Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
neeta

Overnaturlige fenomener og hendelser

Recommended Posts

Jeg savner en tråd hvor mna kan diskutere paranormale hendelser i en litt mer seriøs tone :D Jeg synes det er veldig spennende å høreom andres opplevelser, men vil også diskutere fenomener generelt.

Noe av grunnen til at jeg starter denne tråden, er noe som skjedde meg igår kveld som jeg synes var smått skummelt. Håper noen har noen seriøse synspunkter på dette.

Jeg var ute på et utested med noen venner, og la fra meg jakken der jeg satt slik som man pleier. Det var en veldig rolig kveld, og bortsett fra et par andre som kom og gikk, var vi de eneste på utestedet.

Da jeg skulle på toalettet, ble min venninne med. Mens vi står der og snakker, begynner telefonen min å ringe. Vi er de eneste på toalettet og jeg kjenner selvsagt igjen at dette er min ringetone. Venninnen min sier at dette garantert er søstera hennes som vil ha tak i henne, og ringer min telefon. Ringelyden er rimelig høy, og jeg blir stresset: sjekker lommene flere ganger og endevender veska, uten å finne telefonen (mens jeg gjør dette står min venninne i sin egen telefon og snakker med noen andre). Jeg slutter å lete, og går tilbake til plassen min helt ute ved baren. Det er fortsatt ingen andre på toalettet enn oss da jeg forlater det. For sikkerhets skyld sjekker jeg lommene på jakken min som har ligget på plassen min hele kvelden, og finner mobilen min. Den har et ubesvart anrop fra et kjent nummer; min venninnes søster!

Dette var mildt sagt litt merkelig, hvordan kan dette ha seg? Det skal kanskje sies at jeg aldri har møtt eller snakket med denne søsteren tidligere.

Noen som leste siste Illustrert Vitenskap? Om forsøkene som skulle påvise telepati? Litt småcreepy, selv om artikkelen faktisk gikk i liten detalj om hvor troverdige de var.

Jeg tror det er viktig at folk forstår først og fremst grunnleggende hvordan menneskekroppen fungerer.

Det handler stortsett om impulser og elektriske signaler som blir sendt i nervetråder i kroppen til mottagere. Hjernen er en slags sentrum for disse elektriske impulsene. Så jeg har ikke så veldig mye tro på slike mennesklige paranormale tingene. Har lest en del om telepati, telekinese osv (interesserte meg for dette før).

Jeg sier ikke at dette ikke skjer i noen grad, men at man bør ha en viss forståelse for hvordan kroppen fungerer. Veldig mange skjønner lite av hvordan kroppen fungerer og tror at ting "bare skjer", da har man lettere for å tro på rare ting.

Man kan jo enkelt bryte ned hva som skjer i kroppen når man ser et lysglimt, fra man ser det til man oppfatter det. Og så kommer spørsmålet (den paranormale delen) utsender vi noe som kan plukkes opp av andre. Jeg tror det. Men jeg tror lite på telepati - Hollywood style.

Noen som leste siste Illustrert Vitenskap? Om forsøkene som skulle påvise telepati? Litt småcreepy, selv om artikkelen faktisk gikk i liten detalj om hvor troverdige de var.

Syns artikkelen om romtiden var mer interesant.'

Artikkelen om telepati ble for kjedelig i lengden.

Sett fra et biologisk standpunkt så er telepati noe som er fullstendig plausibelt

For organismer som ikke kommuniserer med lyd, skrift eller andre visuelle metoder

Utdyp?

Og hvilke organismer kommuniserer forståelig og bevisst med disse metodene?

Teknisk sett kan det være mulig å kommunisere med andre metoder enn de vi bruker. Jeg kan forestille meg skapninger som kringkaster meldinger på samme måte som radioer sender ut og mottar radiobølger. Men dette er jo ikke det vi egentlig mener med telepati, som beskrives som å sende meldinger med "tankekraft".

Utdyp?

Og hvilke organismer kommuniserer forståelig og bevisst med disse metodene?

Du trenger å lære deg hva plausibelt og hypotetisk tenking er.....Er ikke noe i veien for at en art som ikke bruker lyd eller lys til kommunikasjon utvikler en form for telepati, hvis man vil kalle det det.

Det er plausibelt....Har ikke sagt noe mer enn det

Planter bruker jo lyd vi ikke kan høre til å varsle hverandre hvis én av dem blir skadet. Men det går jo under lyd, det også.

Planter varsler når de er skadet ? hæ ? Det vil jo si en plante er en bevisst livsform ...

Kan vel nevne at en rekke land har gjort forsøk angående telepati og telekinesme, og resultatene har blitt holdt topphemmelige. Personlig tror jeg ikke på telepati eller telekinesme. At en person kan bøye en skje ved hjelp av tankekraft er bare ikke mulig. Og btw, jeg tror på Gud :lol:

Frem til den siste setningen der var posten din helt grei, goldshot1. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er vanskeligere å tro at det skal finnes en "gud", enn at det skal gå an å bøye en skje med tankene?

At en person kan bøye en skje ved hjelp av tankekraft er bare ikke mulig.

Da sier jeg følgende: at en gudommelig kraft skapte alt vi ser rundt oss og videre utover i universet - det er umulig det. I mine øyne er tro (i religiøs forstand) en forenkling av problemer og ting mennesker ikke kan forklare. En falsk trygghet og forenkling av virkeligheten.

Tror ikke på religion eller overnaturlige hendelser blindt, har heller ingen grunn for å tro på det.

Om det finnes oppfordrer jeg alle spøkelser og fenomener til å oppsøke meg, i challenge you all !

