qed 312 Report post Posted March 30, 2008 Ehh ja, riktig. Du ser jo hvor få ekstreme muslimer som rager over muhammedtegninger og lignende rundt om i verden. Har ikke mulighet til å rette på alle de idiotiske tingene du skriver, men du mener altså, at i forhold til antall muslimske i verden, så er det et stort antall som går i protest-tog mot karikaturtegningene? Tenk deg nøye om, ta inn over deg at protestene i syria der de værste ødeleggelsene var, ble 10 ganger så store fordi jordan sendte inn busslaster med betalte demonstranter for å lage intern uro pga ønske om å fjerne politisk ledelse. Tenk også over hvor få slike protestmarsjer du egentlig så på tv, men at de bare ble loopet om og om igjen, nyhet etter nyhet. De protestene hadde like mye med interne maktkamper og politikk å gjøre, som muslimsk "opprør" fra radikale. Saken er at de aller aller fleste muslimer er helt vanlige mennesker, bare med en annen tro, som du pga totalt uvitenhet på området greier å frykte som helhet. Når du i en annen tråd beskylder meg for å stikke huet i sanden, fordi jeg ber deg reflektere littebitt over ting istedetfor å tillegge islam som religion all skyld, sier jo egentlig alt. Refleksjon er IKKE det samme som å holde seg for øyne og ører. Jeg blir virkelig skremt over hvor mange her inne som setter likhetstegnet mellom over en milliard mennesker og terror, bare fordi noen gærne fundamentaliser (som burde skytes) lager bråk. Share this post Link to post Share on other sites
Lore 32 Report post Posted March 30, 2008 Hvis folk faktisk hadde reflektert litt så hadde de tenkt over hvor mange de har sett demonstrere mot diverse terrorhandlinger som utføres av muslimer, versus hvor mange som demonstrerer mot ytringsfriheten vi har her i vesten. Sannheten er at muslimer verden over er utrolig flinke til å flytte seg ut av godstolen og ut i gatene for å skrike hvis noen har tatt opp skyggesidene ved religionen deres, mens de forholder seg temmelig passive når det gjelder å vise avsky mot drap på tusenvis av uskyldige sivile her i vesten. Der var derimot plenty av folk som jubler når dette skjer.......hvor tydelig må dette være før du skjønner det Qed ? Du må da greie og tenke litt mer logisk rundt dette med hvis det virkelig er så få som støtter terror, hvorfor greier ikke disse såkalte "normale" muslimene å overdøve dem ? Kan det være fordi at det i veldig mange muslimske land så er det de ekstreme som styrer og de mindre ekstreme dilter etter hva de sier ? Hvis det er de ekstreme som sitter med all makten, hva hjelper det da at fins noen muslimer som egentlig bare ønsker å leve livene sine i fred sånn som de fleste andre ? Meg bekjent så ble lederen i Iran stemt inn, og han er ikke akkurat det jeg vil kalle helt god. Hvis folket ikke støtter ham, hvorfor stemmer de på ham ? Share this post Link to post Share on other sites
Bananarama 0 Report post Posted March 30, 2008 Hva faen er så umoralsk med å sprenge seg selv? Du ofrer jo deg selv i slengen, er vel det største offeret du kan gjøre. Det er vel ikke handlingen som er umoralsk, men maalet. I Irak, saa har de fleste selvmordsbombere vaert forsoek paa aa skape borgerkrig mellom Shi'aer og Sunnier. Maalene for selvmordsbomberne har vaert sivile Shi'a muslimer, saa folk kjoerer lastebiler fulle med sprengstoff inn paa markeder o.l. og sprenger seg selv og 30 andre innbyggere av Irak. Share this post Link to post Share on other sites
Holulu 0 Report post Posted March 30, 2008 Selvfølgelig skjønner jeg når målet er sivile at det er umoralsk handling. Men "vi", okkupasjonsstyrkene dreper like mange om flere (kan ikke tallene) sivile i de landene som er okkupert. Og det at landet er ustabilt nærer bare interne konflikter innad i landet. Er sikker på at bergensere ikke ville nølt med å sprenge seg i lufta på Karl Johan hvis vi levde under så fryktelig fattige og håpløse forhold. Og forresten, tilbake til det at USA burde invadert SA. Tror du at USA vil risikere at oljeprisen går opp så mye som en invasjon der vil medføre? Når SA er den største produsenten i verden og USA mest avhengig av olje i verden? Share this post Link to post Share on other sites
