Sign in to follow this  
Moneybags

2 Harddisker i raid

Recommended Posts

Jeg har nettop følt meg stolt for å ha klart å putte in harddiskene inn,

jeg føler nå bruksanvisningen til å sette de i RAID. SÅ slipper jeg 2 500 gigs men bare 1 TB. Men vil det funke nei, så lurer, finnes det noen andre måter å gjøre dette på? Jeg står bomfast her.

Ingen av harddiskene vises i Enhetsbehandling eller hva det er ;P

Eller Min Datamaskin. Tror dere at de er koblet feil eller for lite strøm eller noe?

Jeg kjøpte SATA ledninger som gjør at strømmen osv går gjennom hovedkortet

EDIT: FØler meg så noob nåh, jeg hadde klart å bestille feil sata ledninger, så trodde de fikset strømmen noe de ikke gjorde :)

EDIT 2: Skal nå mekke raid, men står at jeg skal skrive capacity, er ikke det litt stykt? Jeg skal da ha fullt :S

HVa skjer hvis jeg skriver for mye ?

SÅ slipper jeg 2 500 gigs men bare 1 TB.

Hva mener du med det?

Du vil vanligvis få en feilmelding hvis du setter den på for mye(normalt står det hva det max kan være). Hvilket hk/raid kontroller bruker du?

Han vi antagelig slå sammen de to 500-diskene til et volum (Raid 0). Du kan enten gjøre dette i RAID-BIos eller gjøre det i windows (software raid). Men du vet at man kan sette opp disker slik at de kun ser ut som kataloger og ikke drevbokstaver? Så den ene disken kan hete M:\ og den andre kan være M:\porr\ Ulempen er selvsagt at du kun har 500GB som er adskilte som med 2 disker og hver sin bokstav.

Han vi antagelig slå sammen de to 500-diskene til et volum (Raid 0). Du kan enten gjøre dette i RAID-BIos eller gjøre det i windows (software raid). Men du vet at man kan sette opp disker slik at de kun ser ut som kataloger og ikke drevbokstaver? Så den ene disken kan hete M:\ og den andre kan være M:\porr\ Ulempen er selvsagt at du kun har 500GB som er adskilte som med 2 disker og hver sin bokstav.

Jeg vil si ulempen er større om man fucker opp en av diskene i et RAID-0 oppsett.. Da ryker dataene på begge.

Slik sett mener jeg at man kun bør bruke RAID-0 på systemdiskene, og heller ha disker hvor man lagrer data man ikke vil miste som standalone..