Sign in to follow this  
Mastiphal

Nice going, Øystein Djupedal!

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=187221

Finland er på topp, og Norge helt nede på 33 plass, slått av blant annet Polen, Litauen og Latvia.

Norsk skole: Lek og morro, ingen krav, ingen disiplin, ikke tilpasset læring (alle er like og har like muligheter må vite).

Det er faen meg til å bli kvalm av. Jævla sosialister!

Naa tror jeg ikke Oeystein har akkurat skylden for dette, men generelt sett har han og departementet han styrer gjort en jaevlig daarlig jobb de siste aarene

Så fantastisk utrolig enig med trådstarter!

Øystein Djupedal gjorde dette tiårets dårligste jobb i regjeringen, fantastisk opptur at han ble avsatt nylig.

Regner med flesteparten av skolegjengerne her har fått med seg dagens landsomfattende aksjon, som jo blir gjennomført p.g.a. at regjeringen planlegger å fjerne rentestøtteordningen som ble vedtatt i Soria Moria erklæringen, ordningen som skolene kan benytte seg av når de skal pusse opp skolebyggene sine.

Dette resulterer igjen i at ingen skoler kommer til å pusse opp, og at skolemiljøet vårt blir dårligere og dårligere, regjeringen bryter loven, og elevene straffes!

Frustrert hilsen fra Fylkesstyret i Elevorganisasjonen Nord Trøndelag!

"Hva leste du nå" @bildet på artikkelen :huh:

Den husker jeg godt fra første klasse :huh:

Anyways så har Norge mye å lære fra det amerikanske skolesystemet.... der velger man fag og går gjennom de ordentlig fks så går man ordentlig gjennom Algebra og har det lenge slik at man lærer det ordentlig, man lærer "mindre" men man kan det hundre ganger bedre enn slik vi har det her i norge, Algebra i tre uker, så brøk i tre uker osv, og med mongo dårlig lærer så må man ta mye av opplæringen på nettet sad.png

Kan du si meg hvordan elevene i den norske skole kan gjøre noe som helst med et dårlig system i den norske skolen? Vi har jo selvfølgelig Elevorganisasjonen, men vi som sitter i EO kan heller ikke gjøre noe som helst med skolesystemet vårt uten å appelere til de høyeste instansene i norsk utdanningssystem, som regjeringen og utdanningsministeren!

Om elevene gjør det bra, velger riktig og har god innstilling ser jeg ikke helt problemet. Da kommer de seg jo inn der de vil, og får den utdannelsen de vil.

Pisspreik Torres, skolesystemet må legges til rette. Det må legges til rette for undervisning mer tilpasset ferdighetsnivået til elevene. Og det må stilles krav. Skole er ingen lek, det legger grunnlaget for resten av livet.

Å legge alt ansvar på elevene funker kun på høyskole/universitet.

Må si meg enig med Masti, litt mer enn bare bestemme seg for å gjøre det bedre. Mennesker er ikke som et A4 ark, deretter tilpasses etter det.

Mindre klasser, strengere krav til utdanning, mer fokus på den enkelte elev, bedre lærere og høyere lønn til disse.

Pisspreik Torres, skolesystemet må legges til rette. Det må legges til rette for undervisning mer tilpasset ferdighetsnivået til elevene. Og det må stilles krav. Skole er ingen lek, det legger grunnlaget for resten av livet.

Å legge alt ansvar på elevene funker kun på høyskole/universitet.

Quoted For Truth, still til valg i fylkesstyret i elevorganisasjonen i fylket ditt til neste år Mastiphal!

Fra spøk til alvor, sant som det er sagt, skolesystemet må legges til rette, og Norge har utrolig mye å lære her hvis de skal nå målet sitt om "verdens beste skole".

Djupedal har gjort en dårlig jobb i de årene han satt, og det håper jeg bedres nå.

Her i Nord Trøndelag kjører vi i full gang med et eget seminar om tilpasset opplæring for lærere og ledere i skolen, pluss at vi kjører skolebesøk på alle skolene våre, og lager egne opplegg for å få minska frafallet i skolene våre (selv om det går like mye på elever som skoleledelse.)