Bananarama 0 Report post Posted March 30, 2008 I Irak saa er ikke dette tilfelle. Sivile drept av koalisjonsstyrkene er bare en broekdel av ofrene av sekteriansk vold. Hvis bergensere hadde sprengt seg paa Karl Johan saa hadde jeg foreslaatt teppebombing, ingen liker Bergensere uansett. Hvorfor skulle USA angrepet SA? De har et godt forhold til Kongehuset Saud, de faar lov til og ha baade flyplasser og baser der. For og ikke snakke om sinnet det ville medfoert og angrepet landet hvor Mekka ligger. Share this post Link to post Share on other sites
Holulu 0 Report post Posted March 30, 2008 Hvorfor skulle USA angrepet SA? De har et godt forhold til Kongehuset Saud, de faar lov til og ha baade flyplasser og baser der. For og ikke snakke om sinnet det ville medfoert og angrepet landet hvor Mekka ligger. Var en slags respons til Lore som sa et sted at "USA burde invadert SA siden SA gir massiv støtte til terrorister, blant annet var de som kjørte inn i WTC Saudi-Arabere". Altså, kan godt hende men de har for mye olje. Og utad er de jo venner. Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 30, 2008 Hvis folk faktisk hadde reflektert litt så hadde de tenkt over hvor mange de har sett demonstrere mot diverse terrorhandlinger som utføres av muslimer, versus hvor mange som demonstrerer mot ytringsfriheten vi har her i vesten. Sannheten er at muslimer verden over er utrolig flinke til å flytte seg ut av godstolen og ut i gatene for å skrike hvis noen har tatt opp skyggesidene ved religionen deres, mens de forholder seg temmelig passive når det gjelder å vise avsky mot drap på tusenvis av uskyldige sivile her i vesten. Der var derimot plenty av folk som jubler når dette skjer.......hvor tydelig må dette være før du skjønner det Qed ? Eneste klipp jeg noen gang har sett av vanlige muslimer som jubler av terror, er bbc sitt innslag i en pakistansk by etter 9/11 hvor man filmet 30-40 personer som jublet i gatene. Reporteren fikk senere kritikk da det kom fram at han hadde bestukket mennene for å hoppe opp og ned. Har du noen konkrete eksempler på hvor dette blir så tydelig vist? Tror ærlig talt du er like sneversynt på området som masti, og at de 40 mennene har brent seg rimelig bra fast på netthinnen din. Og hver så snill, ikke si at du vet om to episoder til, hele poenget mitt her er at dere ikke kan trekke likhetstegn mellom muslimer og terror, da holder det ikke med 500 jublende menn de siste 5 år. Du trenger noe representativt. På samme måte som at 500 syrere ikke er representativt for at "alle muslimer" trekker til gatene for å demonstrere mot muhammedtegningene. Du prøver også å lage et poeng som baserer seg på at en del konservative muslimske land opererer med pressefrihet og upartisk nyhetsformidling, noe du vet inderlig godt bare er tull, hvor mange aviser på landsbygda i pakistan tror du skriver om at 2 amerikanere døde i et bombeangrep. Hvor mange i usa trekker forresten til gatene når det skjer? Eller hva med oss nordmenn? Burde ikke vi som ikkemuslimer løpe ut og uttrykke vår avsky da, hvis muslimer er så forferdelig som ikke gjør det? Argumentet henger ikke på greip Lore, hvis definisjonen på radikale er å ikke vise avsky mot terror, så har du forbanna mange å være redd for bare i bergen. Du må da greie og tenke litt mer logisk rundt dette med hvis det virkelig er så få som støtter terror, hvorfor greier ikke disse såkalte "normale" muslimene å overdøve dem ? Kan det være fordi at det i veldig mange muslimske land så er det de ekstreme som styrer og de mindre ekstreme dilter etter hva de sier ? Hvis det er de ekstreme som sitter med all makten, hva hjelper det da at fins noen