Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Icenor

Er arbeidstaker erstatningspliktig?

Recommended Posts

Hei :D

En kollega og venn av meg har hatt en liten arbeidsulykke. Han er mobilvekter og har dermed et fast kjøretøy han bruker for å utføre oppgavene sine.

For noen uker siden ble bilen han pleide å bruke midletidig byttet ut, pga. service. Bilen han da fikk var en Toyota Hiace som er en del større enn den han vanligvis bruker. Første skift han da brukte den kom han da til å skrape bilen borti en murvegg ved en trang sving som han var vant til å bruke den mindre bilen på.

Det var hovedsakelig lakkeringen det gikk ut over, men reperasjonskostnadene har blitt anslot til å bli ca. 12.000kr.

Det jeg da lurer på er hjemmel i loven for at han må dekke disse kostnadene selv. Uhellet skjedde i tjenesten, på et sted han skulle være.

Det eneste jeg har funnet av relevante paragrafer er i skadeerstatningloven §2-3:

§ 2-3. (lemping av arbeidstakers ansvar.)

1. Den som er blitt ansvarlig for arbeidstaker etter § 2-1, kan kreve dekning av ham for så vidt det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne, arbeidstakerens stilling og forholdene for øvrig.

2. Arbeidstakers ansvar overfor skadelidte kan lempes når forhold som nevnt i nr. 1 gjør det rimelig, og det finnes forsvarlig også under hensyn til skadelidte. Arbeidstaker som selv erstatter skaden, kan kreve tilbake det arbeidsgiveren bør bære etter nr. 1.

3. Regelen i nr. 1 gjelder tilsvarende dersom arbeidsgiver gjør krav gjeldende mot arbeidstaker som i hans tjeneste har påført ham skade.

Det jeg da er usikker på er hva loven mener med "rimelig". Det er rimelig at arbeidsgiver kan forvente at slik skjer i vårt yrke ettersom vi kjører mye og på ofte vanskelige steder. Han kjørte helt normalt men var uvant med den nye bilen og tenkte derfor ikke på størrelseforskjellen. Økonomisk sett er han nyansatt og har derfor ikke noe kapital å stille med.

Lurer derfor på om noen vet hva som er vanlig praksis i slike saker. Noen som har opplevd noe lignende eller generelt har noe å bidra med.

På forhånd takk smile.png

Regner med at arbeidgiver har full kasko på firmabil.. det vi dekke alt sålenge ikke arbeidstaker har handlet grovt uaktsomt..

Edit: som i industrien og.. Eg har drete på draget etpar ganger og sikkert kosta bedriften omtrent 200000,- tilsammen, men har da aldri betalt noe erstatning..

Folk gjør feil .. We are ony humans :D

Kan aldri tenke meg at han skal betale noe nei. Firmaet har jo forsikra bilen.

Vel. Jeg og en kollega ødela en jetmotor til ca. 20 millioner, men vi slapp å betale noen erstatning. Skulle tro at dette går under "shit happens" kategorien, så lenge det ikke var uaktsom kjøring.

:D

Tja, var vel bruk av feil hydraulisk verktøy. Var rimelig fersk i jobben akkurat da, så det var kollegaen min som hadde ansvaret. Shit happens.

:D

Så lenge han ikke har vist uaktsomhet vil det ikke være naturlig at han betaler noe av dette nei. Mulig julebonusen ryker. :D

Er som de andre rimelig sikker på at ethvert firma som driver med transport forsikrer bilene sine fullt ut. Om ikke er det grunn til å da dette opp.

Klarte selv i min andre uke i posten for et halvt år siden å rygge inn i en personbil som var på vei inn på en parkeringsplass hvor jeg var på vei å parkere bilen. Rimelig oh shit andre uka i jobben, men beholdt både jobb og lønn for å si det sånn!

Går nok så bra så :D

Ehm, ei på jobben (dolly dimples) fikk solen i øynene når hun var på kjøring, og da en buss bråbremset forran hun, og da moste bilen forran. Hun måtte betale egenandel. Skulle hun egentlig ikke betalt?

Edited by rolax

jeg har herpa en og annen ting i mine aar i arbeid, men har aldri betalt ett oere.. skal jo ikke vaere du som betaler for slikt...

Ehm, ei på jobben (dolly dimples) fikk solen i øynene når hun var på kjøring, og da en buss bråbremset forran hun, og da moste bilen forran. Hun måtte betale egenandel. Skulle hun egentlig ikke betalt?

Jeg vet ikke hva loven sier, men det er ihvertfall ikke spesielt vanlig at man må det.

