Hauger

Kommende filmer jeg skal se

Recommended Posts

Så Guardans of the Galaxy i går. Må si at det var en av de beste Marvel filmene to date. Koste meg med den filmen, anbefales! Terningskast 5

Akkurat sett og sier meg enig i at det var en enkel femmer :D

Fått sett litt filmer i det siste.

- Guardians of the Galaxy var som nevnt over Knall :) Hadde ingen forventninger til filmen, og fikk en skikkelig god filmopplevelse. Deilig humor :D5

- Dredd: Overraskende bra denne og! Herlig befriende å se så mye usensurert vold :D5

- Hercules: Kjedelig og flau film. Jeg hadde ikke særlige forventninger til denne, men allikevel skuffet den. Hennie gjorde dog en veldig bra jobb, men mulig pga han slapp det vasse manuset de andre måtte lide seg gjennom. Hadde bra actionscener som desverre bleknet i fraværet av blod og gørr. 3

Drev og vurderte Hercules selv, man har hørt så lite bra om den.

Så TMNT (turtles) i dag. Ganske bra film, selv om det var en ganske normal Michael Bay oppskrift (Megan Fox t.o.m :p). Terningkast 4(svak)

Guardians of the Galaxy (2014)

http://www.imdb.com/title/tt2015381/

Jeg har personlig lite til overs for superhelt-sjangeren, som jeg føler er en useriøs og umoden sjanger som i alle positive tilfeller (X-Men: Days of Future Past) ville ha tatt seg bedre ut som en vanlig film. Dette er en av grunnene til at jeg holder del Toros Hellboy 2 så kjært: den er selvironisk og nøktern, og er ganske oppriktig i å unne oss simple fornøyelser og lystigheter.

Og det er nettopp der Guardians of the Galaxy gjør det så bra. Den serverer ren underholdning med en stor dose inspirasjon fra både Indiana Jones og Star Wars, en flott «mixtape» fra musikkhistoriens beste tiår, fargerike visuelle øyeblikk og karakterer og en historie og ensemble av karakterer som oser av humor, manglende seriøsitet og befriende tidtrøyte. Den lette sinnsstemningen gjør filmen så mye enklere å fordøye enn resten av Marvel-søppelet der ute.

6/10

Gangs of Wasseypur (2012)

http://www.imdb.com/title/tt1954470/

En todelt fem og en halv time lang indisk epos som strekker seg fra 1940-tallet til i dag. Gjerne kalt «Nord-Indias Gudfaren», stiller denne filmen seg, med veldig mange likhetstrekk til en rekke gangsterklassikere, i rekken av store krimsagaer som City of God, Gudfaren-trilogien, 1900, Heimat og Election. Den serverer det perfekte bindeleddet mellom historie, regi, tematisk relevans og «balls-to-the-wall»-underholdning, og er grunnen til hvorfor filmmediumet ble oppfunnet i første omgang.

Filmen er basert på en sann historie og handler om oppgjøret mellom to rivaliserende familier, Khan og Singh, i den muslimske byen Wasseypur i Dhanbad-distriktet. Når Ramadhir Singh dreper Shiva Khan i en konflikt om rettighetene til å stjele kulltog, sverger Shiva Khans sønn, Sardar, å ødelegge Singh ved å undergrave hans imperium bit for bit.

Del en av filmen vever inn et stort antall dokumentaropptak for å etablere en sammenheng med epoken som spenner over 1940-tallet fram til 1980-tallet, mens populærmusikk fra kino og TV fungerer som bakgrunn for handlingen (dette kan du selvfølgelig aldri unngå i en indisk film). Filmen beveger seg etterhvert sakte ut av historietimemodus og inn i Scorsese-modus. En av Sardar Khans rådgivere, Nasir, fungerer som fortellerstemme og beretter filmen i Goodfellas-stil, mens de kriminelle karakterene beveger seg fra kullindustrien til fiskeriindustrien, til uforbeholden utpressing og til slutt til den voksende jernvirksomheten.