muslimer som egentlig bare ønsker å leve livene sine i fred sånn som de fleste andre ? Meg bekjent så ble lederen i Iran stemt inn, og han er ikke akkurat det jeg vil kalle helt god. Hvis folket ikke støtter ham, hvorfor stemmer de på ham ? Hva mener du? Er vanlige muslimer overdøvet? Du viser jo hvor massivt du slår alle under en kam med det utsanget. Det ekstremt store flertall lever da fredelig i land rundt om i hele verden, feks i Usa, i Europa, her i Norge, ser du ikke hvor mange du glemmer?? Ja, det finnes en del muslimske land hvor undertrykkelsen er stor og et fåtall elitiske menn styrer det meste, men det betyr da for faen ikke at muslimene i landet støtter terror? Det du snakker om id en sammenheng er jo politikk og maktkamp, og har ikke noe med religion å gjøre. Spennende at du trekker fram iran som eksempel, ja mange støtter han, i allefall mange av de vi får høre om, men det har kanskje biiiiittebittelitt med at presidenten knebler alle i opposisjon, fjerner alle reformvennlige fra valglistene, og knerter de som gjør opprør. Jeg må ikke minne deg på hvordan det gikk under sist studentopprør der? Tror du også hadde tenkt deg om en stund før du gikk ut i gatene og protesterte mot politikken i et slikt land. Er du terrorist da? Satan altså, jeg blir så skremt. Share this post Link to post Share on other sites
Lore 32 Report post Posted March 31, 2008 Dette kommer til å kreve en del arbeid Qed, men det må til for å avsløre at du enten er kunnskapsløs om hendelser som er veldokumenterte, eller at du prøver å framstille saken anderledes enn den virkelig er. Dette bildet viser hvor folk protesterte, hvor tegningene ble printet i avisene, og hvor folk døde pga protestene. Ikke bare Syria som er rødt eller lilla her nei..... Meg bekjent så var ikke Gaza så veldig trygt for skandinaverne heller. Faktisk så døde minst 139 mennesker pga disse protestene, de fleste døde fordi at politiet skjøt på folkemengdene i Nigeria, Libya, Pakistan og Afghanistan. Hvis politiet skyter for å forhindre protester, er det da sannsynlig at det var regjeringen som organiserte protestene også ? Ikke bare regjeringen i Syria organiserte protester, men også regjeringene i Libanon og Iran. Hvis du skal prøve å skylde på de som styrer så få nå med alle landene der det skjedde..... Var et par ambassader fra Danmark og Norge som tok fyr i disse landene, så ikke de mest fredelige protestene heller.... 50% av Danmarks eksport til midt østen forsvant i denne perioden, disse 500 syrerne må ha vært jævlig ivrige kunder hos Bang og Olufsen før denne krisen hvis bare disse sluttet å kjøpe dansk i protest. Både EU og FN var rimelig aktive i å demonisere Danmark oppe i dette her, et sikkert tegn på rimelig aktiv lobbyisme fra muslimske land. Det at Kurt Westergaard skal drepes er vel også rimelig irrelevant for deg ? De tre mennene som ble arrestert og sendt ut av landet for å ha konkrete drapsplaner fins vel heller ikke i din koseverden der alle muslimer unntatt de 100 ekstremistene og de 500 protestantene er snille og gode. Hvis ikke alt dette er representativt nok for deg så er du nok så innbitt på å ikke innse den reelle størrelsen at du aldri blir fornøyd. Angående jublingen over terroristangrep så jublet ikke bare pakistanere. De filmklippene jeg så viste heller ikke bare 40 menn, mer som gater der både menn kvinner og barn jublet og de var langt flere enn 40. Det følgende er tatt fra Wikipedia * Reports and images of Palestinians from East Jerusalem and the West Bank taking to the streets in jubilation, chanting 'Allāhu Akbar' (God is (the) greatest), passing along sweets in praise of Bin Laden (The US primary suspect[7]), honking car horns, holding up the V sign for victory and holding up Palestinian flags were broadcast around the world, and most American networks aired the images. In addition, many newspapers, magazines, Web sites and wire services ran photographs of the festivities.