Husker som lærling så gjorte jeg en litt seig blemme med en UPS under installasjon i et skap (toucha bryteren med kneet mens jeg dro inn kabler i skapet, la ikke merke til det.) Endte med å koste bedriften 650.000;- Måtte ikke betale en dritt og det fallt under shit happens kategorien, bortsett fra en småhissig skifsjef der og da skratta alle av det senere. En må påberegne uhell blandt de ansatte og bedrifter plikter å forsikre sine ansatte samt ustyret de bruker.

Her mannen i tjeneste, og bilen er tjenestebil, så har han ikke på noen måte erstatningspliktig, dette er firmaets ansvar, med mindre han handlet grovt uaktsomt utover jobbens plikter. Dette er det utarbeidet forskrifter på.

Icenor: Hvorfor spør du, har denne arbeidsgiveren sagt noe om at vedkommende må erstatte noe??

Ødela selv bakruta på en hiace grunnet dårlig(ingen :D ) sikring av last, måtte ikke betale et øre;)

En arbeidskollega av meg som var livredd for å kjøre hiacen måtte kjøre den en dag vi fikk et hasteoppdrag, endte opp med at han kjørte inn en enveiskjørt gate og møtte politiet i andre enden + en bot på 6000. Siden han hadde sagt til sjefen at han ikke vare komfertabel med å kjøre den bilen fikk han dekt hele boten. Tror arbeidsgiver dekker det meste så lenge du ikke gjør det med vilje.

Hvorfor tilpassa hun ikke farten etter sikten? Jeg hadde ihvertfall ikke turt på uten viderer hadde jeg blitt blendet. Da hadde jeg bremset ned og stoppet opp om nødvendigt.

Icenor: Hvorfor spør du, har denne arbeidsgiveren sagt noe om at vedkommende må erstatte noe??

Han hadde ikke fått beskjed om det når jeg startet denne posten, men i dag kom det. Arbeidsgiver vil at han skal dekke skadene og begrunner det med noe som visnok skulle stå i arbeidsmiljøloven (ble ikke fortalt hvilke paragraf). Det står (ifølge arbeidsgiver) noe der om at arbeidstaker er erstatnigsansvarlig pga. "Grov Uaksomhet". Hvordan han får dette til å være grov uaksomhet, anner jeg ikke. Er det mulig å få noe hjelp fra Arbeidstilsynet, LO, eller lignende uten å måtte dra dette til retten?

Han hadde ikke fått beskjed om det når jeg startet denne posten, men i dag kom det. Arbeidsgiver vil at han skal dekke skadene og begrunner det med noe som visnok skulle stå i arbeidsmiljøloven (ble ikke fortalt hvilke paragraf). Det står (ifølge arbeidsgiver) noe der om at arbeidstaker er erstatnigsansvarlig pga. "Grov Uaksomhet". Hvordan han får dette til å være grov uaksomhet, anner jeg ikke. Er det mulig å få noe hjelp fra Arbeidstilsynet, LO, eller lignende uten å måtte dra dette til retten?

Om han er medlem i et fagforbund så skal det ikke være noe problem med å få hjelp om han ikke er det så står han litt alene. Men det er vel tillitsvalgte i bedriften han kan ta kontakt med?

Tillitsvalgt er i praksis sjefens høyrehånd, så man kan nok bare regne med hans støtte hvis det ikke er mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Og før noen sier hvor idiotisk det er så skal det være sagt at dette er en liten bedrift og han er nok den eneste med nok erfaring til den jobben og han ble valgt lenge før jeg startet der.

Det er jo bare å ta en prat med sjefen da. Høre hvorfor han mener at det var grov uaktsomhet og hvorfor bedriften ikke bør dekke det.

Å ha bra kommunikasjon er viktig, og skader ingen. Man får ikke sparken for å prate med sjefen, selv om man er uenig.

Vet denne begynner å bli gammel, men hvis bedriften prøver seg på noe, så gå høyere enn tillitsvalgt i bedriften. Isærfall, om den tillitsvalgte har brun tunge om du forstår.

Dere er vel underlagt et forbund regner jeg med, og han som skadet bilen, må bare ta kontakt med dem, så får nok fløyta en annen låt. OM det skulle være slik at sjefen deres legger det an til at de ansatte må betale skader på biler.

Og ved neste runde med valg av tillitsvalgt, velg en annen!! Den tillitsvalgte SKAL gjøre sitt beste for arbeidstakerne, og ikke sin arbeidsgiver.

Edited by merrin79