Sign in to follow this  
Mastiphal

Prosjekt: Vannkjølingsbeistet!

Recommended Posts

Og ikke minst en veldig snill kone/samboer :D

det der er vel kanskje det _MINST_ stabile og sikre variablet menn har måttet forholde seg til siden oppstandelsen, fantastisk hvor fort de kan snu.

OT: nyydelig bygg du holder på med, kjør på med bilder og forklaring, her er det mange som har mye å lære smile.png

Ja i går fikk jeg hovedkortet, som endte opp med å bli et ASUS Maximus Formula SE.

Hadde egentlig ikke trengt SE, men det var kun det de solgte på Netshop. Skal uansett kaste chipsetblokkene og bytte det ut med vannblokker fra EK.

Netshop hadde lagt med et blad og en sjokolade;

maximus00bg5.jpg

Innholdet i boksen:

maximus0nu0.jpg

Selve hovedkortet:

maximus1tm4.jpg

Strippet for kjølere og renset NB:

maximus2ri2.jpg

Huh, har visst glemt å fjerne thermalpadsa fra MOSFETsa.

Har bestilt følgene vannblokker fra EK:

EK-NB S-MAX Acetal (NB)

EK-NB/SB ASUS 3 - Acetal (SB)

EK-Mosfet ASUS 3a - Acetal x2 (MOSFET)

Drøyer som faen med cpu'en, nå er antatt dato for når den kommer inn til Netshop satt til 21/12 :lol:

Mastipal.. skal bli gøy og se resten

-Og, du er skrudd i huet som bygger pc til 40 tusen.. med mindre du er i full jobb uten familie..

Vi skal alle kaste bort pengene våre på noe. Noen mekker PC til 40 lapper, amdre kaster dem bort på f.eks. golfbanen eller i skibakken. Har man grei jobb, ikke bor seg i hel (som det strengt tatt ikke er fare for i Drammen) og en kone/samboer som også tjener greit, er 40-50K i året på PC langt fra umulig.

Vannavkjølte mosfets også. Skikkelig.

Kobler du cpu først eller paralell ?

Har ikke helt bestemt meg for loopen enda, men har tenkt å bruke korteste vei. Så jeg må først bestemme meg for hvor jeg plasserer pumpe/reservoar.

Men vil tippe jeg ender opp med Res->Pumpe->MOSFET1->MOSFET2->Cpu->NB->Gpu->SB->Rad->Res

Har testa viftene på radiatoren og har kommet til samme konklusjonen som Cathar, de suger hardt når de får motstand!

Dvs Noctua NF-S12-1200. Så jeg følger Cathar's råd, og har bestilt 3 stk av de han plasserer på 2. plass, nemlig Zalman ZM-F3 (1. plassen gikk til Sanyo Ace II, men den finner jeg ikke i norske butikker)

Les tråden hans her http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=170224

Cathar er kjent som vannkjølingsguru, og har bl.a. designet Thermochill PA120-radiatorene for Thermochill.

Fett prosjekt! Min nåværende pc har jeg støydempet ved å bore hull i veggen inn til boden og har den stående på en hylle der, haha.

Og ikke minst en veldig snill kone/samboer :innocent:

Kommer helt an på hvordan man ordner økonomien. Har vært samboer med samme dama i 11 år nå, og vi har stadig ikke noen felles kontoer.

Alt jeg handler utenom felles utgifter er derfor ikke hennes problem (selv om hun liker å blande seg borti, noe jeg glatt overser :happy: ).

Vi har kjøpt ny leilighet dog, som forhåpentligvis står ferdig bygget til sommeren, så da blir det vel litt annerledes med tanke på at vi må låne litt penger (har 60% egenkapital og må låne 40%).

Grunnen for å kjøpe ny leiliget? Vel. Det legges jo inn fiber :innocent:

Fikk forresten vannblokkene til hovedkortet i dag.

Skal se om jeg får montert det i morgen. Er egentlig litt demotiverende å vente på cpu og spesielt skjermkort.

Har vurdert om jeg skal kjøpe et eller annet slumkort får å få maskina opp og heller bytte ut skjermkort og vannloopen i mars/april eller når faen d9e-korta kommer på markedet.

Har satt på etch på vinduet..

Ble ganske fornøyd med resultatet. Gjenstår å se hvordan det blir når jeg får montert delene og starter opp :happy:

etchlw2.jpg

Jeg hater kontraster.

Hva med å ta ut innmaten, får så å levere det til en som driver med lakkering?*

De sliper den ned og matcher fargen med det du har på utsiden.

Gjorde det for flere år siden da jeg kjøpte et kabinett som bare kom med vindu i siden, og siden jeg ikke fordrar dette måtte jeg dekke til det jeg kunne.

Så overraskende bra ut, og flasset ikke.

*Mener ikke hdd etc, men selve kabinettet.

