Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Anderwin

Julen

Recommended Posts

Ja da kommer snart julen tilbake.

Etter en stor kranglet med ste mor og fattern så kom det at jeg ikke var troen og da kan ikke jeg ferie jul.

De som ikke er troene kan ikke feire jul og diverse. Det vil da si at jeg kommer til vel å sitte alene i stuen hjemme oss meg når folk åpner julegaver.

Det er flere og flere som ikke tror på kristendommen så det vil da si at fleste parten av folk ikke skal ferie jul mer, åpne gaver og diverse.

Faren min skal nå kjøre tilbake julegavene som er til meg til de som har levert de. Det vil da si at jeg ikke skal være med på juleaften.

Jeg er ikke troen og da kan jeg ikke ferie julaften med familien min mer:(. Faren min synes jeg er snål. Men jeg er ikke troen, og derfor får jeg ikke lov å ferie mer som ste mora min sier. sad.png.

Fordi jeg er på pc-en etter kl 9 på kvelden for å teste nye ting og diverse fikk jeg ikke lov mer. Fordi jeg ikke kan sitte på pc-en og sånt. Som jeg alltid har pleid etter hvert. Nei da, julen har jo ikke så mye med kristendommen å gjøre eller.

Ikke noe mer jul på Anderwin resten av livet.

Skal dere ferie julen? Husk de som ikke er troen får ikke lov å ferie jul.

BIG EDIT:

Fikk snakket med fattern og det er ordnet, jeg skal bli med å feire jul og sånt nå. Men vi kan enda diskutere skal vi feiere jul vis vi ikke er kristene elelr troende da?

Jeg klarte ikke å tolke teksten helt, er det slik at fordi du ikke er troende så nekter de deg å feire jul med familien? Og hva har pc bruket ditt med saken å gjøre? Høres jævlig snålt ut å levere tilbake gavene du skulle få, tviler på at faren din blir så populær blant de han leverer gavene tilbake til fordi sønnen hans ikke er troende.

Jeg klarte ikke å tolke teksten helt, er det slik at fordi du ikke er troende så nekter de deg å feire jul med familien? Og hva har pc bruket ditt med saken å gjøre? Høres jævlig snålt ut å levere tilbake gavene du skulle få, tviler på at faren din blir så populær blant de han leverer gavene tilbake til fordi sønnen hans ikke er troende.

Er litt sur så tenker litt rart å. Tekstene kan bli litt rare nå. Unnskyld alle sammen huh.png.

NEi jeg er ikke troende og da sa ste mora at de som ikke er troende skulle stoppe å ta med seg god bitene. Jeg er ikke troende jeg sa jeg skal stoppe å ta med meg godbitene som troende egentlig skal ha. Det vil da si de som ikke tror får ikke lov å feire mer jul oss meg. Eller er jo et valg jeg tar men jeg klarer ikke å ta en dag med familien for å tro på noe som ikke finnes. <- Er sånn jeg tenker, jeg kunne godt være sosial men gidder ikke å få julegaver og sånt da fordi da er det godbitene som kommer i veien igjen. Jeg tenker helt anderledes enn denne familien min. Og fordi jeg ikke er troende da får jeg ikke lov å få ferie jul og sånt.

Det vil si i denne familien: Skal du feire må du ta en dag å tro og respektere hva de andre tror på den dagen.

Vis ikke: Ikke bli med å feire jul. Fordi du ikke er troende. <- Jeg tok det valget enn å tro på gud en dag liksom.

Jeg tar ikke i mot gaver og sånt vis jeg ikke er med å feiere det.

Vær eneste jul har jeg spilt etter jeg har åpnet gavene, men nå har ste mora sakt noe helt annet. Faren synes jeg er snål og ikke tenker på andre. At jeg sårer de pga jeg ikke skal feire jul. Jeg feirer ikke jul vis jeg må tro på noe jeg ikke klarer å tro på. Eneste jeg tror på er: Vitenskapen.

Vel da kan du til dem at Jesus ikke ble født den 24. desember og at julefeiringen vi kjenner i dag stammer fra et kirkemøte hvor de bestemte at siden folk allerede feiret i den perioden så passet det å ha samme greia til kirkens jul

Jula, i kristen kontekst, er et rent og skjært påfunn. Ingen vet når, om i det hele tatt (akkurat den diskusjonen kan jeg komme med en annen gang), jesus ble født og det fantes flerfoldige trosretninger som feiret noe i den perioden vi i dag kaller jul.

