Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Hauger

Digitalt speilrefleks kamera

Recommended Posts

Jeg har aldri eid et slik kamera før, og tenkte at det var på tide nå. Jeg har ingen tidligere erfaring med foto.

Det jeg stiller til krav er:

- Maks 5000,- kr

- Robust, tåler en liten støyt.

- Brukervennlig så jeg iaf kan komme i gang med å ta bilder asap.

- Bra bildekvalitet.

Har tenkt en del på Canon EOS 400D. Men veit ikke hva jeg egentlig bør gå etter.

Takk for at dere hjelper meg med mitt kjøp. :(

Mvh Andre.

Har i den siste uken prøvd EOS-400D fra jobb, og må si jeg stortrivdes med å bruke det. Veldig godt kamera som er lett å bruke. =)

Hmm. Okei. Liker det jeg hører. Hvor bør jeg i så fall kjøpe et slik kamera for å få den mest rettferdige prisen?

Edit: Ser at de har det på Eljøp til under 5000,- kr, iaf på nettbutikken. Vil jeg spare noe særlig på å kjøpe det andre steder? Ser komplett har samme pris nesten.

Hvis du vil ha noe robust, så utgår 400D ganske glatt.

Skal du ha noe solidt og må ha Canon, så ville jeg gått for 30D fra Japan Photo. Skal du ha med objektiv så havner du litt i overkant av 5000-kroners-grensen, men da får du et mye bedre hus enn 400D.

Ellers så har Clasern av alle steder Pentax K100D super med kitobjektiv til 3300 spenn. Antagelig ett av de beste tilbudene du får nå om dagen. Og det er også en del mer robust enn Canonen, samt har bedre grep (hvis du spør meg i hvert fall, 400D er laget for småjenter og japser). Du får Nikon D40 til omtrent samme pris med kitobjektiv fra JP, men jeg vil rangere Pentaxen som hakket foran. Men Nikon er kanskje litt greiere hvis du er vant med kompaktkamerabilder og ikke er så interessert i å ta bilder i råformat og drive med etterbehandling.

Du får også Samsung GX-1L til 3k med kitobjektiv fra Japan Photo. Det er omtrent samme kamera som Pentax K100D, men uten stabilisert bildebrikke.

Olympus E-410 havner jo for så vidt også i "under-5k"-klassen. Det er en litt annen type kamera enn de fleste andre (det bruker FourThirds-sensor i stedet for APS-C-ish og har et design som minner mer om eldre speilreflekskameraer som Nikon F3 enn nyere modeller med "pukkelgrep"), men de som har det liker det generelt godt. Jeg går selv og sikler på tanken om å kjøpe et E-420 med det nye 25mm kompaktobjektivet til å ha som "kompaktkamera" ved siden av D80en.

Har ikke tenkt til å kaste kamera rundt i veggene heller da :( Men ser gjerne at det tåler å bli håndtert på "vanlig" måte :(

Hmm. Okei. Liker det jeg hører. Hvor bør jeg i så fall kjøpe et slik kamera for å få den mest rettferdige prisen?

Edit: Ser at de har det på Eljøp til under 5000,- kr, iaf på nettbutikken. Vil jeg spare noe særlig på å kjøpe det andre steder? Ser komplett har samme pris nesten.

Stikk innom Telebutikken og forhør deg der, de kan sikkert hjelpe deg på god vei. =)

De har for tiden en 480,- cashback på EOS 400D :(

Spørs hva du legger i "vanlig" måte. For min del har det så langt involvert et par halvmetersfall, assortert dunking i dører, bord og vegger samt sleiking på frontelementet på minst ett av objektivene mine (det ble et interessant bilde, for øvrig). Men så er også D80 mer på linje med 30D når det kommer til robusthet. Tror hverken 400D eller D40 hadde overlevd min behandling, men Pentax og Olympus er litt bedre på robusthet i de lavere prisklassene.

Ellers vil jeg gjerne få påpeke at bildekvalitet ikke bestemmes av kamerahuset, men av glasset du henger på foran det. Og der er dessverre 400D-kitet nokså dårlig. Det gamle 18-55-kitobjektivet til Canon er generelt sett noe bajs. Du kan muligens få 400D med det nye 18-55 IS-objektivet, men da må du antagelig ut med litt mer enn 5k. Jeg ser JP har D40 med Nikkor 18-70 til akkurat 5k, den kombinasjonen er i hvert fall verdt å se på. 18-70 er betraktelig bedre enn de fleste billige 18-55-objektiver, med de nyeste bildestabiliserte utgavene som eneste unntak.

Hvis du har planer om å utvide optikksamlingen i den nærmeste fremtid, så er det ikke så viktig hva du kjøper. Et billig møkkaobjektiv er uansett helt greit til den første læreperioden. Men hvis du har planer om å holde deg til kitobjektivet en stund, så kan det være lurt å se på noen av de litt bedre objektivene. Jeg ville for eksempel heller gått for 350D med 18-55 IS enn 400D med standard 18-55, det førstnevnte alternativet vil gi deg bedre bilder selv om kamerahuset er en eldre modell.

