Tobba 0 Report post Posted October 27, 2007 Yes, trenger en ny CPU kjøler til min Q6600. Jeg har tittet litt rundt her på forumet og prisguide. Har funnet et par aktuelle, men jeg synes nesten alle viftene har blitt så sinnsvakt store og ikke minst høye. Og hvis man kjøper de "gamle" som er relativt mindre, så får jeg inntrykk av at de ikke kjøler så bra og at det er like greit å beholde stock kjøleren din. Først tittet jeg et par av Zalman. Blant annen: Zalman CNPS9700 NT (90 x 124 x 142 mm) og Zalman CNPS9500LED (85 x 112 x 125 mm) Disse to viftene har fått bra kritikk og virker som noen knall vifter. Begge viftene vil til nød få plass i mitt TT Armor, men 9700 ville vel omtrent klina med dørvifta, mens 9500 ville vel også hvertfall vært i stand til å håndhilse. I tillegg til dette har jeg sett bilder av viftene inne i andre kabinetter, og de er jo store nok til å kjøle absolutt alt som er i samma slengen! Etter litt titting rundt på forumet her, fant jeg fram til en Noctua NH-U9F (95 x 95 x 128 mm). Denne virket jo ikke så gale, tross et litt kjedelig design. Men den virket kanskje litt mer sjenerøs med tanke på målene. Bortsett fra at den fortsatt kanskje er litt høy, men den er tilbake til det gamle firkantet designet som jeg synes viker mindre dominerende. Jeg fant ikke så mye produktomtaler eller tester på prisguide. Derfor lurer jeg på om det er noen her på forumet som kan anbefale meg denne viften (eller Zalman viftene tross at de er giga)... eller andre vifter for den saks skyld. Eller er jeg kanskje for kritisk? Kriterien burde hvertfall være: - Selvfølgelig merkbar kjøling til Q6600 - Ikke den idiotiske festemåten med plastikk - Ikke gigantisk - skal helst ikke være slik at den dominerer hele kabinettet - Relativt greit design Share this post Link to post Share on other sites
Jackal.no 200 Report post Posted October 27, 2007 Noctua er vel en av de beste kjølerne. den blir ofte anbefalt på HW.no. Share this post Link to post Share on other sites
The Jackal 0 Report post Posted November 2, 2007 Jeg har Zalman CNPS9700 LED på en Q6600 @ 3.35GHz. I tillegg til kjøleren har jeg Artic Silver 5 XL kjølepasta. Det funker veldig bra! Jeg er kjempefornøyd! Men den er overraskende stor, egentlig. Jeg fikk sjokk da jeg åpnet pakken. Hvordan kan liksom det beistet få plass i mitt knøttlille kabinett? Men det viste seg at den passet godt. Den festes med skruer på hovedkortet, og sitter real tight. Temperaturen på prosessoren ligger på 25-30 grader, som er helt greit. Den bråker lite også. Du kan høre den såvidt lage lyd hvis du skrur den ned på lav rotasjon (du bare vrir på en bryter, ganske enkelt). Og hvis den roterer på maks, lager den naturligvis litt lyd, men dette er ikke nødvendig med mindre du spiller eller liknende, og da bruker du jo headset/høytaler slik at den ikke blir plagsom. Jeg har ikke hatt noe problem med bråk fra viften under spilling, hvertfall. Absolutt å anbefale! Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted November 2, 2007 Jeg kjører Zalman CNPS9700 i et TT Kandalf kabinett, og det har samme mål som TT Armor mener jeg. Mer enn god nok plass, og det følger også med en vifteregulator som er kjekk å ha. Er strålende fornøyd med den, selv på laveste setting (lydløs) så kjøler den rimelig bra. Har hørt noen klage på festeanordningen, men det er bare whine, den fungerer helt utmerket. Share this post Link to post Share on other sites
Tobba 0 Report post Posted November 2, 2007 Etter gode anbefalninger her og rundt omkring har jeg nå bestilt en Zalman CNPS9700. Har målt på millimeteren og funnet ut av det skal gå greit i forhold til dørvifta. Men burde jeg bestille med anne kjølpepasta? En kamerat av meg sitter med samma vifta og han brukte kjølepastaen som fulgte med vifta. Da ligger den fett på 25-32 grader idle. Ca samme systemet som meg også. Takker og bukker for all hjelp! Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted November 2, 2007 Du får med en boks Zalman ZM-STG1, som er like god som Arctic Silver 5 Share this post Link to post Share on other sites
Tobba 0 Report post Posted November 2, 2007 Glimrende! Share this post Link to post Share on other sites