[8][9][10](VIDEO) * On the day of the attacks, The Times (British) and Fox News (American) reported that 3,000 celebrants were pouring into the streets of Nablus and dozens of people were celebrating in the traditional gesture of handing out sweets. The Times notes that in traditionally Arab East Jerusalem, there was a smaller gathering of about two dozen people.[11] FOX News adds that in Ein el-Hilweh (Lebanon), where about 75,000 Palestinians live, and also in Rashidiyeh camp south of Tyre, revelers fired weapons in the air.[12] Artikkelen på Wiki inneholder også positiv info som dette: "Official reaction was almost universal in condemning the attacks, even among countries considered hostile to the U.S. such as Libya, North Korea and Syria. [3] In Iran for example thousands participated in candlelit vigils, while a minute's silence was held at Tehran's football stadium." Langt ifra alle deltok i jublingen som du ser, men langt flere enn du prøver å fremstille det som. Jeg må jo nesten spørre deg om hvor mange som må juble eller protestere for at vi skal kunne si at det er en god indikasjon på en følelse/mening som er utbredt i folkemassene. Selv om x antall mennesker blir filmet mens de jubler over branns seriegull så er det sannsynlig at laaaaaaaangt flere enn de som ble filmet var glade for at brann vant serien. Det at noen gidder å faktisk lage så mye oppstyr er også en god indikasjon på hvor sterk denne følelsen er. Man kan mene det ene eller det andre uten at man nødvendigvis er motivert til å løpe ut i gaten og hyle med resten av gjengen. Jeg ser ærlig talt ikke at vi er så sinnsykt uenige i del 2 av innlegget ditt, eneste er vel at du ikke ser ut til å forstå at i de fleste muslimske land så er skillet mellom Islam og politikk temmelig lite. Råder deg til å snakke med en av de Iranske sosialistene som flyktet etter revolusjonen der om hva som skjedde. Min kollega påstår at kun 10% av folket støttet islamistene når de greide å ta over styringen. Det er skremmende at det skal så lite til ! Det at Iran er temmelig forandret fra før revolusjonen kan vi vel være enige om ? At du blir skremt er forresten ikke så rart når du vet så lite..... La meg avslutte med noe en debattant på document.no sa som får frem poenget ganske bra: "Jeg betrakter ikke den jevne muslim som farlig, men vi vet at blir det mer muslimer, blir det også flere islamister, og islamistene er farlige, for de kan presse flertallet med metodene sine. Husk at verken bolsjevikene eller nazistene hadde rent flertall, likevel klarte de å komme til makten. Det fins allerede statistisk signifikans for at vi blir dominert av et aggressivt mindretall." - b.c Share this post Link to post Share on other sites
Sputnik 0 Report post Posted March 31, 2008 synes det er jævlig at barn blir hjernevasket på den måten Men kan ikke nekte for at det var ganske morsomt Share this post Link to post Share on other sites
Opacus 8 Report post Posted April 1, 2008 Så lenge vi har folk med holdninger som GEntrus og Mastiphal i vesten, og mennesker som overtaler lettpåvirkelig ungdom til å sprenge seg i luften i østen blir det aldri fred på jorden. Vinneren er den som først stopper. Share this post Link to post Share on other sites
Bananarama 0 Report post Posted April 1, 2008 Så lenge vi har folk med holdninger som GEntrus og Mastiphal i vesten, og mennesker som overtaler lettpåvirkelig ungdom til å sprenge seg i luften i østen blir det aldri fred på jorden. Vinneren er den som først stopper. waahh-waahh 'Kan vi ikke alle bare bli venner a?' Share this post Link to post Share on other sites
Opacus 8 Report post Posted April 1, 2008 Stav Xenofob for meg .. Share this post Link to post Share on other sites
Bananarama 0 Report post Posted April 1, 2008 Jeg finner ikke Bergensere fremmed eller ukjent, hater bare dialekten oO. Det maa da finnes en mellomting mellom kulturrelativisme og Xenofobi? Share this post Link to post Share on other sites