Du bør også ta deg en tur innom et par fotosjapper og faktisk prøve ut kamerahusene. Å kjøpe kamerahus rett fra nettbutikk basert på andre sine anbefalinger er ikke så veldig lurt. Hvordan grep og brukergrensesnitt føles er veldig individuelt. Det er dumt å ende opp med et kamerahus som du ikke liker å bruke, uansett hvor mange kjekke funksjoner det har.

Kloke ord Dr. Kill :( Takk for all hjelpen. Var å kikka litt i dag, og så litt nærmere på Olympus E-410. Men den hadde de ikke inne atm, så skulle komme tilbake etter påske. For se om jeg fortsatt vil ha kamera da :( Små redd for at dette var et impuls forsøk på å kjøpe noe tongue.png

@Hauger, Har selv kjøpt 400d, men venter på det i posten. Det er et veldig gost kamera.

@Freddi, Billigste er vel nikon d40 som er til 3k - 3,5k

Har selv Canon EOS 400d med Sigma 10-20mm linse, tar heilt fantastiske bileter.

Standardlinsa er heilt grei den, men skal du dra nytte av villdyret så bør du vurdere å skaffe seg ein skikkeleg linse.

har ogsaa eos 400D, tar bra bilder, og har kjoept en ekstra telelinse. Angrer ikke paa kjoepet, og har hatt kameraet i 2 aar naa snart tror jeg, uten noen problemer =)

Har du nære venner eller familie som har speilreflekskamera med en del utstyr? I såfall bør du vurdere samme merke som dem, slik at du kan låne utstyret. Ellers har vel Dokteur Kill sagt mye mer klokt enn det jeg kunne bidratt med. :)

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page21.asp

Sammenlignet med en god del tilsvarende modeller. Jeg har en canon 300d selv - men neste kamera jeg kjøper er et Nikon kamera. Større søker, raskere på det meste, bedre hvitbalanse.. osv osv

Jeg ville satsa på D80 :) (http://www.digit.no/wip4/nikon_d80/tt.epl?id=101947 - norsk review)

Vel å merke koster dette huset 5000 uten linse - men til gjengjeld er det mye - MYE kamera for pengene biggrin.png

Har vært innom D100, D50 og D80. (ja, jeg er nikon junkie) Og det kameraet som har tålt mest er faktisk det eldste D100, men mtp ytelse vs pris hadde jeg nok gått for D80. Makan til godt kamera skal du lete lenge etter ! Selvom D50 er et meget godt, lite, robust og nybegynnervennlig kamera, imo.

MPX har virkelig ordna opp for seg. Ikke vits å spre dårlige vibber. Var rask på avtrekkeren og rydder opp etter meg :)

Aaah.. den er lei da ! Men er ikke det sånn standar prossedyre da, for og forhindle svinder o.l ?

Men en ting jeg lurer på når vi først snakker om netthandling. Jeg bestilte meg nytt lydkort på the gathering. Jeg får det i posten vært øyeblikk. Jeg fikk tilslutt fikset mitt lydkort i pcen og jeg trenger ikke dette nye. Hva gjør jeg da ? Må jeg kjøpe kortet nå eller er det bare og sende i retur og koster det noe ?

Du har jo forbrukerrettigheter. Feks har du 14 dagers angrefrist fra når du får det. Bare send det tilbake og du får igjen pengene. Du har også krav på fraktepenger hvis du ber om det.

Har lest litt rundt på nettet angående Nikon D40. Sies at det er et utmerket nybegynner kamera til en bra penge.

Kan noen på forumet bekrefte dette?

D40 er et bra kamera, men det gir ikke nødvendigvis mest for pengene.

Det er et speilreflekskamera som er laget for folk som ikke er vant med speilreflekskameraer, og det har en veldig elegant måte å presentere informasjon på som gjør at overgangen fra kompaktkamera er veldig grei. I tillegg gir det veldig livlige jpeg-bilder rett ut fra kameraet, noe som ofte er populært blant folk som er vant med kompaktkamera.

Men hvis du er villig til å ta deg litt tid til å lese om hvordan et kamera fungerer, så har det ikke så mye å si. Det er ganske fort gjort å sette seg inn i hvordan et speilreflekskamera opererer. Og har du først lært hvordan blenderåpning, lukkertid og lysfølsomhet går sammen for å bestemme eksponering, så har det ikke så veldig mye å si hvordan kameraet presenterer disse så lenge det er forståelig.

D40 har også en ulempe som kan gjøre det til et dårlig kamera å vokse med, siden det ikke har fokusmotor i huset. Det betyr at eldre Nikon-optikk (dvs. optikk som ikke er av AF-S-type eller tilsvarende tredjepartsoptikk) ikke gir autofokus på D40. Hvis du bare skal ha et par zoomobjektiv og ikke trenger så fryktelig mye lysstyrke så er ikke det et problem, men hvis du har bruk for lyssterk fastoptikk eller vil spare penger ved å kjøpe på bruktmarkedet, så kan du oppdage at det blir et hinder.

Selv ville jeg i hvert fall tatt en titt på Pentax K100D super (ca. 3000 med kitobjektiv på Clas Ohlson av alle steder) og Olympus E-410 i tillegg til D40. Du kan også finne noen greie tilbud på hus som ligger et segment høyere (D80, EOS 30D og Pentax K10D), så det kan være verdt å ta en titt på.