Vil bare oppfordre alle som har problemer på skolen sin, til å gjøre noe med det, gjerne ta kontakt med eo, eventuelt elevombudet i ditt fylke!

Jeg brenner litt for dette..

Words 2 the nigga!

Jeg mener, de fleste litt over middels intelligente kan fise seg gjennom 12(13) års skole, uten å gjøre lekser og ellers bare gi faen (foruten å lese litt før prøver annenhver mnd). Så kommer en på et studie som plutselig krever litt eller i en jobb og man er rett og slett blitt en latsabb.

Jeg kunne løse kryssord i Donald før jeg begynte i 1. klasse, og da jeg begynte på skolen måtte jeg kjedes ved å "lære" og tegne en bokstav i uka. Så hva bruker man da tiden på? Faenskap selvsagt! :huh:

Edit: Ja, jeg var på "rektors kontor" allerede i 1. klasse på barneskolen...

Jeg mener, de fleste litt over middels intelligente kan fise seg gjennom 12(13) års skole, uten å gjøre lekser og ellers bare gi faen (foruten å lese litt før prøver annenhver mnd). Så kommer en på et studie som plutselig krever litt eller i en jobb og man er rett og slett blitt en latsabb.

Som om jeg skulle ha sagt det selv. Når man kommer på universitet er det (ihvertfall for min del) for seint å lære seg god jobbeteknikk. Er muligens en av de dårligste i klassen til å bare sette seg ned å arbeide på "egen kommando".

Brukte mye av 1-3 klasse på barneskolen til å lage tegneserier og designe papirfly, ofte til lærerenes ergrelse når det gikk utover de andre i klassen. ' />

Djupedals avgang ble møtt med jubel. Skal ikke mye til for å gjøre en bedre jobb enn han. De kuttene han godkjente for universitetene i landet, begynner å merkes godt nå (spesielt med tanke på de forholdene eksamen ble avviklet på NTNU i fjor). Jeg ser med skrekk og gru på hva som vil skje med landet vårt om vi ikke har nok folk (eller gode nok folk) til å overta etter den bølgen av folk som snart går av med pensjon. Vi satser nesten ikke en skit på framtida, men hvorfor skulle politikerene det? Mens landet er på vei i dass når de er pensjonister, så sitter de og nyter alle mulige goder sponset av oljefondet (som jo varer evig), og da har det vel ikke noe å si om man gjør en god jobb nå? p

Sitter inne med så mye raseri som rettes (spesielt) mot det rødgrønne hippiepakket som styrer landet at det er nær ved å renne over. Om ikke de har skylda for hele den situasjonen det norske "skolevesenet" har kommet i nå, så skal de ihvertfall ha at de ikke gjør en skit for å rette opp kursen. Håper for vår egen framtidige eksistens' skyld at valget i '09 vil snu utviklinga, og før det at vår nye minister i det minste klarer å bremse den negative trenden. Å håpe på at noe rettes virkelig opp innen neste valg blir bare en fjern fantasi.

Altså, jeg vet ikke helt hvor du har dette fra, men det du beskriver er ikke situasjonen der jeg går vertfall. Hvis jeg ikke får gjort unna leksene jeg får levert daglig så kan ikke jeg forvente en anstendig karakter. Man får ikke lært seg sinius, cosnius og tangiens kvelden før man har prøve i det. Realfagene er ikke noe man kan komme seg igjennom uten å lese flere ganger i uka. Å ha prøve annenhver måned er heller ikke de facto på "ordentlige" videregående skoler rundt om i landet.