Dagens gladnyhet: Fikk sendingsbekreftelse på CPU i dag fra Netshop :happy:

Dagens bummer: Tenkte jeg skulle teste lydnivået på standardviftene i kabinettet. Men what the fuck do you know, PSU'et er visst DOA. Faen steike! :innocent:

Jeg sitter her litt og tenker på om jeg skal bestille meg et eller annet ræva skjermkort i påvente på nVidia 9800GTX.

Siden jeg må sende PSU'et i retur kan jeg jo få dem til å sende skjermkort i samme slengen, f.eks et 8800GT ellerno, og kjøre det på luft til jeg får godkortet..

Kjøp et eller annet med passiv kjøling kanskje? Vet ikke om du får 8800GT i passiv utgave her i landet (Sparkle har en, men jeg vet ikke om den er å få kjøpt). 8600 GTS får man i hvertfall passiv - men om det er bra nok?

Innvendig lakkering, eller i det minste få lagt på noe sort film over blanke flater inni kabinettet synes jeg var en god ide. Feteste hadde jo vært sort pulverlakkering innvendig på alt som er blankt :happy:

Jeg vurderte å pulvelakkere med sort, men fant ut at det ble veldig mye pes å skru alt som trengs fra hverandre.

Mye blir dekket til når alt er satt opp, det som blir synlig er først og fremst den øvre tverrstanga. 5 1/4" bayene blir dekket av vannreservoaret.

Ja, i dag fikk jeg CPU'en, og den har batch nr L740A336.

Har snakket med Netshop og sendt inn PSU'et som var DOA, men får tilbake en MIST 1000W i stedet for TT Toughpower.

Den får gode reviews, så håper jeg gjorde et bra valg.

Ang skjermkort lurte jeg på å bestille f.eks http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=49409#

Alt jeg trenger er å vise BIOS og Windows desktop, kommer ikke til å gjøre annet enn å overklokke og benche før jeg får det skikkelige kortet.

Det støtter høy oppløsning, så burde være greit nok.

Bah, misunner deg den prosessoren, sitter med E6600 selv.

funker jo greit, men skal vell være rimelig lett og få den cpuen du har til 4 ghz?

C2D på 4 ghz 24/7 klokk er jo digg

ok;P

min er rimelig grei og klokke, kjørte 3.4 på stock volt, men fikk en del bluescreens, så satte den opp litt, men funker fint :happy:

TT big typhoon på laveste hastighet ligger den på 30-35 grader

Ja, i dag fikk jeg CPU'en, og den har batch nr L740A336.

Har snakket med Netshop og sendt inn PSU'et som var DOA, men får tilbake en MIST 1000W i stedet for TT Toughpower.

Den får gode reviews, så håper jeg gjorde et bra valg.

Ang skjermkort lurte jeg på å bestille f.eks http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=49409#

Alt jeg trenger er å vise BIOS og Windows desktop, kommer ikke til å gjøre annet enn å overklokke og benche før jeg får det skikkelige kortet.

Det støtter høy oppløsning, så burde være greit nok.

ville gått for et 8800 GTS kort som du kunne ha lekt deg med.. (= m orro og klokke opp osv..

Lenge siden sist update, kokt bort i kålen??

Kokt bort i kålen? Langt der i fra. Men jeg har vært litt sløv (har vel ikke logga inn på battlefield.no på en måned ellerno).

Så her kommer en tilstandsrapport:

Har montert radiator/vifter i topplokket

Har laga høl for kabelføring i 5 1/4" bayet (på blindsiden)

Har montert viftestyring fra Primecooler som styrer de 3 radiatorviftene

Har sleeva vifteledningene på radiatorviftene, vurderer om jeg skal gjøre det på kabinettviftene også (og det gjør jeg sannsyneligvis)

Har montert vannblokker på hovedkort med unntak av NB, der må jeg modde bakplata som fulgte med orginalt (skruene til vannblokka er ikke kombatible)

Har montert MIST 1000W PSU med støydempende "neoprene gasket"

Har ombestemt meg ang kjølevæske, og bestilt 2 liter med Feser One Black fra Microplex.

Har plundra litt med plassering av reservoar, da det var ca 1 mm for dårlig plass der jeg hadde tenkt å feste den. Men tror jeg har funnet enn tilfredsstillende løsning.

Ellers er alle komponenter på plass, og så snart jeg har fått fiksa bakplata til NB-blokka, så blir det lekkasjetesting.

Har helt glemt å ta bilder, men skal se om jeg får tatt noen.

Tips til reservoar; Lian-Li gav for noenår siden ut et sidedeksel til kabinettene sine som var et fake akvarium med vann i. Med litt kreative fingre og nippler på plass burde det jo funke som reservoar til vannkjøling og? :) Problemet er kanskje mest å få tak i det...

http://www.overclockercafe.com/Reviews/oth...Aquarium_Panel/