Jødene har hanukkha, i Afrika har man Kwanza. Rundt år null var det en stor "hedensk" feiring i romerriket til ære for Mithras (en kar som er overraskende lik jesus på alle tenkelige måter), samt en myriade med andre.

Jula er like kristen som meg, og er fylt med hedenske ritualer som ikke har noe med den kristne tro. Men alikevel påstår kristne at de startet det hele :lol:

For meg, og som de fleste vet er jeg blod-ateist, så tenker jeg kun på budskapet om å være med venner og familie og å gi gaver til hverandre som et tegn på at man setter pris på dem og deres vennskap gjennom året som har vært. Det er det jula er for meg.

A time for giving, for å være litt amerikansk av meg :innocent:

Så kan de danse rundt sitt tre (idol-dyrking anyone? mener å huske en skjeggete kar ved navn Moses i bibelen som hadde både det ene og det andre og si om akkurat det) så mye de vil og kalle seg kristne :lol::innocent:

Ha en ellers fin feiring, hva dere nå enn feirer smile.png

Jesus fucking Christ, hvor mange tror du ikke som er konfirmert BORGERLIG and shit som feier jul da? Jula handler mindre og mindre om religion i disse dager. Familien din er retarded. Enkelt og greit.

jeg har feiret jul hele livet selv om jeg ikke er troende. :/ jula handler da vel mer om bare kristendom? hverfall for meg.

Haha, er det verste jeg har hørt! Julen handler om nissen ikke jesus. Har dere til vanlig hatt en veldig kristien jul? For meg har julen alltid vert en tradisjon, har vell aldri handlet om kristendomen.

Handler mye annet en det for meg å. Men som sakt har jeg ordnet at jeg skal feirer julen nå. Men først var det kristnendommen.

Uansett feirer jeg julen mest for min lille søster som er på 12 år. Og for morfaren min som sitter i rollestolen sin, og mormor som har litt problemer. Og får mora mi. Eller hele familien min mest for disse.

Jeg kommer til å feiere julen nå i år og resten av årene. Men religinone holdte på å ødelegge nå.

Men uten religion ville ikke folk tenkt slik som terrorister i Islam, katolikker mot protestanter i Nord-Irland osv osv, så det avhenger av hvordan man ser på det smile.png

Høres jo ikke bra ut. Synd at religion kan splitte opp så mye innen en familie. At de sier at folk som ikke er troende ikke skal få feire jul er jo helt latterlig. Alle feirer jo jul siden faren min har bursdag!

Religion ødelegger aldri noe, det er folk som ødelegger. ' />

Jo, religion ødelegger hodet slik at folk ødelegger p

eh.. jeg hadde skjelt faren min ut, og nektet å feire jul sammen med han. ste mor hadde også fått gjennomgått. men greit ._.

Å si at religion ødelegger noe er jo som å si at det er bilen sin feil at den ikke vil starte. Det er jo brukerfeil i begge eksemplene, verken biler eller religioner kan gjøre noen ting som helst uten at mennesker bruker dem.

Og mennesker har bevist at de kan være grusomme nok uten religion óg (ref. ww2), så å si at folk ikke hadde vært terrorister uten religion er bare antakelser.

Hitler var dypt religiøs og hadde planer om å innsette seg som den nye Messias så og si at det ikke var religiøse toner i andre verdenskrig blir bare feil.

Og, det er ikke nødvendigvis bruker-feil hvis bilen ikke starter. Kan meget mulig være noe som var dårlig laget med bilen, så egentlig har du gitt meg en meget god sammenligning.

Religion er en dårlig laget bil.

Without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Og hvis du tenker at vi har moral takket være religion, så tenk på dette:

Suppose you take as a moral principle, it's wrong to steal. People say, "Why is it wrong to steal?". Answer - because God says it's wrong to steal. God commanded that you should not steal. OK? The point that Socrates makes in that dialogue is to say, "How can God give this moral rule a foundation? Either the moral rule is intrinsically a sound moral rule, or it can't be given soundness and legitimacy from an external command.". Suppose we had the rule "It's right to murder.". Somebody said, "That's not right! Murder is wrong!". And somebody said in reply, "But God says it's right to murder.". That doesn't convince you that it's right to murder. If God says that something is right which isn't right, God's wrong. He can't make something right just by saying it's right. God can only... what God has to do is reflect what's right in his commandments so that's what he really does. It is wrong to steal. It's wrong to steal and wrong to murder. So God says that it's wrong and he's right to say that. Why? Because it IS wrong in the two cases! He doesn't make it wrong by saying it. He can't do that. If that were so, we'd have no reason to respect God's morality

Lurer på hvor mange barn hadde interesse for å feire jul om det ikke hadde vært gaver og god mat..eller det viktigste;

godteri!

