Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Uberkul

fra windows vista til Linux Mint

Recommended Posts

jeg vurderer og bytte operativsystem på grunn av at jeg har hørt mye positivt om linux, men det er noen ting jeg ennå ikke har fått svar på:

-hvordan er støtten for spill og programmer i linux?

-har den dx10?

-er det generelt noen - eller + å bytte?

-er det mulig og få tak i en 64 bit version?

det jeg prøver å finne ut av er om det er verdt å bytte :) helt greit hvis dere anbefaler andre linux os

takker for svar på forhånd :)

Edited by mikael15

For folk flest er det liten til ingen vits å bytte til linux, særlig hvis du liker gayming.

Du kan få de fleste spill til å virke, noen tilogmed bedre i linux en windows, men dette er bare untaket som bekrefter regelen.

Så per dags dato er det garantert (nesten) ingen vits får deg å bytte os :)

Har ikke dx10 nei, og jau, du får tak i 64bit versjoner.

For folk flest er det liten til ingen vits å bytte til linux, særlig hvis du liker gayming.

Du kan få de fleste spill til å virke, noen tilogmed bedre i linux en windows, men dette er bare untaket som bekrefter regelen.

Så per dags dato er det garantert (nesten) ingen vits får deg å bytte os :)

Har ikke dx10 nei, og jau, du får tak i 64bit versjoner.

jo, men det jeg har hørt er at linux bruker mindre av pcen slik at det blir mer til overs for spill...

og det må vel komme dx10 støtte ettervert?

også er det innebygd et program som gjør at jeg kan simulere windows vista, vil jeg ikkke få dx10 da? men vil dette da tamer ressurser fra pcen?

Edited by mikael15

Hvis du er keen på å skrive inn en halvmeter kode for hvert av spillene dine er det ikke noe problem. Hvis du derimot er som folk flest og liker å bruke tiden din på å spille, ikke skrive inn diverse kommandoer i kommandolinjen, så holder du deg til Windows. Skal du ha noe som krever mindre av dataen din, gå tilbake til XP istedet for Vista.

vis du er usiker så last det ned. installer dualBoot. sånn at du kan prøve det. imes du forsatt har windows installert.

Linux kjører ikke windows spill noe serlig bra sånn rett ut av boxen. det ermye fin justering med commandoer.

du kan bruke et program som heter "Cedega" som er veldig behagelig og bruke til og spille windows spill.. da er det 0 stress på x antall spill. (Cedega koster noen få kronarer)

men hvis man går gratis veien så har du "wine" som er litt mer knoting på mange spill. men man har x antall netsider som hjelper deg pent gjennom alt. når du bruker linux... så er Google din ven <3

så det dere sier er at det egentlig ikke er verdt brye :) ? jaja, er det eventuelt noen andre os som kan anbefales for en som driver med kontor oppgaver + gayming?

Kan kanskje modifisere dette littegranne:

De fleste som besøker battlefield.no liker å spille de nyeste multiplayerspillene med god grafikk. De fleste av disse spillene bygger på DirectDraw fra microsoft. Wine gjør det i og for seg mulig å kjøre dette på linux, men det er som regel problemer med det nyeste og hippeste, som ikke støttes fullt ut. Wine oversetter fra DirectDraw til OpenGL (som er annet grafikk-bibliotek som i motsetning til DirectDraw finnes "innfødt" både på windows og linux)

"Oversettelsen" som Wine gjør koster litt i ytelse, selv der det virker bra, det er iallefall er det min erfaring. Med andre ord: For windows-spill er linux et B-alternativ.

En annen ting som gjør dette, er at multiplayerspill som regel har cheat protection type punkbuster eller liknende. Slike systemer har en tendens til å klage høylydt når maskina di kjører linux og ikke windows. Derfor har det ofte vært vanskelig å spille multiplayerspill online med linux.

Det jeg derimot har god erfaring med, er å spille litt eldre singleplayerspill skrevet for windows på linux via WINE. Da gjelder det at "some things are classic, some things are just old": Det er mer enn grafikken som avgjør om et spill er godt. Det er relativt lett å finne ut hvilke spill som er ekte klassikere, jeg kan bare tipse om at Half life er evig bra, fordi historien er så godt fortalt i innledningen. Da prater jeg

ikke om half life 2, slev om det også er et godt spill.

OpenGL er imidlertid cirka like bra som DirectDraw, og spill som kommer med OpenGL fungerer bedre på linux via wine. Det er også flere av disse spillene som kommer med egne linux utgaver (som da ikke trenger wine i det hele tatt for å kjøre). Disse spillene er generelt like bra på linux som på windows. Generelt er det ingenting i veien for å spille med linux, det er bare det at utvalget i titler må være en titusendedel av det som kommer på windows, så dersom du er mer enn litt intressert i å spille så er det kanskje ikke det riktige vlaget for deg.

Dersom du derimot bruker computeren til mye forskjellig, liker å hacke litt kanskje (som for eksempel tyne litt ekstra liv ut av en gammel computer som ikke kjører Vista særlig bra), og setter pris på mye gratis software med tildels god kvalitet uten å ty til piratkopiering, er linux et godt alternativ.

Har du tenkt å spele så gi blanke faen i heile Linux. Kom heller tilbake om eit par år når du skal bruke det til noko fornuftig heller.

