Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Anderwin

Julen

Recommended Posts

Jula startet som en feiring av jesus

Det gjorde den vel på ingen måte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule

http://en.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%B3t

Vi feirer jul fordi sola snur. Du trenger ikke være kristen for å få gaver eller å feire jul. Foreslår at du spytter på stemoren din og forteller henne at hun kan holde godt kjeft.

Oioioi, hvor provoserende ho er! (stemor i tillegg, så klisje :lol: )

Hadde jeg kunne snakke med stemora di, eller om mine foreldre på magisk vis hadde blitt relgiøse og sagt noe sånnt så skulle jeg stått og kjefa dei ut i en halv dag om hvor jævla dårlig "kristene" dei hadde vært og fått dei til å forstå hvordan en god kristen skal være!

Eksempelet på det værste av kristene som trur dei er overlegene... også spre sitt budskap med frykt, så kristent!

Også disse "godbitene" Skikkelige kristene skal jo være sjenerøse og dele med andre, selv om man ikke er kristen, hellst burde ikke gode kristene bruke så mye penger på seg selv, men gi det bort det dei kan til veldedighet. Det er slik det skal være i følge bibelen!

Jul er en global festdag, om det er for jesus blei føtt eller for nissen. Heller slik forfedrene våre gjorde for over 1000år siden, å feire "JOL" pga. sola snur!

religion er roten til alt vondt, nuff said

Menneske av natur er rota til alt vondt... må huske på at religioner blei laga av menn som ville ha rikdom og makt med hjelp av frykt og lovnader om evig liv og jomfruer om man døde i hellig krig, kan man komme på noe bedre for å få folk til å dø for deg gratis?. Beste eksempel på utnyttelse er vell vatikanet under middelalderen, mest suksessrike pyramideselskapet i historien.

Men! Man skal ha respekt for "skikkelige kristene" som forklart.

Edited by Oberst

Men uten religion ville ikke folk tenkt slik som terrorister i Islam, katolikker mot protestanter i Nord-Irland osv osv, så det avhenger av hvordan man ser på det ' />

[quote name=

Høres jo ikke bra ut. Synd at religion kan splitte opp så mye innen en familie. At de sier at folk som ikke er troende ikke skal få feire jul er jo helt latterlig. Alle feirer jo jul siden faren min har bursdag!
Religion ødelegger aldri noe, det er folk som ødelegger. :lol:

Jo, religion ødelegger hodet slik at folk ødelegger :lol:

Folk må slutte å blande religion og fanatisme smile.png

Folk må slutte å blande religion og fanatisme ' />

Forklar meg så hvordan man kan ha religiøs fanatisme uten religion?

Er ikke akkurat en "høna og egget"-debatt p

Religion starter pent og hyggelig, men disse troende man ser gå i tog og samler seg i sine kirker/moskeer/synagoger/templer er bare det første skrittet på den sklia som fører til fanatisme.

At det finnes ikke-religiøse tankesett som også er negative er et given, men da snakker man jo uansett om folk som ikke har moralske skrupler hverken med eller uten religion, der er problemene rota i helt andre ting i samfunnet som ikke inngår i en debatt om religion. Bare så det er sagt i tilfelle noen har lyst å slenge inn stråmenn i det hele :lol:

Jul = eldgammel hedensk tradisjon som feirer at det heretter går mot lysere tider?

Jupp! At kirken feierer jul den 24. desember var et politisk vedtak den gangen man skulle kistne oss "hedninger". En svært vanlig praksis var da ikke å forby de gamle feiringene, men å legge de kristne høytidene til samme tidsrom. 24 desember er fra gammelt av en fest rundt vintersolhverv for å ønske solen velkommen tilbake igjen. Dette gjorde overgangen til en ny religion langt letere å selge fo skeptikerene smile.png

Når det gjelder din situasjon, må jeg si det er fryktelig trist - men jeg ser virkelig ikke logikken i det. Hvor stor andel av Norges befolkning kaller seg i dag personlig kristne? 10 - 20 %? Hvor mange husstander feirer jul? 95%?

Hadde jeg vært deg, ville jeg sagt til mine foreldre at selv om grunnverdiene i julen er kristne, handler julen vel så mye om familie; å få tilbringe koselig tid sammen og vise at man setter pris på hverandre. Om foreldrene dine da velger å stenge deg ut fra familien på den måten, hadde JEG i allefall ikke funnet meg i det. Personlig hadde jeg helt sikkert snakket med en bestevenn eller to, og hørt om jeg kunne få tilbringe julefeiringen hos dem. Så fikk foreldrene mine "kose" seg alene.. Og de kunne seriøst glemme å få noen julegaver selv.

w0rd

hihi, siden det er generelt kan jeg faen meg si w0rd....jeg eeeer så forum-badass azza :lol:

Guest (-1)

Jeg tror foreldrene har hatt en dårlig dag og at Anderwin ikke er voksen nok til å skjønne at pappa innerst inne ikke mener det han sier. Er jo godt mulig faren til Andrewin har ett fanatisk forhold til julenissen? og at Anderwin ikke liker å se pappa med "nisseskjegg" ^^

for min del har ikke julen noen med jesus å gjøre, halv skatt, pinnekjøtt og donald på nrk, det er det som er jul

Tenkte akkurat det samme som deg (-1)

Foreldrene har hatt en dårlig dag/du har gjort noe de ikke liker, de sier at du skal ikke får feiret jul med oss.