All oppbyggingen lønner seg i den siste delen, når filmen sitter igjen med et betydelig maktvakuum og mange sønner og døtre (og eks-koner) som alle kjemper for sin del av Wasseypur. Med den visuelle og musikalske djervheten til Tarantino, fortsetter filmen å eskalere til et mylder av machiavelliske konspirasjoner og blodsprut. Filmen tar dog aldri synet av hovedpersonen, Faizal Khan, den mest usannsynlige patriarken av Wasseypur som ikke engang mister jomfrudommen sin før han er 30 år gammel. Når Faizal bokstavelig talt døpes til «Don» av Wasseypur i blodbadet til sin svikfulle venn, står han ovenfor en periode som introduserer håndvåpen, mobiltelefoner og internett til miljøet hans. I mellomtiden har Ramadhir Singh, nå guvernør i hele Dhanbad-distriktet, drept så mange i Khan-familien at han har mistet oversikten over alle navnene deres. Den farlige kombinasjonen av konstant avling og konstant vold driver den evigvarende syklusen av blodsutgytelser på gatene. Filmen avslutter med en «rensende» klimaks som fører mange av temaene og karakterutviklingene til en tilfredsstillende avslutning, mens enda en generasjon tar sin plass.

Jeg har ingen andre måter å beskrive denne filmen på enn: underholdning, underholdning og atter underholdning! Og når Anurag Kashyap i tillegg klarer å spenne over så mange historiske, sosiale og politiske temaer og emner, ta oppgjør med så mange uhederlige segmenter av det indiske samfunnet, og pakke det inn i førsteklasses regi, har han laget et mesterverk uten sidestykke i den indiske filmindustrien.

9/10

• Like 1

Børning var dritfet !!! :-)

Jeg følte det var nesten på høyde med Fast and... filmene! :-)

Da har jeg nettop vært og sett Interstellar med en kamerat, og jeg må bare si det. Det er den BESTE kinoopplevelsen jeg har hatt ever :iiiiik: .

På en skala fra 1-10 så gir jeg den 110. SÅ bra var den. :p

Tenkte å se den i løpet av helga. Har høye forventninger :p

Sett litt filmer i det siste.

Let's be cops. Ganske bra komedie, terningkast 4

Fury. Hardcore tank-action. Fikk gåsehud når de stormet den tre-linjen hvor alle skøyt og anti-tank rikosjeet i alle retninger. Terningkast 5

Interstellar. Mange som synes den var veldig bra her ser jeg. Jeg synes også det var en ganske bra film, dog for min del var den litt treg til tider, og føltes ikke helt komplett. Dog er det fint med en space-film som faktisk bruker ganske ekte fysikk osv istedenfor bare hollywood opplegg. Terningkast 4.

Maze runner. Kunne vært bra kanskje, men ble bare ganske kjedelig. Legger opp til sequel virker det som, ikke at den fortjener det. Terningkast 3

Dracula Untold. Likte denne filmen ganske bra, litt nytenking hva Drakula angår, og kule effekter og ganske bra historie i det hele. Terningkast 4

A walk among the tombstones. Liam Neeson film. Passelig underholdende krim, selv om den var litt kjedelig til tider. Terningkast 4

Interstellar var jo et rent mesterverk! Det er lenge siden jeg har sett en sci-fi av det her kaliberet :happy:

Var like før jeg glemte meg bort og tok tak i en 12-åring som spytta ut at det var en "kjedelig film" på veien ut :lol:

Syntes overhodet ikke at den var treg, faktisk satt jeg anspent gjennom enorme deler av filmen på grunn av skuespillet, atmosfæren, tyngden i materialet og det helt vannvittige visuelle inntrykket. Pacinga var i mine øyne helt perfekt og det er soleklart at filmen hadde mista enormt mye av tyngden sin hvis den hadde vært korta ned. Det føltes overhodet ikke ut som en 3 timers film. Men jeg mistenker at det faktisk er en gruppe som går i den gamle fella hvor sci-fi betyr action eller ikke klarer å la filmen få ta dem med der filmen vil ta dem. Det er ofte de samme som syns 2001 var en gørr kjedelig film eller tror at Blade Runner handler om jakt på mordroboter. Dette er en film for hjernen og følelsene, ikke for "nitpicking".

Tror innholdet i Interstellar kommer til å bli diskutert i lang, lang tid og jeg tror sterkt at den til slutt havner på samme nivå i filmhistoriens annaler som førnevnte 2001 og Blade Runner. Begge to filmer som enten polariserte eller "skuffet" publikum ved utgivelse, men som i dag er regnet som glitrende perler. Jeg er helt blown away :wub:

• Like 2

Har ikke sett den enda, men digger lange filmer :wub:

Hvis du har sett en film og når den er ferdig tenker du at det blir kjipt å gå tilbake til ditt vanlige liv, da er filmen bra :p

Jeg vurderer seriøst å se den igjen imorra, bare for å få oppleve dette på the big screen en gang til. Dette er en absolutt kino-opplevelse, å vente til den kommer på blu-ray eller streaming blir bare feil.