Konsoll + Linux er ein bra kombinasjon om du kan ofre PC spel(dei fleste er jo heilt talentlause uansett)

"(dei fleste er jo heilt talentlause uansett)" hø?

men utrolig mange spill som fungerer utroliog godt i Cedega. HL2 osv kjører vakkert ' />

og alle windows spill som kjører OpenGL slik som Doom 3 kjører

"In a world without fences, who needs Gates?"

Fordi det er så himla knotete å skrive inn kommandoer når man får dårligere ytelse

Er vel opp til det man gjør det selv. Man skriver kanskje litt kode, men det meste er copy og paste fra folk som har gjort det før. Det krever en basic innsetting i hvordan man gjør ting i linux, men etter det er det full fres. Spillindustrien vil nok bli tvunget til å utvikle til linux om fem år. Markedsandelen blir stadig høyere for privatbrukere, og brukergrensesnittet er i ferd med å bli så brukervennlig at det er nærmere mac enn windows. Alt i alt er Linux en fantastisk ting. Det er gratis, og du får brukerstøtte av LANGT flere enn du får støtte av hos microsoft. Alle brukerene bidrar i linuxland. nesten alle i alle fall smile.png Jeg kjører 2 pcer med fedora 8, en med mythbuntu, en med ubuntu og en skikkelig godbit; en 386 i en skuffe som kjører linux doggy. (og to Windows xp64 pro)

Jeg foretrekker linux anyday. hadde det ikke vært for spillene hadde jeg vært purist på linux.

Fordi det er så himla knotete å skrive inn kommandoer når man får dårligere ytelse

Man skriver kanskje litt kode, men det meste er copy og paste fra folk som har gjort det før. Det krever en basic innsetting i hvordan man gjør ting i linux, men etter det er det full fres. Spillindustrien vil nok bli tvunget til å utvikle til linux om fem år. ..

Skrive litt kode? Det er 100 % uaktuelt for 99 % av befolkningen. At spillindustrien må støtte Linux? Støtter de Mac som har en høyere markedsandel enn Linux? Er ikke mange Mac-spill derute og enda færre om du trekker fra alle som kommer til Mac over 1 år etter Windows - releasen. At Linux er teh next big thing har jeg hørt siden 1998, men det har fremdeles ikke skjedd.

Hold deg til Vista! Er ting litt tregt kjøp mer ram. Vista trenger mer ram enn XP.

Hadde Linux hatt like bra spillstøtte som Windows, hadde jeg gjerne brukt det. Men inntil det skjer er Linux helt uaktuelt.

Instalerte nettopp Linux Ubuntu for å teste. Gjerne litt gøyalt i starten og når man får spill til å funke. Men selvfølgelig forstår jeg at Vista er bedere og MYYE lettere. Hold deg til vista

fatter ikke at folk vil bruke vista.. XP er LANGT bedre.. om man må bruke microsoft altså..

Windows 2000 er forøvrig mer trygg enn vista smile.png

tar det ikke så tungt.. Hvor mange spill spiller du som har dx10?

Enig med de fleste her.

Linux er fantastisk bra, men funker desverre dårlig på gaming. Jeg er så heldig at alle spillene jeg trenger er støttet av Linux:D Snakker ScummVM, OpenTTD og FreeCol. Yay!

fatter ikke at folk vil bruke vista.. XP er LANGT bedre.. om man må bruke microsoft altså..

Windows 2000 er forøvrig mer trygg enn vista :D

Samme greia som da folk skulle gå fra 95/98/me/2000 til XP

"98 er SÅ MYE BEDRE ENN XP FATTER IKKE AT MAN VIL BYTTE WHINEWHINEWHINE ALT NYTT ER BÆSJ"

Hver gang noe nytt kommer, er det whine over det nye - og kjærlighetserklæringer til det gamle.

gleder meg til å se den dagen neste OS kommer og zpam blir sittende hjemme og klamre seg til vistaboxen og nekte å oppdatere.

Det stemmer at det er alltid nokon som klager over nytt operativsystem, men hjelper ingenting på Vista fordi det suger så vanvittig kraftig uansett korleis ein vrir og vender på det.

Dei som liker Vista har ikkje peiling på data, dei som har peiling held seg LANGT vekke.

Uansett så er det ikkje poeng å forsvare at gaming fungerer i Linux fordi det gjør det ikkje. Det er knoting, utstabilt og treigt! Det finnes unntak, men eg anbefaler sterkt å ignorere dei!

Men skal du bruke Linux til andre ting som fotoredigering, utvikling, musikk, surfing og mail så er det overlegent andre alternativer idag. Og ja du kan bruke Photoshop smertefritt i Linux i dag med Wine.

så kort oppsummert så er alle som spiller spill på pc og ikke på konsoll og som ikke bruker linux idioter?

wow! *ignore*

Tjah.

Dei som har peiling på data brukar vel det mest hensiktsmessige operativsystemet i høve til sitt bruk?

Eg har Vista og eg har XP.

No foretrekk eg å dobbelklikke eller klikke på "OK" og "JA" og slikt, så difor brukar eg ikkje lenger Linux. Ikkje har eg behov for den "fantastiske stabiliteten", "dei gode kontoreigenskapane", etc i Linux heller. Vista og XP er bra nok.