Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Opacus

SK Brann - Jubileumssesongen 2008

Recommended Posts

SK Brann

Offisiell nettside: http://www.brann.no/

Stiftet: 26. september 1908

Meritter:

Seriemester: 1961/2, 1963, 2007

Cupmester: 1923, 1925, 1972, 1976, 1982, 2004

Europacup: Kvartfinale i Cupvinnercupen 1996/7

I forbindelse med nytt år, jubileum, og snart oppkjøring til ny sesong, følte jeg det var på sin plass med en ny tråd. Blanke ark, og trollfritt, iallefall fra starten av. En annen ting er jo det at det er utrolig mye spennende som kan skje med Brann i 2008. Martin har reist, og Brann har vist i Europa at de klarer seg relativt greit uten han.

Noen andre enn undertegnede som gleder seg til 2008?

Satser på at jeg får tak i partoutkort. I så fall blir 2008 et godt år.

Den nye drakten var forresten forferdelig, makan til stygg reklame skal man se lenge etter.

Edited by Eilif

Gleder meg til ny sesong ja, uansett om de ender 5 eller 1 :huh:

Eneste som er synd at jeg har lite tid, og regner med at det ikke blir mer en 1-2 turer på stadion på undertegnede neste år :huh:

Har ikke vert på stadion siden 98 da de spilte mot Man Utd :huh: håper jeg får ta meg en tur eller 2 den kommende sesongen.

Var forøvrig JÆVLA digg å legge til "2007" i rekka bak "seriemester". Må innrømme at jeg lettet ølboksen og skålte til skjermen da :huh:

Edit: Ved nærmere øyekast ser jo 2008-drakten helt forjævlig ut. Bra potensiale, men reklamen på brystet ødelegger jo alt. Brann kan gjerne tre den opp i toeren på en russerhore for min del, JEG kjøper den ikke.

drakt-510_1576330m.jpg

Godt fornøyd med min 2007 drakt. Hvordan ser den svarte ut? Har hørt at den ser betraktelig bedre ut. En siste ting, er det en kjerring på det bildet?

Satser selvfølgelig på at brann ryker ned i Adeccodassen etter 08 sesongen, så ja, jeg gleder meg, men er vel omtrendt det eneste jeg har til felles med folka i denne tråden.

Tror dere kan gjøre det bra i neste sesongen. Viktig er å ikke miste for mye spillere, og å få inn ett par nye. Uansett har dere en veldig god stall, så om dere beholder mesteparten og kanskje får inn ett par nye, så er dere veldig godt rustet foran sesongen. Tror ikke Andresen betyr så fryktelig mye, det viktigste er nok å få inn en ny person som tar kommandoen på banen.

Selvfølgelig håper jeg ikke Brann gjør det bra, men jeg tror dere kan gjøre det bra, selv uten mye flaks kan dere ta inn gullet på ren dyktighet blandt spillerne. Lykke til :huh:

Er usikker på hva vi gjør ang. spissvalg. Hvis Robbie blir friskmeldt er han absolutt en mann for Brann i 1-2 år til. Passer veldig godt inn i spillestilen sammen med helstad. Hadde det ikke vært for at begge to byttet på å være skadet i høstsesongen hadde de mest sannsynlig vært tippeligaens beste spisspar. De to rundtspilte jo Stabæk, Club Brügge, RBK, Godset, og faktisk VIF også selv om vi tapte. Det har vist seg at en bevegelig partner er akkurat det Helstad trenger for å komme på de løpene han trenger. Og Robbie passer perfekt! Og selv om Robbie ikke er særlig god i luften er han god på hodet, så det blir ikke noe stort problem med dødlinje-innlegg.

Rushfeldt som Brann ønsket seg er jo også et godt alternativ, siden han også er luftsterk og rimelig bevegelig, beveger seg godt og legger gode pasninger. Men gamlehjemmet kaller i det fjerne, og skadene kan veldig sannsynlig sette en stopper. Om Azar bestemmer seg for å satse på spiss er jo vi muligens dekket der en stund, men jeg tror Azar har en større framtid som midtstopper en spiss. Brann bør satse mer på fart der framme.