I helsike for en film

Vel, jeg digger sci-fi selv, og kan sitte igjennom diverse star-trek sesonger selv, uten noe særlig action osv, men var for mye i denne filmen som ikke traff meg så bra.

For det første synes jeg filmen prøvde så utrolig hardt å vekke følelser i folk, alt for aggressivt, at for min del ble det bare tull.

For det andre synes jeg det var alt for dårlig overgang fra jorda til verdensrommet, var bare sånn "hei, her er vår facility, du tar av i morgen du ja". Hvem trenger vel recurrent training om man ikke har flydd romskip på ørten år. Kunne gjerne ha bygget litt mer opp til det.

For det tredje synes jeg mannskapet annet enn de to på det romskipet bare var overflødig tull, ene karen dauer og bare "åja", 1 minutt senere og det er glemt.

Mann synes jeg bare var noe møl.

Selve "realismen" så og si synes jeg var kult i denne filmen, men det blir dessverre en av de filmene som tilføyer seg en lang rekke av filmer jeg kommer til å glemme at jeg har sett med mindre noen minner meg på den en gang senere i livet.

Har ikke noe imot dype filmer, men denne tok kanskje og "prøvde for hardt", eller hva man kan kalle det

Og der er det jeg pekte på: Nitpicking. Filmen er drevet av konsepter og følelser, ikke detaljene.

Får vel putte litt spoiler-tags just in case:

Selvfølgelig kan man ikke like den, sier seg selv. Men denne filmen handlet overhodet ikke om hard science fiction, den handlet ikke om hvordan et svart hull fungerer eller detaljene i flyvning av et romfartøy. Ei heller er den en "action sci-fi", selv om det var nok av intense sekvenser. Hele filmen handlet om mennesker, både menneskeheten som en helhet og menneskene i filmen individuelt, menneskelig overlevlsesinstinkt, hva som driver oss fremover. Alt pakket inn i mindblowing sci-fi. Å klage på en detalj som at McConaughey ikke fikk "recurrent training" betyr jo at du like greit misliker majoriteten av filmer som involverer kjøretøy. Det er liksom en detalj som blir totalt uviktig i helheten av filmen. Det holdt i bøttevis og etablere at han var pilot (en av de få som finnes) og samtidig ha en omstendighet hvor faktisk flyvning er ressursmessig vanskelig/umulig. De bruker jo de siste ressursene de har på dette oppdraget. I hodet mitt hadde han egentlig mer trening, i sim, men det var jo ikke noe poeng å vise det. Det hadde ikke løfta filmen på noe vis siden filmen omhandler mennesker og alt som skjer som følge av reisen. Man må jo heller ikke glemme at denne filmen faktisk spenner et tidsrom på flere tiår, hadde blitt en ekstremt lang film om alle steg av reisen skulle vises i detalj.

Mann syns jeg var spot on. Han hadde resignert seg til døden og spilte helt i tråd med temaet "overlevelse". Han var desperat etter å ha vært fanget alene på en gold planet i årevis og var besatt på å komme seg "hjem". "Han var den beste av oss", men det motet som kreves for en slik isolasjon/oppofrelse er ikke småtterier. Han hadde rakna rett og slett. Syns hele den sekvensen var underholdende og intens som faen. Var flere perioder i filmen hvor det faktisk var direkte skummelt, mer skummelt en mesteparten av "grøssere" utgitt siste 10-15 år. At mannskapet "raskt glemte" døden til en i mannskapet er jo overhodet ikke merkelig, de er jo på det største oppdraget i menneskets historie og da kommer jo alt det med "Newtons tredje lov" inn i bildet også. For å komme fremover må man legge noe igjen.