Sinus, cosinus og tangens lærte jeg av en onkel jeg har som er siv.ing da jeg gikk i 9. klasse, da jeg spurte om hva sin, cos og tan knappene på kalkisen min var til. Tok en time eller noe slikt med forklaring, så satt det forsåvidt. Det kjipe var at slikt fikk man ikke bruk for på skolen før slutten av 1.klasse vgs matte, og da vel for dem kun med fordypning. Sov meg gjennom de timene og (ble vel strengt tatt utvist en uke fra 1. klasse på vgs og pga "rampestreker") biggrin.png

sadolf sine skills er jo ikke representativt for resten av norge (dessverre)

Altså, jeg vet ikke helt hvor du har dette fra, men det du beskriver er ikke situasjonen der jeg går vertfall. Hvis jeg ikke får gjort unna leksene jeg får levert daglig så kan ikke jeg forvente en anstendig karakter. Man får ikke lært seg sinius, cosnius og tangiens kvelden før man har prøve i det. Realfagene er ikke noe man kan komme seg igjennom uten å lese flere ganger i uka. Å ha prøve annenhver måned er heller ikke de facto på "ordentlige" videregående skoler rundt om i landet.

Vel, jo det kan man smile.png Men dette er mer individuelt da.

Noen får toppkarakterer uten å gjøre en eneste lekse, mens andre må gjøre lekser for å bestå...

Sinus, cosinus og tangens lærte jeg av en onkel jeg har som er siv.ing da jeg gikk i 9. klasse, da jeg spurte om hva sin, cos og tan knappene på kalkisen min var til. Tok en time eller noe slikt med forklaring, så satt det forsåvidt. Det kjipe var at slikt fikk man ikke bruk for på skolen før slutten av 1.klasse vgs matte, og da vel for dem kun med fordypning. Sov meg gjennom de timene og (ble vel strengt tatt utvist en uke fra 1. klasse på vgs og pga "rampestreker") ' />

Det der er jo uans. ca like lett som ungdomsskolematte, så det er jo ikke spes. imponerende p

Skolesystemet er piss.

Eleven får jo gjøre hva faen den vil! Tilbake til litt old-school læremetode, eneste det som funker, få kidsa på plass litt!

Sinus, cosinus og tangens lærte jeg av en onkel jeg har som er siv.ing da jeg gikk i 9. klasse, da jeg spurte om hva sin, cos og tan knappene på kalkisen min var til. Tok en time eller noe slikt med forklaring, så satt det forsåvidt. Det kjipe var at slikt fikk man ikke bruk for på skolen før slutten av 1.klasse vgs matte, og da vel for dem kun med fordypning. Sov meg gjennom de timene og (ble vel strengt tatt utvist en uke fra 1. klasse på vgs og pga "rampestreker") ' />

Det der er jo uans. ca like lett som ungdomsskolematte, så det er jo ikke spes. imponerende p

Ja, forsåvidt. Men poenget mitt er at når man på skolen 90% av tiden lærer ting man kan blir det ikke så utfordrende. Og når man har lært noe nytt for en gangs skyld, så skal det gjentas 10 ganger til for dem som kanskje har litt vanskligere for å forstå det, så finner man på noe annet. F.eks. rampestreker. Nå skal ikke jeg påstå at jeg er supersmart, jeg gikke ikke ut med snitt på 5,5 fra vgs. Men hva skal man med det? Lege og journalist er drittjobber i mine øyne tongue.png

Ja, vi er alle forskjelige, noen lærer kjappere enn andre, spesielt innenfor noen fagområder. Skolen burde derfor kunne tilpasses elevene mer individuelt. Selv kommunistene i øst har klart dette utrolig mye bedre enn oss her i Norge.

Helt enig med de fleste her. Kravene i den norske skolen er latterlig lave, om man ikke har en lærer av "gamlesorten" som kjører sitt eget løp, noe jeg hadde på ungdomsskolen. Slik samfunnet vårt har utviklet seg, er alle elever BARN. Er jaggu ikke mange av elevene på videregående som er modne nok til å ta fult ansvar for egen læring og utvikling. Derfor failer det norske skolesystemet på alle måter:

- Man kan ikke ha differensiert undervisning, skal jo ikke ha noe av at noen fremstår som BEDRE enn andre.

- Man skal ikke stille krav, det kan jo avsløre svakere elever.

- Man skal ikke pugge lenger, det er så upedagogisk - og læring skal jo være gøy!!