Det perfekte hadde jo vært om Robbie ble friskmeldt og signerte en ny 1-2 års kontrakt, og vi kjøpte inn en litt yngre - men rutinert og bevegelig spiss som ligner på Robbie som kan ta over på sikt og underveis.

Når det gjelder midtbanen så tror jeg den kommer av seg selv. Bakke blir grovarbeider som løper rundt som en gal og takler og kjefter, mens Fakiri/Jaiteh tar seg mer av pasningsspillet. Men vi bør fokusere det meste av det offensive på kantene, med raske vinger i Huseklepp og Solli, og en Vaagan Moen som jeg håper får en god sesongoppkjøring. For gutten kan bli god, om han får brukt og vist ferdighetene sine bedre!

Eneste dilemma i forsvaret er hvem som blir førstevalg av Azar og ØrnEN. Sigurdsson er jo førstevalg. Men Bjarnason har hatt en veldig god høstsesong, og han er en av grunnene til at vi fremdeles er med i UEFA-cupen, så jeg ser gjerne Sigurdsson og Bjarnason fortsette, men Azar har utvilsomt potensiale som midtstopper. Og teknisk og fysisk sett er han bedre enn Bjarnason, med bedre fart og bedre i luften, men Bjarnason er en sjefstype i forsvarsrekken, uten tvil. Så denne nøtten får Mons dvele på tongue.png

Er veldig spent på kor vi står når sesongen starter. Vi har gode spelerar i alle ledd, men har blitt svekka sia forrige sesong. Akkurat no er eg uansett mest spent på utfallet av Rennes-Dinamo kampen. Går vi videre i Europa blir det eit krav at forsterkninger er på plass til neste runde og at det blir orden i hvilke spelerar i troppa fortsett eller ikkje.

Problemområda i stallen er venstreback, sentral midt og spissplass. Corrales vil og må vekk, erstatter/dekning må inn. Hassan og Bakke er gode spelerar i midten, men er svært utsatt for karantener og skader. Jaiteh er talenfull, men ikkje stor nok til å fylle Andresen sine sko i viktige kamper enda. Huseklepp treng speletid for å utvikle seg defensivt og kapasitetsmessig, samtidig har Solli bevist at han er solid på høgrekanten, men blir ustabil og usikker når han blir flytta rundt frå kamp til kamp, som også sett i Rosenborg og på landslaget. Winters ein anna speler som er svært viktig for oss offensivt, men kan ikkje bli om han er utilfreds eller mykje skada. Samtidig treng han tillitt frå Mjelde som ikkje kan ta han ut i kvar kamp pga sine taktiske disposisjoner ikkje er tilstrekkelege.

Akkurat det er også ei problemstilling, det taktiske. Både i TL og i Europa i år har vi til tider ikkje hengt sammen som lag i det heile tatt. Eg håper Mjelde og spelerane for øvrig tek lærdom av det som har skjedd i år og trener på det vi er spesielt dårlige på, den defensive strukturen.

Uansett, er spent.

Nye drakten ligner jo versjon 2 av den jævligste drakta RBK kom opp med med nye Narvesenlogoen.

Håper de reviderer den innen kort tid.

Trekning i UEFA klokken 1300. Vi kom oss ganske lett videre og jeg har store forhåpninger om at lengre skal vi komme.

Herlig at Robbie forsetter, holder han seg skadefri så er han en fantastisk makker til Helstad. Er storfornøyd med trekningen, får håpe Helstad senker de som snuste en stund på han.

Cup er cup - alt kan skje i løpet av to kamper, selv også det usannsynlige (selv om man ikke vandrer rundt og faktisk tror det)!

