Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Bananarama

Kvinnelig Verneplikt

Recommended Posts

Skjønner ikke hvorfor vi skal likestille noe som ikke er likt.

Hele spørsmålet faller på sin egen ulogiske problemstilling.

Jeg vet man kan debattere dette frem og tilbake i det uendlige, men alle er vel enige i at kvinner og menn er forskjellige. Og hvorfor skal vi likestilles på alle områder da?

Pga Kvinnesaken? Hvor er evt manssaken? Og hvorfor har vi disse sakene?

Hvis vi skal snakke likestilling så kan vi jo feks snakke om foreldrerett? Og hvordan livets største begivenhet fordeles urettferdig skjevt for mange.

Synes alt dette likestillingspisset er patetisk.

Min konklusjon, enten eller. Enten full likestilling, hvor ALT skal være kliss likt regelmessig. Eller drit totalt i hele debatten.

Husk at i forsvaret utdannes det soldater. Der omtaler mann ikke mannskapene som "kvinnelig soldat" eller "mannlig soldat". Jeg er forsåvidt for kvinner i forsvaret, men da mener jeg man bør ha like krav. Litt dumt at kvinner har lavere fysiske krav enn menn... Man ber ikke en soldat om å løpe eller løfte LITT, for å ta et eksempel. - Man ber soldaten utføre ordre/oppdrag uavhengig av kjønn.

- menig "Neck"

Jeg er helt enig i at jenter skal ha verneplikt når det kommer til likestilling.

Men på den annen side synes jeg ikke det skulle være nødvendig at det er obligatorisk for noen - vil da tro det er nok frivillige som verver seg uansett. Hvorfor hale inn de som absolutt ikke vil?

Forsvaret haler da ikke inn jenter som ikke vil.. Er jo frivillig sesjon for jenter. - De jenter som finner det interessant møter opp på sesjon, og tar det derfra.

Men de haler inn gutter.. Er det jeg mener. Synes ingen - hverken gutter eller jenter skal måtte være i militæret mot sin vilje.

Min konklusjon, enten eller. Enten full likestilling, hvor ALT skal være kliss likt regelmessig. Eller drit totalt i hele debatten.

RÅ konklusjon. Satt på spissen mener du altså at siden gutter og jenter ikke er like sterke bør vi ikke prøve å få de mer etablert i lederstillinger?

Men de haler inn gutter.. Er det jeg mener. Synes ingen - hverken gutter eller jenter skal måtte være i militæret mot sin vilje.

Så enig, så enig. Men når vi da likevel har verneplikt, er jeg for kvinnelig verneplikt også.

Jeg og noen kompiser drev å diskuterte dette med søstra til en av dem, hun sa noe så genialt som "men jeg vil ikke inn i militæret, hva tjener jeg på å være der?"

Enkelte er tøffe i kjeften og snakker om å "forsvare Knug og fedreland", men forsvaret vårt er jo helt latterlig. Hærens Generalinspektør Mood, sa under et intervju på TV her om dagen av Hæren vår var i stand til å forsvare et forholdsvis stort fylke i litt over et døgn. Hvis jeg husker feil, er det bare å rette meg. Greit, vi har ikke bare Hæren, vi har også Luft- og Sjøforsvaret, men det sier litt om hvor skralt det egentlig er.

Ville vel tro at de fleste som avtjenner/har avtjent verneplikten sin ville satt pris på om det hadde vært flere jenter i forsvaret. I den avdelingen jeg er i er det så og si null jenter, bare et par befal, men de teller ikke mth på at de er gift osv. Som et psykisk element så tror jeg at flere jenter i forsvaret hadde vært en veldig positiv ting, så om ikke annet, så er flere jenter i forsvaret med på å heve moralen i troppen.

Slik jeg ser det så har det ikke noe å si at jenter er fysisk svakere enn gutter. Jenter har kvaliteter som mange gutter mangler, deriblant omsorg for sine medsoldater, og jenter er minst like kjappe i hodet som gutter. Et kjapt hode og evne til å vise empati med sine kamerater er egenskaper som overgår f.eks evnen til å ta x antall push ups. Om det til syvende og sist skulle bli krig i kongeriket, så har det lite å si om det er pekefingeren til en gutt eller jente som trykker inn avtrekkeren.

Situasjonen i forsvaret er per i dag påvirket av store nedskjæringer og effektivisering, og når så lite som 1/3 av gutter fullfører førstegangstjenesten, så hadde det ikke vært noe problem å fordele denne "byrden" mellom kjønnene. For mange jenter kan det være en utmerket mulighet å erfare noe helt nytt, og prøve seg og mestre en tradisjon som i sin helhet har vært mannsdominert, fram til nå :)

Først, minner om at det kun skal postes seriøse innlegg på denne delen av forumet.

Jeg mener at verneplikt er bortkastet energi, skattepenger og tid. Og det mener jeg uavhengig om det er jenter eller gutter som skal avtjene den. At det dannes ett fint grunnlag for forståelse av disiplin - som det virker som flere foreldre helt har glemt - er en god ting. Samme med å vise at man kan lære de mest farligste ting på en sikker måte.

Verneplikt handler i kke bare om å bli soldat trenet til krig. Det er mye mer enn som så. De av dere som har vært inne kan sikkert fortelle om mange ting som er nyttig å kunne - også sett i sammenheng med ett liv i fred.