Og Gud du er en idiot, se om du klarer å straffe meg di pingle.

(Om jeg lever om 1 uke fra nå så har vi konklusjonen)

En titt på nyheten hver dag gir jo svaret på om det finnes en god Gud som vil alle mennesker godt...

Angående spøkelser etc, så finnes det jo flere fenomener som er rimelig uforklarlige. Det mest spennende i mine øyne er det som skjedde (og skjer) i Belmez.

http://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9lmez_Faces

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/from...dent/476045.stm

Skeptics have performed extensive tests on the faces and maintain they have demonstrated that fakery has been involved

Hadde dette vært et fenomen skulle det skjedd flere plasser syns jeg, ikke bare i et bestemt hus. Ansiktene er også så diffuse. Nei dette må jeg evt ha sett først :lol: Og hva skulle grunnen være til at skjelettansikt skal dukke opp på en vegg så diffust ? For å skremme ? Da har døde folk lite å finne på ...

Få fenomener er så godt dokumenter som Belmez-saken, og det er da litt rart at den ikke er avblåst som svada.

Litt rart at mønsteret går langt ned i betongen, og ikke kun på overflaten?

Kan vel nevne at en rekke land har gjort forsøk angående telepati og telekinesme, og resultatene har blitt holdt topphemmelige. Personlig tror jeg ikke på telepati eller telekinesme. At en person kan bøye en skje ved hjelp av tankekraft er bare ikke mulig. Og btw, jeg tror på Gud :lol:

Altså, først må man jo definere nøyaktig hva telepati er. Man pleier å si "overføre tanker", men hva er en tanke? Det blir snakk om veldig abstrakte begrep til å begynne med. Er det bølger? Er det en form for stråling? Kan det måles?

På grunn av at det hele er en stor x så er det fullt mulig å lage hypoteser om hva det kan være. Er ingen sammenfallende beviser for noe av "tankekraftene" inkl. synske/klarsynte, tarot osv osv. Og så lenge de støttende bevisene ikke finnes, og testene viser at det er bullshit, ja da er det for meg bullshit ' />

Men kan fortsatt være gøy å tenke på. Derfor jeg sier at det er plausibelt at noe som ville blitt klassifisert som telepati kan eksistere i et teoretisk landskap hvor ingen annen form for kommunikasjon (untatt berørelse) kunne finne sted.

Når det gjelder de som mener de kan spå og lignende:

[quote name=

Merk, ikke de som bare tror på det jeg snakker om nå, men de som tror de kan slikt. Har du møtt sånne, så vil du forstå hva jeg mener....De er laaangt der ute.

Skrev det over her på morran i dag og skulle linke til en utrolig stilig sak som man kan se i biologi, men jeg kom ikke på hva det het da og jeg gjør det fortsatt ikke. Har vrengt hodet mitt, men kommer bare ikke på hva det nøyaktig var. Grunnprinsippet var at de oppdaget at noen dyr som var i et laboratorium/forskningssted ble tillært en del ting i fangenskap, så ble det observert ved en tilfeldighet at medlemmer av samme art, bare i det fri, begynte å gjøre det samme. Kunnskapen hadde "hoppet". Og nå sitter jeg her og vil rive hodet mitt opp for å finne ut hva det het (hadde et sånt fint navn) og er i slekt med Convergent Evolution bare innen samme art og gjelder kunnskap.

Et anna, lignende, eksempel vil man kunne se hos oss mennesker. Alle kulturer har sine pyramider, de er bygget i omtrent samme tidsrom av folk som ikke har hatt noen kontakt med hverandre.

Faen da, kommer til å ha søvnproblemer lenge nå siden jeg ikke finner ut hva det het :lol:

Btw, tror du på gud kan du like greit tro på vetter, nisser, drager, enhjørninger og leve livet ditt som om det hele var WoW.

Gud.... :lol:

Btw, tror du på gud kan du like greit tro på vetter, nisser, drager, enhjørninger og leve livet ditt som om det hele var WoW.

Gud.... yuk.gif

Du kan godt spare deg for slikt her inne...

Altså, jeg kunne godt komme med et par A4-sider som begrunnelse for akkurat det utsagnet, men jeg følte det oppsumerte det hele ganske godt :lol:

Religion har jeg sluttet å "være snill med". Det har ikke noen hensikt. Jeg prøvde å være respektfull for andres tro i mange, mange år, men ingen av de er respektfulle for mitt og mines syn på kosmos. Så da kan de bare ha det så godt. Gud er ondskap og må utslettes. dette blir gjort med ord, logikk og fornuft imotsetning til religioners spredning gjennom våpen, frykt, hat og folkemord.

Greit nok hva du syntes, men hold det unna iallefall denne tråden...

Bryr meg egentlig ikke hva andre tror/ikke tror på, det er mennesket selv som teller

Ikke jeg som brakte gud på banen, det var Goldshot1. Så når han åpna døra så slengte jeg inn en kommentar om det noe andre også gjorde. Hvis du mener min sammenligning av gud(er) med nisser, vetter, troll, alver osv. var usaklig så ønsker jeg deg velkommen til å forklare hva forskjellen på en som tror på nisser og vetter og en som tror på guder er. Samme saken, like ulogisk, like frakobla fra virkeligheten og like fordummende. Som de religiøse pleier å si, motbevis meg. Inntil det skjer står kommentaren fast siden det er en gyldig kommentar til noe som ble brakt opp i tråden litt lenger opp :lol:

er bare generelt sett i alle trådene på dette forumet som jeg har sett gått velidg off topic når religion blir nevnt.

tilbake til Ontopic now plx?