Det er siste delen av filmen som egentlig er mest "splittende", men jeg var helt med. Det ble akkurat passe "far out" (fi-delen av sci-fi) til at jeg kunne godta det og la meg blir dratt med (og sekvensen som leder inn i det er jo bare helt insane vakkert). Ikke lett å vise frem kvantemekanikk: "If you think you know quantum mechanics, then you don't know quantum mehanics". :p

Jeg satt forøvrig med tårer i øyene og klump i halsen av spesielt en scene, for skuespillet til McConaughey var epic i den, men jeg holdt faktisk på å sippe på veien ut også... Av glede :blush: Hvis man syns den "prøvde for hardt" å være følelsladet virker det litt som om man strittet i mot og prøvde å ikke føle noe. Bare tenk på alt denne filmen faktisk jobbet med på de skarve tre timene, hvor mange lag, hendelser og nyanser. Er en film som må fordøyes, og helst sees flere ganger. Kommer til å finne nye ting i denne neste gang jeg ser den... Som kan være i kveld :lol:

Vi kan ikke alle like alt, og denne filmen lener mer mot de store høykonsept sci-fiene fra 70-tallet, noe som betyr at den selvfølgelig ikke vil appelere til alle (en god del?). Men jeg står fast på at denne filmen kommer til å bli husket som et mesterverk og ha en helt spesiell plass i filmhistorien. Nolans mesterverk, kort og godt. Agree to disagree, for jeg bryr meg pent lite. Jeg var like blown away når jeg våkna i dag :grin:

Som kinoopplevelse var Interstellar helt konge men jeg syns konklusjonen på alt var veldig sprø

Konkluderte jo med at i sorte hullet så ser man fortid og framtid. At det er menneskene langt langt i fremtiden som har utviklet seg til 5 dimensjon skapninger som kan bruke tyngdekraften til å påvirke menneskene i 3 dimensjon, akkurat som vi er noen puppets og dem styrer ting med småe tråder.

Helt klart interessant teori men sorte hull eksisterer jo ikke bare i vår galakse, det er veldig mange av dem og det vil jo samtidig si at vi basicly er guder i universet. Og hvis framtiden eksisterer allerede nå så skulle jo andre skapninger ha kunne påvirket tiden også.

Elsker alle teoriene om sorte hull men føler teorien Interestellar kom med var nesten like teit som religion. Uansett en helt konge film

Alle damene i kinosalen sovnet, ikke å anbefale for kvinnfolk, tror det blir for sært for dem :D

Greit nok at det er slik du vil se filmen, for min del ble de forskjellige delene for disconnected, mange av karakterene bare limt på, og som jeg sa tidligere, litt for try-hard for min del.

Er forsåvidt enig i en del av reviewene i "gul sone" her

http://www.metacritic.com/movie/interstellar/critic-reviews

De to gruppene blir veldig åpenbare nå synes jeg: Ene siden lar seg dra med på en reise og fokuserer på det helhetlige, mens en annen gruppe overanalyserer fakta-detaljer. Dette er ikke teorier om tidsreiser eller sorte hull, det er fiksjon. Kanskje bedre kjent som fantasi. Man pakker det inn i sci-delen av sci-fi som et virkemiddel for å drive ting fremover og utforske helt andre aspekter av menneskelighet. F.eks. å bruke Newtons Tredje Lov for å vise til at man noen ganger må gi slipp på noe for å komme seg videre. Vitenskap brukt som forklaring på et menneskelig abstrakt problem. Å se denne filmen og tolke hver lille ting bokstavelig blir jo bare feil.

Det er virkelig to helt tydelige grupper når det gjelder oppfattelsen av filmen. Som egentlig er en bekreftelse på at filmen er god: Den fører til diskusjoner og får deg til å tenke. Hvilken konklusjon man til slutt ender på er ikke det viktigste.

Ut av nysgjerrighet hadde det vært interessant å vite hva folk syns om 2001: A Space Odyssey i denne sammenhengen.

Skal se den igjen i kveld, jeg. Tror jeg kommer til å se enda flere/nye ting. Gleder meg :D

Edit: Like jævla fantastisk andre gangen! Denne blir det collector's edition av for min del.

• Like 1

Handler om vitenskapen bak Interstellar. Så om du ikke likte den pga det, og syntes det var teit, så bør du se dette :) Btw, inneholder spoilers.

Gleder meg til å se Interstellar, så tør ikke trykke på den Multi - eneste jeg vet er at filmen skal være bra, foruten om det så har jeg ikke en eneste forventning til filmen :)

• Like 1

Så Big Hero 6 for et par dager siden. Synes det var en veldig fin film (animasjon), terningkast 5.

Btw, 6 er antall helter, er ikke noen syk sequel :p