Først og fremst, så er det en måte å få folk til å bli strukturert på. En viss man skal vite at jeg trengte det... :(

Selvmotsigende? Ja... Fordi...: Om vi kunne beholdt alle teknikkene man lærer om og droppet hele krigsperspektivet, ja da hadde vi kommet langt - og jeg er temmelig sikker på at patriotismen ville blitt mer stødig. :)

Likestilling er en endeløs debatt, og grunnen til det er egoismen på begge sider av kjønnene som til gangs skal forsvare sin holdning til noe eller annet. Vi kommer aldri til å bli enige om hva likestilling er - for det handler ikke bare om jobb og lønn, men mange andre ting.

Enkelte kvinnesaker er like smarte som om menn skulle forlange å få føde barn - for det er en av de største argumentene, som menn, blir møtt med.

Nei, likestilling er uinterresant. Lik lønn til likt arbeid er noe helt annet - uavhengig av kjønn - og er veien å gå på det området. smile.png

Verneplikt for jenter? Tja, alle eller ingen? :(

Med tanke på at jeg ikke er vernepliktig ( :):):happy: ) så er ikke jeg helt den riktige personen å spørre, men hvis jeg bare skal lufte min lille mening så ville det nok bli at...

...vi trenger ikke å tvinge kvinnene inn i militæret, når det allerede er en relativ liten andel av mennene som må tjenestegjøre. Altså forsvaret vil ikke tjene noe på det annet enn hva dobbelt så mange X kromosom vil hjelpe.

Ellers er jeg vel mer eller mindre enig med DelCasa om hva slags verdi verneplikten har i dag. Personlig kunne jeg sett for meg en obligatorisk blanding av militær- og siviletjenesten for alle. Disiplinen i militæret og sammfunnsnytten i siviltjeneste (ordentlig siviltjeneste og ikke det tullet enkelte går igjennom).

Men staten må jo kjøpe nye høyteknologiske jagerfly til 100 milliarder kroner, så vi kan jo ikke kaste bort penger på, f.eks. menneskene som bor i dette landet.

Vi må skille skitt og kanel her. Slik jeg ser det er spørsmålet om kvinnelig verneplikt en prinsipiel diskusjon som gjelder likestilling når det gjelder rettigheter og plikter man har som borger i det norske samfunnet. Å være motstander av verneplikt, pasifist, eller om man mener at verneplikten er urettferdig slik den fungerer for dagens gutter, er en annen diskusjon.

Feministene klarer ikke å skille skitt og kanel, prinsipp og pragmatikk. De unngår å svare på spørsmålet ved å si at de er motstander av militærmakt, eller at kvinner i forsvaret blir utsatt for trakasering osv...

Prinsipellt mener jeg at gutter og jenter skal stille likt når det gjelder verneplikt (det rimer). Så får vi heller ta en diskusjon om hvorvidt vi skal ha verneplikt eller ikke etterpå, fordi: det har ingen betydning for diskusjonen om verneplikt eller ikke og hvem som evt skal tjenestegjøre som soldater. Om vi har en vernepliktshær bestående av 50/50 kvinner/menn eller en proff hær bestående av 50/50 kvinner/menn, har ingen betydning for spmålet om verneplikt vs proff.

Slik jeg forstår feministenes argument så er det at de ønsker ikke at det skal være totalt likt for både kvinner og menn (ettersom det ikke er mulig av opplagte grunner). Men det de ønsker er at det skal i praksis være like "enkelt" å klare seg her i livet uansett om man er mann eller kvinne. Og når det kommer til verneplikt mener de da at tvungen verneplkt hos kvinner vil bidra mer til å gjøre det vanskeligere for kvinner å gjøre det like bra i livet som menn, ettersom de allerede lider av andre ulemper som "..tyngste ansvaret for barn og andre ulønnete omsorgstjenester i hjem og familie. Deres samfunnsnyttige innsats på dette området er omfattende samtidig som de betaler en pris i form av deltidsstillinger, redusert inntekt, tapt pensjon osv.".

verne plikt for kvinner er greit, da det er kan være en port åpner for å få jenter inn i forsvaret.

(med fare for å legge hode på hoggestabben)

det er mange oppgaver de gjør bedre en menn, spes i opplærings øyemed.

men i strid derimot har de ingen ting å gjøre.

selv om de bærer sin egen sekk og gjør sin del av jobben, så er dem en fare for laget sitt i en skarp situasjon.

ikke fordi at de ikke takler det men fordi vi mannfolk skal på død å liv beskytte dem og da ikke tenker på oss selv eller resten av laget.

det er heller ingen som vil se ei første side i VG med norske barn som har mistet mammaen sin.

Men ei forside som norske barn som har mistet faren sin. vil vi se?

Men til min mening om saken:

Likestilling er jeg for, men da mener jeg likestilling, mer eller mindre totalt.

dvs.

Menn og Kvinner skal ha like muligheter, OG KRAV.

Menn skal ha verneplikt, kvinner skal ha verneplikt.

Slik "likestilling" er i dag er den nesten som for 100 år siden, bare motsatt (selvsagt ikke like ekstremt).

Likestilling er jeg helt for, bare ikke på det feltet som kalles kvotering(det er diskriminering).

Kvinner i militæret er helt greit, men vet ikke om det er vits med noe verneplikt.

Det er svært få kvinner på i begynnelsen av tjueårene som har barn eller omsorgsoppgaver. Gjennomsnittlig alder på førstegangsfødenede er snart 30 år. Dessuten kan ulempen som kvinner får gjennom å føde barn kompenseres ved at far får mer permisjon enn han har i dag. Feministene er selvsagt i mot mer pappaperm på bekostning av kvinnen. So there you go...

Jeg synes at man går litt bort fra det som er viktig i denne saken. Det viktigste er vel å ha et godt forsvar, ikke likestilling.

Edited by Nosric