pinadø grett 0 Report post Posted April 1, 2008 loadkeys no-latin1 Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted April 2, 2008 Så lenge vi har folk med holdninger som GEntrus og Mastiphal i vesten, og mennesker som overtaler lettpåvirkelig ungdom til å sprenge seg i luften i østen blir det aldri fred på jorden. Vinneren er den som først stopper. Jepp, som jeg har sagt tidligere, det er nok bedre å stikke hodet dypt ned i sanden så vi kan stå med rasshøllet på vid gap når det først smeller. Bedre å være naiv enn realistisk. Helt klart. Heia Brann! Share this post Link to post Share on other sites
BcK 221 Report post Posted April 2, 2008 blotter ræv med et smil,jeg Funka fett for skottene Share this post Link to post Share on other sites
Lore 32 Report post Posted April 2, 2008 Trenden i Nederland er at mange flykter fra det multikulturelle eksperimentet til land som Canada, New Zealand, Australia og USA. Noen få flykter til den norske bygden også faktisk. Det samme skjer i England. "- Nederland opplever en utvandringsbølge. Folk er leie av trangboddhet, usikre oppvekstvilkår for barna, høye eiendomspriser og høyt skattetrykk. De søker natur og trygghet og økonomiske muligheter. Norge er et fascinerende land for mange, sier Rittmann." -Småkomisk hvordan de må ordlegge seg for at det skal være politisk korrekt Tror nok det kan være en ide for oss nordmenn og begynne å utvandre om en 25år da vi ligger et godt stykke bak Nederland i dette her, heldigvis. Edit: Det må jo sies at Nederlenderne angrer, men det er for sent nå. Flengende kritikk rettes mot Labour(arbeiderpartiet) i England som forandret landet i så stor grad Share this post Link to post Share on other sites
BcK 221 Report post Posted April 2, 2008 Nå er Nederland et meget merksnodig land og da De har verdens mest liberale lover, men samtidig er befolkningen nesten latterlig konservativ av seg. Faktisk utrolig fascinerende hvis man er interessert i slikt.... Også liker de camping og sjokolade-strø Share this post Link to post Share on other sites
Simba 0 Report post Posted April 2, 2008 Det sjokoladestrøet er jo bare helt Har hatt i meg kilosvis gjennom årene. Share this post Link to post Share on other sites
Nielsen 0 Report post Posted April 6, 2008 SUGAR. SPICE. AND EVERYTHING NICE. THESE WERE THE INGREIDIENTS CHOSEN TO CREATE THE PERFECT LITTLE GIRL. BUT PROFESSOR UTONIUM ACCIDENTALLY ADDED AN EXTRA INGREDIENT TO THE CONCOCTION: CHEMICAL _____________ Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted February 16, 2010 Vekker til live denne gamle tråden her da jeg føler for å sette lys på hva som blir skrevet i avisene for tiden.. Referer selvsagt til demonstrasjonen mot karikaturtegningene som har foregått i Oslo. Mange som har personlig erfaring med dette fra siste uken? Artig å høre hvordan byfolket har opplevd dette Og det var vel en relativt fredelig demonstrasjon også om jeg ikke tar feil? ref: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2830223.ece Er vel ikke meldt om noe særlig skader egentlig? Syntes faktisk de hadde gjort en ganske bra jobb med å demonstrere i Oslo. Personlig syns jeg det er tåpelig at man skal reagere på en slik måte på grunn av noen karikaturtegninger.. Men det er vel vanskelig for meg å sette meg inn i deres livssyn og forhold til religion. Spesielt siden jeg selv ikke har en religion. Mitt poeng med dette innlegget var faktisk ikke å fremme muslimenes oppførsel ved demonstrasjonen, men rett og slett fordi jeg blir skremt av hva annet de tar med seg. Hva lyste opp i fjeset mitt i dag? - Homofile fortjener å drepes ref: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2832875.ece - Etter det jeg kjenner til var den personen homofil, og det er den straffen han da fortjener. Det er det standpunktet enhver muslim er påtvunget gjennom sin religion Jeg kommer aldri, aldri til å dele et slikt synspunkt med en muslim. Og de lurer på hvorfor fremmedfrykten i landet regjerer? Share this post Link to post Share on other sites