Fattern har sagt noe lignende til meg og mine brødre før når vi var mindre og hadde gjort noe skikkelig dumt noe. (Og det var vel ikke akkurat sjeldent)

"Nå kan du bare glemme julegavene i år, jeg kjører de rett tilbake i morgen/gir dem bort til andre barn som er snille/gir dem bort til brødrene dine."

Som alle andre har påpekt, jula har ingenting med kristendommen å gjøre. På den annen side så står jula som et godt eksempel på kristendommen. Den er adoptert fra "hedenske" trosretninger, den er korrupert med et kjøpspress og forbruk som er kvalmende og alle er desperate etter å få glansbildet til å skinne så mye som mulig før det falmer fullstendig.

Kristne folk som våger å påstå at jula er kristen bør sporendreks tvinges til å lese historien om moses og gullkalven om igjen.

Folk må slutte å blande religion og fanatisme ' />

Folk må innse at man ikke kan være religiøs uten å være fanatisk p

Fordi gaver til sine nærmeste og folk man bryr seg om gir en kraftigere følelse innvendig enn random sjekk på 200 kroner til et random land i Afrika?

Egoistisk? Kanskje det, men jeg liker den følelsen av å vise de rundt meg som er der for meg at jeg bryr meg om dem. Vet ikke med deg....

Kanskje jeg ikke var klar nok. Med de "kristne" mente jeg de som feirer jul og mener at man ikke kan feire den uten å tro på Jesus. Og hvis de absolutt er så kristen så bør vel det å hjelpe et annet menneske være bedre enn å være egoistisk.

Jula startet som en feiring av jesus

Det gjorde den vel på ingen måte.

Det er selvsagt historisk diskutabelt, men absolutt ikke noe viktig siden julen i nåtiden er en kapitalistisk feiring.

(uten å ha lest hele tråden, siden jeg er lat)

Jul er tradisjon, ikke relgion. Det eneste kristendommen har gjort er å sette sitt eget "stempel" på noe som var tradisjon lenge før KviteKrist (ikke han som henger på forumet her da men..) kom til landet ca 1000 e.kr., antagelig bare for å gjøre overgangen til kristendom lettere for alle "hedningene". Hedningene feiret vel strengt tatt at solen "snudde" og det ble lysere igjen. Man ofret gjerne litt til gudene og slikt i denne anledning (er vel der pinnekjøtt stammer fra? biggrin.png )

Man kan jo f.eks. bare se på salg av julekort, hvor mange som tar julens kristne budskap som det viktigste; julekort med nisser og grøt selger langt bedre enn dem med engler og jesusbarn her til lands.

Dog er julen et tveegget sverd, fantastisk koselig og hyggelig for den som har masse familie og venner, men et sant helvete for dem som ikke har det. Må være jævlig å sitte alene på julaften med en boks fiskeboller for å si det sånn...

Kan ikke alle sammen bare glede oss for at det snart er jul da :lol:

Uff, alltid like trist å se på "hardcore ateister" som bestandig skal gå til angrep i slike tråder som dette. Dere preker jo seriøst verre enn de fleste konservative religiøse. "Religion er roten til alt vondt" er fremdeles like orginalt og innsiktsfullt som før! Gud forby (knis) dere skulle tenke på hva godt religion gjør. Hadde også vært morsomt hvis dere faktisk kunne bevise at verden hadde vært bedre uten religion.

Lei!

Jul = eldgammel hedensk tradisjon som feirer at det heretter går mot lysere tider?

fet tråd.

det er ikke tilfeldig at de aller fleste kristne helligdager sammenfaller med gamle hedenske helligdager, det ble gjort for å lette overgangen fra hedenske religioner til kristendom. feks.24 desember sammenfaller med vintersolverv som var en merkedag i alle hedenske religioner i den vestlige verden.

feks. kristendom og islam er ikke annet enn gamle myter vevd sammen med moral, en opplevelse av samhold og pakket slik at man kan strukturere et samfunn på en mest mulig ordnet måte.

Ikke engang du kan nekte på at det er en viss sannhet i "Religion er roten til alt vondt".

edit: @ kåre

Ikke engang du kan nekte på at det er en viss sannhet i "Religion er roten til alt vondt".

tja, hvor ond en religion er kommer vel an på hvem det er som tolker den. ta feks. islam. islam er i utgangspunktet en fredelig religion, men blander man islam med urgamle stammeskikker fra midtøsten, drysser litt undertrykkende regime over og rører inn litt håpløshet på slutten så har man en "ond" religion. blander man religion med frie mennesker som ikke har noe behov for å kontrollere andre får man en "god" religion.

problemet er at det er veldig mange selvhevdene mennesker der ute.

Jeg ser vel helst på religionen islam slik som den er, ikke slik den kunne vært. Jeg syns forøvrig quoten BcK bruker å farte med er svært passende.. "Without religion, we would have good people doing good things, and bad people doing bad things. But with religion we have good people doing bad things to" eller noe slikt.

det er når man ser på en religion slik den var tenkt å være man ser hvor feil den egentlig er.

Alt ateister trenger for å framme sin tro er ihvertfall å be folk tenke litt logisk!

Alt ateister trenger for å framme sin tro er ihvertfall å be folk tenke litt logisk!

haha, så hvorfor får vi med alt det andre bullshitten med på kjøpet?

Spør du meg er ikke ateisme noe mer logisk enn noe annen religion.