye bra ved dette, men desverre også noe negativt. Økt skepsis blant nordmenn mot innvandrere, noe som kan resultere i hat og rasisme. Og jeg antar at du har hørt om termen "brain-draining"? Norge tar imot godt utdannede IT-eksperter fra India, og vi tilbyr utdanning til kompetente studenter fra u-land. Og om du leser hva du selv skrev burde det gå opp et lite lys for deg. Men tilfelle det ikke gjør det skal jeg forklare: FrPs innvandringspolitikk vil føre til at vi får mer arbeidskraft, bare at den langt mer effektiv enn den vi får fra flertaller av innvandrerne vi tar imot nå. Som jeg skrev noen linjer lenger opp, så viser en hel rekke studier og analyser at dagens innvandring tærer mye på velferdsstaten vår og fører til økt kriminalitet, noe som igjen også tærer på velferdsstaten. Ved å holde en strengere innvandringspolitikk kan man hindre en god del av dette, samtidig som vi kan få bedre og mer effektiv arbeidskraft.

Det er ikke en skam at FrP nå er Norges største parti. Det er bra, det er til å rope hurra for. Sosialisme hører hjemme i Russland. Takler du ikke at et liberalt parti som frP kommer til makten så vær så god og flytt. Jo flere sosialister vi blir kvitt, jo bedre.

Mvh. goldshot1 :lol:

SSB har jo gått god for FrPs alternative budsjett og sagt at det vil gi lavere rente og lavere prisvekst enn det som er vedtatt av Stortinget i dag.

FrP`s forslag til statsbudsjett er helt forsvarlig, så alle dere som klager over at norsk økonomi vil bli ødelagt med FrP tar nok grundig feil.

Jensen er jo utdannet økonom, om ikke siviløkonom så hvertfall økonom, det er langt mer enn Halvorsen kan skryte på seg.

FrP`s forslag til statsbudsjett er helt forsvarlig, så alle dere som klager over at norsk økonomi vil bli ødelagt med FrP tar nok grundig feil.

Jensen er jo utdannet økonom, om ikke siviløkonom så hvertfall økonom, det er langt mer enn Halvorsen kan skryte på seg.

Ooh, har hun en 3-årig utdannelse i bedriftsstyring? :lol:

Hadde ærlig talt ikke vært noe bedre om ho var siviløkonom. Siviløkonom er ikke ekte økonom, og det er heller ikke "diplomøkonom". På engelsk heter Siviløkonom Master in/of Business Administration/Finance. Economist er Samfunnsøkonom.

SSB har jo gått god for FrPs alternative budsjett og sagt at det vil gi lavere rente og lavere prisvekst enn det som er vedtatt av Stortinget i dag.

men om FRP hadde vært værre, gjør ikke SV (halvorsen) noe bedre?! la oss håpe at ingen av de 2 alternativene får (fornyet) tillit

At Norge opprettholder den lille matproduksjonen vi har er vel bare bra, så slipper vi å bidra enda mer til matvaremangelen i verden med vår gode kjøpekraft. Norge er faktisk så og si selvforsynt på korn til brød feks.

Når fiskerene ikke har råd til å gå på havet lenger, er det noe som ikke stemmer..

Hadde ærlig talt ikke vært noe bedre om ho var siviløkonom. Siviløkonom er ikke ekte økonom, og det er heller ikke "diplomøkonom". På engelsk heter Siviløkonom Master in/of Business Administration/Finance. Economist er Samfunnsøkonom.

Ja, men makroøkonomi inngår i en økonomiutdannelse uansett, men det er jeg sikker på at du visste, du hadde bare glemt det? :lol:

Ja, men makroøkonomi inngår i en økonomiutdannelse uansett, men det er jeg sikker på at du visste, du hadde bare glemt det? :lol:

Er klar over det, ja. Mulig jeg er noe biased her, med en far som er samfunnsøkonom, men han sier (og jeg har selv erfart, gjennom samfunnsøkonomi på skolen) at makroøkonomi er ikke lært på 3 år. Klart, man kan pugge det. Det er generelt sånn man kommer seg gjennom samfunnsøkonomien på VGS. Men å faktisk forstå det krever mye mer tid enn som så. Faren min og hans kull pugget modeller i tre år før det begynte å løsne for dem. Og det er på en linje hvor *fokuset* ligger på makroøkonomi. Ville tatt enda lengre tid på en linje som siviløkonomi, for ikke å snakke om "diplomøkonomi".

ElCamino: Jada, det er kjempebra at vi nekter u-landene som virkelig trenger pengene, adgang til markedet vårt bare for å bevare vår egen lille matproduksjon tongue.png

Artig at du tror at utdanningen er det eneste man forholder seg til. Man lærer mest i tiden etter utdanningen.

Det jeg kan om evolusjonær biologi kommer ikke fra biologi-timene jeg hadde på VGS for å si det sånn....Så selv om makro ikke inngår i så stor grad i utdanningen så betyr ikke det at man ikke har en stor forståelse for det :lol:

Artig at du tror at utdanningen er det eneste man forholder seg til. Man lærer mest i tiden etter utdanningen.

Det jeg kan om evolusjonær biologi kommer ikke fra biologi-timene jeg hadde på VGS for å si det sånn....Så selv om makro ikke inngår i så stor grad i utdanningen så betyr ikke det at man ikke har en stor forståelse for det :lol:

Sant nok. Har vel ikke kommet langt nok i livet til å tenke sånn ennå :lol:

Intensjonen min var bare å gjøre et poeng ut av at noen insinuerte at Jensen er kvalifisert fordi hun er "utdannet økonom"

Er enig i det poenget faktisk. Verste jeg vet er folk som bruker diplomene sine som argumenter for noe. Har ikke noe å si hvor lang utdannelse man har hatt, man kan fortsatt si noe som er riv ruskende galt og alle diplomene i verden vil ikke endre på det.

Fokuser heller kun på det som faktisk blir presentert, alt anna er irrelevant.