Pazuzu 114 Report post Posted February 16, 2010 Skjønner ikke det der. Hvorfor er det alltid greit å la enkeltpersoners uttalelser stå som fasit for en stor gruppe mennesker så lenge det gjelder dem men ikke når det gjelder oss? Er ikke så lenge siden Vigrid stilte med politisk parti og holdt en del skrekkelige taler. Er jaggu ikke rart at Nordmenn oppfattes som noen blodrasistiske middelalder-fanatikere. Merket forresten aldri hverken streik eller demonstrasjon. Sistnevnte er synd, for jeg har hørt rykter om vafler. Jeg gikk altså glipp av vafler Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted February 16, 2010 Vel, siden han holdt hovedappellen under demonstrasjonen, så tar jeg ordene han sier for representative.. Ei heller har det kommet særlig henvendelser mot hva han har sagt. Man lar ikke samtlige i en demonstrasjon komme med sitt ord og danner en "snittmeningen". Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted February 16, 2010 Forskjellen er at han ikke SA dette under hovedappelen, dette er hans personlige ytring. Mannen er jo idiot, vi kan ikke ta hans ord for representative. Likefullt må man innrømme at islamsk troende har en del meninger som er rimelig hentet ut av forrige århundre, og det er derfor de må integreres godt nok til at slikt ikke får utløp. Er der vi har sviktet, da vi tar inn alt for mange til at dette er mulig. Heldigvis har mange gått ut i dag og tatt sterk avstand fra hans ytring: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3520277.ece Utover det gikk demonstrasjonene veldig rolig for seg, de hadde vært smarte denne gangen og utnevnt et 20talls muslimske menn til vakter som passet på da kidza begynte bråke nede på jernbanetorget. Veldig ok. At de vil at justisministern skal straffe alle som krenker muhammed er jo bare tull selvsagt, men for dem er muhammed dessverre personlig forbilde, helligdom og mentor i alle deler av livet, da blir det vanskelig å takle. Dagbladet går jo på tidenes provokasjonskamp for å skaffe pr om eget navn, da de trykker det absolutt værste bildet de kunne finne av muhammed for å illustrere en debatt på pst sin facebookside der ikke dette bildet ble brukt i det hele tatt, de kunne valgt mellom 100 bilder og 50 diskusjonstråder. Blir for dumt å si de kjemper for ytringsfriheten, er ikke det de kjemper for i det hele tatt, de bare provoserer bevisst for å markedsføre eget navn fordi salgstallene stuper. Det er råttent og respektløst. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted February 16, 2010 Edit *snip snip* Leste ikke gjennom det hele.. /Edit For øvrig har nyhetsbildet det blitt noe oppdatert: - Ikke representative holdningerFlere norske muslimer tar avstand fra hans uttalelser, både de han kom med i sin appell på Universitetsplassen fredag og uttalelsene om homofile til Klassekampen. Shoaib Sultan, genalsekretær i Islamsk Råd Norge, sier Mohyeldeen Mohammads uttalelser ikke er representative. - Islamsk Råd Norge tar avstand fra de radikale holdninger som Mohyeldeen Muhammad fremviser. Disse er ikke representative for våre medlemsorganisasjoner eller den jevne muslim, som setter pris på de rettigheter det demokratiske Norge gir oss alle anledning til å leve i tråd med våre verdier. Generalsekretæren kritiserer også mediene for å gi Mohammad og hans synspunkter så mye spalteplass: - Vi håper at den unge mannen med litt mer modenhet vil komme til å oppnå en bedre forståelse av sin religion og verden rundt ham. I mellomtiden er det siste han trenger at mediene konkurrerer om å gi ham en plattform, skriver han i en epost til Nettavisen. Men jeg kan fremdeles ikke annet enn å føle at hans meninger er det flere som deler.. Share this post Link to post Share on other sites