Uansett var Everton ideelt for Brann. Engelske fotballag er i seg selv en gigantisk trekkfaktor, og Stadion vil bli smekkfull (med mest sannsynlig, uheldigvis, dyre billetter). Brann som klubb vil få omtale i Liverpool, spesielt dersom Everton skulle slite seg til avansement! Konsekvensen av dette vil bli at Brann får et enda bedre omdømme utenfor Hallhjem - Lindås i tillegg til Norges landegrenser, noe som vil føre til at en evt. signering av en utenlandsk kvalitetsspiller vil bli litt lettere. Kanskje vil Brann bli like kjent som RBK i Europa? Hvem vet..

Angående jubileumsdrakten. Dra til helvete - retrodrakt funker ikke med sponsorlogoer, og blir pinade ikke bedre med at markedsavdelingen i Brann har tusket (alvorlig i mine øyne) med Brann-logoen. Kommer nok til å kjøpe drakten, må jo nesten ha 100års-drakten, men blir nok ikke før neste vinter når lageret skal røskes vekk!

Sesongen '08 kommer imidlertid til å bli avgjørende for suksessen vi har hatt i år. Skal vi vise at vi tar dette seriøst bør det ikke gå som i '64 - grøsser ved tanken. Ideelt hadde vært en signering av en høyt profilert spiller, posisjon på banen uvesentlig, som kan gi kollektivet Brann verdifull inspirasjon og indirekte påvirke ambisjonsnivået sterkt (selv om dagens stall er mer en god nok for medalje)!

Rushfeldt som Brann ønsket seg er jo også et godt alternativ, siden han også er luftsterk og rimelig bevegelig, beveger seg godt og legger gode pasninger. Men gamlehjemmet kaller i det fjerne, og skadene kan veldig sannsynlig sette en stopper. Om Azar bestemmer seg for å satse på spiss er jo vi muligens dekket der en stund, men jeg tror Azar har en større framtid som midtstopper en spiss. Brann bør satse mer på fart der framme.

Nja, litt uenig her, spesielt i det jeg har satt under kursiv.

I Helstad har vi allerede en av Norges aller dyktigste bakromsspillere, men dillemmaet med Helstad er at han er rett og slett håpløs som enslig spiss! Det samme gjelder når han ikke har et oppspillspunkt rundt seg og må derfor intre i den rollen i tillegg til å utfordre bakrommet. Det Brann trenger er en litt mer finslepen Azar som Helstads makker. Mao; et uovertruffent fysisk sterkt oppspillspunkt som er dyktig på hodet og med føttene med motspiller i rygg, som i tillegg kan slå kreative passninger og gjerne også ha målteft uten å måtte benytte pannebrasken. Å ha en slik spissduo, Helstad&*mitt ønske*, vil Brann ha mulighet til å kunne variere angrepsspillet sitt skikkelig godt gjennom hele kampen - utnytte bakrom, spille på et oppspillspunkt for så å bygge opp, Helstads målteft innenfor 16 og *mitt ønske* som vil dominere luftrommet i en innleggssituasjon. En kloning av Sæternes og Karadas er noe jeg tilsikter som i tillegg kan slå "en midtbanespillers" passninger...

Men kan innrømme at en hurtig spissduo hadde vært fantastisk, men så blir jo prislappen på en eventuell spiss som i *mitt ønske* veldig stiv dersom man i tillegg forlanger hurtighet :happy:

latterlig at når Brann snakker om å bli "ledende i Norden" så vurderer de å kjøpe Rushfeldt:S

Hvis Brann skal ha sjangse i Europa så må vi ut å kjøpe i Europa.

Når Norges arvesølv er en sørlending på en 169cm som ikke klarte å holde laget sitt i Tippeligaen og to smågrinete Trøndere samt Tarik E fra FKK så mener jeg at vi må bruke noen av de 40mill som Hardball vil gå inn med til å impotere kjøtt fra andre Europeiske land.

Og Everton er drømmemotstander!

De er akkurat god nok til at de undervurderer og for dårlig til å overkjøre Brann totalt. Dette klarer vi!

Kunne vært deilig å møte RBK,

"RBK slått ut av Uefa cupen...Av Brann"