Og mennesker har bevist at de kan være grusomme nok uten religion óg (ref. ww2), så å si at folk ikke hadde vært terrorister uten religion er bare antakelser.

Akkurat det der kan være gjenstand for mye diskusjon, men vil nå påstå at nazismen hadde tydelige religiøse trekk (f.eks. sterkt dogmatisk), selv om den ikke akkurat hadde noen gud slik som tradisjonelle religioner har. For mange opptrådte den ihvertfall som en religion.

Ang. tema så har jeg ikke så veldig mye imot at ateister feirer jul, men finner det litt merkelig at de (og humanetikere) ønsker å arve så mange religiøse seremonier slik som de er. Julefeiringa, som er tema her, er som sagt en gammel hedensk solsnufest, og den kristne jula ble vedtatt at skulle feires samtidig, som ledd i å skyve vekk hedendommen. Den kristne julefeiringa har plukket med seg mange forskjellige (ikke nødvendigvis kristne) tradisjoner, og kalt de sine egne, så den er ikke veldig original i den forstand. Men nå har det seg at det er slik jula har blitt feiret så lenge at det har gått inn som en tradisjon i seg selv for de fleste. Så er det bare opp til folk å fylle den med hva de vil, så lenge de markerer forskjellen tydelig.

Jeg har selv vokst opp med en kristen julefeiring, og vil betrakte meg som en ganske solid kulturelt kristen (selv om det teologiske ikke alltid er i like bra stand), og for meg er det den eneste måten jula kan feires skikkelig på. Jeg ville sannsynligvis ha reagert sterkt dersom jeg har måtte feiret jul på noen annen måte på grunn av at noen jeg skulle ha feiret med, ville hatt feiringa annerledes nærmest for å demonstrere at de ikke er troende. Er ihvertfall veldig vanskelig å ta stilling til, så får håpe at jeg slipper å komme ut for det.

Jeg gjør det bare enkelt jeg. Jeg pynter ikke (men det er nok fordi jeg bor alene :lol: ) og jeg ser på dette som en tid man skal gi gaver til de man bryr seg om, og hvis man kan, tilbringe tid med dem.

For meg personlig trenger ikke jula være mer enn det smile.png

til helsike med trær, nisser ( :lol: ) og annet tøv....men det er bare meg og jeg forstår at andre liker de tingene

Jula startet som en feiring av jesus, nå har kapitalismen overtatt for jesus og vi feirer med å gi gaver og spise god mat. Hvis de "kristne" er så ***** kristne, hvorfor gir de ikke pengene til veldedighet framfor å bruke dem på gaver og dyr mat?

Fordi gaver til sine nærmeste og folk man bryr seg om gir en kraftigere følelse innvendig enn random sjekk på 200 kroner til et random land i Afrika?

Egoistisk? Kanskje det, men jeg liker den følelsen av å vise de rundt meg som er der for meg at jeg bryr meg om dem. Vet ikke med deg....

For det første så synes jeg det høres helt rart ut å ikke feire jul fordi man ikke er troende. Religion er like humanetisk som å tro på noe større. Fortell faren din det. Han er nemlig ikke noen god kristen, om han oppfører seg slik du beskriver. For det andre så skal man ikke ha dårlig samvittighet for å bruke, men vi må ikke bli for griske og opptatte av materialisme og penger heller. Likevel synes jeg dette julehysteriet alltid har gått langt over streken. Man må ikke glemme at Norge var lutfattig for knappe 100 år siden.

For min del har tiden gått så fort. Synes å huske at starten av november var for et par dager siden. Dagene iler forbi så raskt, har ikke fått noen julefølelse. Eneste jeg har rukket å gjøre er å traske i skitne gater full av frost for å kjøpe to-tre presanger. Har rukket å spise mange julemenn (eller kakemenn, som dere så fint kaller der i resten av landet).

Tror den eneste grunnen til at jeg feirer jul er at jeg ikke får lov av slekten til å melde meg ut. Greit nok med got mat og hygge og slekten samlet, men i det siste har hele jula bare blitt ett stort stresskjør. Trenger for øvrig ikke noen svær fest til å minne meg på at nok et år av det ene livet jeg har er forbi. Huff.

Jeg tar herved en CRRAAAAAAAAAAAAAAAZY sjefsavgjørelse og flytter denne til generelt.

Om noen seriøse diskutatører vil ha den tilbake til serieux får de sende en pm tongue.png