Sign in to follow this  
Arthalion

Finner ikke SATA-disk

Recommended Posts

Heisann.

Trengte mer plass på en maskin i heimen, så skaffa en sata-spinpoint på 750 gig.

Kobla til riktig med strøm og satatilkobling, men maskina finner ikke enheten.

Den er relativt gammel, men hovedkortet skal likevel ha støtte for sata.

Kortet er et MSI 875P Neo-FIS2R (MS-6758).

Bare sånn til info er systemdisken en brukbart full 250 gigs spinpoint (IDE133)

Noen tips til fix?

Har du søkt den opp i Høyreklikk - My Computer > Mangament > Disk Managment > Formatert ny disk?

Er sata controllern aktivert i bios? Instalert sata controller? Flere typer controllere på HK? Isåfall hvilken bruker du? Nvidia Nforce?

Den dukker ikke opp i diskbehandlinga.

Fulgte med en diskett med "Promise 376/378-driver". Etter googling viser det seg at dette er SATA-drivere. Men jeg hadde trudd at disse var installert allerede.

Hvordan får jeg installert disse? Er jo ikke bare å installere ved å finne en exefil.

Trykk F6 for å innstallere en tredjeparts Raid/SCSI driver.

Står det når man innstallerer Windows. Det er da man skal sette inn disketten.

Du kan evt. utføre en reparasjon av Windows ved å sette i XP disken din. Du beholder alle innstillinger og filer. Har du oppdatert windows etter innstallering, går det ikke.

Trykk F6 for å innstallere en tredjeparts Raid/SCSI driver.

Står det når man innstallerer Windows. Det er da man skal sette inn disketten.

Du kan evt. utføre en reparasjon av Windows ved å sette i XP disken din. Du beholder alle innstillinger og filer. Har du oppdatert windows etter innstallering, går det ikke.

Den er så gammel at det er xp med sp1 på cden...

Den dukker ikke opp i diskbehandlinga.

Fulgte med en diskett med "Promise 376/378-driver". Etter googling viser det seg at dette er SATA-drivere. Men jeg hadde trudd at disse var installert allerede.

Hvordan får jeg installert disse? Er jo ikke bare å installere ved å finne en exefil.

Gå på Device Manager og sjekk om den er installert, evt om du har noen devicer med utropstegn.

Har du evt sjekka at den er enablet i BIOS?

Jeg har sett gjennom i BIOS, men finner den ikke. Der er det bare liste over IDE-disker. Ingen alternativer heter SATA engang.

Dvs valg av typen:

IDE first master

IDE first slave

IDE second master

IDE second master

etc.

Og her har jeg da os-disken som first master, noe som stemmer.

Du enabler/disabler forskjellige kontrollere under "Integrated Peripherals" eller lignende. Kan være det heter noe annet på BIOS'en din.

Du må kanskje flytte på en jumper, se bildet . Og ja, sata disker har jumper. Dette for å sette 1,5Gbps eller 3,0Gbps for bedre bakoverkompabilitet.

atlef.

Inge jumpere på disken.

Funnet fram til integrated pheripherals i bios.

Men ikke funnet helt riktig konfigurasjon. Nå finenr den feks ikke cd og dvdrom lenger :/

Jeg må ha stilt inn noe feil.

rgh1203154900k.JPG

bwy1203154948h.JPG

arx1203154975c.JPG

Er det forresten en spesiell grunn du ikke har oppgradert til sp2 med andre patcher?

Er utrolig dårlig sikkerhet på maskinen din.

Har oppgradert til sp2. Men bare SP1 som ligger på installdisken.

Liten update: Satte på Onboard Promise IDE og endra et par andre instilliner, installerte scsi-drivere fra disketten og visp. Nå dukket den opp.

Meeeen, den vil ikke formateres da et eller annet program bruker den disken. Snodig. Any help?

Edit: Jeg må le litt. Like etter at jeg posta her testa jeg å drepe alle prosessene omtrent, og da virket det til slutt.

Takk for hjelpen alle sammen!

Har oppgradert til sp2. Men bare SP1 som ligger på installdisken.

Liten update: Satte på Onboard Promise IDE og endra et par andre instilliner, installerte scsi-drivere fra disketten og visp. Nå dukket den opp.

Meeeen, den vil ikke formateres da et eller annet program bruker den disken. Snodig. Any help?

Edit: Jeg må le litt. Like etter at jeg posta her testa jeg å drepe alle prosessene omtrent, og da virket det til slutt.

Takk for hjelpen alle sammen!

NOOB! Men gla i dæ læll!